Autor: Frix Publikováno: 14.ledna 2004 | Verze hry: finální/americká Doba recenzování: pár týdnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Stále by však nebyla hra s tématikou pečování o sirotky to pravé ořechové, a tak se proti DomZ postavily elitní armádní oddíly zvané Alpha Sections. Skutečně je tomu ale tak? Vojáci nikdy nedorazí na místo útoku včas a skoro to vypadá, že se snaží DomZ podporovat, čemuž ale kromě tajné organizace jménem IRIS Network nikdo nevěří. Jade se shodou okolností k IRIS připlete a je pouze na ní, Pey'Jovi a agentu IRIS Double H, aby se společnými silami domohli pravdy. Ačkoliv se to BG&E snaží sebevíc zakrývat nebo zkrášlovat, jde v jádru stále hlavně o hopsačku a bojovku, ostatně proč ne, když s nimi má Ancel tolik zkušeností. Žánrově však nejlépe sedne označení akční adventury s velikou konzolovou příchutí – PC verze je převedena po technické stránce naprosto skvěle, ale trpí několika zcela zbytečnými problémy, které ve výsledku kazí jinak skvěly herní zážitek. Protože jde o překážky ještě relativně malé, dostaňme je z cesty rovnou na začátku. Fixní kamera Dvě slova, která až příliš často mohou znamenat zkázu jinak velice nadějné hry, protože nikoho nebaví cítit frustraci v jinak třeba i zvládnutelné hře. Smutným příkladem z poslední doby je Legacy of Kain: Defiance, ve které podle mého kamera představuje jedinou, však o to vážnější chybu. BG&E je na tom jinak, lépe. Úhly kamery jsou v první polovině hry (tedy asi 4 hodiny, o délce však až dále) řešeny skvěle, nejen, že dovolují mít přehled o všem dění, ale často vypadá výsledek i efektně. ![]() ![]() ![]() Jako mávnutím kouzelného proutku se však v dalších částech hry něco poničí a nepříjemně často se nám Jade dívá do očí a my nemáme jedinou možnost, jak kameru otočit do přátelštějšího úhlu. Ještě podivněji potom tato chyba působí v kombinaci se skutečností, že po většinu hry jde kameru v omezené míře natáčet. Nejde sice o nic fatálního, ale nejeden virtuální život mohl být lepší kamerou zachráněn. Jednodušší už to být nemohlo? Ponechme zatím stále stranou linearitu hry a třeba bojové části, které jsou naopak nezřídka dost tuhé. BG&E od hráče vyžaduje rozvinuté používání pohybových schopností Jade, ať už to je běh, plížení nebo kotoul ze skoku. Naprosto ovšem nechápu, proč hra vysloveně zakazuje hráči skákat mezi plošinkami nebo z nich nedejbože spadnout – místo toho se Jade vždy zarazí o neviditelnou stěnu a veškeré skoky včetně těch nejtěžších provede AUTOMATICKY. ![]() Nezlobte se na mě, ale tohle je divné. Skákací sekvence jsou bez výjimky obohaceny nádherným grafickým kabátkem, ale v praxi stačí tupě držet tlačítko pro běh dopředu a počkat, než se Jade dohopká k cíli. Je to naštěstí opět jen kámen, nikoli balvan úrazu, jelikož skákaní neutlačilo ostatní složky hry – od toho je tu Prince of Persia: Sands of Time, kde naštěstí padat lze ;) Prase a agent - kamarádi do deště Vedle skákání je řešení hádanek další ze spíše menších složek BG&E, šťávu ovšem získává díky použitelnosti dvou herních kolegů. Prvním z nich je Pey'J, který se ale na scéně pohybuje jen chvíli. Čuník umí spravovat různé stroje, po nalezení odpovídajícího nářadí ničit ploty a díky svým turbo-botám na bioplynový pohon (Pey'J tento jev demonstruje opravdu velmi vděčně) taky dovede Jade na několika místech posloužit jako trampolína. Oproti