Autor: Gef Publikováno: 20.října 2005 | Verze: anglická/prodávaná s patchem 1.1 Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Stejně jako v jedničce dostanete i tentokrát po úvodním seznámením s vlastní duší na výchovu nějaké to opuštěné zvířátko, které vám bude pomáhat realizovat vaše božské choutky. Na výběr je tentokrát ze čtyř adeptů – vlk, lev, kráva a opice, a pokud si pořídíte sběratelskou edici, získáte přístup i k tygrovi. A jelikož se vše, do čeho se pustíte, podrobuje jednoduchému škatulkování na dobro a zlo a náležitě to dává najevo i grafickou podobou, ![]() Pokud jej necháte živit se nepřátelskými vojáky a házet stromy do moře, bude jeho kožich temný jako vaše duše. Pakliže jej však zasvětíte do řehole dobrých skutků, brzy z toho zešediví. A naprostý svatoušek se pak bude chlubit sněhově bílou srstí. Zkrátka jaký pán, takový vlk. I když dilema „je konzumace vesničanů v případě krajního hladu povolena, nebo není“ se asi běžnému středoevropanovi přece jen vyhne. Zvlášť když jako trest hrozí maximálně tak pár facek. Jakožto bůh vybavený zvířecím pomocníkem dostanete na starost řecký národ a měli byste jej provést kampaní o osmi misích, abyste na konci mohli prozradit Aztékům, co si o nich doopravdy myslíte. Od příběhu samotného nečekejte žádné zázraky, prostě musíte získat nadvládu nad několika kmeny seveřanů a Japonců na každém z ostrovů, který během svého putování navštívíte. Nicméně tahle hra rozhodně berličku poutavého příběhu nepotřebuje. Vydrží vás bavit (a někdy i pěkně štvát) jen tím, že vás nechá do poslední chvíle objevovat nové možnosti, testovat, co si ti mrňousové na obrazovce nechají všechno líbit, a vylomeninami přerostlého chlupatce reprezentujícího vaše smýšlení. ![]() ![]() ![]() Sice by se mohlo zdát, že kombinace budovatelské strategie a podivného tamagoči nemůže působit příliš kompaktním dojmem, nicméně opak je pravdou. Měla jsem sice dojem, že se bez té sedmimetrové chlupaté obludy, kterou musím každou chvíli drbat na bříšku, aby se náhodou psychicky nesložila, a pohlavky neustále připomínat, že nemá znečišťovat budovy, klidně obejdu. Pak jsem ale dva ostrovy před koncem přišla o několik posledních uložených pozic a musela to rozehrát znovu. A najednou mi ta potvora začala chybět. Člověk si tak nějak zvykne na její reakce a počítá s její pomocí. A teď jsem měla na krku znovu nějaké nevychované štěně, které si klidně dělalo opičky na vesničany, když zrovna bylo zapotřebí na druhém konci města urychleně postavit hradby. ![]() Ať už jste hodní, nebo zlí, na počátku se nevyhnete troše budování. Aby se vaši lidičkové mohli množit, potřebují někde bydlet a něco jíst. Pokud se rozhodnete pro temnější cestu, nemusejí vás ostatní touhy lidu příliš zajímat a budování pro vás skončí výstavbou trochu morbidní mučírny a nuzných chatrčí, do kterých se nastojato namačká neuvěřitelný počet panáků. Ještě by se mohl hodit chrám, ve kterém budete své podrobence pravidelně obětovat v zájmu získání many potřebné k sesílání zázraků, a pak jen stačí rozběhnout masovou výrobu vojáků a katapultů v kasárnách a dílnách. Jatka podbarvená narudlým oparem mohou začít. Pakliže se rozhodnete vydat cestou dobra a vše vyřešit bez použití násilí (opravdu to jde až na nutnou obranu výhradně bez bojů, ale dá to zabrat), čeká vás budování monumentálních měst s mohutným opevněním a neustálé plnění malicherných choutek vašich následovníků. A tak „hodné“ město bude zářit běloskvoucími chrámy, hospodami, univerzitami, sochami plodnosti i pouličním osvětlením. Jakmile neutrální vesnice (i zpočátku nepřátelsky naladěná města) zmerčí, že se u vás mají lidé jako v ráji, zapomenou na lásku