Xbox 360 verze Forza Horizon 2 je důstojná rozlučka s končící konzolovou generací
zdroj: tisková zpráva

Xbox 360 verze Forza Horizon 2 je důstojná rozlučka s končící konzolovou generací

1. 12. 2014 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Jan Olejník |

S vydáním Forza Horizon 2 na začítku října se moje komunikace s okolním světem ztenčila na nutné minimum. Skvělé arkádové závody z X360 se v pokračování pro Xbox One prezentují obrovskou otevřenou krajinou jižní Francie a severní Itálie ve špičkové grafice – kdo hru alespoň jednou nezastavil, aby si mohl vyfotit dešťovými kapkami pokrytý Ford Mustang, nepochopí. Vedle verze pro Xbox One však Forza Horizon 2 vyšla i pro Xbox 360 a spousta majitelů této konzole si logicky položila otázku: má smysl si kvůli nové Forze pořídit novou konzoli, nebo se hry liší spíš v drobnostech a verze pro „třistašedesátku“ v klidu postačí? Oprášil jsem proto X360, abych mohl na položenou otázku odpovědět.

Made in UK

Zatímco vývojáři Horizon z anglického studia Playground Games pilně makali na dvojce pro Xbox One, verzi pro Xbox 360 si vzali na starost zkušení nájemní vývojáři z dalšího anglického týmu Sumo Digital. S vývojem závodních her různého charakteru mají dlouholeté zkušenosti, věnují se však hlavně výrobě na zakázku a nebojí se žádné platformy včetně handheldů a mobilů. Na kontě mají například hry Sonic & Sega All-Stars Racing Transformed, F1 2011 pro Vitu a 3DS, Split/Second: Velocity, ale také Broken Sword: The Angel of Death, LittleBigPlanet 3 nebo naprosto skvělý OutRun 2 ještě pro původní Xbox.

Výběr Sumo Digital byl tedy logický a tvůrci navíc dostali od Playground Games veškeré grafické i zvukové podklady z XO verze Forza Horizon 2. Velmi obtížná práce pak mohla začít. Proč obtížná? Zejména kvůli rozdílu ve výkonu obou konzolí. Xbox One má pro hry k dispozici zhruba desetkrát tolik paměti než Xbox 360, což je pro závody v otevřeném světě velmi zásadní výhoda a Sumo Digital se tedy museli s možnostmi slabšího hardwaru kreativně vypořádat.

forza_horizon_2_12 zdroj: tisková zpráva

Na první pohled

Úvod X360 verze Forza Horizon 2 je totožný s Xbox One verzí. S nádherným Lamborghini Huracán se ženete po krásném skalistém pobřeží a míříte na hudební festival Horizon, který se zrcadlí v názvu hry. Samozřejmě si v porovnání s XO verzí ihned všimnete nižšího rozlišení, méně detailních textu a výrazně horšího modelu nasvícení. Hra působí poněkud ploše a nevýrazně, i když je neustále krásné slunečné počasí. Vizuálně impresivní systém změny počasí z next-gen verze vzal tedy kvůli úspoře výkonu rovněž za své. Zůstalo alespoň střídání dne a noci, které ale známe už z jedničky.

Všimnete si též odlišného pocitu při jízdě z místa na místo - nemyslím tím ovšem jízdní model. Obecně je na silnicích méně aut, tudíž se částečně (ne zcela) vytrácí adrenalinový náboj ze závodů v hustějším provozu. Můžete namítat, že bouračka až tak nebolí díky arkádovému jízdnímu modelu a možnosti přetočit závod o několik vteřin zpátky. Jenže instinkty člověku stejně velí jet pokud možno čistě a tím pádem i rychle. Kdo by měl chuť pořád přetáčet čas...

Kvůli výrazně omezené vegetaci kolem silnic navíc ztrácí off-road závody něco ze své zběsilosti. Když vám ve stoosmdesátikilometrové rychlosti lítají v XO verzi kolem hlavy vlčí máky, má to zkrátka něco do sebe. Přesto je ale X360 verze Forza Horizon 2 dvakrát větší než první díl, za což před vývojáři smekám pomyslný klobouk. Celkově lze shrnout grafickou stránku hry konstatováním, že v přímém porovnání verze pro Xbox 360 viditelně prohrává, drží si ale v rámci platformy stále velmi vysokou úroveň vizuální prezentace. 

Pod kapotou

Změny se však nedotkly jen grafické stránky. Z pochopitelných důvodů se majitelé Xbox 360 nedočkají ani drivatarů. Zkombinováním slov "driver" a "avatar" vznikla technologie, která sbírá informace o tom, jak hráč řídí. Na základě získaných dat vytvoří virtuálního jezdce s obdobnými sklony, jako má jeho živý předobraz – a zatímco spíte, vaše virtuální dvojče se účastní závodů na konzolích jiných hráčů.

Jestliže jsem tuhle vychytávku v páté Forze kritizoval především pro absurdní agresivitu závodníků, v Horizon 2 dává výrazně větší smysl. Arkádové závody víc svádějí ke žďuchnutí do drzého oponenta nebo k využití možností, jaké nabízí otevřený svět (řezání zatáček, zkratky…). A drivatar se svou simulací oportunistických a nevyzpytatelných živých závodníků umí všechno uvedené úspěšně přenést do hry jednoho hráče. Příjemně se na to zvyká a právě absence drivatarů znamená, že X360 verze Horizon 2 přichází o řadu zajímavých a nečekaných momentů.

Subjektivně udělal lehký krok zpět i fyzikální systém. Jde však o natolik specifickou a obtížně srovnatelnou oblast, že není snadné přesně říci, co je vlastně špatně. Jednak do srovnání vstupují další faktory (například měnící se počasí v XO verzi), ale též „drobnosti“ jako odlišné ovladače obou konzolí. Jiná tuhost páček nebo jiné vnímání vibrací se na výsledném dojmu rovněž podepisuje. Zdá se mi však, že auta drží lépe na silnici a není u nich tak dobře zpracovaný dojem váhy a setrvačnosti, která vás při neopatrném nájezdu do zatáčky pošle bez milosti mimo cestu.

Forza Horizon mě ale uchvátila především multiplayerovým módem, kde se brutálně vytuněný Ford Raptor postaral o dlouhé hodiny poněkud škodolibé zábavy. Zábava se však z obrazovky valila i ve chvílích, kdy jsem zrovna nepotřeboval ostatním hráčům vysvětlovat nadřazenost pomocí svalnatého amerického pickupu a raději jsem sedl za volant mrštného rallye speciálu. X360 verze Horizon 2 naštěstí přebírá systém náhodně generovaných závodů s možností volby třídy vozu před jejich zahájením. Jednoduchý režim se však skrývá pod názvem „Online Roadtrip“, což evokuje režim volné jízdy v otevřeném terénu. Bohužel jde jen o klam - s kamarády se na otevřené mapě vyřádíte jedině v Xbox One verzi.

forza_horizon_2_10 zdroj: tisková zpráva

Ber nebo nech

Forza Horizon 2 (viz recenze Xbox One verze) je názornou ukázkou, jak správně vyrobit next-gen pokračování známé série. Nestačí jenom přežehlit pár textur a vyhladit zubaté hrany. Forza Horizon 2 přebírá koncept předchůdce, který obohacuje o řadu pozitivních novinek – subjektivně lepší fyzikální engine, systém drivatarů, online služby, vylepšený jízdní model, smysluplné využití hlasové asistentky a různé milé drobnosti jako například automatické natočení videoklipu v momentě, kdy se vám povede extrémní skok či série „triků“ s autem.

Forza Horizon 2 pro Xbox One je tedy skvělá hra, ale jaká je verze pro Xbox 360? Dobrou zprávou je, že se stále jedná o velmi příjemné závody. Jejich největším problémem je vlastně jen výrazně lepší verze pro Xbox One. Jestli však upgrade na Xbox One neplánujete (byť je Horizon 2 opravdu vážným důvodem to udělat!), nemůžete se při nákupu spálit. Horizon 2 patří k posledním velkým závodům, které se na Xbox 360 objevily - jásavý hudební festival podbarvený vůní benzínu je totiž v režii Sumo Digital velmi důstojným rozloučením s odcházející generací konzolí.

Smarty.cz

Nejnovější články