tomu agent Double H je až humorně drsný, umí s rozběhem a pokřikem rozrazit i ty největší mříže (hlavou) a dokáže Jade mnohem lépe než Pey'J vypomoci v boji. ![]() ![]() ![]() Puzzle spojené se sidekicky spočívá v drtivé většině případů v otevření cesty pro jednoho, druhého, nebo pro oba. Jako ideální příklad poslouží vypínání hořáků na dálku s cílem uvolnit cestu pro Double H. A pokud není zrovna parťák zaseknutý někde za stěnou, což se bohužel stát může, představuje i decentní bojovou pomoc. Vše však záleží z 99% stále jen na Jade a její bojové tyči s názvem Dai-jo. Využití vrhacího disku v soubojích ![]() Bossové nejdou nikdy zničit bezhlavým rubáním, vždycky je přítomný větší nebo menší fígl, který čeká na odhalení. Osobně jsem si však nejvíce oblíbil trik, který se zakládá na Pey'Jových botách – po skutečně drtivém dopadu jeho prasečí váhy na zemi poskočí nepřátelé o kus vzhůru, čehož jde využít ke krásnému odpálkování do dálky v zpomaleném záběru. Boje jsou v BG&E jednoduše radost a zábava. Bez foťáku jako bys nebyl! A to doslova. Jade není fotografkou jen tak pro nic za nic, foťák má hráč v ruce častěji než Dai-jo. Především jde o zdroj obživy – v souvislosti s hrozící destrukcí Hillysu hledá vědecké centrum fotky všech žijících tvorů na planetě, za něž poté vyplácí docela štědré sumy. Hra tak dostává nový rozměr simulátoru paparazzi, kdy často je třeba nasadit život ve snaze vyfotit vzácného nepřítele. Využití ale najde fotoaparát i jinde. IRIS bojuje proti DomZ a Alpha Sections vlastní propagandou, ve které se Jade o zajišťování důkazů, tedy přesněji fotek. V cíli tak jde většinou o vyfocení zdánlivě banální věci a odeslání fotky IRIS, kteří obratem rozšíří svůj revolucionářský pamflet. Věřte nebo ne, ale s foťákem si jde opravdu užít. ![]() ![]() ![]() Spousta příjemných detailů a her ve hře Co BG&E z velké části staví nad svoji konkurenci je právě obrovský důraz na detailnost, živelnost světa Hillysu. Mohl bych ji tu popisovat opravdu dlouho. Začněme Secundem, holografickým asistentem Jade, jehož osobnost hravě předčí svojí kousavostí i doktora ze Star Treku a jehož jižanský akcent přinutí všechny latinskoamerické telenovely utéct do kouta. Secundo kromě čistě ironických komentářů podává také cenné informace o nově nalezených věcech a jejich použití, převádí do záznamníku mapy atd. ![]() Nebo perly – je jich ve hře skoro 90, některé se dají získat velmi snadno, jiné naopak přinutí hráče potit krev. A nejde vždycky jen o boj. Několik perel můžete získat za fotografie, jiné za závodění na vznášedle a totální vychytávkou je minihra á la pong, ve které o perlu soutěžíte se žraločím velmistrem. Perlami se potom platí v Mammago garáži, kde partička zhulených jamajských nosorožců načerno prodává různá vylepšení pro vznášedla. Á propos, vznášedla. Hillys je převážně vodní svět a mezi jednotlivými ostrovy, jeskyněmi atp. je třeba se nějak přesouvat. Vodní vznášedlo slouží právě k tomuto účelu a dá se s ním užít spoustu zábavy, přičemž samotné objíždění krásně vypadajícího okolí dovede zabavit na pěkných pár chvil. Ovšem vznášedla s sebou přinášejí i horké chvilky, a to při závodech. Tam se soutěží o perly nebo jiné libůstky, problém nastává v kombinaci s někdy dost latentní kamerou. Neexistuje horší pocit, než drtivě vést a o výhru přijít v poslední zatáčce díky neschopné kameře, která ukryla hráčovu oku překážku na trati. Holt, ani BG&E není jen o chválení. ![]() ![]() ![]() Zpracování je nádherné, ale... ... je až příliš dobře vidět, jak podobné si jsou závodníci ze stáje Ubisoft. Grafika pracuje na stejném enginu jako nový Prince of Persia a hodně efektů je vyloženě identických. Řeč je specificky o rozmazaném pohledu a stejných animacích postav, ale to vůbec nic nemění na překrásné kvalitě grafiky. V některých momentech jsem se nemohl ubránit a chvíli jsem prostě jen stál, kochajíc se pohledem. Jedinečná je také architektura, v tu pravou chvíli komorní i megalomanská. Opravdu nádherná je i mimika. Z Jade čiší emoce a vypadá to nezvykle výborně, možná by měli tak základnímu prvku dobrého příběhu popustit uzdu i další autoři. Dovolím si rýpnout do až příliš výrazného důrazu na zelenou – nejen, že Jade je až na bíle minitílko v zelené, svět je většinou zahalen v brčálovém oparu. Nevypadá to zle, ale chápal jsem to spíše jako ![]() Ozvučení a dabing Hudba BG&E je velice silně závislá na individuálním vkusu hráče a jeho chápavosti pro kakofonii. Bohužel se do sebe míchají melodie v rytmu reggae a hip-hop až k těžce spirituálním a vážně braným ódám. Daleko lepší by podle mého bylo zaměřit se na menší spektrum žánrů místo zběsilých přechodů od jednoho k druhému. Jde však o skutečně subjektivní pocit a nebudu ho tedy v hodnocení brát v potaz. Minus body ovšem musí přijít za jedno déja vu. V určité části hry hraje pěkná jazzová melodie, u které jsem se ale po minutě začal nahlas smát. Proč? Je nachlup okopírovaná z nedávné akce XIII taktéž od UbiSoftu! Tohle by se v jinak perfektní hře stávat opravdu nemuselo. Na druhou stranu dabing je úžasně udělaný a vyvažuje amatérský dojem z hudebního sebevykrádání. Lavina pocitů, která dlouho nevydrží Je to tak, BG&E trpí syndromem Max Payne 2 a potažmo většiny nových her. Celou hru jde dohrát i s plněním postranních úkolů a focení každé blbé mušky za dost chabých 8-10 hodin, což mi přijde vyloženě smutné. Příběh má spád a některé pasáže by určitě snesly lehké prodloužení bez znatelného úbytku napětí. Takhle člověka hra vyvrhne sice nadšeného, ale zároveň trošku zklamaného. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Dovolím si ještě drobný osobní komentář ke stylizaci hry. Hodně je znát inspirace japonskými hrami typu Final Fantasy ve smyslu kombinování všech možných i nemožných elementů do sebe. Zatímco Japoncům to jde, u BG&E jsem zdrženlivější. Po většinu času působí všechno moc pěkně, ale chvílemi podle mě designéři neodhadli míru správného vkusu a přecházejí do vyloženě divných, kýčovitých motivů. Ovšem znáte to - jeden má rád holky, druhý vdolky, a tak tento komentář uvádím pouze pro zajímavost. Tento pocit se mnou ale nejspíš sdílí více lidí, BG&E se totiž překvapivě velice špatně prodává a distributoři jeho cenu po pouhém měsíci prodeje snížili o celou polovinu (!) - ze čtyřiceti na dvacet dolarů v USA - což se u nové "áčkové" hry vůbec nevídá. Bohužel v České republice k ničemu takovému nedošlo a vzhledem k fungování distributorů zřejmě ani nedojde, takže se zde hra stále prodává za 999 Kč a nikoliv za přijatelnějších 500-600 korun. Pár slov na závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Patch, Cheaty..., Další opravné soubory Související články: Novinky |
Frix | |
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |