Beyond Good & Evil - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Beyond Good & Evil - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Mírumilovná planeta Hyllis se ocitá pod útokem mimozemšťanů a v epickém dobrodružství ji před zničením může zachránit sličná fotografka Jade. Je akční adventura od tvůrce Raymana skutečně tak geniální?

Autor: Frix
Publikováno: 14.ledna 2004
Verze hry: finální/americká
Doba recenzování: pár týdnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva V zásadě by se sféra herních vývojářů dala rozdělit na tři základní sekce. Ti méně úspěšní až neúspěšní, ti velice úspěšní a ti úspěšní, které však nikdo nezná. Nepochybuji o tom, že každičký náš čtenář slyšel o Raymanovi, populární postavičce, která hrála hlavní roli v sérii excelentních her, jenž od počátku představuje významný pilíř arkádového žánru. Největší podíl na této sérii má Michel Ancel, Kanaďan francouzského původu, který mimo to spadá do třetí popisované kategorie. Ačkoliv má na kontě výhradně excelentní a velmi úspěšné hry, těžko si někdo pamatoval jeho jméno. To by se mělo změnit právě s Beyond Good & Evil (dále už jen BG&E), i když výsledek zdaleka není tak jednoznačně úžasný, jak tvrdí většina kolegů.

 Klasický, ale skvělý příběh
Velký podíl má na kvalitě hry příběh, který sice kopíruje mnohokrát viděná klišé, ale činí tak osobitým způsobem, který nepostrádá kouzlo. Stejně jako v případě Metal Gear Solid série zde mají důležité postavení i animované sekvence, kterými je BG&E opravdu nasycena. Zpět však k dějové linii, který začíná v rytmu poněkud zvrhlé pohádky, rychle se však přesouvá k melodramatu a chvilkami skoro ke thrilleru.

Planeta Hillys je relativně klidné místečko kdesi v dalekém vesmíru, kde se dlouho dalo žít v míru a pokoji. Na tomto základě by ovšem ani génius hru nevymyslel, a tak se Hillys ocitá v posledních letech pod vytrvalým nátlakem ze strany vetřelecké rasy jménem DomZ. Ti kromě vyfiknutého vzhledu, laděného v duchu celé hry do tyrkysově zelené, oplývají nezvládnutelným hladem po duších obyvatel Hillysu. Jednou z obětí se stávají rovněž rodiče slečny jménem Jade, která je hráčovým alter egem v průběhu celé hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jade se proto ujal praso-člověk jménem Pey'J, jenž ji vychoval a nyní je dospělá (záleží samozřejmě na úhlu pohledu, ale nebrat ohled na feministické čtenářky se již vícekrát nevyplatilo :) Jade spolu s Pey'Jem opatrují nové válečné sirotky v budově majáku, z něhož je překrásný výhled na moře. Jade je reportérkou a fotografuje, což přes zdánlivou bezvýznamnost hraje v BG&E zásadní roli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Akční adventura se zvláštním kořením
Stále by však nebyla hra s tématikou pečování o sirotky to pravé ořechové, a tak se proti DomZ postavily elitní armádní oddíly zvané Alpha Sections. Skutečně je tomu ale tak? Vojáci nikdy nedorazí na místo útoku včas a skoro to vypadá, že se snaží DomZ podporovat, čemuž ale kromě tajné organizace jménem IRIS Network nikdo nevěří. Jade se shodou okolností k IRIS připlete a je pouze na ní, Pey'Jovi a agentu IRIS Double H, aby se společnými silami domohli pravdy.

Ačkoliv se to BG&E snaží sebevíc zakrývat nebo zkrášlovat, jde v jádru stále hlavně o hopsačku a bojovku, ostatně proč ne, když s nimi má Ancel tolik zkušeností. Žánrově však nejlépe sedne označení akční adventury s velikou konzolovou příchutí – PC verze je převedena po technické stránce naprosto skvěle, ale trpí několika zcela zbytečnými problémy, které ve výsledku kazí jinak skvěly herní zážitek. Protože jde o překážky ještě relativně malé, dostaňme je z cesty rovnou na začátku.

