Brigade E5: New Jagged Union CZ recenze

Brigade E5: New Jagged Union CZ recenze

6. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Skvělé taktické boje, najímání charismatických žoldáků, hromady autentických zbraní. Taková byla série Jagged Alliance. Překoná ji Brigade E5, novinka v domácích obchodech?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 6.února 2008
Verze hry: česká/PC/prodávaná

Nikdy nedejte na první dojem. Alespoň při hodnocení her, které nespadají zrovna do šuplíku masových akčních her či podobných konzumních žánrů. Typickým příkladem, kdy se za nevalným grafickým obalem může skrývat solidní zábava, jsou strategické hry – viz třeba nenápadná tahovka Fantasy Wars. Taktická záležitost Brigade E5 by mohla být podobnou záležitostí... Ale ti, kdož se již podívali na závěrečné hodnocení, již vědí, že tomu tak není.

Občanská válka
Ač název hry evokuje simulaci pracovní silniční čety, pravda je trochu jiná. Titul ideově vychází z dnes již legendární taktické série Jagged Alliance, kterou my, ostřílení váleční veteráni, kteří v reálném životě mají v šuplíku modrou knížku, stále obdivují. Děj hry je situován do fiktivní banánové republiky Palinero, ve které se to – jak jinak – pěkně mydlí.

Hráč se vžije do role žoldáka, který se vrhá do konfliktu a může samozřejmě najímat další chlapíky a slečny, které to se zbraněmi také slušně umějí. Výběr hlavního charakteru není nic moc, zajímavá a v rámci her stylu JA poměrně neotřelá je ale možnost vybrat si, za jakou stranu budete kopat. Můžete se přidat na stranu vládních sil, pomáhat rebelům nebo se nechat najmout překupníky zbraní, které moc nezajímá politická situace, jen když mohou na občanské válce pořádně vydělat...

Klasická náplň
Cestou na základnu svého (vybraného) chlebodárce ovšem vjede váš vůz na minu a první zápletka je tu – prostřílet se přes pár banditů z lokace a vypravit se na místo určení. Pak už následuje kolotoč hlavních i vedlejších questů, bojů, nakupování, dalších bojů, najímání žoldáků... Na první pohled klasika.

Na rozdíl od JA ovšem boje, kterých je opravdu dost a dost a jsou jádrem celé hry, probíhají v reálném čase s možností pauzy a bohatou nabídkou nastavení autopauz (když je spatřen nepřítel, když je váš voják zraněn...). Střety jsou ovšem bohužel dost jednotvárné, a to i přesto, že krom náhodných přepadů budete také likvidovat ochranu konvoje, dobývat určité lokace a podobně.

Ubohá AI
Nepřátelé jsou neskutečně tupí, jejich jedinou taktikou je hurá styl, kdy po odhalení vašich pozic běží bezhlavě do kontaktní vzdálenosti a pak začnou střílet. Stačí tedy najít dobrý úkryt, zalehnout či zakleknout, přilákat nepřítele a pak ho bez milosti jak na jatkách rozstřílet. Žádné obchvaty, plížení, zaujímání odstřelovacích pozic a další kejkle nejsou potřeba, nemluvě o tom, že i používání nějakých min a podobných hraček je v podstatě zbytečné. Přestřelky prostě probíhají dost podobně, díky tuposti nepřátel jde v podstatě o pár hektických vteřin plných výstřelů a následné obrání mrtvol hloupých soupeřů.

Spousta zbraní
Za bohatost vybavení musím autory pochválit, to zas jo. Kromě kvérů všech možných reálných značek tu máme i výrobky fiktivní palinerské zbrojovky; většinu zbraní přitom můžete upgradnout třeba o tlumič, taktickou svítilnu či laserový zaměřovač. Trochu hloupá a otravná (ač realitě odpovídající) je nutnost svítilnu či laser aktivovat ručně.

Rozmanitá je také výstroj zahrnující neprůstřelné vesty, taktické řemení se sumkami, baťoh, polní láhev (doplňuje energii), lékárničky... obdivovatelé speciálních jednotek si mohou přijít na své. Menší rozmanitost už vládne u najmutelných žoldáků – je jich sice poměrně hodně a samozřejmě se liší svými schopnostmi, ale tak nějak nemá žádný z nich svoji osobnost, kterou by si vás získal, narozdíl od některých charakterů v JA.

RPG prvky
Když už jsem u těch vojáků – vaši svěřenci se postupem času zlepšují, klasicky se jim zvyšují skilly, které používají. Jde třeba o střelbu od boku, mířenou střelbu, zdravotnictví... ale také třeba obchodování. Prodej zbytečných předmětů totiž bude v jinak nepříliš inovativním ekonomickém modelu důležitým nástrojem, jak získat nějaká ten dolar. Kromě bojů či obchodování budete také promlouvat s některými NPC, která vám mohou prozradit zajímavé informace nebo třeba zadat quest.

Mapa celého Palinera není striktně rozdělena na sektory, ale obsahuje různé zajímavé lokace – některé znáte od začátku (hlavní města a základny), jiné získáte postupem ve hře nebo náhodně objevíte sami. Přesun po mapě je docela pomalý i při nastavení nejrychlejšího běhu hry, zrychlit ho můžete po nákupu automobilu.

Grafika neobstála ani předloni
Asi největší tragédií – odhlédneme-li od chabé, až nulové AI – je bezesporu ubohé grafické zpracování. Prostředí a modely postav vypadají spíše jak z freewarové hry, ani nemluvě o tom, že hra zcela nepochopitelně nepodporuje často používané rozlišení 1280x1024.

další obrázky z této hry v galerii

Hra je lokalizována do českého jazyka – překlad psaných textů je přitom v pořádku a až na pár opravdu zanedbatelných drobností bez chyb. To samozřejmě chválíme, na druhou stranu je až s podivem, že distributor vynakládá své prostředky na překlad zrovna takovéto nepovedené hry (jde nejspíš opět o to, že světovým vydavatelem hry je majitel Cenegy Czech - firma 1C).

Nedoporučujeme
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Brigade E5 není povedená hra. Světlé momenty v ní sice najdeme, ale to hlavní pro taktickou hru – umělá inteligence – je prostě špatné. Nemluvě o grafice. Na pár chvil možná může tahle hra zkrátit čekání na další hry ve stylu Jagged Alliance (těšíme se třeba na Jazz: Hired Guns), ale doporučit ji rozhodně nemůžeme. Ani přes solidní lokalizaci a cenu 299 Kč. Snad chystaná hra 7,62 MM od stejných autorů dopadne lépe...

starý renderovaný trailer

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, JAZZ Hired Guns TEST, Vše o sérii Jagged Alliance