Pozdě, ale přece, zní jedno provařené úsloví. A tak obdobně jako tým Chrise Robertse doručil alfu 3.9 se zhruba měsíčním zpožděním, ani v tomto zpravodajském případě tomu bohužel není jinak. Ale aspoň se tím otevřela možnost vyzkoušet první doprovodný update 3.9.1 a podívat se na zoubek rovnou i novinkám, které se na nás, netrpělivé alfa testery, vyřítily minulý měsíc.
Uplynul zhruba týden od festivalu Námořnictva sjednocené říše Země, který se nesl ve znamení hned tří událostí – přídavku 3.9.1, tradičního zkušebního volného týdne pro všechny zvědavce pokukující s nejistotou zpoza platební brány a okázalého představení modelů největších vojenských plavidel v arzenálu hry.
Vraťme se teď ovšem zpět do nejistých časů měsíce dubna, kdy se ještě skutečný svět třásl v očekávaní apokalypsy, a hráč tak byl jednou z privilegovaných skupin, jejichž vesmír byl navzdory všem těm otravným bugům vlastně ještě v pořádku. Vývojáři studia CIG z útrob domácích pracoven nakonec přeci jen doručili netrpělivě očekávané rozšíření alfa verze Star Citizenu s pořadovými číslem 3.9.
Hvězdný gulag
zdroj:
robertsspaceindustries.com
3.9 se přehledem řadí mezi ty nejzásadnější kritické updaty hry. Krom nového obsahu s sebou přitáhl rovnou dvě zbrusu nové a nervózně vyhlížené mechaniky. Začněme tou, která mě na papíře zaujala víc: vězeňským životem.
Star Citizen se díky implementaci vězení, kde si nevychovaní hráči musí odmakat svobodu, řadí k hrstce unikátních her zabývajících se vězeňskou tématikou. Automatizovaná věznice Klescher na siřičitany zamořeném páchnoucím měsíci Aberdeen je vskutku herní unikát. Dostat se tam je až příliš jednoduché – stačí spáchat jeden z mnoha, byť i drobných, trestných činů nebo se stát obětí nesmlouvavého bugfestu momentálního stavu hry. Pak už jen skonáte pod rozžhavenými hlavněmi strážců pořádku či lovce odměn a máte vymalováno!
Po probuzení ve vězeňské cele si v nedalekém terminálu ověříte čas vyměřený vašemu nucenému pobytu, případně kolik Meritů vás bude stát kauce. Nepřekvapivě vám byl konfiskován veškerý majetek, a tak se v oranžovém overalu chtě nechtě vydáte k nedalekému výdejnímu automatu, na jehož benevolenci je závislá vaše svébytnost hvězdného mukla.
To proto, že celistvou atmosféru stále kazí neduh, se kterým se zatím nedokázala vypořádat ani záplata 3.9.1 – automat vám totiž nemusí vydat elektronický krumpáč s hlavou. A s pouhou násadou omnitoolu natěžíte akorát tak velké kulové. Ano, Merity získáte jedině tak, že vlezete do komplexu jeskynních chodeb a štol, odkud si svou svobodu vykoupíte v hornickém potu, tedy za předpokladu, že se nestanete obětí onoho nejapného bugu.
zdroj:
robertsspaceindustries.com
V takovém případě vám nezbývá než se uchýlit k jedné ze dvou alternativních cest – buď si vyměřený čas prostě odsedět (prozatím možno také offline), anebo se pokusit o chrabrý, adrenalinem nasátý útěk jednou z několika možných skrytých cest komplexem.
A adrenalin z vás bude skutečně cákat na všecky strany, protože nejenže máte v dolech značně omezenou zásobu kyslíku, ale zároveň vás po opuštění perimetru dolu okamžitě zaznamená poplašný systém a váš útěk je pak ihned registrován v centrálním záznamu aktuálně hledaných osob. Každý lovec odměn napříč Stantonem má tak o důvod víc zamířit k planetě Hurston, okolo které Aberdeen obíhá.
