Atlantis III: The New World - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Atlantis III: The New World - recenze

26. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve třetím díle série adventur Atlantis s podtitulem The New World se vypravíme s krásnou egyptoložkou hledat stopy po starobylém městě vzdáleném tisíce kilometrů od Egypta.

Autor: Nukem
Publikováno: 26.října 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Staré legendy vyprávějící o bájných místech, osobách či jiných tvorech z živočišné říše, jejichž tajemství nebyla dosud odhalena, jsou vděčným a často využívaným tématem mnoha odvětví zábavního průmyslu, počítačové hry nevyjímaje. Jednou z těch nejznámějších je dozajista legenda o Atlantidě, zemi, jejíž inteligenční potenciál značně převyšoval ostatní země té doby, zemi, kterou ve svém největším rozkvětu stihla krutá pohroma. Dnes se můžeme zatím jen dohadovat, zda onou pohromou byl rozběsněný mořský živel, jenž pohltil celou zemi, či jestli snad Atlanťané podlehli dobyvačným Řekům.

 Věčné téma
Atlantis III: The New World, jak název napovídá, je již třetím pokračováním celkem úspěšné série her. První díl vydaný v roce 1997 přispěl do světa adventur novým prvkem v zobrazení scény. Jednalo se o kombinaci pohledu z vlastních očí s možností plynulého otáčení pohledu 360° v horizontální rovině a téměř o 180° v rovině vertikální. Toto zobrazení stejně jako téma příběhu se pak zachovalo i v dalších dvou pokračováních.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dnes se v těle krásné mladé egyptoložky vypravíme hledat stopy po starobylém městě vzdáleném tisíce kilometrů od Egypta, o němž se dochovaly dokumenty od údajných Egyptských potomků Atlanťanů. Její první kroky nás povedou k osamělé studni v poušti, kterou však, kdoví proč, nyní okupují po zuby ozbrojení vojáci a všude kolem je rozestavěno množství techniky. Zdá se, že naše hrdinka není sama, koho cesta k Atlantidě zavedla právě k této studni.

 V hlavní roli Chiara Mastroianni
Snad pro zpestření hry není vzhled hrdinky čistým výplodem fantazie animátorů, leč se předlohou k ní stala reálná žena. Tou je herečka Chiara Mastroianni, dcera Catherine Deneuve a Marcella Mastroianniho, jejíž obličej můžeme spatřit v mnoha „in-game“ animovaných sekvencích hry. Tady si můžete všimnout i celkem zdařilé synchronizace pohybů jejích rtů s mluveným slovem. Ostatní filmečky jsou pak kompletně renderované, přičemž vzhled hrdinky již není své předloze tolik věrný. Asi nikoho nepřekvapí, že Chiara Zvětšit zdroj: tisková zpráva hlavní postavě propůjčila i svůj hlas (a to hned ve třech jazycích), působící klidně a vyrovnaně, ovšem někdy i trochu stroze. Určitě by neuškodilo v některých situacích přidat v zabarvení hlasu, jež by více vystihlo konkrétní pocity hrdinky.

Ovládací systém hry nepřináší žádné změny a stejná řešení jsme mohli vidět i v jiných, veskrze francouzských hrách. Vzpomeňme např. The Messenger či Road to India. Všechny měly společný volný pohled kolem sebe se statickým kurzorem myši uprostřed obrazovky. Chůze není plynulá, ale hráč je přenesen skokem na další pozici. Výjimkou jsou první kroky na začátku hry, kdy je přemístění v prostoru ztvárněno jako plynulý let kamery. Efektní, leč zdlouhavé. Naštěstí lze let přeskočit kliknutím myši a hlavně je létání brzy vystřídáno rychlým přemisťováním.

 Grafika opět na úrovni
Inventář se vyvolává pravým tlačítkem, kdy pak jako windowsový systray vypluje z dolní hrany obrazovky nahoru. Po vybrání předmětu inventář mizí a jeho nové vyvolání způsobí přesun předmětu zpět do inventáře, což zamezuje kombinování předmětů. Pokud je tedy potřeba kombinovat (jako např. hned v prvním puzzelu), lze takto učinit poskládáním předmětů na příslušné místo. Jestliže jsou předměty v blízkém okolí celkem ostré, vzdálené okolí je o něco rozmazanější. Zpočátku jsem se nemohl zbavit jistého pocitu krátkozrakosti. Patrně jde o určitou daň za plynulost pohybu po takové komplexní scéně při všech rozlišeních.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Atlantis III nabízí klasickou sadu rozlišení 640×480, 800×600 a 1024×768, ve dvou hloubkách barev. Grafika je ovšem vytvořena jen v jednom z nich (nejspíš 640×480) a do ostatních rozlišení je přepočítávána/vyhlazována grafickou kartou (na Celeronu 540 a GeForce 2 MX jede hra plynule i při nejvyšším rozlišení). Ale i přes zmíněný menší pocit krátkozrakosti vyznačuje se scéna slušnou detailností a značnou věrností jednotlivých prostředí. Panorama hor odrážející se na neklidné vodní hladině, bohaté nástěnné malby egyptských umělců, košaté palmy mírně se pohupující ve větru a mnohé další detaily přispívají k velké věrohodnosti. Ani po zvukové stránce hra nezklame. Doprovodná hudba je vybírána z pestré palety různých melodií, které neruší a celkem se mi i líbily.

