Autor: Mickey Mouse Publikováno: 29.června 2005 | Verze hry: finální/prodávaná Doba recenzování: 6 dnů |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Posláno k ledu také bylo znovuobjevování se v mapě, kde došlo ke zrušení „vln“, kdy se hráči objevili vždy naráz. Místo toho se vrací klasika a každý člověk si v limbu odsedí tolik, kolik je na serveru nastaveno. Je to dobře, protože dřívější vlny byly pro útočícího hráče snažícího se zabrat soupeřovu vlajku nepřiměřeně smrtonosné. Když už jsem u zabírání vlajek: čím víc hráčů se na jejím zabrání podílí, tím rychleji se to povede. Zdokonalený herní koncept V předchozích odstavcích uvedené novinky jsou pouhým odrazovým můstkem, na který autoři hry nabalili řadu hratelnostních úprav, zajišťujících podstatně sofistikovanější vedení bojů. Důraz je kladen na týmovou spolupráci, jakož i na vzájemnou podporu jednotlivých vojáků, což zní lákavě, ale byl jsem velice zvědavý (a přiznám se že i celkem skeptický), jak se to projeví v praxi. Ona jedna stránka věci je poskytnout hráčům možnosti a druhá to, jak je přinutit hrát hru opravdu tak, jak se má. Tohle je kámen úrazu řady her, které sice nabídnou prostředky, ale hráči je pak nevyužívají, protože jednoduše není důvod. Battlefield 2 nabízí řadu možností, jak si uchovat přehled o dění ve vlastních řadách a co je ještě důležitější – zpracování těchto věcí je provedeno uživatelsky jednoduše a přítulně. Zpřehlednil se způsob udělování povelů a změny se dotkly také způsobu doplňování munice či obnovy zdraví. Lékárničky a bedny se střelivem, nacházející se různě po mapách, byly z velké části nahrazeny mediky a těmi, kdo nosí zásoby střeliva v batohu na zádech. Chcete-li si cokoli z toho doplnit, zavoláte a nezbývá než čekat, až vám některý ze spoluhráčů kýženou komoditu přinese. To je další důvod, proč se musí hrát týmově a nemyslet jen každý na sebe. Aby medici a nosiči nábojů měli motivaci se takto angažovat, pamatuje na ně bodovací systém a jejich podpůrnou snahu náležitě odměňuje. Bodovací systém Tím se dostávám k dalšímu výborně zpracovanému hernímu rysu, kdy nic ve hře není jen tak samoúčelně nudné, naopak je každá hráčova snaha bodována. Hrajete-li online a na sledovaných (Ranked) serverech, zapisují se vaše statistiky z prodělaných bitev do profilu, můžete získávat medaile a co víc – při nasbírání dostatečného počtu kreditů se vám časem zpřístupní i některé nové zbraně, což je vždy dostatečně motivující bonus. Samozřejmě, že se zaznamenávají i vaše prohřešky, takže pokud se bude hráč chovat jako blb a třeba střílet do vlastních, odrazí se to krom nadávek v konzoli i na jeho aktuálním i celkovém hodnocení. Statistiky a profily vypadají opravdu zajímavě a krom vašich osobních statistik nechybí ani žebříčky světové, kde si můžete porovnat svoje údaje se všemi ostatními. K bodování doplním ještě poznámku o tom, že se sleduje i vaše asistence při různých akcích. Například dostanete bodíky i za pomoc při dobývání vlajky, za řízení vozidla, ze kterého střelec zneškodní cíl atd. Suma sumárum mi přijde bodovací systém šikovně promyšlený a je vidět, že není jen jakousi kosmetickou náplastí, nýbrž jej autoři zakomponovali jako nedílnou součást hry. A podle mého se jim to povedlo. Jedinou skvrnkou anebo lépe řečeno dětskou nemocí byly krátce po vydání hry trochu pomalé aktualizace výsledků, kdy trvalo klidně i celý den, než se vám připsaly body za právě odehrané bitvy (nyní to už prý nezabere déle než pět minut - pozn.ed.). Rovněž počet „sledovaných“ (Ranked) serverů není zatím nijak vysoký a bývá problém nějaký volný najít, tím spíš pokud se domluvíte s pár kamarády a někam byste rádi vyrazili společně. Ale dejme hře trochu času, věřím, že se situace brzy zlepší. Povolání Battlefield 2 představuje vojska celkem tří armád. Krom notoricky přítomných Američanů se setkáte s Čínou a tzv. MEC, což je zkratka pro vojska středovýchodní koalice. Hra si zachovala jeden nádherný autentický rys v podobě namluvení pro nás exotických armád jejich mateřštinou, takže kdo není srab, nezvolí pro všechny armády angličtinu a odměnou si vychutná zcela nesrozumitelné, ale o to krásnější pokřiky. Co se týká povolání, hra jich nabízí celkem sedm a snaží se jejich nabídku vybalancovat tak, aby nikdo neměl pocit, že hraje jen druhé housle. Každá z postav má slušnou primární zbraň a jak jsem již zmiňoval – podpůrná role v týmu je stejně