ke své vlasti, sbalí si své saky paky a připojí se k vám bez boje. A co je na tom nejpříjemnější, ono připojení se týká i jejich bohatých zásob surovin. Nejen budováním a vražděním živ jest bůh Osm misí je sice i při jejich komplexnosti poměrně málo, ale kdyby se v nich jen budovalo, případně vraždilo, asi by hratelnost nestačila ani na ně. A tak nám tvůrci podstrčili systém odměn. Na každém ostrově se vám do rozhraní vetře několik desítek úkolů, za jejichž splnění získáte určitý tribut, který pak lze investovat do odemykání nových prvků. ![]() ![]() ![]() ![]() Kam nemůže interface, tam se strčí ruka Vyplatí se však investovat i do pokročilejších funkcí ruky. Většina ovládání se totiž stejně jako v prvním díle odehrává za pomoci interaktivního kurzoru v podobě ruky a objektů přímo ve hře. Potřebujete postavit stejnou budovu, jako je ta támhle na kopci? Není nic snazšího, než ji čapnout a přetáhnout na nové místo. Díky této klonovací technice nemusíte při budování rozsáhlých sídlišť téměř vůbec navštěvovat menu. Rozšiřování počtu následovníků se sice klonováním dosáhnout nedá, ale stačí polapit pár panáků na ulici a pak je vysypat na postavu opačného pohlaví – výsledkem je poněkud nestoudně se chovající pár a za několik okamžiků i zakulacené břicho jednoho z aktérů. Nebo se vám zdá, že se vaši poddaní příliš nehrnou do výstavby důležité budovy? Jednoduše utrhněte v lese strom a pak jím „pocukrujte“ základy. Jelikož jste bůh, bude se sypaný materiál skládat rovnou do podoby nádherného chrámu. ![]() ![]() ![]() S rukou lze však vyvádět i jiné věci. Třeba si pořídit vylepšení, s jehož pomocí lze „vysávat“ více objektů stejného typu najednou, a například posílenou rukou můžete v omezené míře i upravovat terén. ![]() Černá, nebo bílá Black and White se snaží umožnit každému jeho styl hraní. Většina problémů se dá řešit několika způsoby. Třeba nepřátelské vojsko můžete rozdrtit volně se povalujícími balvany, postavit jim do cesty opevnění nebo je nechat okusit něčeho ze svého zázračného arzenálu. A také lze lučištníkům trochu znesnadnit míření tím, že prostě pošoupnete hodiny na dobu, kdy není vidět na špičku nosu. Můžete tu jen mírumilovně budovat, nebo naopak především ![]() Jenže ono to má háček. Někdo do hry zapomněl implementovat bonusy za vyhraněný směr, takže se opravdu nevyplatí být buď naprostý svatoušek, nebo naopak křivák radost pohledět. Pokud chcete jen pomyslet na to, že byste si pořídili pár drahých divů, rozhodně na nějakou vyhraněnost zapomeňte – budete muset plnit všechny úkoly, ať už se do vašeho svědomí nějak vměstnají, nebo ne. Pakliže si tedy chcete hru opravdu užít se vším, co nabízí (a byli byste hloupí, kdybyste nechtěli), nějaké lakování na černou a bílou raději přenecháte cvokům, kteří pravidelně pořvávají na Palackého náměstí něco o nějakém Ježíši. A raději dáte přednost vkusné šedé. Vcelku realistickému přístupu k řešení problémů se nevyhne ani váš přerostlý mazel. A tak kožich svatouškovského polárního vlka, který si do jisté doby užíval jen obveselování občanů, těžby surovin a stavění budov, vinou účasti na bojových úkolech pomalu zaneřádí tmavý melír světem protřelého praktika. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Ani božství není bez chyby ![]() Internetový obchod Tiscali Gameshop se stal spolusponzorem češtiny do této hry. Každý, kdo si ji objedná, dostane češtinu po jejím dokončení (prosinec) zdarma na email nebo CD. Stáhněte si: Patch, Trailer, Cheaty, Videa Související články: Mega-preview, Novinky, Black & White recenze,Black & White: Creature Isle recenze |
Gef | |
autorce je 28 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG |