Autor: Cappy Publikováno: 11.dubna 2003 | Verze hry: MP demo s patchem 0.15.14 Doba hraní: pár dnů |
![]() ![]() ![]() Začínáme hrát Ještě před spuštěním multiplayerového beta-dema se ujistěte, že máte nainstalovaný padesátimegový patch, který opravuje spoustu nedostatků, které některým lidem znemožňovaly hraní. První, co musíte v samotné hře udělat, je výběr postavy a povolání (úlohy), kterou budete představovat. Zvolit, zda chcete být pěšákem či sniperem. Následně zbraně a vybavení, druh a množství střeliva. Ještě přidat nějaké jméno, aby vám ho hra nepřidělila sama, protože pak jsou všichni "Wombat", a potom už nezbývá, než se vrhnout do hry. Při nekonečném nahrávání (skeptik by řekl "asi dva roky čistého herního času"), kdy se člověk jenom modlí, aby ho server mezitím nevykopl, se ocitnete na pustém ostrově, ale hra i poté nahrává zbytky grafiky voxelového enginu do paměti. V upoutávce na hru se sice dočtete, že nemáte na nic čekat a máte změnit budoucnost, ale reklamní slogan vzbuzuje spíše rozpaky. Maratóncem snadno a rychle ![]() Tragickou nedomyšleností vyplývající z celého konceptu je to, že se po zabití a stisknutí doporučovaného mezerníku objevíte v opuštěném kempu na úplně opačné straně rozlehlé mapy, než kde se bojuje. Tam nikdy není žádný dopravní prostředek a z vás se tedy chtě nechtě, podobně jako třeba v Battlefield: Vietnam, stává obyčejný "pěšák". Pak v podstatě neděláte nic jiného, než že jdete a jdete. Minutu, dvě minuty, pět minut... pořád pryč, než se dostanete alespoň trochu blíž k bojišti. Přitom by stačilo tak málo - napsat na obrazovku, která se objeví po úmrtí vaší postavy, že existuje také možnost stisknout klávesy A (Alpha), D (Delta) apod. pro objevení se v nějaké už dobyté bázi vašeho týmu. Tam se obnovují dopravní prostředky, potkáte tam většinu ostantních hráčů a je to otamtud podstatně blíž k nepřáteli. Informace o takovém respawnu přes klávesy s důležitou funkcí je ale zmíněna jen v tipech na loadovací obrazovce na začátku, kde je velmi snadné ji přehlédnout. Na to doplatilo hodně hráčů-začátečníků, které prostě nebavilo po každém zabití muset přebíhat půlku mapy. ![]() ![]() ![]() Totální chaos Každý normální člověk, který někdy zkoušel hrát na veřejných (public) serverech, velmi dobře ví, že je naprostou vzácností, když se na jednotné strategii dokáže dohodnout 5 hráčů daného týmu. Většinu času prostě trávíte tím, že soustavně vyhledáváte nějakou akci. A stejně nemáte jistotu, že někoho cestou potkáte. Někoho, na koho byste si mohli alespoň jednou vystřelit. Vzhledem k členitosti terénu není možné jít přímo za ukazatelem směru, takže jakákoliv komunikace končí a celý váš tým se obvykle rozpadá na jednotlivce, kteří se potkají jen ve vrtulníku nebo na lodi při přesunu na nepřátelský ostrov. V Joint Operations máte v optimálním případě 64 hráčů (v lepším i 100). Tedy 32 různě natvrdlých lidí v každém týmu, kteří se mají domluvit na jednotném postupu. To je bez šance a v 99 procentech případů bez nějakého výsledného efektu, takže vás to nejspíš rychle přestane bavit a vše se zvrhává v obyčejný Deathmatch a hru na náhodu. Hostování 100 hráčů vyžaduje hodně výkonný stroj, takže většina současných serverů na internetu umožňuje hru "jen" 32 lidí, ale i to bohatě stačí. Chyby v demu ![]() Problémy jsou i se spawn-pointy. Když je vypnuté friendly-fire, občas se v nich může zaseknout i celý tým najednou. A to není všem zázrakům konec. Viděl jsem i loď plující docela dobře po souši. Nebo tři vrtulníky, které přistály jeden na druhém, takže vytvořily jakousi pyramidu. Také se dá přepravovat na střeše vrtulníku na místě točící se vrtule.... Jednou, když jsem už nechtěl jít pěšky, objevil jsem kouzlo rádiových povelů a přivolal si "taxi". Přijel pro mě spoluhráč v džípu, který byl ale koly vzhůru a jezdil po střeše. Když jsem z něj potom vystoupil, byl jsem schopen procházet skrz stromy, ale když jsem strom, kterým jsem právě prošel, trefil granátem, tak se od něj normálně odrazil. Velmi zajímavé musím říct, to se jen tak nevidí... ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Jinak nějaká fyzika pohybu naprosto nehrozí. Vyšplhat se dá téměř všude a slítnou kolmo ze srázu, aniž by se vám cokoliv stalo, při troše šikovnosti taky. Výjimku snad tvoří jenom propracované roztáčení rotoru vrtulníku, jehož přistávání pěkně víří prach na zemi. Nebo průběžné střídání denní doby, když se boj odehrává nejprve za normálního dne, o deset minut později vás oslepuje zapadající Slunce a za chvíli už nastává šero. Dobrý nápad, řeknete si, ale na hratelnost nemá blahodárný vliv, neboť musíte stále měnit nastavení jasu na monitoru, abyste na něm vůbec něco viděli. Závěrem Vývojáři z NovaLogic mají co dělat, aby tuhle arkádovou střílečku dali nějakým způsobem dohromady. Troufám si tvrdit, že hraní po síti zůstane i nadále velice oblíbené, ale nejsem si jist, jestli se i tato hra zapíše nějakým způsobem do dějin. I z dema je zřejmé, že ve srovnání s konkurencí jí chybí propracovanější herní model. Přesto bych jí jako celek úplně nezatracoval. Už kvůli faktu, že většinu věcí je možné rozstřílet a že hráč má velkou svobodu pohybu. Myšleno bylo i na detaily, jako zásahové zóny a radar, ukazatele směru, noční vidění, různé módy střelby atd. Také fakt, že obrněný transportér je skutečně obojživelný, i když voda není tak pěkná jako ve Far Cry a spíš se jedná o kalnou břečku. Výborná je rovněž skutečnost, že existuje asi pět neoficiálních přídavných map, které stačí dát na server a pak je v demu může hrát každý klient bez nutnosti daný level stahovat. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery... Související články: První dojmy (7/2003), Novinky, Vše o sérii Delta Force |
Cappy | |
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |