Black & White - recenze

6. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na světě je další hra na boha od legendárního P.Molyneuxe Black & White, která bývá pasována na kandidáta na nejlepší hru roku.

Black & White - recenze

Autor: Félie
Publikováno: 6.dubna 2001

Další hra od legendy herního průmyslu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lionhead Studios nám vydává svou první, všemi stratégy očekávanou hru: Black & White. Peter Molyneux, nám známý především jako tvůrce simulátoru létajícího koberce Magic Carpet či dalších skvělých titulů jako Populous či Dungeon Keeper, se rozhodl technologii kouzelného létání řádně zužitkovat. Bezesporu mu dala hodně práce, tak proč ji nevydojit do poslední kapky. Jenže samotný Magic Carpet nebyl zase tak úspěšný, aby mohl táhnout další pokračování (2, 3, 4…50) jak je tomu u jiných evergreenů. Bylo třeba vymyslet něco, co se může pohybovat stejně jako létající koberec.. něco jako anděla.

Ale proč chodit ke kováříčkovi když tu máme kováře? Nu a máme tu hru na Boha. Klid. Není to zase až tak původní a s tímto námětem jsme měli možnost se setkat i jinde, ale pan Molyneux nám do toho namixoval kouzlo kobercového létání (a musím říct, že velmi zdařile), přidal špičkovou grafiku, přimíchal skvělou muziku, okořenil to nosným příběhem a… nová, velmi dobrá hra je na světě.

Návrat do ráje
Na úplném počátku si coby bůh vyberete jméno a svůj symbol a můžete začít. Úvod je velmi logický: bůh musí nejdříve vzniknout. A jak nám vznikne? Někdo ho musí potřebovat. Ponechme teď stranou teologické diskuze o tom, že bůh musel být dříve než cokoliv jiného a tudíž nemohl existovat nikdo kdo by ho mohl potřebovat a přijměme tuto napůl ateistickou verzi. Prostě: v totálním ráji někde na tropickém ostrůvku v oceánu mladá rodinka jde v pozdním odpoledni na procházku. Máma, táta a syn. Zatímco máma a táta jsou na sebe hodně milí, neposedný synek se vrhne k moři a nikoho nenechavá na pochybách, že si jde zaplavat. Když si zamilovaní rodičové všimnou, že je jejich dítě ve vlnách, vrhají se směrem k oceánu taktéž, ale to už jdou vidět ostré hřbetní ploutve žraloků, které protínají vodní hladinu a míří přímo ke skotačícímu chlapci. V tuto chvíli je naprosto jasné, že nic, vůbec nic na celém světě nemůže odvrátit tuto katastrofu. Chlapec skončí jako večeře v žaludku jednomu z nejstarších, nejžravějších a nejvíce démonizovaných živočichů na zeměkouli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A teď a právě teď přichází chvíle, kdy může zasáhnout jedině vyšší moc, kdy může pomoci jen zázrak, nadchází chvíle pro zrození Boha. A bolestný výkřik matky se rozlehne vesmírem na jehož druhém konci dřímá síla, kterou lidské zoufalství probudí. Vy jste ta síla, vy jste ten Bůh. V nádherné startrekovské videosekvenci prosvištíte galaxiemi, abyste vytáhli z vody zmáčené dětské tělíčko dřív, než jej rozpůlí predátorův chrup. No a je to… bůh je na světě. Alespoň na tomto „blekendvajtovém“. Šťastní a vděční rodičové vás zahrnou vděčností a prosí vás, abyste u nich jako bůh zůstali a šli s nimi do vesnice.

Vaše špatné a dobré já
V této chvíli se budete moci seznámit s bílým fousatým dědečkem (zřejmě se jedná a karikaturu laskavého boha) a malým ďáblíkem, kteří vás budou provázet celou hrou. Jedná se o dvě složky vašeho já. Jedno je to dobré a jedno je to špatné. Vy totiž nemusíte být jen dobrým bohem. Může z vás být také krutý bůh, bůh hrůzovládce. Záleží jen na vás, jestli nastolíte klid nebo teror. Tyto dvě postavičky mají nezřízenou touhu vám soustavně radit a poučovat vás a velmi vtipně komentovat vaše počínání.

