Blood: Fresh Supply - recenze remasteru kultovní střílečky
7/10

20. 5. 2019 18:38 | Recenze | autor: Vilém Koubek |

Klenot z dílem Monolith Productions jménem Blood se již ve své emulované, na moderních systémech hratelné, podobě objevil v nabídkách GOG i Steamu. Pokud jste jej však na některé z uvedených platforem vyzkoušeli, jistě jste si všimli, že v mnoha ohledech nezestárl zrovna nejlépe. Atari, které vlastní práva, proto zajistilo remaster titulu, jenž nakonec dostal podtitul Fresh Supply.

Když se řekne Build engine, staromilcům a hráčům se základním vzděláním se vybaví zlatá éra akčních her z doby před tím, než na scénu vtrhl Half-Life a kompletně změnil způsob, jakým se v FPS vypráví příběh. Vzpomenou si hlavně na tituly jako Duke Nukem 3D, Shadow Warrior a v neposlední řadě také na Blood.

A zatímco Dukovo i Lo Wangovo dobrodružství už ve verzi stravitelné pro moderního hráče existuje, krvavé běsnění od vývojářů z Monolith Productions zůstávalo stále zaprášené a zestárlé. Dvacet dva let po vydání se nicméně na scéně objevuje remaster od známého „restaurátorského“ studia Nightdive.

Hlavní hrdina se jmenuje Caleb a kdysi dávno byl jedním z vůdců temného kultu uctívajícího boha Tchernoboga. Vrtkavá mocnost jej nicméně spolu s dalšími vyvolenými zabila. Na rozdíl od svých kolegů však Caleb vstal z mrtvých a vyzbrojen vidlemi se vydal za pomstou, při které celý svět utone v krvi.

Ostré hrany

Blood je esence nesmlouvavých devadesátek, takže vám nabídne obrovskou porci nekorektního a černého humoru, který mimoděk podtrhuje fakt, že Caleb vlastně není kladný hrdina, ale jen záporák naštvaný na většího záporáka. Akce je krutá a šťavnatá. Těla vybuchují a rozstřikují se na orgány; hlavy mrtvol se dají odkopnout a pak si s nimi můžete čutat po úrovních… Odkazy na filmy, komiksy či jinou popkulturu naleznete takřka na každém kroku a řada Calebových hlášek pochází například z Army of Darkness. Hra je to zkrátka drsná a ukrutně zábavná, ale zároveň má své ostré hrany a remaster se je zrovna nesnaží zakrývat.

V Nightdive se rozhodli, že nebudou příliš omlazovat textury, kvůli kterým staré hry často vypadají mnohem hůř než v původním hávu. Jádro Blood dostanete takové, jaké bylo – tedy pixelovaté, relativně nízkopolygonové a zároveň opravdu nádherné. Kostrbaté detaily totiž atmosféře hry, která je velmi temná, zlá a lovecraftovská, dodávají ty správné grády. Drobnosti z nich sice vystupují na povrch, ale zároveň v titulu zůstává také prostor pro hráčovu imaginaci.

Mladá, ale přirozená

Aby si však Fresh Supply mohlo říkat remaster, nacpali do něj vývojáři spoustu vylepšení a drobností, které nejsou na první pohled zcela zjevné. Hru samozřejmě spustíte na všech moderních systémech a mimo jiné má plnohodnotný mouse look. Podporuje také monitory až se 4k rozlišením, 3D modely umí vyhlazovat a v neposlední řadě nabízí také Field of View posuvník. Přibyla rovněž možnost přepínat se mezi „pseudo3D“ perspektivou Build enginu, nebo plnohodnotným prostorovým pohledem, jak jej známe z moderních her.

Plastičnost navíc posouvají o kus dál také voxelové ozdoby prostředí: Záhy po spuštění si začnete všímat, že v místech, kde dříve byla jen textura, jsou teď objekty. Tlačítka na zdech vystupují do popředí a vedle nich také třeba nářadí v dílnách či kleště v mučírnách. I ploty se vysunuly do třetí dimenze a zhmotněno bylo mnoho dalších prvků napříč úrovněmi. Na první pohled je tato změna dost nenápadná, ale o to lepší v mých očích je, protože vůči zbytku hry působí přirozeně.

Vidím a střílím

Zásadní je také možnost nastavit si obtížnost zcela dle vlastní chuti. V nabídce je vše od agresivity monster – z nichž upravit si můžete každé zvlášť – až po jejich přesnost, sílu poškození či četnost. Tuto svobodu je třeba vypíchnout hlavně z toho důvodu, že Blood je hra ukrutně těžká – dokonce bych se odvážil tvrdit, že ze všech „velkých“ Build engine titulů nejtěžší.

Vaši nepřátelé jsou velmi agresivní a někteří překvapivě také chytří. Kultisté se například po zásahu skrčí a pokračují v útoku. Střelci pak v duchu devadesátek hitscanují – pálí již v momentě, kdy vykouknete do jejich zorného pole. Jinými slovy, bez zásahu úroveň neprojdete, právě naopak budete muset využít všechny své dovednosti k tomu, abyste se probojovali na její konec.

Porodní bolesti

Bohužel ale musím dodat, že jakkoliv „schopně“ se remaster tváří, nevyhnul se chybám. Fresh Supply není vylepšená původní hra, ale pomyslná přestavba v novém enginu. Nightdive se v podstatě ponořili do hlubin kódu a na jeho základě se v novém prostředí pokusili postavit ten samý titul připravený na moderní systémy a vylepšení. Problém je v tom, že tento přerod neproběhl bez komplikací.

Například trasování některých nepřátel občas zlobilo, takže se monstra zacyklila a nebyla schopna na mě zaútočit. Párkrát se mi povedlo propadnout mezi texturami; podpora technologie Vulcan je rozbitá; skákání je předimenzované, takže v některých pasážích narušuje přirozený průchod hrou, a rozhašené jsou také slabiny některých nepřátel.

Sladká nevědomost

Drobných problémů ale i zásadních pochybení je v Blood: Fresh Supply více – ať už se jedná o některé chybějící grafické prvky nebo třeba skutečnost, že kultisté okolo sebe pohazují méně dynamitu, než by měli. Uznávám, že řady nedostatků si člověk, který Blood bude hrát poprvé v životě, nevšimne – a ve své blažené nevědomosti pohodlně titul dokončí. Nightdive navíc ze všech sil pracuje na patchích, takže se situace časem snad zlepší.

Pokud jste ale diehard fanoušci schopní vnímat i ty nejjemnější nuance, autentičtější zážitek vám prozatím zprostředkují spíše fanouškovský NBlood nebo dosboxová emulace s vylepšenou podporou myši. Calebovo dobrodružství se zkrátka vrátilo v podobě pokřivené, ale stále funkční hry, která udělá radost spíše nováčkům, zatímco veterány v současném stavu zaskočí a možná i znechutí.

Remaster, z něhož v současném stavu budou mít radost převážně noví hráči. Tvrdé jádro fanoušků Blood ve hře bohužel objeví řadu nedodělků a odchylek od původní verze, které větší či menší měrou dovedou pokazit náladu. Žádné z nich však titulu nelámou vaz a s trochou péče ze strany autorů časem zmizí.