Star Citizen Alfa 3.9: Hot dogy a hvězdný gulag

10. 6. 2020 14:28 | Dojmy z hraní | autor: Mars Vertigo |

Pozdě, ale přece, zní jedno provařené úsloví. A tak obdobně jako tým Chrise Robertse doručil alfu 3.9 se zhruba měsíčním zpožděním, ani v tomto zpravodajském případě tomu bohužel není jinak. Ale aspoň se tím otevřela možnost vyzkoušet první doprovodný update 3.9.1 a podívat se na zoubek rovnou i novinkám, které se na nás, netrpělivé alfa testery, vyřítily minulý měsíc.

Uplynul zhruba týden od festivalu Námořnictva sjednocené říše Země, který se nesl ve znamení hned tří událostí – přídavku 3.9.1, tradičního zkušebního volného týdne pro všechny zvědavce pokukující s nejistotou zpoza platební brány a okázalého představení modelů největších vojenských plavidel v arzenálu hry.

Vraťme se teď ovšem zpět do nejistých časů měsíce dubna, kdy se ještě skutečný svět třásl v očekávaní apokalypsy, a hráč tak byl jednou z privilegovaných skupin, jejichž vesmír byl navzdory všem těm otravným bugům vlastně ještě v pořádku. Vývojáři studia CIG z útrob domácích pracoven nakonec přeci jen doručili netrpělivě očekávané rozšíření alfa verze Star Citizenu s pořadovými číslem 3.9. 

Hvězdný gulag

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

3.9 se přehledem řadí mezi ty nejzásadnější kritické updaty hry. Krom nového obsahu s sebou přitáhl rovnou dvě zbrusu nové a nervózně vyhlížené mechaniky. Začněme tou, která mě na papíře zaujala víc: vězeňským životem.

Star Citizen se díky implementaci vězení, kde si nevychovaní hráči musí odmakat svobodu, řadí k hrstce unikátních her zabývajících se vězeňskou tématikou. Automatizovaná věznice Klescher na siřičitany zamořeném páchnoucím měsíci Aberdeen je vskutku herní unikát. Dostat se tam je až příliš jednoduché – stačí spáchat jeden z mnoha, byť i drobných, trestných činů nebo se stát obětí nesmlouvavého bugfestu momentálního stavu hry. Pak už jen skonáte pod rozžhavenými hlavněmi strážců pořádku či lovce odměn a máte vymalováno!

Po probuzení ve vězeňské cele si v nedalekém terminálu ověříte čas vyměřený vašemu nucenému pobytu, případně kolik Meritů vás bude stát kauce. Nepřekvapivě vám byl konfiskován veškerý majetek, a tak se v oranžovém overalu chtě nechtě vydáte k nedalekému výdejnímu automatu, na jehož benevolenci je závislá vaše svébytnost hvězdného mukla.

To proto, že celistvou atmosféru stále kazí neduh, se kterým se zatím nedokázala vypořádat ani záplata 3.9.1 – automat vám totiž nemusí vydat elektronický krumpáč s hlavou. A s pouhou násadou omnitoolu natěžíte akorát tak velké kulové. Ano, Merity získáte jedině tak, že vlezete do komplexu jeskynních chodeb a štol, odkud si svou svobodu vykoupíte v hornickém potu, tedy za předpokladu, že se nestanete obětí onoho nejapného bugu.

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

V takovém případě vám nezbývá než se uchýlit k jedné ze dvou alternativních cest – buď si vyměřený čas prostě odsedět (prozatím možno také offline), anebo se pokusit o chrabrý, adrenalinem nasátý útěk jednou z několika možných skrytých cest komplexem.

A adrenalin z vás bude skutečně cákat na všecky strany, protože nejenže máte v dolech značně omezenou zásobu kyslíku, ale zároveň vás po opuštění perimetru dolu okamžitě zaznamená poplašný systém a váš útěk je pak ihned registrován v centrálním záznamu aktuálně hledaných osob. Každý lovec odměn napříč Stantonem má tak o důvod víc zamířit k planetě Hurston, okolo které Aberdeen obíhá.

