Týden před spuštěním betaverze a zhruba měsíc a půl před vypuštěním nového SimCity na trh jsme se vypravili do Varšavy, kde probíhala speciální prezentace preview verze pod dohledem producenta Jasona Habera. To je ten zarostlý týpek, který o novém SimCity nejčastěji komunikuje s hráči v nejrůznějších videích.
Verze, kterou jsme spolu s polskými kolegy dostali k dispozici, údajně nebyla "finální". Jak daleko ale mohla mít do "zlaté" - ani ne měsíc a půl vzdálené - verze, to už ponechám na vaší úvaze.
První, čeho si každý fanoušek SimCity nutně na nové verzi všimne je změna měřítka. Všechno je větší, hračkovitější a města jako taková jsou menší. Když k tomu připočteme věkové hodnocení PEGI 7, okamžitě v mysli fandů série začne blikat výstražné světlo. "Ksakru, co má tohle bejt? Další barevné leporelo pro fakany!?" Omyl.
Menší pro měřítko měli tvůrci dobrý důvod a ač hru můžou hrát děti od sedmi let, i kdyby si prošly tutoriál několikrát za sebou, až na světlé výjimky malých městských plánovačů-géniů by nové SimCity hrát nezvládly. Relaunch série, postavený na enginu GlassBox, je totiž až překvapivě mnohovrstevnatý a uvnitř velmi detailně propracovaný. Není ale ani bez chyb, či spíše nedostatků, po kterých volají nejhlasitěji hardcore fanoušci.
Maximální rozloha města v novém SimCity je menší, zhruba odpovídá "medium" mapám v SC4. V každé mapě je napevno umístěna dálniční přípojka, od které se vše odvíjí - skrze ni budou do vašeho města proudit noví obyvatelé, turisti, pracovníci z/do okolních měst. Silnice hrají v novém SC primární úlohu, přebírají funkci veškerých sítí (elektrických, vodovodních). Zároveň mají klíčový vztah k typu osídlení.
V novém SC už nestavíte jednotlivé zóny s hustotou low-medium-high. Stavíte residenční, komerční nebo industriální zóny podél různých typů silnic. Podél prašné cesty nikdy nevyrostou mrakodrapy, pouze domy s nízkou hustotou (tedy nízkou cenou pozemků, a tím pádem chudými Simáky). Ty nejdražší, nejhustší budovy pro elitu začnou růst teprve podél dvou nebo čtyřproudových bulvárů, pokud možno vybavených tramvajovou tratí.
Silnice je nově možné budovat také nejrůzněji zakroucené, kruhové, apod. čímž města získávají výrazně realističtější nádech než rovnoběžné "americké" metropole z předchozích dílů. Stejně tak definice zóny už není přesně ohraničena. Zóny stavíte prostě podél silnic - nemají přesný rozměr. S tím souvisí i fakt, že stavba zóny nic nestojí. Tahle zdánlivá maličkost výrazně proměňuje celkový vztak k městu a jeho budoucímu vývoji.
Hráč je tím nepřímo vybízen k tomu, aby své město neustále měnil a přizpůsoboval. To znamená, aby se v nutných případech nebál použít buldozer, jako je tomu v opravdovém životě. Další kritickou novinkou jsou totiž upgrady budov. Policejní stanice, radnice, nemocnice, školy a obecně všechny pevně definované budovy je možné mnohonásobně vylepšovat. Vylepšení si ale žádají místo a pokud nebudete od začátku dobře plánovat, nic jiného než buldozer vám nakonec nezbude. Rozšiřování budov je pro růst města kritické.
V čem je nové SimCity zcela výjimečné je ale hloubka simulace. Zatímco předchozí díly stavěly simulaci shora-dolů, tzn. že v závislosti na celkových statistikách jakýsi deus-ex-machina vykouzlil jednotlivá auta na silnicích, v SimCity je to díky enginu GlassBox přesně opačně. Vše se odvíjí od nejnižších simulačních jednotek - zdrojů a obyvatel města, jednotlivých simáků. Můžete sledovat každého jednotlivého obyvatele, každé jednotlivé auto.
S tím souvisí i důvod proč je nové SimCity tak krásné. Není to jen díky povedené grafice, ale především díky vizualizačním vrstvám. Maxis zcela upustil od statistických tabulek, které tak milují všichni hardcore hráči, a kterých jsme se nabažili až až v předešlých dílech série. Je 21. století, data se vizualizují. Maxis se inspiroval moderními trendy vizualizace a všechno co se ve městě děje ukazuje velmi názorně, plasticky, skoro až hmatatelně.
Nejlépe to lze doložit na zdrojích, dalším novém konceptu. Každá mapa má předem dané zdroje - některé vyčerpatelné (ropu, uhlí, rudu), některé nevyčerpatelné (vodu). Tyhle zdroje můžete (a někdy musíte, jako třeba vodu) využívat. Takže na nejkvalitnějším zdroji vody postavíte vodárnu.