V úvodní části hry se také seznámíte s ovládáním a základními pojmy. Absolvujete tedy jakýsi výukový kurz. Je to potřeba, protože volný pohyb vzduchem zase není tak obvyklý pro hráče strategických her a je třeba si na něj zvyknout. Já se musím přiznat, že mi tento způsob moc nevyhovuje, ale znám desítky pařanů, kteří nad tím budou u vytržení. Celou hru lze ovládat myší a pokud si to skutečně natrénujete, pak můžete dělat dokonalou leteckou akrobacii. Můžete zoomovat (přibližovat se a oddalovat), můžete rotovat kolem vlastní osy, můžete oblétávat objekty a prohlížet je ze všech stran a úhlů, můžete se pomalu posouvat jakýmisi píďalkovitými pohyby po mapě, nebo se můžete dvojklikem dostat na libovolné místo. Tím vším chci říct, že pokud si chcete vychutnat krásy nádherného 3D enginu a propadnout iluzi, že se můžete podívat kamkoliv a nic vám nezůstane utajeno, tak jste na správné adrese.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Postavy ve hře jsou krásně 3D modelované. Plavně se pohybují a úžasně tančí. Mají obličejovou mimiku a jak dokonale odzbrojujícím způsobem spínají ručičky… Jsou vážně moc milouncí. Dostane vás i skutečnost, že se den mění v noc a to zcela věrně, včetně červánků, stmívání, prodlužujících se stínů. Tvůrci vám pro radost udělali i změny počasí od úplného jasna až po bouře a všechno je v líbivé grafice.

Nevděčný lid
Mohu vám zaručit, že poté, co si roli boha vyzkoušíte, určitě už nikdy jím nebudete chtít být. Aneb, jak praví většina teologů: “díky bohu, že nejsem bůh“. Je neuvěřitelné, co všechno si lidé vůči bohu dovolí. Ten šílený nevděk a jak se dokážou dokonale rozmazlit!!! Dacani jedni. Představte si, že se vám klidně stane, že vás budou prosit o dříví na nějakou stavbu, přestože budou stavět v lese a dříví budou mít kolem sebe dost. Oni vám budou zpívat prosebné žalmy a oslavovat vaši dobrotu a budou si válet šunky, až než jim to dříví přineste. No, nenaštvalo by vás to? Můžu vás ujistit, že nezřídka jsem měla chuť dát svým drahým věřícím pořádných pár facek a již zcela chápu nezřízenou touhu boha stvořit zákony a Bibli. Nějak se těm frackům přece musí říct jak se k bohu mají chovat.

A z tohoto pohledu pak nabývají známé biblické texty: „Modli se pracuj“ a „člověče snaž se a bůh ti požehná“, zcela jiných rozměrů. Jak ráda bych pomáhala těm svým vesničánkům, kdyby se oni sami snažili. Ovšem čím je člověk na prostý lid hodnější… A když pak přitvrdíte, tak vám lumpové přejdou na víru v jiného boha. Prostě je to taková budovatelská neválečná strategie. Tím nechci říct, že by nedocházelo k bojům. Dochází. A bojují různé creatury. Klasicky: vaše proti cizím a naopak :)

Budete muset často i sami zaútočit na chrám nepřátelského boha, abyste jeho vliv omezili a svůj umocnili. Tím, že je to neválečná hra, pouze zdůrazňuji fakt, že je především budovatelská. Musíte vybudovat svou vesnici, svou ekonomiku, svou církev, ubránit je před vlivy jiných náboženství a co nejvíce lidiček obrátit na svou víru. Dokonce můžete ovlivňovat populační exploze a to prachsprostým kuplířstvím :) Prostě si zahrajete na Kecala a naženete nějakého toho junáka a slečnu „na hnízdo“ a vesnička se vám bude utěšeně rozrůstat.

Výchova své příšerky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva A propós: kreatury. Ve hře máte na samém počátku možnost si vybrat, nějakou příšerku jednu prapodivnou, kterou si vytrénujete a vychováte k uspokojování vlastních potřeb a především k hájení vašich pozic proti ostatním bohům. Tedy, nepředstavujte si nějaké prasárničky, to opravdu ne, ale jinak se s nimi docela vyřádíte. Jsou to vlastně takoví stylizovaní „tamgoči“, protože se o ně musíte starat. Musíte je krmit, mazlit se s nimi, cvičit a učit… prostě si je pipláte. Jak si je vycvičíte, takové je budete mít. Na počátku se setkáte se třemi potvůrkami. S krávou, opicí a levhartem. Kráva se mi vnucovala s tím, že je velká, silná a hodná, opice zase, že je chytrá, mazaná a velice učenlivá a posléze levhart, že je mrštný, rychlý a bojovný.