Navíc samotný útěk spletencem jeskynních chodeb nemusí zmařit jen dobře mířená rána námezdného pistolníka spravedlnosti či nedostatek kyslíku, ale i bezpočet slepých uliček a přirozených (pro)pastí, u kterých si ověříte své dovednosti virtuálního parkouru. Aby toho nebylo málo, perimetr věznice chrání pás protileteckých baterií a vy pro útěk potřebujete parťáka, loď tam totiž nikde nešlohnete.

Uprchlický epos nekončí ani po úspěšném útěku. Stále vám zbývá se proplížit do některého z komunikačních relé okolo Hurstonu, která jsou součástí sítě místní kriminální databáze, nahackovat se do terminálu a svůj záznam vymazat. Jedině tak vám hra vrátí nastřádaný majetek a status ctihodného hvězdného občana.

Fast food a teploměr

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com   Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

Další unikátní mechanika je součástí přepracovaného systému rozhraní stavu hráče. Zjednodušeně lze říct, že k položkám zdraví a kondice přibyly ukazatele hladu, žízně a teploty. Tyto zárodky survivalových mechanik zároveň odemykají řadu nových herních smyček.

Pokud jste si někdy v Oblasti 18 mlsně zamanuli u stánkaře koupit pořádný párek v rohlíku na západní způsob, tak teď můžete. Na nudle, pizzu anebo flašku vychlazeného vesmírného ležáku G-Loc si však ještě počkáte. Animace konzumace hot dogů je momentálně mírně znepokojivá, ovšem svůj účel plní.

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

Valná většina prodejen jídla a nápojů je momentálně soustředěna ve zbrusu nově otevřeném letovisku New Babbage situovaném na permafrostem ztvrdlé planetě Hoth… Pardon, Microtech, kde si na své přijdou také býložraví hráči.

Skafandry a sady brnění odteď rovněž disponují ukazatelem síly tepelné odolnosti, takže se například po Microtechu či jeho nových měsících Calliope, Clio a Euterpe už jen v šortkách jako hvězdný Wim Hof prohánět beztrestně nemůžete. V případě nedostatečného oděvu vám v rámci proměnlivosti povětrnostních podmínek hra průběžně oznámí, kolik vám zbývá času do skonu pod kosou nemilosrdných elementů.

Vítejte v New Babbage

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com   Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

Ano, jak už jsem naznačil, New Babbage se s příchodem updatu 3.9 konečně otevřel široké hráčské veřejnosti. Centrum Microtechu překypuje citem pro estetiku a noblesu. Architektonicky jde o skvostnou aglomeraci o třech hlavních přístupných zónách, kde je téměř každý detail upraven tak, aby lahodil oku návštěvníkovu.

Na rozdíl od dystopicky vyhlížejících populačních středisek jako Lorville a Area 18 je zde industriální a megaurbanistická epopej nahrazena ladností a téměř až bezstarostnou atmosférou plnou jak zdravého životního stylu, tak přiměřeného hédonismu. Naleznete zde veřejnou tělocvičnu obehnanou běžeckou drahou hned uprostřed atria nákupního centra i obří noční klub s DJem a otřesnou EDM muzikou, světelnou show a kruhovým barem s opravdu hvězdnou zásobou alkoholu snad ze všech koutů galaxie.

Přístav a garáže pro ledové expedice pojí s centrální částí luxusní jednokolejky. Cesta vlakem vám podobně jako okno vašeho útulku v budově Nest Apartments nabídne dechberoucí výhled do zamrzlých krás okolí a skvostné panorama bílého města.

Přepadení vězeňského transportu a nové hračky

Star Citizen zdroj: robertsspaceindustries.com

Jednou z nejlépe placených misí, se kterými se ve hře můžete nyní setkat, je přepadení speciálně upravené transportní lodě Caterpillar pro převoz vězňů. Jejich vysvobození z kryokapslí a zneškodnění stráží z vás pochopitelně udělá veřejného nepřítele číslo jedna, a proto, pokud zrovna neplánujete pobyt v base a odměnu jako investici do vašeho post-vězeňského života, doporučuji si s sebou do akce přibrat minimálně jednoho schopného parťáka.

