| Autor: Bergy Publikováno: 28.prosince 2006 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 2 měsíce |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Rozdělení obyvatel Jednou z novinek, které si všimnete téměř okamžitě, je rozdělení obyvatel do tří společenských vrstev. Spodinu tvoří Plebejci. Ti zajišťují nejobyčejnější práce, jako těžbu hornin, farmaření, výrobní průmysl nebo dopravují zboží kam je zrovna třeba. Druhou skupinu občanů představují Equité, kteří jsou už poněkud movitější. Pracují na kvalifikovanějších místech jako jsou například vodárny, lázně či zdravotní kliniky.
zdroj:
tisková zpráva
Nejbohatší lidé ve městě se pak nazývají Patriciové, což je v podstatě obdoba šlechty. Tato vrstva na něco tak mrzkého jako práce nedokáže ani pomyslet, natož jí vykonávat. Patriciové mají ovšem peníze, mnoho peněz a ochotně vám přispívají do městské pokladnice formou daní. Jen je nesmíte zapomenout výběrčím daně zkasírovat. Promlčené daně jsou totiž navždy ztracené. Plebejci a Equité jinak daně neplatí, naopak od města dostávají nemalé částky jako výplaty svých mezd. Stavba obytných čtvrtí je také krapet odlišná. Už nebudujete jeden druh parcel a nečekáte, co všechno se z nich postupem času vyvine. Odlišné stavby mají všechny skupiny obyvatel, proto když v jedné části města rozmístíte chudinské chýše, už tam navždy také zůstanou. U staveb sice opět dochází k postupnému vývinu, z malého domu se stane třeba větší, nikdy ale nepřeroste v budovu odlišné skupiny občanů. I když se vám ze začátku tento systém nemusí pozdávat, časem oceníte, že tím jasně ve svém městě vymezíte, kde se jací obyvatelé budou vyskytovat. Tím pádem se dají lépe rozmístit sklady a různé druhy tržišť. Například obchod s luxusním zbožím nemá moc smysl v chudinské čtvrti apod. Navíc v Caesarovi IV platí pravidlo, že do postavených budov se nastěhují občané jen tehdy, připadá jim lokalita dostatečně atraktivní a platí to dokonce i pro Plebejce.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Inovované zemědělství
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Kromě velmi častých požadavků Říma na zaslání všeho možného, se ještě musíte připravit na neustálé remcání vlastních obyvatel. Stačí nahlédnout do menu s poradci a už se na vaše bedra řítí jedna stížnost za druhou. Typickým příkladem je buď nedostatek Plebejců, což způsobuje zpomalování výroby a průmyslu, nebo naopak jejich nadbytek, což je zase příčinou vysoké nezaměstnanosti. Když je málo jídla, lékařské péče či možnosti se vzdělávat, vždy vám to lidé dají pěkně sežrat. Všechno ale něco stojí a většinou zkrátka nejsou finance na to uspokojit přání každého. Každý zaměstnaný Plebejec či Equit totiž pobírá mzdu, a pokud nemáte zajištěný dostatečný příjem z obchodu a daní, může se snadno stát, že se ocitnete v mínusu. 3D grafika Nový grafický kabátek je bezesporu nejviditelnější změnou od minulého dílu. Podle mého názoru to sice byl krok logický, protože s dobou se zkrátka jít musí, ale já osobně mám pocit, že původní izometrická grafika byla přeci jen roztomilejší a hlavně přehlednější. Každopádně ale z přímého srovnání s Glory of the Roman Empire a Sid Meier`s CivCity Rome vychází Caesar IV jednoznačně nejlépe. Měl bych snad jen pár drobných nesrovnalostí. Například vzezření zdejších chudinských chýší v podobě kamenných patrových domků s průčelími mi zrovna nekoresponduje s tím, co bylo k vidění v Caesarovi III. Dále tolik proklamované reálné střídání dne a noci působí sice velmi efektně, ale na mě zároveň i dost rušivě. Ještě štěstí, že se tento koloběh dá v nastavení hry jednoduše vypnout. Předpokládám, že nebudu sám, kdo se této novinky mile rád zbaví. Na druhou stranu grafici v případě nového Caesara ukázali své konkurenci, jak má vypadat takové starověké město. Budovy oplývají detaily, jsou krásně nasvícené a nechybí ani všudypřítomný cvrkot lidí na ulicí a na dvorečcích jednotlivých stavení. Je doslova radost pozorovat dělníky a další obyvatele při své každodenní činnosti. Chování kamery si navíc můžete nastavit dle vlastní libosti. Od omezeného pohledu, který se v podstatě nedá nijak rozštelovat až po úplně volnou kameru umožňující libovolný náklon, rotaci kolem dokola či zoom. Rozhodně bych ale uvítal, kdyby v Caesarovi IV byla možnost většího oddálení pohledu, chybí totiž větší rozhled nad městem.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Lokalizace Čtvrtý díl Caesara si můžete díky CD Projektu zahrát v kompletní české lokalizaci a to včetně dabingu. Z něj jsem měl sám trochu obavy, ale nyní můžu říct, že jsem spokojený. Mluvené slovo se vyskytuje hlavně před zahájením každého scénáře, dále po vstupu ke svým poradcům a svůj názor vám nahlas sdělí rovněž všechny postavy občanů vašeho města, na které si kliknete myší. Textů se ve hře zas až tolik neobjevuje, ale i tak je čeština více než příjemným doplňkem.
zdroj:
tisková zpráva
Caesar IV myslím splnil očekávání a jelikož se většina lidí bála spíše toho, aby to nebyl propadák, můžeme vlastně mluvit o úspěchu. Na druhou stranu nejedná se ani o nějakou extra třídu, navíc je dost důležité vlastnit výkonné PC, takže určitě není hrou pro všechny. K fandům této herní série si ale jistě svou cestu najde, o tom není žádných pochyb.Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty... Související články: Dojmy, Novinky, Children of the Nile recenze |
| Bergy | |
| autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |