Autor: Cappy Publikováno: 21.prosince 2002 |
Sam Fisher je speciálním agentem a je to také ústřední postava celé hry. Právě Sama Fishera hráč ovládá a právě s ním se pouští do nebezpečných akcí daleko od domova. To je také hlavní náplní hry. Většina misí se sestává z nepozorovaného a neslyšného infiltrování nějaké budovy či základny a splnění úkolu, který Samovi zadá centrála. V demu jde o nalezení dvou ztracených agentů a když jsou nalezena jen jejich nehybná těla na pitevních stolech, tak rovněž získaní tajných informací z počítače ukrytého za dveřmi v posledním patře. V těchto místech záměrně odbočím, neboť v dávné i nedávné historii se to nejrůznějšími agenty a agentkami jenom hemží. Takže i když vzpomeneme jenom ty nejznámější, jakými jsou například James Bond, Mata Hari, Solid Snake, agent Mlíčňák a nebo Mirek Dušín, tak dospějeme k závěru, že z námětu hry žádné novátorství nečiší. Jedinou věcí, která zmíněné špiony od sebe odlišuje je způsob práce a používané... Nádobíčko Zatímco Mata Hari ke své práci musela používat (no, raději to nebudeme rozvádět, přeci jen nepíšeme po 22. hodině), tak o pár let později stačilo Jamesi Bondovi stisknout nenápadné tlačítko na zapalovači a všech 25 po zuby ozbrojených protivníků bylo namydlených dříve než uslyšeli "cvak". Solid Snake se zase neobešel bez svého radaru a agent Mlíčňák bez nafukovacích kapes s prostorem pro dva stany i s podsadou. Ale ani oni, a ani Mirek Dušín se svým švihadlem a olejničkou, nemůže Samu Fisherovi konkurovat. Jeho výstroj a výzbroj, se kterou se setkáte v demu, je poměrně pestrá a skládá se z: Černé pyžamo - maskovací oblek Sama Fishera, který ho činí nenápadným na temných místech. Jeho součástí jsou i pohodlné stealth boty zajišťující bezhlučnou chůzi (něco jako bačkory zvané důchodky, ale modernější). Night Vision Headset - speciální brýle pro noční vidění v upraveném, černo-bílém módu. Navíc doplněné o termovizi, která dokáže rozeznávat jemné rozdíly teplot všech okolních objektů a těles a rozlišit je pomocí jasných barev (ideální pro kontrolu prostoru za dveřmi!). Sytě červená barva například představuje vyšší teplotu, než bledě modrá. Disposable Pick - univerzální destrukční šperhák schopný zlikvidovat i masivní dveřní zámek. Bohužel, s omezeným množstvím použití. Optic Cable - ohebný optický kabel sestávající z tisíců optických vláken doplněný o obrazovku. Lze jej prostrčit pode dveřmi a zkontrolovat prostor za nimi. 5,72 mm SC Pistol - poloautomatická pistole opatřená dloooouuuhým tlumičem zášlehu, tlumičem zvuku a zásobníkem na 20 ran. Svojí účinností a přesností se však řadí někam mezi flusbrok a dámský revolver do kabelky. Zneškodnit vybraný cíl jednou kulkou znamená zatajit dech, k cíli se nepozorovaně a neslyšně doplížit - a pak ho ze vzdálenosti dvou, nebo raději jednoho centimetru trefit mezi oči. Ale to naštěstí není jediný způsob jak zneškodnit protivníka jednou ranou a existují i mnohem snazší. Souvisí to i s... Pohyby Sam je schopen provádět celou řádku běžných pohybů (chodit, lehce vyklusávat) a také některé méně běžné, neváhám napsat neobvyklé. Pokud jste viděli trailer, pak už jistě víte, že například dokáže vyskočit na zeď, od ní se odrazit, udělat rozštěp a potom zůstat viset v rozporu mezi dvěma stěnami (stačí si stoupnout čelem ke zdi a pak 2x stisknout klávesu pro výskok). Odtud, z přítmí, ve kterém je díky svému černému obleku pro strážce neviditelný, může provádět nečekané útoky směrem dolů. Vhodně mířeným seskokem je tedy možné omráčit procházející stráž, což je velice efektivní. Škoda jen, že tyto triky nelze provádět úplně všude, na všech místech mapy. Maximálně by se tím ušetřily nějaké ty náboje, které nezkušenému hráči rychle ubývají. Zajímavým zpestřením je i možnost brát rukojmí a s vybranými jedinci si (proti