zábavná i hodnocená jako role prvoliniového čističe. Vyrovnaný balanc v povoláních je velkým přínosem pro hratelnost, neboť přináší atraktivitu každé postavě, s jejímž zvolením bude třeba se chovat od základu jinak, sledovat jiné priority, odměnou za což vám bude mnohem variabilnější hra. Jinými slovy – když vás omrzí střílet protivníky, vemte na sebe třeba roli medika a zaměřte se na to, kdo ze spoluhráčů potřebuje pomoc. Obdobně můžete nosit náboje anebo klást miny a opravovat bojovou techniku. Nebudu se tu detailně rozepisovat o jednotlivých povoláních. Vystačíme si s jejich výčtem: Special Forces – přesná zbraň se zaměřovačem, trhavina schopná odpálit tank; Sniper – odstřelovač; Assault – klasický tuhý chlapík s účinnou puškou (s možností přepínat mezi automatem a jednotlivými střelami) a vybavený granátometem; Support – doplňovač střeliva; Engineer – schopen opravovat bojovou techniku, poničené mosty a klást miny; Medic – doplňuje zdraví; Anti-tank – protitankové střely, částečně naváděné. K roli Medika se sluší poznamenat, že dokáže vrátit do hry kriticky zraněného spoluhráče, tedy takového, který už je v limbu a nemůže do hry zasáhnout, ale není úplně mrtvý. Krom dobrého pocitu ze záchrany tak uchráníte svému týmu i důležitý ticket (bod), na které se hraje a jejichž vypršení znamená prohru. Projevuje se rovněž vliv pohyblivosti na přesuny vojáků, kdy těžkooděnci ztrácí na rychlosti a při použití sprintu se rychleji unavují. Inženýr dovede opravovat mobilní techniku i nepřímo, postačí, když stojí někde poblíž. Družstva a velitelé Možnost dělit tým na bojové skupinky je velice rozumná a přispívá velkou měrou k udržení přehledu o činnosti celého týmu. Koncepce v Battlefield 2 je taková, že jeden z hráčů týmu může být pasován do role vrchního velitele. Tím mu přibude možnost využívat speciální interface, pomocí nějž se mu zpřístupní speciální funkce sloužící ke koordinaci týmu, k udílení povelů velitelům družstev a nechybí ani možnosti komunikace s podpůrným a bombardovacím letectvem. Vše je řešeno přehledně a účelně formou velkého náhledu mapy doplněné o tlačítka reprezentující stěžejní velitelské činnosti. Myší pak lze přímo v mapě směrovat povely do konkrétních míst a velet jak celému týmu, tak i jednotlivým družstvům. Je tu i šikovná možnost si čas od času nechat projet celé bojiště radarem a zjistit tak aktuální rozmístění soupeřových jednotek. Aby to ale nebylo tak jednoduché, potřebujete mít radar v pořádku a jestliže vám jej nepřítel zničí, je po ptákách. Obdobně lze zničit i komunikační kanál a pak jde do háje i centrální velení jako takové. Prostě další vychytávky, které jen potvrzují promyšlený koncept. Velitelé družstev stejně jako v reálu poslouchají velitele a komandují své členy. Zařazením se do družstva (můžete ale hrát i zcela volně) se stáváte součástí minisystému, který by měl pracovat koordinovaně. Ve hře uvidíte své členy zeleně narozdíl od modrého označení ostatních spoluhráčů, velitel se na minimapě ukazuje jako o něco větší puntík. Velitel družstva má ještě jednu důležitou funkci ve vztahu ke svým podřízeným - funguje totiž jako mobilní spawn-point, tedy místo, poblíž něj se hráči po svém zabití znovu objevují. Ani tím ale spolupráce zdaleka nekončí... Minimapa vám bude zobrazovat i lokace a cesty k nim, které dostalo vaše družstvo povelem bránit, kam naopak útočit atd. Prostě se vás najednou začínají týkat konkrétní dílčí úkoly a neřešíte, co se děje úplně jinde. A tak to má být. Chaos, který vzniká zmateným pobíháním třiceti chlapů sem tam po mapě podle toho, kde zrovna hoří není efektivní a Battlefield 2 našel cestu, jak do masové bitvy na veřejném serveru vnést řád. Samozřejmě spoustu prvků bude muset prověřit až čas, ale v každém případě si troufám tvrdit, že je našlápnuto tím správným směrem. Single versus online Battlefield 2 je stejně jako jeho předchůdce určen především pro hraní online či po lokální síti, nicméně obsahuje i singleplayer, který slouží jako šikovný trénink a seznámení s hrou přímo v bitvách společně s počítačovými boty. Hra v single módu podporuje pouze hru pro šestnáct hráčů, což ale pro trénink určitě stačí (počet botů se dá manuálně zvýšit editováním konfiguračních souborů, ale u více než 32 oponentů prý už nestíhá procesor - pozn.ed.). Dobrá zpráva se týká počítačové AI, která se oproti BF1942 podstatně zlepšila. Boti hrají jako tým a nejde