Red Alert 3 - dojmy z bety
zdroj: tisková zpráva

Red Alert 3 - dojmy z bety

18. 8. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Sami jsme se přesvědčili, že Red Alert 3 je ve znamení změn. Voda skutečně získala naprosto klíčový význam, zjednodušilo se těžení surovin a hra se stala variabilnější i díky třetí straně. + VIDEO

Autor: Warlock
Publikováno: 18.srpna 2008
První české dojmy z bety zdroj: tisková zpráva Verze hry: PC/MP beta/ang.
Doba hraní: 1 týden


Sami jsme se přesvědčili, že třetí Red Alert je ve znamení změn. Voda získala naprosto klíčový význam, zjednodušilo se těžení surovin a na scénu nastoupila třetí strana konfliktu. Funguje to pohromadě?
Obrázek zdroj: tisková zpráva

Multiplayerové betaverzi Red Alert 3 (dále jen RA3) se rozhodně nedá upřít její obsáhlost. Každý, kdo si pořídil datadisk C&C3: Kane's Wrath, si v předstihu může zkusit hru za Rusy, Spojence a Japonce s kompletním technologickým stromem proti dvěma nebo čtyřem soupeřům přes GameSpy. To vše na dvou vodních mapách, které naznačují změny v hratelnosti a herních principech. Pokud se dal C&C3: Tiberium Wars označovat jako návrat ke kořenům RTS žánru a vysněné pokračování pro pamětníky série, RA3 se tentokrát vydal trochu jinou cestou.

 Počáteční nervozita
Přestože v menu nezněla třetí verze proslaveného Pekelného pochodu (Hell March), mix těch nejlepších nahrávek mě příznivě naladil na hru. Jako správný patriot rudého poplachu jsem na úvod nemohl zvolit jinou stranu než Sověty. Díky interfacu, který jakoby z oka vypadnul Tiberium Wars, jsem se okamžitě cítil jako doma a rychle jsem zapomněl na trochu jiný princip stavby budov, kdy nejprve označím místo na mapě a teprve poté se začne stavět. Tradiční model „postav a později umísti“ zůstal pouze Spojencům.

Mírné zděšení nastalo, když jsem na mapě hledal pole s rudou, tiberiem či kořením, což jsem bral za naprostý základ již od prvních RTS od Westwoodu. Toto pravidlo porušil pouze C&C:Generals - po jeho vzoru i tady stačí pouze postavit rafinérii u nedalekého dolu na rudu, mezi nimiž donekonečna pendluje harvester. Pak odpadá starost o ochranu těžebního vozítka a tolik oblíbená strategie s jejich ničením v době, kdy musely vyrazit za hranice základny. Znamená to zrychlení tempa hry, ale jen v této části hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako pohlazení na duši posléze bylo spatření starého známého Terror Drona, který se s velkou chutí zakousnul do mého harvestru. Mezi další stálice patřili třeba Tesla vojáci či opět nová verze odpalovače raket V4. Ale pak jsem vytrénoval bojového medvěda, kterého šlo navíc vystřelit z děla a s pomocí padáčku se pak snesl k zemi. A když jsem potom měl na krku skákající mechanické pavouky, naplno jsem si uvědoml, v čem je vlastně RA3 jiný.

Zatímco v minulých dílech doplňovaly běžnou mašinérii drobné hrátky s časem, ovládání lidí nebo více či méně uvěřitelné vynálezy blízké budoucnosti, tady jde fikce ještě mnohem dál. Sice to asi ponesou těžce pamětníci, ale na druhou stranu se tím rapidně zvedá variabilita a musím říct, že jsem se touto vlnou postupně nechal unést a náramně se bavil.

 Transformers na scéně
Dokonalým příkladem těchto změn v RA3 jsou Japonci, jejichž jednotky jako by pocházely z hvězdné kolekce Mattela. Tolika obojživelnými prostředky, ať už je tím myšlena jakákoliv kombinace vody, vzduchu či země, nedisponuje žádná z valčících stran. Při tom lze všechno tak snadno skloubit dohromady a trojice vzdušných jednotek se rázem promění ve skvělé bojovníky na souši či na moři.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Častokrát se stávalo, že jsem při útoku mohl v klidu z nebes ztrpčovat život těm dole až do příjezdu protivzdušných sil a z jinak obvykle bezvýchodné situace jsem se s klidem uklidil do mořských hlubin a odplul. Soupeř soptil a já jsem se mohl vrátit za okamžik při ofenzivě z jiné strany. Zkrátka Sea-Wing/Sky-Wing se stal jednou z mých nejoblíbenějších nových jednotek.

V podobném duchu se dá o variabilitě mluvit dále - Japonci nabízejí vše od mechů, jenž se v mžiku přestaví na vrtulník nebo stíhačku, až po víceméně klasické tanky a artilerii. K zemi vycházejícího slunce rovněž patří samurajové, kteří se nepozorovaně proplíží do vaší základny, a třeba roztomilé školačky s copánky ovládající telekinezi. Japonci se hodí do každé nepohody a dávají to znát tím, že mohou stavět na jakémkoliv místě na mapě. Do podoby budovy se totiž rozkládají drobná vozítka, která lze poslat jak na souš tak na vodu. Výhody snazšího zabírání těžebních pozic snad nemusím zdůrazňovat.

 Voda klíčem k úspěchu
O významu vody toho byla za celou dobu od oznámení napsána spousta a nemohu než její důležitou roli potvrdit. Rozhodně není náhodou, že obě mapy v betaverzi obsahují alespoň z jedné třetiny mořskou hladinu a vaše hlavní budova je umístěna natolik k pobřeží, že by se při přílivu (který ale ve hře není) nejspíše potopila. A minimálně šestice nejrůznějších vodních jednotek pro každou ze soupeřících frakcí také o lesčem svědčí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na vodě se v RA3 zkrátka děje úplně všechno: od těžby surovin, transportu jednotek, zabírání důležitých lokací, stavby budov až po souboje, které rozhodují o vítězích a poražených. To, co bylo v původním Red Alertu chápáno jako drobné zpestření a hašteření s ponorkami a lodičkami a nikdy nemělo klíčový význam, se nyní stává dalším stavebním kamenem celé hry.

Významný dopad to má samozřejmě na samotnou hratelnost, která se navzdory zjednodušení těžby stala spíše pomalejší. Musíte totiž neustále rozkládat síly mezi souš, vodu a vzduch, což jednak zaměstnává vaší peněženku a hlavně tlačítka u myši. Pokud vás soupeř nesmete už během třetí minuty pomocí zákeřné pěchoty či inženýrů, vyhrává později ten, kdo disponuje větším počtem obojživelných jednotek a dokáže tak reagovat na agresi odkudkoliv.

 Nejslabší článek řetězce
Nejmenšími změnami prošli podle očekávání Spojenci. Hezky postaru fungují všechny základní principy a velmi podobné jsou i jednotky, jako je maskovaný a okolní jednotky skrývající Mirage Tank, sličná a vysoce nebezpečná Tanya a třeba přechytralý delfín s malým sonickým kanónem na zádech. S těžkým srdcem však ještě doteď oplakávám absenci oblíbených Chrono legionářů a Prism tanků, které se objevily i v Tiberium Wars.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Konzervatizmus Spojenců je však zároveň jejich největší nevýhodou a s novými podmínkami na bojišti si poradií nejhůře. Nemají už natolik výraznou převahu ve vzduchu a do pozemních soubojů jim chybí varianta Mammoth Tanku, jakou disponuje Japonsko i Sovětský Svaz. Postrádají rovněž variabilitu jednotek, kterou u Rusů zajišťují třeba létající medvědi nebo mechaničtí pavouci snadno překonávající terénní nerovnosti. Nemluvě o Japonsku se svým zástupem vražedných „hraček“.

Paradoxně se tak během testování stali tím nejméně oblíbeným národem a na bojištích nebyli prakticky vůbec vidět. Postupem času mi navíc došlo, že Spojenci už nejsou takovou sázkou na jistotu pro začátečníky a vyhrávat za ně umí pouze skuteční profesionálové. Zkrátka to bude pro EA pořádná fuška, aby s tím do vydání brzké plné verze něco udělali.

VLASTNÍ VIDEO Z HRANÍ
Ve dvouminutovém videu, jehož natočení nám EA povolili, se podíváte na závěrečné souboje na velmi malé mapě určené pro čtyři hráče. Zpočátku jde o poslední roztržku na vodě, do které se kromě japonských křižníků zapojily i obojživelné stíhačky Sea-Wing/Sky-Wing a několik vrtulníků, kteří mají na souši podobu mechů. V samotném závěru soubojů si prohlédnete i nejsilnější jednotku Japonska – King Oni a dalekonosnou Wave-Force Artilery, kterou je potřeba před použitím řádně nažhavit.

zdroj: Archiv


další videa z MP bety zde

 Komiksové ztvárnění
Ačkoliv šlo o betu, již nyní je jisté, že se hra nestane konkurentem například pro World in Conflict - ať už po stránce realističnosti prostředí, počtu detailů či zpracování modelů jednotek. Už z prvních uveřejněných screenshotů byl jasný posun ke komiksovému ztvárnění a ve své podstatě realistická grafika z RA2 vzala za své. O dost náročnější je v takovém prostředí plném barev zvýraznit efekty výbuchů či různých laserů a vyrovnat se v tomto ohledu excelentnímu Tiberium Wars. Zprávy o převratném využívání fyzikálního modelu v bitvách ve svůj prospěch jsou prozatím liché.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky ze hry v galerii

 Změna je život
Na počáteční rozpaky nad velkými změnami v sestavě jednotek, hratelnosti či přítomnosti nového exotického národu v podobě Japonců, to chce jednoduchý recept – zapomenout. Jinými slovy neustále se nostalgicky nevracet do minulosti a podobné řešení navrhuji všem pamětníkům, kteří nad novým dílem ohrnují nos. RA3 si to totiž v žádném případě nezaslouží. Bitvy jsou stále stejně strhující a na nedostatek akce si nikdo nemůže stěžovat.

RA3 navíc přináší do žánru RTS nepříliš často vídanou variabilitu jednotek, se kterou nejspíše hodlá konkurovat druhému Starcraftu. Důležitý je rovněž přesun bojů na mořskou hladinu, což také není zrovna dvakrát běžná záležitost. Osobně tedy doufám, že to myslí EA s vodními hrátkami skutečně vážně a i v plné hře dostanou minimálně stejný prostor. Vše výše zmíněné má samozřejmě dopad na tempo hry.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Preview, Novinky, Vše o Command & Conquer 3, Generals a Red Alert, Historie celé série C&C 1. část a 2. část



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články