Autor: Bergy Publikováno: 12.listopadu 2002 |
![]() ![]() ![]() Nutno dodat, že celá ta krása si žádá nějaké ty hardwarové nároky, které nejsou zrovna nejmenší. Naštěstí nejste obtěžováni všemožným nastavováním a laděním výkonu hry přidáváním či ubíráním různých grafických efektů. Vše se děje automaticky a na vás zbude prakticky jen volba adekvátního rozlišení obrazovky. Pohled na hrací plochu je řešen tak, že pokud sami nechcete, nemusíte ho vůbec měnit. Pokud takovou potřebu máte, lze plně využít služeb rotace a zoomování. Jak už ale u podobných her bývá zvykem, nejpřehlednější je stejně ten nejvíce oddálený pohled, takže přibližování je v podstatě zbytečné. Co se týká otáčení pohledu, to jsem si velmi oblíbil a používal jsem ho v podstatě neustále. Rozsáhlá kampaň Nyní se pojďme věnovat herní části. Jednoznačně největším lákadlem singleplayeru je hlavní kampaň, která je zde řešena podobně jako u Warcraftu 3. Ačkoli jsou ve hře přítomny tři různé strany (Řekové, Egypťané a Vikingové), vše je slito do jedno velkého tažení, kde si postupně vyzkoušíte výhody a nevýhody všech zúčastněných národů. ![]() Také mě zaujal jeden velmi neobvyklý úkol. Mí dva hrdinové byli v jisté misi začarováni ve dvě divoká prasátka. Já se pak musel s těmito stvořeními snažit vypátrat a osvobodit další čuníky uvězněné v ohrádkách (ve skutečnosti to byli mí vlastní vojáci, ale také zakletí). Mému snažení se pochopitelně snažili bránit hladoví vesničané, kteří mě s vidinou pečínky honili křížem krážem po celé vesnici a vojáci ke mně také nebyli zrovna zdvořilí :) Ve finále bylo třeba osvobozené čuníky dopravit k chrámu, kde přestalo zakletí účinkovat a tím tato epizoda šťastně skončila. Nevím jak vás, ale mě tato trochu bláznivá mise dokázala docela rozesmát. ![]() ![]() ![]() Hrdinové Jak jsem se již zmínil, ve vašich řadách bojují různí hrdinové. Jejich počet není pevně stanoven, protože se k vám občas přidá nějaký nový hrdina ze země, kam jste právě zavítali. Pokud některý z hlavních hrdinů zemře, není z toho žádná tragédie. Jde totiž vcelku lehce oživit, jen je nutné k němu vyslat nějakou vlastní jednotku. V případě hrdiny, kterého jste získali tak, že jste si ho vyrobili v městském centru, je náhrada možná jen opětovným vyrobením, což už vás bude něco stát. Hlavní hrdinové mají i zvláštní způsob boje. Vedle klasického ukazatele života mají ještě něco jako stupnici síly. Ta když v boji dosáhne vrcholu, tak hrdina chytne nepřítele a odhodí ho opodál, což způsobí dotyčnému smrt nebo velké poranění. Poté hrdina pokračuje v boji svou zbraní, dokud se mu stupnice zase nedobije na maximální hodnotu. Odlišnosti bohů ![]() Řecko = Zeus, Poseidon, Hádes Egypt = Ra, Isis, Set Vikingove = Odin, Thor, Loki Hlavním bohům každého národa slouží ještě dalších 9 nižších bohů a právě jejich služeb máte vy hráči možnost využít. Princip je takový, že pokud se svým národem postupujete do dalšího věku (klasický věk, věk hrdinů a mýtický věk), zobrazí se vám nabídka a vy si chtě nechtě musíte vybrat, který bůh vám bude nápomocen. Na výběr máte vždy ze dvou různých nižších bohů a každý věk má přitom nabídku jiných bohů (např. bůh z klasického věku se vám už nenabídne ve věku hrdinů atd.). Pokud budete hrát multiplayer nebo náhodně generovanou misi v singleplayeru, budete si vybírat navíc ještě i hlavního boha a tím si určíte, které kombinace nižších bohů se vám budou později ve hře nabízet. ![]() ![]() ![]() Výběr konkrétních bohů při přechodu do vyšších věků bych v žádném případě nepodceňoval. Důkladně si prostudujte, jaké vymoženosti a kouzla vám daný bůh přináší a co bude lépe vyhovovat vaší herní taktice. Jeden bůh vám zařídí