Drobné nevýhody ne-zas-tak-uzavřené bety se v praxi projevily hlavně v nadprůměrném výskytu uječených německých teenagerů. Nic, co by nevyřešilo tlačítko MUTE ALL. Důležitější je, že nápor hráčů skvěle zvládly servery a v libovolnou denní i noční hodinu nebyl žádný problém najít spoluhráče na kterýkoliv z devíti přístupných herních módů.
Tedy pro upřesnění, Naughty Dog v průběhu bety vypouštěli módy ve třech fázích. Průběžně jsem si tak vyzkoušel Team Deathmatch, Free For All, Plunder, Three Team Deathmatch a Team Objective. Z kooperativních módů potom Co-op Hunter a Co-op Adventure.
Free for All není nic jiného, než klasický deathmatch, kde každý jede na vlastní triko. Spolu s Team Deathmatch tvoří solidní základ pro nenáročné přestřelky. Schválně píšu nenáročné, protože přes jisté náznaky možných pokročilých strategií, k nim Uncharted 3 nijak zvlášť nevybízí, a tak se prostě střílí hlava nehlava.
Přesto, že hra má velmi propracovaný systém krytí a vykukování zpoza úkrytu, nemůžete ho v praxi využít zdaleka tak často, jako například v Gears of War. Důvod je jednoduchý, když se v Gears krčíte za zdí, děláte to většinou s velkou jistotou toho, že nepřítel je někde na druhé straně.
V Uncharted 3, díky designu map a rozmístění respawnovacích bodů, žádná taková jistota neexistuje a naopak platí, že ten, kdo není neustále v pohybu, dramaticky snižuje šanci vlastního přežití. Výsledek je tak o něco víc chaotický, než jak je hráč „solidních“ akcí typu Killzone 3 nebo Modern Warfare 2 zvyklý.
V betě byly k dispozici tři mapy, Airfield, Chateau a starověký chrám pro Co-op Adventure. Zatímco Chateau reprezentuje klasickou multiplayerovou mapu, která ničím zvláštním nepřekvapí, Airfield nabízí několik originálních a neotřelých prvků. Netradiční je už začátek boje, který probíhá formou jakéhosi předkola, kdy jeden tým brání letadlo, které se rozjíždí po ranveji, zatímco druhý tým se snaží prostřílet dovnitř z náklaďáků, jedoucích podél letadla.
zdroj: Archiv
Poté, co letadlo odstartuje, se boj přesune na blízký letištní sklad, kde dál probíhá klasickou formou. Do charakteru zuřivých přestřelek občas zasáhne i samo prostředí. Většinu času máte po rozlehlé mapě velkou volnost pohybu, v určitém okamžiku se ale rozezní sirény a celý sklad se ocitne pod leteckou palbou. To v praxi znamená, že se boj přesune do mnohem těsnějších interiérů, kde se bojuje o poznání intenzivněji.
Tím nejlepším, co si Naughty Dog chytře nechal na konec, je Co-op Adventure, ve kterém s dalšími dvěma hráči zahrajete krátkou misi. Úkoly, které při tom plníte, jsou dost jednoduché na to, abyste je zvládli i v případě, že nemáte headsety kvůli komunikaci s parťáky. Běž tam, přines tohle, přežij vlnu nepřátel a zase znovu. Na rozdíl od kompetitivních módů nemáte nekonečný počet respawnů a zemřít můžete maximálně desetkrát, což může být směšně málo nebo zbytečně moc, podle toho, s kým zrovna hrajete.
Nepřátel je totiž vždy velká přesila a bez spolupráce to nepůjde. Kooperaci vyžadují i úkoly: jedna postava musí zvednout těžkou desku, druhá nalezený artefakt přenést na správné místo. Kurýr při tom může střílet jen z jednoruční zbraně a nemůže rychle utíkat, čímž se z něj stává snadný terč. To je okamžik, kdy další dva hráči musí pochopit, že kurýra je třeba krýt, jinak má celý tým po ptákách a může se jít na restart.
Do Co-op Adventure je šikovně zakomponován i kompetitivní prvek. Nepřátelé, kteří na vás v průběhu plnění úkolů nabíhají, totiž neřídí jen AI, ale i ostatní hráči Uncharted 3, jejichž úkolem je zabránit skupině v dalším postupu.
Podobná kombinace kooperativního a kompetitivního multiplayeru funguje i v módu Co-op Hunter, který je variací na úspěšný Horde mód v Gears of War 2. Úkolem tří hrdinů je posbírat po mapě co nejvíc pokladů a zároveň přežít vlny čím dál tím silnějších nepřátel. Z druhé strany na hrdiny útočí nekonečný zástup počítačem řízených vojáků, se kterými bok po boku bojují lidští protihráči.
Velkou novinkou je multiplayer ve split-screenu. Všechny z výše jmenovaných módů si můžete zahrát v režimu rozdělené obrazovky, což je vzhledem k hardwarové náročnosti enginu technologický bonbónek. Vše jede naprosto plynule, bez viditelné absence detailů (která tam určitě ale je), bez ohledu na to, jak náročnou scénu to které okno zobrazuje. Jedinou stinnou stránkou je, že obě okna nevyplňují celý prostor obrazu, ale jsou to jen dvě vyříznuté nudle, které nechávají podstatnou část obrazovky nevyužitou. Pro představu, hra ve split-screenu vypadá stejně, jako v Resident Evil 5.
Uncharted 2 přinesla na poli grafiky menší revoluci hlavně tím, jak se v Naughty Dog poprali s využitím silného CPU na vykreslování některých grafických efektů. Poselství vyznělo celkem jasně: „Hele, vidíte ten sníh? O ten se stará CELL. A to váš Xbox neumí.“ Třetí Uncharted se, minimálně podle trailerů, nenechá v ničem zahanbit. Všechny ‚wow‘ momenty si ale, velmi pečlivě, šetří do singleplayeru.
I přesto, že vaše čelisti během hraní online pravděpodobně zůstanou na svém místě, pochvalu si zaslouží preciznost, se kterou tvůrci zpracovali každý detail ve třech mapách multiplayerové bety, stejně jako stabilní framerate i v těch nejnáročnějších situacích. Výjimečně kvalitní jsou i stovky animací postav, přičemž špičku ze zjevných důvodů tvoří mimika a gesta Drakea a Sullyho.
V Uncharted 3, na rozdíl od většiny ostatních multiplayerových akcí, budete často šplhat, věšet se na římsy nebo shazovat neopatrné kempery z okna, zpoza kterého čekali na levné fragy. Veškerá akrobacie přitom probíhá plynule a přirozeně, tedy stejně, jako si jí pamatujete z druhého dílu.
Dojmy z bety Uncharted 3 jsou pozitivní. Z krátké ochutnávky je cítit, že multiplayeru se vývojáři věnují s velkou pečlivostí. Někoho by mohlo zklamat, že se nechystá konkurence pro Call of Duty a hardcore hráčům kompetitivní módy nemají v podstatě co nabídnout. Všechny možnosti kooperace jsou ale dostatečným lákadlem a téměř univerzální zábavou pro každého. Takže teď nechte kalašnikov klidně spát, uvidíme se zase na podzim, Uncharted 3: Drake‘s Deception vychází letos v listopadu.