 Fixní kamera
Dvě slova, která až příliš často mohou znamenat zkázu jinak velice nadějné hry, protože nikoho nebaví cítit frustraci v jinak třeba i zvládnutelné hře. Smutným příkladem z poslední doby je Legacy of Kain: Defiance, ve které podle mého kamera představuje jedinou, však o to vážnější chybu. BG&E je na tom jinak, lépe. Úhly kamery jsou v první polovině hry (tedy asi 4 hodiny, o délce však až dále) řešeny skvěle, nejen, že dovolují mít přehled o všem dění, ale často vypadá výsledek i efektně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako mávnutím kouzelného proutku se však v dalších částech hry něco poničí a nepříjemně často se nám Jade dívá do očí a my nemáme jedinou možnost, jak kameru otočit do přátelštějšího úhlu. Ještě podivněji potom tato chyba působí v kombinaci se skutečností, že po většinu hry jde kameru v omezené míře natáčet. Nejde sice o nic fatálního, ale nejeden virtuální život mohl být lepší kamerou zachráněn.

 Jednodušší už to být nemohlo?
Ponechme zatím stále stranou linearitu hry a třeba bojové části, které jsou naopak nezřídka dost tuhé. BG&E od hráče vyžaduje rozvinuté používání pohybových schopností Jade, ať už to je běh, plížení nebo kotoul ze skoku. Naprosto ovšem nechápu, proč hra vysloveně zakazuje hráči skákat mezi plošinkami nebo z nich nedejbože spadnout – místo toho se Jade vždy zarazí o neviditelnou stěnu a veškeré skoky včetně těch nejtěžších provede AUTOMATICKY.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nezlobte se na mě, ale tohle je divné. Skákací sekvence jsou bez výjimky obohaceny nádherným grafickým kabátkem, ale v praxi stačí tupě držet tlačítko pro běh dopředu a počkat, než se Jade dohopká k cíli. Je to naštěstí opět jen kámen, nikoli balvan úrazu, jelikož skákaní neutlačilo ostatní složky hry – od toho je tu Prince of Persia: Sands of Time, kde naštěstí padat lze ;)

 Prase a agent - kamarádi do deště
Vedle skákání je řešení hádanek další ze spíše menších složek BG&E, šťávu ovšem získává díky použitelnosti dvou herních kolegů. Prvním z nich je Pey'J, který se ale na scéně pohybuje jen chvíli. Čuník umí spravovat různé stroje, po nalezení odpovídajícího nářadí ničit ploty a díky svým turbo-botám na bioplynový pohon (Pey'J tento jev demonstruje opravdu velmi vděčně) taky dovede Jade na několika místech posloužit jako trampolína. Oproti tomu agent Double H je až humorně drsný, umí s rozběhem a pokřikem rozrazit i ty největší mříže (hlavou) a dokáže Jade mnohem lépe než Pey'J vypomoci v boji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Puzzle spojené se sidekicky spočívá v drtivé většině případů v otevření cesty pro jednoho, druhého, nebo pro oba. Jako ideální příklad poslouží vypínání hořáků na dálku s cílem uvolnit cestu pro Double H. A pokud není zrovna parťák zaseknutý někde za stěnou, což se bohužel stát může, představuje i decentní bojovou pomoc. Vše však záleží z 99% stále jen na Jade a její bojové tyči s názvem Dai-jo.

 Využití vrhacího disku v soubojích
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání je naštěstí velmi jednoduché, v zásadě stačí jedno tlačítko pro útok a druhé pro úskok, skvěle vymyšleným systémem různých komb a pohybů jde ale vytvářet nádherné bojové kreace. Aby byl boj ještě o něco zábavnější, hodně často je třeba zkoušet různé speciality. Alpha Sections například mají na zádech kyslíkovou bombu a jde si výrazně ušetřit práci, když ji zasáhnete vrhacím diskem. Ten poslouží i v jiných částech hry, kdy s ním lze na dálku zapínat tlačítka, odvádět pozornost nebo třeba zabíjet krysy na vodních trubkách.

Bossové nejdou nikdy zničit bezhlavým rubáním, vždycky je přítomný větší nebo menší fígl, který čeká na odhalení. Osobně jsem si však nejvíce oblíbil trik, který se zakládá na Pey'Jových botách – po skutečně drtivém dopadu jeho prasečí váhy na zemi poskočí nepřátelé o kus vzhůru, čehož jde využít ke krásnému odpálkování do dálky v zpomaleném záběru. Boje jsou v BG&E jednoduše radost a zábava.

 Bez foťáku jako bys nebyl!
A to doslova. Jade není fotografkou jen tak pro nic za nic, foťák má hráč v ruce častěji než Dai-jo. Především jde o zdroj obživy – v souvislosti s hrozící destrukcí Hillysu hledá vědecké centrum fotky všech žijících tvorů na planetě, za něž poté vyplácí docela štědré sumy. Hra tak dostává nový rozměr simulátoru paparazzi, kdy často je třeba nasadit život ve snaze vyfotit vzácného nepřítele. Využití ale najde fotoaparát i jinde. IRIS bojuje proti DomZ a Alpha Sections vlastní propagandou, ve které se Jade o zajišťování důkazů, tedy přesněji fotek. V cíli tak jde většinou o vyfocení zdánlivě banální věci a odeslání fotky IRIS, kteří obratem rozšíří svůj revolucionářský pamflet. Věřte nebo ne, ale s foťákem si jde opravdu užít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V souvislosti nejen s fotografováním závisí často také na plížení, tiché infiltraci a vůbec tajném způsobu hraní. Neexistuje situace, kterou by šlo vyřešit jedině bojem nebo jedině plížením - vždycky se dá svobodně vybrat a na hráče není činěn nátlak ke specializaci, obě možnosti tedy přijdou ke slovu podle potřeby. A často je skutečně mnohem jednodušší se kolem přesily šikovně prosmýknout, než trávit hodinu řešením zdánlivě šílené bojové situace.

 Spousta příjemných detailů a her ve hře
Co BG&E z velké části staví nad svoji konkurenci je právě obrovský důraz na detailnost, živelnost světa Hillysu. Mohl bych ji tu popisovat opravdu dlouho. Začněme Secundem, holografickým asistentem Jade, jehož osobnost hravě předčí svojí kousavostí i doktora ze Star Treku a jehož jižanský akcent přinutí všechny latinskoamerické telenovely utéct do kouta. Secundo kromě čistě ironických komentářů podává také cenné informace o nově nalezených věcech a jejich použití, převádí do záznamníku mapy atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nebo perly – je jich ve hře skoro 90, některé se dají získat velmi snadno, jiné naopak přinutí hráče potit krev. A nejde vždycky jen o boj. Několik perel můžete získat za fotografie, jiné za závodění na vznášedle a totální vychytávkou je minihra á la pong, ve které o perlu soutěžíte se žraločím velmistrem. Perlami se potom platí v Mammago garáži, kde partička zhulených jamajských nosorožců načerno prodává různá vylepšení pro vznášedla.

Á propos, vznášedla. Hillys je převážně vodní svět a mezi jednotlivými ostrovy, jeskyněmi atp. je třeba se nějak přesouvat. Vodní vznášedlo slouží právě k tomuto účelu a dá se s ním užít spoustu zábavy, přičemž samotné objíždění krásně vypadajícího okolí dovede zabavit na pěkných pár chvil. Ovšem vznášedla s sebou přinášejí i horké chvilky, a to při závodech. Tam se soutěží o perly nebo jiné libůstky, problém nastává v kombinaci s někdy dost latentní kamerou. Neexistuje horší pocit, než drtivě vést a o výhru přijít v poslední zatáčce díky neschopné kameře, která ukryla hráčovu oku překážku na trati. Holt, ani BG&E není jen o chválení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zpracování je nádherné, ale...
... je až příliš dobře vidět, jak podobné si jsou závodníci ze stáje Ubisoft. Grafika pracuje na stejném enginu jako nový Prince of Persia a hodně efektů je vyloženě identických. Řeč je specificky o rozmazaném pohledu a stejných animacích postav, ale to vůbec nic nemění na překrásné kvalitě grafiky. V některých momentech jsem se nemohl ubránit a chvíli jsem prostě jen stál, kochajíc se pohledem. Jedinečná je také architektura, v tu pravou chvíli komorní i megalomanská.