 Letem světem i časem
Z popisu grafického ztvárnění už asi mnozí z vás vytušili, že se prostředí ve hře nebude točit kolem jediného stylu. Skutečně. Během hry navštívíte mnohá místa, od sebe Zvětšit zdroj: tisková zpráva značně vzdálená jak geograficky tak i historicky. Z nepříliš vzdálené budoucnosti roku 2020 z místa kdesi v poušti Hoggar se časově-prostorovou bránou přenesete do starověkého Egypta, odtud zpět do své doby, abyste nahlédli do záhadného světa ukrytém v křišťálové lebce.

Po dobrodružném výletu ve světě pokřivených rozměrů se dostanete na rozcestí poskytující dvě možnosti. První možnost vede do počátků světa mezi mamuty a šavlozubé tygry. Druhá alternativa nabízí opět méně reálný svět pohádek Tisíce a jedné noci, kde se naše hrdinka objeví v roli známé vypravěčky Šeherezády. Vy však budete ovládat postavu zloděje, hlavního hrdiny příběhu, který Šeherezáda vypráví znuděnému vládci. Bránu mezi těmito světy můžete navíc ovládat kdykoliv si vzpomenete, takže pokud se dostanete do úzkých v jednom z nich, můžete si odpočinout při řešení hádanek ve druhém a naopak.

Pestrost prostředí je určitě vždy vítaným prvkem v každé hře, ovšem má-li být dílo opravdu komplexní, měly by takové světy na sebe nějak dějově navazovat a postupně tak utvářet linii příběhu. Teď asi budu vypadat, že jsem hloupější než syn vesnického idiota a televizní rosničky, ale musím konstatovat, že nic podobného jsem nějak nepozoroval. Jednotlivé kroky mi připadají nejasné a působí značně nespojitě. Je sice hezké, že můžeme pro staré Egypťany oživit zapomenutou legendu vyprávějící o Osirisovi, jeho sestře Isis a jeho bratru Sethovi, či pomoci ke vzkříšení faraóna, avšak kromě jisté poučnosti příběhu jsem nenašel žádnou spojitost s dějem. Stejně tak působí i ostatní světy. Jediným společným znakem je záhadná křišťálová koule, o které se však něco bližšího dovídáme až v druhé části hry

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

• Mozky příliš nezavaří
Náročnost hádanek není obvykle příliš vysoká, i když ke konci hry se některé úkoly zdají být tak trochu samoúčelné. Mnohé z nich jsou logicky odvoditelné rovnou, na některé dostanete více či méně přímou nápovědu, ale najde se několik málo úkolů, jež vyřešíte jen náhodou a jejichž (ne)logičnost posléze vystihnete výmluvným ťukáním si ukazováčkem na čelo, někdy to možná bude i bušení čelem o desku stolu. Zajímavým úkolem, přesto nepříliš těžkým, bylo např. zmíněné poskládání příběhu. Ovšem tam těžiště obtížnosti nestálo ani tak na poskládání kousků příběhu do chronologického celku, jako spíš na správném přiřazení poněkud tmavých obrázků k daným dějovým částem (viz náš návod).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Také zde se nevyhnete známým neduhům, které jsou pro toto zobrazení tak typické a s nimiž jsme se setkali i ve výše zmiňovaných titulech. Jde především o nerozlišitelnost aktivních předmětů od okolí, mnohdy navíc skrytých v tmavých koutech, takže v případě zákysu je veliká pravděpodobnost toho, že jste něco důležitého přehlédli. Naštěstí předmětů i aktivních míst není zase tolik, abyste každou chvíli museli šmejdit po obrazovce kurzorem, resp. natáčet pohled, a hledat důležité dva pixely.

• Kaňka na konec
Úhrnem jde tedy o hru s pěkným grafickým i hudebním ztvárněním, s nepříliš zřejmým příběhem odehrávajícím se v rozmanitých světech. Obtížnost úkolů je veskrze nízká a řešení většiny z nich jsou celkem snadno logicky odvoditelná. Pokud zrovna nepřehlédnete nějaký ten předmět či aktivní místo, lze hru dohrát za několik málo dní. Tedy s patřičným updatem, který Cryo vydali s celkem slušným odstupem. Do té doby hra nejen mně velmi často padala, především při přechodu ze hry do animovaných sekvencí. Rovněž típání obrázků během animace znamenalo 100% vytuhnutí hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nyní je ale k dispozici patch ošetřující stabilitu na strojích s grafikami GeForce 2 a 3 (nechápu, na čem hru autoři testovali, když ne na asi nejrozšířenějších grafikách současnosti) a procesory s taktem nad 800 MHz (stejné podivení platí i zde; jako by hru napsali tak před dvěma lety a vydali až teď).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S patchem se hra zdá již stabilní a opět o něco méně nervy drásající :-) Vzhledem k tomu, že počeštěná verze Atlantis 3 by měla vyjít až koncem roku, lze pravděpodobně očekávat, že již bude opravená.

První český návod na Atlantis III: The New World se nachází zde.

Stáhněte si: Trailer (15 MB)

 
Nukem
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Graficky dobře podané dobrodružství z několika odlišných světů a časů. Příběh má velké rezervy co do poutavosti a kdyby nebyl žádný, možná bych to ani nepostřehl. Snad až v závěru hry se nakonec nějaký příběh vynořuje. Ale abych jen nehaněl, hezká a i poučná byla stará legenda o Osirisovi, Sethovi a Isis, jež má reálný původ. Obtížnost úkolů není vysoká a hra má tak celkem rychlý spád, s výjimkou pár míst, kde je třeba řádně přisvětlit monitor a prohledávat tmavá zákoutí.

Nejnovější články