Další novinkou, kterou uvítají především kutilští hračičkové, je modifikování zbraní v rámci nového intuitivního 3D rozhraní. Zbraněmi můžete přirozeně rotovat, a každý instalovaný komponent tak podrobit pečlivé vizuální inspekci.

Abych nezapomněl, loděnice Esperia, symbol inženýrské symbiózy s mimozemskými civilizacemi, nám konečně zpřístupnily další organickou šelmu svojí stáje – výsadkovou loď Prowler. Elegantní plavidlo ohromí především svou vizuální stránkou, ale s kapacitou výsadku 16 osob, vlastním specializovaným arzenálem pro podpůrnou palbu na krátkou a dlouhou vzdálenost a sadou osmi (čtyř po obou stranách) odklápěcích bočních dveří určených pro rapidní výsadek je i užitečné.

Co přinesla 3.9.1

Star Citizen zdroj: Foto: Roberts Space Industries

Příchod tohoto sekundárního patche znamenal především vylepšení, co se týče stability hry, vybalancování atributů arénových režimů hry a posledního ptáka z rodiny Drake Cutlass s označením Blue. Přínosem 3.9 a 3.9.1 mělo být výrazné omezení padání serverů známé jako chyba číslo 30K a také kýžená redukce desynchronizace v rámci serverů, tedy dva primární neduhy, kvůli nimž bylo hraní v 3.8 pekelnou loterií.

První týden od vydání 3.9.1 ovšem nenabídl příliš důvodů k optimismu, jelikož se celá operace překrývala s volným letovým týdnem v rámci oslav Invictu. Ten přilákal do hry rekordní počet zvědavců a nových registrovaných hráčů.

Přestože si CGI takto opět přišlo k nemalé částce, stávající hráči si během tohoto týdne mohli zuřivostí vlasy ze skalpů strhnout. Přeplněné servery, nadměrné padání hry a fronty na připojení jsou výčtem těch hlavních neduhů, které s sebou akce přinesla.

Vyskytly se i chyby zbrusu nové, jako například číslo 16K. U evropských hráčů byla v samém závěru týdne vyžadována specifická konfigurace pro připojení k americkým serverům, protože ty evropské nápor nakonec nevydržely a dočasně vypověděly službu. Tato kontroverze je však již úspěšně za námi a herní strojovna je zřejmě opět stabilizovaná.

Hvězdná šavle

Star Citizen zdroj: Star Citizen

Závěrem je ještě potřeba představit posledního člena rodiny Drake Cutlass, který je díky updatu 3.9.1 konečně možné pilotovat. Na rozdíl od víceúčelového černého a záchranářského červeného sourozence nabízí modrá varianta optimální volbu pro civilní pořádkové síly či lovce odměn.

Krom obligátního policejního majáků a kokpitu připomínajícího policejní přilbu se modrák honosí hned šesticí kryokapslí určených pro přepravu trestanců, vyšší rychlostí a tlumičem kvantových motorů. Tímto zařízením se momentálně chlubí pouze jediná další loď ve hře, a sice RSI Mantis.

Cutlass Blue však na rozdíl od Mantise disponuje výkonnějším zdrojovým napájením, které mu umožňuje mít tlumič zapnutý i během boje a pronásledování. Tím pádem své oběti efektivněji brání vzít kvantově nohy na ramena. Zejména hráčům EVE Online bude tento typ modulu znám až příliš důvěrně.

Letíme dál

Star Citizen má před s sebou ještě dlouhou cestu a na to, až všechny výše zmíněné mechaniky zafungují opravdu tak, jak bylo zamýšleno, si ještě nějaký ten pátek počkáme. Ale už i ten zárodečný příslib má své jedinečné kouzlo.

Další přídavek s číslem 3.9.10 by se měl objevit snad ještě koncem tohoto měsíce a jeho největším tahákem bude jednoznačně vylepšená herní peněženka umožňující přímý transfer alfa kreditů mezi hráči. Pokračování příště!

Smarty.cz

Nejnovější články