Osobní kapitál
Triumph Studios ve třetím díle série Age of Wonders ukázali, jak se vývojáři mají chovat ke starým herním dámám. Nikoliv s pietou či přehnaným respektem, ale rázně. Svoji patnáctiletou značku oblékli nejen do slušivého technického šatu, ale díky mnoha dílčím změnám vyrobili skutečně moderní a zároveň stále náročnou a komplexní 4X strategii s mnoha zajímavými prvky, které byste za strategické snad ani nepovažovali.
Díky výrazným RPG prvkům se AoW III pyšnila silnou hrdinskou stylizací, což byl kapitál, který datadisk jen zhodnotil. Čerstvá kampaň přináší do původního konceptu mnohem osobnější pohled. Splynout s příběhovými postavami a sdílet s nimi jejich osud je nyní velmi snadné a zajímavé. Kdo by takovou věc od tahovky čekal?
Soutěž o spasení
Příběh Golden Realms je jako vystřižený z filmové ságy. Vypráví o obraně vlasti před očekávanou invazí, ovšem rozdílné názory veřejnosti na způsob obrany vedou k rozporům a málem i k občanské válce. Nakonec ti nejchytřejší vymyslí politickou soutěž. Klan, který dokáže nejlépe uplatnit svoji strategii v praxi, může sjednotit a vést hnutí odporu. Pokud jde o praktickou zkoušku, soutěží se všemi možnými prostředky - armádní silou, kouzly, budovatelským úsilím, diplomacií i pečlivým levelováním svěřených hrdinů. O tom všem je totiž Age of Wonders III, pokud to náhodou nevíte...
Osobnější pojetí hra získává díky solidně načrtnutým rozporům mezi frakčními předáky. Každý představitel své strany má dobré argumenty, aby ponížil či rovnou zlikvidoval konkurenci, a hned na začátku kampaně proto nestihnete říct ani tři „a už se to začne mazat!“
Agresivně rozdané politické karty se příjemně mísí s dynamicky vedenou kampaní plnou nenadálých situací. Budete zachraňovat spojence nebo pořádat trestní výpravy na nepřátele. Tvůrci totiž obligátní nosné cíle typu „vybuduj pět měst o velikosti metropole“ doplnili v Golden Realms i „akcemi ze života“, které příjemně rozhýbou vaše armádní šiky a donutí vás rychle měnit budovatelskou i politickou strategii. Pokud ovšem nechcete, nemusíte soutěž o to, kdo spasí zemí, z příběhového hlediska vůbec sledovat. Prostě si užijte nově a živě pojaté herní kampaně, která vám svými hlavními i vedlejšími výzvami nedá vydechnout.
Ve válečné zoo
Když se oprostíte od příběhové omáčky, všimnete si spousty drobných řemeslných vylepšení. V datadisku přibyly zejména dvě nové specializace. Wild magic dostojí svému názvu a v poli dokáže vytvořit pěkný zmatek. Prohodí třeba vaše pozice s protivníkovými, změní parametry terénu i schopnosti postav - pokud jde o divokost, v boji můžete wild magic uplatnit s nebývalou rozmanitostí. Dále datadisk přináší nový partyzánský styl boje, který se používá pro guerilla jednotky, a váže se na něj sorta nových příkazu a kouzel. Například můžete své lidi kamuflovat nebo s nimi útočit pomocí rychlého přepadení.
Musím ale upřímně podotknout, že jsem ani jednu specializaci příliš nevyužil. Teoretický popis jejich možností totiž překonává praktické výsledky. Například partyzánské efekty lze používat pouze pro jednotlivé postavy, nikoliv na armády, takže příliš detailní mikromanagement vás spíše odradí než přiláká. Pro AoW jako by se nehodil. Mnohem více v Golden Realms zaujme zvýšený počet a také vzhled jednotek na válečném poli. V tom je datadisk fascinující. Jednotek je zkrátka hodně a jejich stylizace vás ohromí. Díky přítomností mnoha nových a také notně roztodivných postav lze AoW III popsat jako hru pestrobarevnou, pohádkovou, exotickou až výstřední.
zdroj: Archiv
Potěší vás jistě i angažmá hratelné rasy půlčíků, kteří datadisk v podstatě ve všem charakterizují. S půlčíky je legrace a zároveň jsou velmi dobře (či spíše) chytře připraveni na boj. Jak asi očekáváte, hobiti, kteří ze všeho nejradši jídlo a ohňostroje, nemají pověst chrabrých válečníků. Nicméně používají zázračnou vlastnost štěstí, která umí odvrátit vážná zranění, a co se týče ohňostrojů, dají se efektivně použít jako zbraň. Kdejaký soupeř si bude stěžovat na oslepení, a kdyby přemíra barevného světla náhodou nepomohla, začnou do nepřátelských šiků létat dokonce kuřata...