Vybrala jsem si jen tak z legrace opici a legrace to byla. Prakticky jsem ji ani nestačila řádně vycvičit a sežral mi ji levhart konkurenčního boha ;) Ale fakt byla, opička moje, kouzelná, jak ráda se nechala škrabat na zádíčkách a pak hned nastavovala bříško… Příště si vezmu levharta a … rozdupá mi ho kráva, při mé smůle. Vám ale radím, nepodceňujte potvůrky a věnujte se jejich výcviku s plnou vervou. Nebuďte na ně zlí, protože jen potvůrka, která vás má ráda je schopna se při souboji překonat a vycedit za vás v ringu poslední kapku své krve.

Také je pravdou, že pokud z nich vychováte krvelačné bestie, mohou klidně ubližovat i vašim vesničánkům, což je efekt naprosto nežádoucí. Později se vám otevře možnost překonvertovat svou potvůrku na nějakou jinou příšerku a tady se tvůrci nikterak nežinýrovali. Můžete mít prakticky jakékoliv zvíře z šestnácti nabízených druhů a zvíře poroste a bude sílit, až nabude rozměrů Godzily. No a taková nestvůra na vaší straně je už vskutku pádným argumentem pro poslušnost věřících a strach konkurence.

Něco pro příznivce Enigmy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Muzika je perfektní a musím říct, že je klidně poslouchatelná i bez hry a zřejmě by se tak i uživila. Jedná se o klasickou heroickou instrumentálně vokálovou hudbu z rodu Enigmy a Ery. Musím říct, že tvůrci měli velmi šťastnou ruku, jelikož skloubením právě tohoto námětu s právě touto grafikou a hudbou se propracovali snad k nejlepšímu možnému řešení. Já nemám připomínek.

Vesničánci i rozkošně žvatlají, jenže angličtina je zvukomalebná. Kdoví jak by to dopadlo, pokud by se někdo pokusil tuto hru do češtiny nadabovat. Zřejmě by se čeští distributoři omezili jen na překlad titulků, každopádně hra u nás vyšla "jen" s českým manuálem. Zvukové efekty jsou taktéž velmi zdařilé a některá kouzla nahánějí hrůzu už od poslechu :)

První hra na světě bez chyb?
Snad by tedy nebylo co této hře vytknout, ale já se přesto nemohu ubránit určitým rozpakům. Hra je skvěle řemeslně, ba přímo mistrně zvládnutá, ale přesto jakoby jí cosi chybělo. Jakoby postrádala švih a spád. Možná jsem trošku zdivočelá z bojových strategií, kde o zběsile kvapící děj není nouze, ale fakt mám pocit určité zdlouhavosti a někdy i nudy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra má některé adventurní prvky, plníte nejrůznější úkoly, abyste upevňovali svou pozici u věřících, nebo řešíte klasické adventuristické skládačky (např. hrající menhiry - kameny, které musíte poskládat tak, aby hrály melodii a vy tím získáte kouzlo). Tyto akce hru sice oživují, ale současně i zdržují… Pravdou je, že jsem hru nehrála v multiplayeru, který BW podporuje, takže tam by se mohlo hodně změnit.

Teď jsem si přečetla předešlý odstaveček a mám neodbytný pocit, že se jevím jako odporný šťoural, který prostě něco zkritizovat musí a když nic nenajde, tak si něco vymyslí, ale přesto zde inkriminovaný text ponechám. Ostatně, když si hru zahrajete uvidíte sami. Pokud jste neváleční stratégové, neváhejte ani okamžik a jděte hru shánět. Ona fakt stojí zato.

P.S. Black & White se od včerejška prodává i v českých obchodech!

Félie

Mistrně zvládnutá budovatelská strategie, se skvělým pohybem, grafikou, hudbou, příšerkami, kouzly a nosným i když nepůvodním příběhem.