Navíc samotný útěk spletencem jeskynních chodeb nemusí zmařit jen dobře mířená rána námezdného pistolníka spravedlnosti či nedostatek kyslíku, ale i bezpočet slepých uliček a přirozených (pro)pastí, u kterých si ověříte své dovednosti virtuálního parkouru. Aby toho nebylo málo, perimetr věznice chrání pás protileteckých baterií a vy pro útěk potřebujete parťáka, loď tam totiž nikde nešlohnete.
Uprchlický epos nekončí ani po úspěšném útěku. Stále vám zbývá se proplížit do některého z komunikačních relé okolo Hurstonu, která jsou součástí sítě místní kriminální databáze, nahackovat se do terminálu a svůj záznam vymazat. Jedině tak vám hra vrátí nastřádaný majetek a status ctihodného hvězdného občana.
Fast food a teploměr
zdroj:
robertsspaceindustries.com
zdroj:
robertsspaceindustries.com
Další unikátní mechanika je součástí přepracovaného systému rozhraní stavu hráče. Zjednodušeně lze říct, že k položkám zdraví a kondice přibyly ukazatele hladu, žízně a teploty. Tyto zárodky survivalových mechanik zároveň odemykají řadu nových herních smyček.
Pokud jste si někdy v Oblasti 18 mlsně zamanuli u stánkaře koupit pořádný párek v rohlíku na západní způsob, tak teď můžete. Na nudle, pizzu anebo flašku vychlazeného vesmírného ležáku G-Loc si však ještě počkáte. Animace konzumace hot dogů je momentálně mírně znepokojivá, ovšem svůj účel plní.
zdroj:
robertsspaceindustries.com
Valná většina prodejen jídla a nápojů je momentálně soustředěna ve zbrusu nově otevřeném letovisku New Babbage situovaném na permafrostem ztvrdlé planetě Hoth… Pardon, Microtech, kde si na své přijdou také býložraví hráči.
Skafandry a sady brnění odteď rovněž disponují ukazatelem síly tepelné odolnosti, takže se například po Microtechu či jeho nových měsících Calliope, Clio a Euterpe už jen v šortkách jako hvězdný Wim Hof prohánět beztrestně nemůžete. V případě nedostatečného oděvu vám v rámci proměnlivosti povětrnostních podmínek hra průběžně oznámí, kolik vám zbývá času do skonu pod kosou nemilosrdných elementů.
Vítejte v New Babbage
zdroj:
robertsspaceindustries.com
zdroj:
robertsspaceindustries.com
Ano, jak už jsem naznačil, New Babbage se s příchodem updatu 3.9 konečně otevřel široké hráčské veřejnosti. Centrum Microtechu překypuje citem pro estetiku a noblesu. Architektonicky jde o skvostnou aglomeraci o třech hlavních přístupných zónách, kde je téměř každý detail upraven tak, aby lahodil oku návštěvníkovu.
Na rozdíl od dystopicky vyhlížejících populačních středisek jako Lorville a Area 18 je zde industriální a megaurbanistická epopej nahrazena ladností a téměř až bezstarostnou atmosférou plnou jak zdravého životního stylu, tak přiměřeného hédonismu. Naleznete zde veřejnou tělocvičnu obehnanou běžeckou drahou hned uprostřed atria nákupního centra i obří noční klub s DJem a otřesnou EDM muzikou, světelnou show a kruhovým barem s opravdu hvězdnou zásobou alkoholu snad ze všech koutů galaxie.
Přístav a garáže pro ledové expedice pojí s centrální částí luxusní jednokolejky. Cesta vlakem vám podobně jako okno vašeho útulku v budově Nest Apartments nabídne dechberoucí výhled do zamrzlých krás okolí a skvostné panorama bílého města.
Přepadení vězeňského transportu a nové hračky
zdroj:
robertsspaceindustries.com
Jednou z nejlépe placených misí, se kterými se ve hře můžete nyní setkat, je přepadení speciálně upravené transportní lodě Caterpillar pro převoz vězňů. Jejich vysvobození z kryokapslí a zneškodnění stráží z vás pochopitelně udělá veřejného nepřítele číslo jedna, a proto, pokud zrovna neplánujete pobyt v base a odměnu jako investici do vašeho post-vězeňského života, doporučuji si s sebou do akce přibrat minimálně jednoho schopného parťáka.
Další novinkou, kterou uvítají především kutilští hračičkové, je modifikování zbraní v rámci nového intuitivního 3D rozhraní. Zbraněmi můžete přirozeně rotovat, a každý instalovaný komponent tak podrobit pečlivé vizuální inspekci.
Abych nezapomněl, loděnice Esperia, symbol inženýrské symbiózy s mimozemskými civilizacemi, nám konečně zpřístupnily další organickou šelmu svojí stáje – výsadkovou loď Prowler. Elegantní plavidlo ohromí především svou vizuální stránkou, ale s kapacitou výsadku 16 osob, vlastním specializovaným arzenálem pro podpůrnou palbu na krátkou a dlouhou vzdálenost a sadou osmi (čtyř po obou stranách) odklápěcích bočních dveří určených pro rapidní výsadek je i užitečné.
Co přinesla 3.9.1
zdroj:
Foto: Roberts Space Industries
Příchod tohoto sekundárního patche znamenal především vylepšení, co se týče stability hry, vybalancování atributů arénových režimů hry a posledního ptáka z rodiny Drake Cutlass s označením Blue. Přínosem 3.9 a 3.9.1 mělo být výrazné omezení padání serverů známé jako chyba číslo 30K a také kýžená redukce desynchronizace v rámci serverů, tedy dva primární neduhy, kvůli nimž bylo hraní v 3.8 pekelnou loterií.
První týden od vydání 3.9.1 ovšem nenabídl příliš důvodů k optimismu, jelikož se celá operace překrývala s volným letovým týdnem v rámci oslav Invictu. Ten přilákal do hry rekordní počet zvědavců a nových registrovaných hráčů.
Přestože si CGI takto opět přišlo k nemalé částce, stávající hráči si během tohoto týdne mohli zuřivostí vlasy ze skalpů strhnout. Přeplněné servery, nadměrné padání hry a fronty na připojení jsou výčtem těch hlavních neduhů, které s sebou akce přinesla.
Vyskytly se i chyby zbrusu nové, jako například číslo 16K. U evropských hráčů byla v samém závěru týdne vyžadována specifická konfigurace pro připojení k americkým serverům, protože ty evropské nápor nakonec nevydržely a dočasně vypověděly službu. Tato kontroverze je však již úspěšně za námi a herní strojovna je zřejmě opět stabilizovaná.
Hvězdná šavle
Závěrem je ještě potřeba představit posledního člena rodiny Drake Cutlass, který je díky updatu 3.9.1 konečně možné pilotovat. Na rozdíl od víceúčelového černého a záchranářského červeného sourozence nabízí modrá varianta optimální volbu pro civilní pořádkové síly či lovce odměn.
Krom obligátního policejního majáků a kokpitu připomínajícího policejní přilbu se modrák honosí hned šesticí kryokapslí určených pro přepravu trestanců, vyšší rychlostí a tlumičem kvantových motorů. Tímto zařízením se momentálně chlubí pouze jediná další loď ve hře, a sice RSI Mantis.
Cutlass Blue však na rozdíl od Mantise disponuje výkonnějším zdrojovým napájením, které mu umožňuje mít tlumič zapnutý i během boje a pronásledování. Tím pádem své oběti efektivněji brání vzít kvantově nohy na ramena. Zejména hráčům EVE Online bude tento typ modulu znám až příliš důvěrně.
Letíme dál
Star Citizen má před s sebou ještě dlouhou cestu a na to, až všechny výše zmíněné mechaniky zafungují opravdu tak, jak bylo zamýšleno, si ještě nějaký ten pátek počkáme. Ale už i ten zárodečný příslib má své jedinečné kouzlo.
Další přídavek s číslem 3.9.10 by se měl objevit snad ještě koncem tohoto měsíce a jeho největším tahákem bude jednoznačně vylepšená herní peněženka umožňující přímý transfer alfa kreditů mezi hráči. Pokračování příště!