Ohledně nových jednotek se v Golden Realms připravte hlavně na nečekanou směs běžného středověkého standardu. Třeba v podobě okovaných žoldnéřů a „pouťového“ ansámblu v čele s lochneskou (drak), obřím hadem, pavoukem a tlusťochem Gluttonem, co v boji požírá nepřátele. Dojde však i na zvláštně namíchanou faunu, kterou zastupují sloni či lvi s jejich bláznivými alternativami v čele s ohnivým vraníkem.
Klasické jednotky sdílející prostor s těmi výstředními a dohromady vytváří neopakovatelnou herní atmosféru. Někdo by ji označil za kýčovitou, ale taková už Age of Wonders série je. Vypadá, jako by se v ní pohádky otiskly do historie.
Mapa plná překvapení
Roztodivným armádám plně sekundují i další netradiční obsahové doplňky. V mapách se objevily nové poklady i exotické lokace, které jsou efektní i efektivní zároveň. Třeba díky pěknému plácku s borůvkami si pochodující regiment výborně odpočine a doplní všechny pohybové body! A po úspěšném boji dokáže proluftovat tlumoky svých mrtvých soupeřů. A co v nich najde? Vtipně nakreslenou chutnou svačinu, která zvýší hitpointy.
Místa tohoto typu se samozřejmě v hojné míře objevovala i v trojce, nicméně aby autoři posílili význam dobývání mapy, umístili do nich nová atraktivní místa. Ta po „zplundrování“ dovolují ve městech produkovat zcela nové jednotky, respektive jednotky s bonusově vylepšenou zbrojí, což má téměř zázračné účinky – zejména, když v okolí objevíte takových kouzelných nalezišť více.
Fantazie tvůrců v tom, jak ovlivňovat hráčovu říši dílčími prvky a situacemi, opravdu nezná mezí. Velkou službu prokazují hře i úsměvné detaily. Zatímco venku zuří válka, lidé doma se upřímně baví - na festivalu Magie v hlavním městě se onehdy vybralo 156 kusů many! A věřte, že taková věc není na ozdobu, protože má vliv na vaši schopnost kouzlit.
Golden Realms má zkrátka talent spojovat efektní zábavu s užitečností. I původní hra byla v tomto ohledu nápaditá, ovšem Golden Realms (jako správný datadisk) všemu nasazuje korunu. Až maniakálně dává hráči najevo, že každá jeho činnost a událost má vliv na věci současné i budoucí.
Zase to ovládání
Golden Realms je v podstatě reprezentant ideálních datadisků. Za svou cenu (330 Kč) nabízí adekvátní porci nové a důmyslně zpracované zábavy. Při starém ovšem (a bohužel) zůstalo ovládání hry a ne úplně dokonalý interface. Ten je z určitého úhlu pohledu příjemně pohotový a praktický - téměř každá činnost je doplněna kontextovou nápovědou i rychlou nabídkou přidružených funkcí. Ovládání hry nicméně trpí především na naprostý nedostatek klávesových zkratek.
Age of Wonders III jako by bylo určená spíše pro konzole, a tak se i k těm nejobyčejnějším povelům nakonec musíte složitě proklikávat. Aby „builder“ začal stavět silnici, musíte třikrát klepnout do myši. A takhle je to se vším. Fakt, že jednotky ani neznají pojem „automatizace činností“, v tomto ohledu nehodlám komentovat. Jen bych se opakoval.
Stejně jako kdybych si znovu stěžoval, že Golden Realms sice na první pohled potěší úhlednou grafikou, ale pro samý detail a barvu častokrát nerozeznáte jednotky od jejího okolí. Datadisk má tedy stejný problém jako originál - mapa je nepřehledná.
Navzdory přetrvávajícím problémům s uživatelským rozhraním je Golden Realms díky dvacítce nových jednotek, padesátce nových magických předmětů, spoustě exotických lokací a koneckonců i díky novému příběhovému pojetí nesmírně poutavou směsicí tématického středověku a fantazie. Ve hře si vzpomenete na výpravné prvky z Pána prstenů i na pohádkovou obludárnost Zaklínače. A to se vám prostě bude líbit. Můžete sice Golden Realms označit za kýč, ale zároveň jde o dostatečný důkaz, že Age of Wonders má (svéráznou) duši. Tuhle strategickou sérii čeká ještě dlouhá a zajímavá budoucnost.