Opravdu nádherná je i mimika. Z Jade čiší emoce a vypadá to nezvykle výborně, možná by měli tak základnímu prvku dobrého příběhu popustit uzdu i další autoři. Dovolím si rýpnout do až příliš výrazného důrazu na zelenou – nejen, že Jade je až na bíle minitílko v zelené, svět je většinou zahalen v brčálovém oparu. Nevypadá to zle, ale chápal jsem to spíše jako Zvětšit zdroj: tisková zpráva parodii na westerny používající sépiový filtr.

 Ozvučení a dabing
Hudba BG&E je velice silně závislá na individuálním vkusu hráče a jeho chápavosti pro kakofonii. Bohužel se do sebe míchají melodie v rytmu reggae a hip-hop až k těžce spirituálním a vážně braným ódám. Daleko lepší by podle mého bylo zaměřit se na menší spektrum žánrů místo zběsilých přechodů od jednoho k druhému. Jde však o skutečně subjektivní pocit a nebudu ho tedy v hodnocení brát v potaz.

Minus body ovšem musí přijít za jedno déja vu. V určité části hry hraje pěkná jazzová melodie, u které jsem se ale po minutě začal nahlas smát. Proč? Je nachlup okopírovaná z nedávné akce XIII taktéž od UbiSoftu! Tohle by se v jinak perfektní hře stávat opravdu nemuselo. Na druhou stranu dabing je úžasně udělaný a vyvažuje amatérský dojem z hudebního sebevykrádání.

 Lavina pocitů, která dlouho nevydrží
Je to tak, BG&E trpí syndromem Max Payne 2 a potažmo většiny nových her. Celou hru jde dohrát i s plněním postranních úkolů a focení každé blbé mušky za dost chabých 8-10 hodin, což mi přijde vyloženě smutné. Příběh má spád a některé pasáže by určitě snesly lehké prodloužení bez znatelného úbytku napětí. Takhle člověka hra vyvrhne sice nadšeného, ale zároveň trošku zklamaného.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Dovolím si ještě drobný osobní komentář ke stylizaci hry. Hodně je znát inspirace japonskými hrami typu Final Fantasy ve smyslu kombinování všech možných i nemožných elementů do sebe. Zatímco Japoncům to jde, u BG&E jsem zdrženlivější. Po většinu času působí všechno moc pěkně, ale chvílemi podle mě designéři neodhadli míru správného vkusu a přecházejí do vyloženě divných, kýčovitých motivů.

Ovšem znáte to - jeden má rád holky, druhý vdolky, a tak tento komentář uvádím pouze pro zajímavost. Tento pocit se mnou ale nejspíš sdílí více lidí, BG&E se totiž překvapivě velice špatně prodává a distributoři jeho cenu po pouhém měsíci prodeje snížili o celou polovinu (!) - ze čtyřiceti na dvacet dolarů v USA - což se u nové "áčkové" hry vůbec nevídá. Bohužel v České republice k ničemu takovému nedošlo a vzhledem k fungování distributorů zřejmě ani nedojde, takže se zde hra stále prodává za 999 Kč a nikoliv za přijatelnějších 500-600 korun.

 Pár slov na závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přestože Beyond Good & Evil není dlouhá hra a obsahuje svých pár chybek, v celku jde o velice zábavné dílo s nezaměnitelným šarmem. Jakkoliv jsem dlouhou dobu frankofonní kulturou s velkou chutí opovrhoval, filmy jako Trio z Belleville a hry jako Beyond Good & Evil mě nutí otočit kormidlem o 180°. Je vidět, že do hry vložili vývojáři celé své srdce a výsledek stojí za to.

Stáhněte si: Demo, Videa, Patch, Cheaty..., Další opravné soubory

Související články: Novinky

Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix

Verdikt:

Nijak revoluční, ale řemeslně a až neskutečně precizně odvedená práce. Dojem kazí jen několik relativně zbytečných chyb a krátká herní doba.

Nejnovější články