například rychlejší kavalérii a zlepší schopnosti lučištníků, jiný zase upgraduje klasické pěší jednotky. Také se podívejte, jaká mýtická stvoření budete moci vyrábět, vše je opět u každého boha odlišné. Dalším faktorem, nad kterým je dobré zapřemýšlet, jsou nabízená kouzla. I ta jsou velmi důležitá, protože vám mohou pomoci z nesnází nebo naopak zvítězit v bitvě, která se zdá být nerozhodná. Kouzla ![]() V AoM se také vyskytují relikvie, podobně jako v AoE2. Zde je ale sbírají hrdinové, kteří je odnesou do chámů, kde se aktivují. Opět se jedná o určitá vylepšení, v podobě různých bonusů a to jak ekonomických tak vojenských. Jejich sběr se tedy více než vyplatí. Národy a jejich rozdíly Také jednotlivé národy se od sebe dosti odlišují a nejedná se jen o odlišné prostředí, ve kterém žijí. Liší se i v takových maličkostech jako je třeba těžba surovin nebo získávání víry, která je nutná pro tvorbu mýtických jednotek. V zásadě všichni musí těžit zlato, dřevo, získávat potraviny a onu víru. Řekové například mají podle mého nejsnazší získávání víry, protože jen postaví chrám a pošlou tam vesničany se modlit. Jejich vesničané jsou plně univerzální a mohou vykonávat libovolnou práci. ![]() ![]() ![]() Egypťané už mají pozici o něco obtížnější, protože víra se u nich začne generovat jen v případě, že postavíte něco jako monumenty, jenže ty nejsou zadarmo. I jejich vesničané jsou plně univerzální, ale pokud si chcete usnadnit těžbu, musíte pro potraviny, dřevo i zlato vybudovat 3 různá skladiště (u Řeků postačí jen 2). Vikingové na tom nejsou o moc lépe, i když jejich způsob těžby je asi nejoriginálnější. Na zlato musí mít trpaslíka s krumpáčem, na stavby polovojenskou jednotku a jídlo s těžbou dřeva obstarávají prostí vesničané. Pro svou ekonomiku tedy musí mít 3 odlišné jednotky, ale zase díky tzv. ox-cartům (vozíky tažené voly) nemusejí stavět skladiště, protože veškeré suroviny se jednoduše hází do těchto mobilních zařízení. Získávání víry u Vikingů je zřejmě nejobtížnější vůbec, jelikož hlavním zdrojem je pro ně boj. Vaše jednotky tedy musí hodně válčit a tím stoupá množství víry - funguje to, i když s vojáky honíte po lese medvědy :) Mýtické jednotky ![]() Zvuková stránka nezůstala nic dlužna té grafické, a tak se už teď můžete těšit na výtečný hudební doprovod. Hudba je samozřejmě tématicky rozdělena pro jednotlivé národy, tím pádem nehrozí, že byste neustále poslouchali to samé. Když si to dáte dohromady s onou úžasnou grafikou, je vám asi jasné, že s AoM váš čeká prvotřídní zážitek pro všechny smysly. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Česká lokalizace Jen pro úplnost dodávám, že tato skvělá hra vyjde v České republice lokalizována do našeho rodného jazyka (detaily), což je více než potěšující, protože AoM si to opravdu zaslouží. Jak jste si asi přečetli v našich novinkách, překladu se ujal tým vedený Mrazíkem, takže kvalita je snad předem zaručena. Škoda jen, že díky lokalizaci se zpozdí uvedení hry na domácí trh, ale rozhodně se vyplatí si počkat do konce listopadu (případně zkuste napsat Ježíškovi :) Až bude AoM k mání v obchodech, přineseme zde ještě dodatek k této recenzi, jak na nás působí finální verze překladu. ![]() Stáhněte si: Demo (353 MB), Cheaty, Cinematic trailer (5,5 MB), Hades, Odin a Set videa (4 MB / 5 MB / 8 MB), E3 trailer (4 MB), Norské video (4,5 MB), Videa (2x 2 MB) Související články: První dojmy (8/2002), Preview (6/2001), Age of Empires II: The Conquerors recenze (8/2000), Novinky, Chystá se datadisk? Pokud se chcete dozvědět spousty užitečných informací o AoM, zkuste navštívit vynikající české fan-stránky na této adrese. |
Bergy připravil: jd |