Jakmile kliknete na vodárnu, přepne se hra do vizualizační datové mapy vody, která krásně, jednoduše a přehledně ukazuje kudy a kam všude voda proudí. S vizuální stránkou hry jde ruku v ruce i hudba a zvuky. Souhra audia a videa vytváří podivuhodný zážitek - jako kdyby vám ty nejlepší datové vizualizace současnosti obživly před očima, navíc vyhrávaly líbivé tóny a zvuky, a vy je mohli přímo ovlivňovat.
Jakmile máte do všech domů zavedenu vodu, nevyhnutelně to znamená, že simáci budou produkovat také splašky. Ty je naopak z města potřeba odvádět. Takže v neobydleném rohu města postavíte ústí stoky. Musíte si ale dávat pozor, aby stoka neústila příliš blízko vašeho zdroje vody, protože by ho znečistila. Simáci by vám onemocněli, nemohli by pracovat, průmysl i obchod by šly k šípku a vaše město by začalo upadat.
A to je jen jedna z mnoha a mnoha ukázek provázanosti vnitřních mechanismů nového SimCity. Na povrchu totiž vypadá jako dětská hračka, ale uvnitř je do detailu propracovaná simulace. Podobným způsobem je třeba hledět na dopravu, znečištění ovzduší, svoz odpadu a další, pro život města nezbytné systémy.
Každé město je nově možné specializovat. Existuje několik typů specializací: těžba, gambling, elektronika, turismus a další. Specializace je de-facto obchodní nadstavba, kdy např. těžíte ropu, kterou následně můžete sami spotřebovat, nebo ji výhodně exportovat. K tomu ale potřebujete obchodní centrum a skladiště. Postupně můžete přidat i sídlo olejářské společnosti a další budovy, které vám pomůžou z vašeho města vybudovat olejářskou metropoli.
Suroviny je navíc možné nakupovat/prodávat na globálním trhu - to je jeden z důvodů, proč musíte být při hraní nového SimCity neustále připojeni k internetu. Hra totiž vytváří ceny surovin na základě dat sesbíraných od všech hrajících hráčů na celém světě. Velmi zajímavý koncept, proti kterému ovšem někteří hráči protestují - nechtějí být neustále připojeni.
Stejně jako SC4, i nové SimCity umožňuje stavět víc měst - už ne úplně vedle sebe, ale v jednotlivých předem vytyčených částech (regionech) herní mapy (min. 3, max. 16). Spolupráce měst - další velká věc, která přímo souvisí také s po dlouhé době funkčním online multiplayerem. Města mohou totiž od sebe nakupovat služby, nebo některé sdílet.
Teoreticky tak můžete vybudovat vedle sebe úplně různá města s odlišným zaměřením a vzájemně je propojit tak, aby společně dokonale fungovala. V jednom z nich např. nemusíte vůbec stavět čistírny vody a vodárny, protože vodu budete kupovat ze sousedního města, které má dostatečné zásoby spodní vody.
V multiplayeru se pochopitelně stavby těchto měst chápou ostatní hráčl. Vše běží přes online službu Origin a vypadá velmi propracovaně. Během asi šesti hodin hraní singleplayeru a multiplayeru preview verze se nám nikdy nestalo, že by hra spadla. Pravda, občas zamrzla v odzoomovaném pohledu, ale stačilo skočit do hlavního menu a znovu se připojit.
Multiplayer je kriticky důležitou součástí nového SimCcity a vývojáři si na ní zjevně dali záležet. Zároveň na nás ale během těch pár hodin působila i poměrně komplikovaným způsobem - zejména tzv. "Challenges" a s nimi související žebříčky. S pochopením některých funkcí multiplayeru měli problém i polští kolegové novináři, takže jsme v tom nebyli sami. Je to nicméně daň za to, že v tak komplikované simulaci vůbec nějaký multiplayer fungovat může - a zároveň je zábavný a poutavý. Pochopitelně je vše "sociální" a k dispozici jsou nejrůznější žebříčky.
Nedostatky? Není jich mnoho, nicméně už během prvních pár minut nás zarmoutil jeden podstatný detail: ve městech nelze stavět metro. Všechny další způsoby dopravy ve hře jsou (vč. lodí, tramvají a vlaků), jen podzemka z neznámého důvodu chybí. Nejspíš si ho Maxis schovává pro datadisk, který je už teď 100% jistota. Další nedostatek spočívá v tom, že není možné teraformovat mapy.
Upravují se a mění automaticky podle toho, co chcete postavit. Zároveň není možné kontrolovat či ovlivňovat dopravu mezi městy, ta se opět budují automaticky. Menší problémy jsme také měli se stavěním silnic v samotných městech, které nebylo místy tak docela intuitivní. Jason Haber nás nicméně ujistil, že v konečné verzi to bude dotažené do správného konce.
Ve hře je pochopitelně tuna dalších věcí, o které jsme ani zmínkou nezavadili: grafické filtry, speciální zóny, katastrofy, radnice, výzvy, průvodci, odemykání achievementů, počasí a další. Důležité je, že nové SimCity má nakročeno k tomu, aby se po více než 20 letech stalo úspěšným relaunchem oblíbené série. Hra vyjde v ČR 8. března 2013 pro PC, později se objeví i Mac verze.