Assassin's Creed Liberation HD - recenze
4/10

24. 1. 2014 20:30 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Asi nebudu jediný, kdo před časem zlomil nad sérií Assassin's Creed hůl, jen aby ji následně tváří v tvář povedené čtyřce pracně slepoval. To jsem ale netušil, že v Ubisoftu zapomněli vyprat úplně všechno špinavé prádlo, a teď jen nevěřícně koukám na HD předělávku Assassin's Creed III: Liberation, která raději neměla vzniknout.

Zatímco moderní trendy velí znovu uvádět na trh kultovní pecky minulosti, Ubisoft se nám snaží prodat předělávku hry, která nezářila ani v původní handheldové verzi. Nutno dodat, že lze bez potíží spekulovat, jestli tahle předělávka je vůbec předělávkou, nebo původní hra překlopená bez větší snahy na jinou platformu.

Předělávka, nebo původní hra?

Někdo by mohl namítnout, že v případě hry za 20 euro dělám zbytečný humbuk. Stejně si ji nejspíše zahrají hlavně pravověrní fandové série, co nemají PS Vita a musí si tedy doplnit vzdělání až zpětně. Vždyť to jsem vlastně i já, ale věřte, že v tomto případě bych raději zůstal vědomostmi nepolíben. Co oči nevidí, to srdce nebolí a Assassin's Creed Liberation HD se toho měla držet. Už na první pohled je patrné, že vývojáři, potažmo vydavatel se na hře snaží vydělat, aniž by do úprav hry vložili patřičné úsilí.

Co se prezentace týče, dostane se vám tedy do rukou PS Vita verze s naprosto minimálními úpravami. Hodně mizerný dohled, ošklivé modely a jedny z nejhorších textur, které jsem kdy u jakéhokoli HD remaku. To jsou ale jen ty nejviditelnější zbraně Liberation, jimiž zabíjí potenciální nadšení z dalšího assassinského příběhu. A to mohlo vyprávění postavené na svébytné ženské hrdince udělat takovou díru do údajně misogynního průmyslu!

Místo toho se vám ale dostane ošklivého a hloupého kousku. Příběhy v téhle sérií sice nikdy nebyly skvělé a úžasné, ale Liberation je s přehledem nejhorší. Scénárista se zamotal ve vlastních intrikách a značně ambivalentní vyprávění, koketující s myšlenkou, že templáři jsou vlastně hrdinové, vyloženě mate. Jakékoli prokreslení postav nebo odraz otrokářských a rasových problémů (hra se odehrává v jižanském New Orleans) navíc úplně chybí.

Bohužel je to ale stigma, které si hra nese z původní platformy a je smutnou pravdou, že už s tím autoři nic nemohli udělat. Hloupou hru přece nepřeučíte! Rozhodně ale můžete nahrát nový dabing a učesat grafiku. Zatímco v některých momentech se na ty ženské křivky přeci jen dá dívat a třeba městské prostředí se dá označit za ucházející, vegetace nebo nedej bože voda jsou scenérie obludnosti. To všechno ale bledne závistí ve světle dabingu, který vyzařuje amatérismus na kilometry daleko. Je normální, abych měl pocit, že každou polovinu dialogu daboval někdo jiný? Asi ne…

...

Zkažené jádro plné chyb

Do jisté míry ale opět pláču na špatném hrobě. Všechny tyhle formální atributy byly předem dány a nálepku průměrnosti si hlavní hrdinka Aveline nalepila na vyvinutý hrudník už v PS Vita verzi. Chlapci z Ubisoftu jí ho jen uhladili nepřesvědčivým portem na PC (a konzole) a mizernou grafikou, která na velkém monitoru zkrátka až příliš vyčnívá.

A chytlavá hratelnost, která by naopak mělo vyčnívat nejvíce, raději ani nedutá. To abyste si náhodou nevšimli technicky pošramoceného a neuvěřitelně repetetivního běhání z bodu A do bodu B. Liberation je až příliš pevně svázaná s třetím dílem a jedná se tedy hlavně o přehlídku předpřipravených koridorů a přísně naskriptované nudy, kdy většinu herní doby jen pobíháte a posloucháte děsně napsané dialogy.

Jiskřička naděje a potenciálu vysvitne jen párkrát, ale nikdy nezažehne skutečný plamen. Třeba systém převleků, kdy se můžete vedle zabijáka obléci též jako dáma z vyšší společnosti nebo otrokyně, naznačuje až geniální záměr. Jeho provedení je však mizerné a v praxi tento mechanismus téměř nevyužijete. A když už, tak vám převlek autoři vnutí v těch nejméně logických situacích.

Jinak nezajímavá hratelnost trojky plná šplhání, schovávání se ve vozících se senem a nějakého toho sledování hodně absurdní divadelní inscenace ničím nepřekvapí. Spíše naopak, zklame technickou zaostalostí. Liberation měla na Vitě problémy s plynulostí a kolísáním framerate, s kolizemi textur a dokonce i s umělou inteligencí. Všechno bohužel přetrvává i v HD verzi a v kombinaci s klávesnicí ještě umocněná rozpačitost ovládání tomu nasazuje hodně nelichotivou korunku. Připravte se na neustálé srážky se stěnami a na pády do nekonečné prázdnoty.

...

Povinnost za trest!

Asi už jste přišli na to, že problémem není ani tak port, jako už původní hra, která prostě není nic extra. Ještě další hodinu bych mohl popisovat level design uzpůsobený handheldu a malému displeji, který se na velký monitor nehodí. Nebo bych mohl hovořit o nepřesvědčivé grafice, která měla být hlavním lákadlem HD remaku. Ve skutečnosti si však ani lehký facelift nezaslouží slova chvály, protože audiovizuální podání je přinejlepším průměrné!

Ze zkaženého jádra znovuvydáním dobrou hru udělat nelze, a tak si Liberation donesla na PC všechny nelogičnosti a problémy původní PS Vita verze. V čele s tragickým vyprávěním a nepřesvědčivými herními mechanismy, které na PC vyplouvají na povrch mnohem více než v případě původní verze. Jestli byla PS Vita verze Liberation mírně nadprůměrná, pak je Liberation na PC pravým opakem a topí se spíše v podprůměru.

Opravdoví fandové série to možná přetrpí a tak nějak z povinnosti dohrají i tenhle Assassin's Creed. Ostatní by se však měli téhle tragikomedii vyhnout. Vždyť už za poloviční cenu si můžete koupit cokoli normálního a hlavně rozumně navrženého přímo pro PC.

Mírně nadprůměrná původní hra se dočkala špatné předělávky. Grafika doznala jen minimálních změn a všechny chyby původního návrhu nyní bijí do očí ještě intenzivněji!