jejich vůli samozřejmě) popovídat. Nesmím zapomenout ani na kotouly, ručkování, či pohyb podél zdi. Jak hrát Splinter Cell? Snažit se zůstat co nejvíce potichu, pohybovat se v temných prostorách a být maximálně nenápadný. Vždy se ujistit, že v místnosti není průmyslová kamera. Nestřílet do civilistů pokud to není nezbytně nutné (v demu není) a raději se jich ptát na informace. Ani není potřeba ukrývat bezvládná těla na temných místech (pod schody a podobně), v demu to nemá příliš smysl. Vždy jde na protivníka vymyslet nějaký nový trik, novou past, do které se chytí a proto vás demo bude dlouho bavit. Skoro v každé místnosti se povalují plechovky od nápojů a tak je o zdroj, pro strážce nečekaného hluku, vždy postaráno. Grafické zpracování... ... je velice dobré a také náročné na hardware. Hra běží na poslední verzi Unreal enginu a tak se není co divit. Vychytávkou, která asi každého dostane, jsou realistické závěsy v márnici. I když na nich nejsou vidět průstřely, mají něco do sebe a vypadají úžasně. Vůbec celá hra je prošpikována velmi detailní grafikou. Většina předmětů je zničitelná, některé se dají ničit i na etapy, postupně, takže si s nimi docela vyhrajete. Asi nejvíce mě však dostala pára stoupající od pootevřené chladící komory. Normálně není vidět, objeví se pouze v případě, že v místnosti zhasnete (tzn. rozstřílíte všechna světla). Člověk nemusí být zrovna Einstein aby poznal, kdy se zblízka kouká do hlavně pistole, a kdy už jde do tuhého. Když demo budete hrát, asi jej na poprvé nedokončíte. Ale buďte si jisti, že na desátý pokus už to bude s prstem v nose. Protivníci nejsou nijak zázrační střelci, jsou naskriptovaní a jakmile vystřelíte, okamžitě ví, odkud výstřel přišel - což je poněkud nelogické vzhledem k tomu, co jsem napsal výše o pistoli a o tlumiči. Chyby I toto demo obsahuje několik zajímavých bugů. Tak například pokud necháte ležet tělo uprostřed dveří, dveře se bez problémů zavřou, jako by tam tělo vůbec nebylo. Koukající nohy nebo hlava z pod dveří pak vypadá poněkud podivně. Co mi na hře dále vadí, je nemožnost sebrat protivníkům jejich zbraně. Z mrtvol neteče krev (nezašpiní se podlaha, která by prozradila nezvanou, tedy vaší, návštěvu) a některé dveře nejdou zavřít a jiné otevřít, i když už otevřené jednou byly. Zajímavostí je i podivný tvar klávesnice na jednom z přiložených obrázků, který vůbec neodpovídá skutečnosti. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Tipy pro zpestření hraní Pokud chcete být opravdu neslyšní, můžete použít následující postup. Funguje hlavně v posledním patře, kde sedí dva strážci za počítači. Pokud budete klečet a budete rychle mačkat za sebou šipku vpřed tak, aby postava Sama neudělala krok, můžete se k nim přiblížit aniž by si vás všimli. Můžete jednoho ze strážců vzít jako rukojmí, ale nepočítejte s tím, že jeho kolega nebude střílet. Střílet bude, a zvesela. Jak do vás, tak do svého kolegy podle toho, jak mu zrovna vyjde muška. Dalším trikem je tiché otevření dveří. Pokud za normálních okolností otevíráte dveře, objeví se vám v okénku pro interakce nápis "OPEN DOOR". Když však klávesu podržíte a stisknete ještě k tomu šipku pro pohyb dozadu (dolů), objeví se původně skrytý nápis "OPEN DOOR STEALTH", díky kterému můžete vklouznout do dveří potichu a v okamžik, kdy zrovna budete chtít. Jaký Splinter Cell vlastně je? Je jako nikdy nekončící sólo saxofonu Lízy Simpsonové. A věřím tomu, že po výrazném úspěchu na konzoli Xbox sklidí tento "Thief v moderní době" slávu i na PC. Tak plížením, plazením, vpřed! Další tipy pro hraní dema a postřehy naleznete v této novinkové diskusi a pokud vám Splinter Cell nejde spustit, zkuste úpravu .ini souboru popsanou tady. Stáhněte si: Demo, E3 trailer, Videa, Cheaty Související články: Novinky |
Cappy připravil: jd |