jen o zmatený pohyb po mapě. Nechci tvrdit, že je jejich hra ideální, ale oproti předchůdcům došlo k podstatnému vylepšení. Za vyzdvihnutí stojí jejich reakce na povely a volání o pomoc, kdy se můžete spolehnout, že pokud je v okolí spoluhráč kterého potřebujete, určitě se na vás nevykašle a přispěchá na pomoc, ošetří, doplní střelivo, počká s autem dokud nenastoupíte atd. Čili single je třeba brát jen jako trénink, nicméně se zde o hře a jejím správném fungování dozvíte vše, co budete potřebovat. Součástí výuky jsou i různé textové nápovědy, které se vám při singlu ukazují v průběhu hry při rozličných činnostech a jež vám oznamují, co je možné v dané situaci provádět a jak věci fungují. Ta pravá vřava ale začíná se skočením na herní server. Ještě jednou zopakuji, že v serverovém prohlížeči najdete i tzv. „Ranked“ servery (dají se i vyfiltrovat), na kterých se sledují statistiky, které se vám pak zapisují do vašeho hráčského profilu. Celkem najdete herních serverů určitě dost, zatím jsem neměl problém a vždy si někde dobře zahrál, což ale už tolik neplatí o sledovaných serverech, kterých je opravdu zatím celkem málo na to, jaký je ze stran hráčů zájem (hru prý v prvních dnech po vydání hraje přes 25 tisíc lidí). Při testování online hry jsem se zajímal především o to, jak se opravdu Battlefield 2 hraje a zda se novinky a možnosti hrou prezentované ujaly. Z tohoto jsem měl největší obavu už vzhledem k tomu, že hra je poněkud arkádněji laděná a její komunita je tedy jiná než třeba u America’s Army. Kvalitní provedení všech novinek ale sehrálo svou roli a musím uznat, že přehledně zpracovaná hra se většinou opravdu hraje, jak má. Samozřejmě narazíte i na servery s hurá stylem, ale je jich menšina a aspoň si tam osaháte, jaký je rozdíl se jen tak honit sem tam oproti hře opravdu týmové. Uvědomíte si to i při pohledu na herní pole, které se jen hemží mediky. Dříve opovrhovaná specializace hraje teď silnou roli a díky tomu se obliba tohoto povolání podstatně zvedla. Suma sumárum mám z hraní online dobrý pocit a Battlefield 2 vidím na dobré cestě se stát jednou z nejoblíbenějších online her. Výhodou je fakt, že nevyžaduje placení měsíčních poplatků. Jedinou investicí tedy je pořízení originálky za necelých patnáct stovek, což se vzhledem k dlouhodobé zábavě určitě vyplatí. Zapomenout nemohu ani na zcela nový engine, jenž hru pohání a díky němuž hra vypadá mnohem dokonaleji než její předchůdci. Cenou za to je trochu vyšší náročnost na hardware (majitelé GeForce 4Ti mají smůlu), ale to je samozřejmé a srovnávat z tohoto hlediska hry vydané s tříletým odstupem by byla nostalgická utopie. Hra vám při prvním spuštění očichá stroj a nastaví vše tak, jak jí přijde s ohledem na střeva vašeho PC ideální, nicméně tu samozřejmě najdete možnosti nastavení ručního. Dema
Závěrečná rekapitulace další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zbytečně prudící je způsob nastavování ovládacích kláves, kdy hra občas namísto aby klávesu přiřadila, křičí, že už tahle klávesa je přiřazena jinde. Někdy nezbude než vlézt textovým editorem do konfiguračního souboru (mimochodem taky decela zajímavě překomplikovaného), pochopit jeho strukturu a přepsat si nastavení kláves rovnou v něm. Třeba takový levý Alt který používám pro zalehnutí normálně nabindovat nejde a jediný způsob je jeho přepsáním. Naopak šikovná je možnost si nakonfigurovat klávesy zvlášť pro pěšáka, obsluhu pozemní, vzdušné či námořní techniky. Výtku bych měl i k systému respawnování v mapách, kdy se stává, že se objevíte uprostřed klubka protivníků a než se stačíte rozkoukat, je po vás. Tohle by asi taky stálo za to nějak ošetřit. Jako našinec si ještě rýpnu do vlajek, které vašemu profilu hra přiřazuje podle toho, z jaké země jste. Pro Českou republiku to je jakási zelená hadra se žlutými symboly, která nemá s naší trikolórou pranic společného a beru to z pohledu švédských vývojářů z Digital Illusions jako ostudu. Ve všech případech ale jde o téměř kosmetické drobnosti, které nepovažuji za nic fatálního a dají se vyřešit patchem. O novém Battlefieldu by se dalo psát ještě hodně dlouho, ale snažil jsem se o vypíchnutí toho nejpodstatnějšího a zároveň udržet článek v rozumné délce. Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Vše o Battlefield 1942 a Battlefield: Vietnam | ||
Mickey Mouse | |
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |