Joint Operations - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Joint Operations - dojmy z dema

11. 4. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Jako asi valná většina z vás, i my jsme vyzkoušeli multiplayerové demo akční hry Joint Operations: Typhoon Rising. Z prvotního těžkého šoku se nakonec vyklubala směsice docela dobrých dojmů. A verdikt?

Autor: Cappy
Publikováno: 11.dubna 2003
Verze hry: MP demo s patchem 0.15.14
Doba hraní: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Jako asi valná většina z vás, i my jsme vyzkoušeli nedávné multiplayerové demo chystané hry Joint Operations: Typhoon Rising od Novalogic. Z prvotního těžkého šoku se nakonec vyklubala směsice docela dobrých dojmů. A verdikt? První demo na světě, které se sice nedá pořádně hrát, ale je docela zábavné.

 Stručně na úvod
Ve hře Joint Operations se proti sobě, ve fiktivním konfliktu odehrávajícím se v nedaleké budoucnosti, utkávají ozbrojené složky americké armády a vzbouřenců, neboli rebelů. Náplň jediného levelu v síťovém demu spočívá v obsazení soupeřových základen na několika ostrovech v Indonésii. Hra je přecpaná dopravními prostředky, jako jsou vrtulníky, džípy, obrněné transportéry, lodě a tuším, že i jedno vznášedlo. Drtivá většina jich je vyzbrojena a ve všech je možné se jak vézt, tak je i řídit. To je velká změna oproti předchozímu titulu Delta Force: Black Hawk Down od stejných tvůrců, kde se nic ovládat nedalo.

Na ostrovech se nacházejí stanoviště kulometů, minometů a také obrněné bunkry. Samotný hráč pak disponuje slušným arzenálem palných zbraní, od amerických M16 a M4 až po nechvalně proslulé (původem) ruské zbraně, jako AK47 nebo AK74. Některé jsou dokonce hned v několika modifikacích (s granátometem či bez). Čím víc zbraní hráč nese, tím pomaleji se pohybuje, což lze naplánovat na váze v menu. Nechybí ani zoomovací odstřelovací pušky, tříštivé a kouřové granáty, obligátní lékárnička, světelné rozbušky, plastické trhaviny s rádiovou, tj. dálkově (hráčem) ovládanou roznětkou atd. Zkrátka je toho hodně a více popisovat jednotlivé druhy zbraní nemá smysl, neboť k tomu slouží patřičná sekce na oficiální stránce hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Začínáme hrát
Ještě před spuštěním multiplayerového beta-dema se ujistěte, že máte nainstalovaný padesátimegový patch, který opravuje spoustu nedostatků, které některým lidem znemožňovaly hraní. První, co musíte v samotné hře udělat, je výběr postavy a povolání (úlohy), kterou budete představovat. Zvolit, zda chcete být pěšákem či sniperem. Následně zbraně a vybavení, druh a množství střeliva. Ještě přidat nějaké jméno, aby vám ho hra nepřidělila sama, protože pak jsou všichni "Wombat", a potom už nezbývá, než se vrhnout do hry.

Při nekonečném nahrávání (skeptik by řekl "asi dva roky čistého herního času"), kdy se člověk jenom modlí, aby ho server mezitím nevykopl, se ocitnete na pustém ostrově, ale hra i poté nahrává zbytky grafiky voxelového enginu do paměti. V upoutávce na hru se sice dočtete, že nemáte na nic čekat a máte změnit budoucnost, ale reklamní slogan vzbuzuje spíše rozpaky.

 Maratóncem snadno a rychle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku jsem se zmínil, že hra je přecpána dopravními prostředky, které jsou nutné k přesunu na velké vzdálenosti. Nicméně vozidla, vrtulníky a lodě jsou dobře viditelné a představují prvotní terč. Každý na ně střílí naprosto ze všeho, co má právě po ruce (na dosah). Po několika minutách hraní v každém kole tedy není k dispozici jediný funkční dopravní prostředek a nezbývá než čekat, až se znovu něco použitelného znovu objeví v základně nebo jestli se nad vámi někdo hodný smiluje a vyzvedne vás. Než se tedy naučíte poměrně hodně kláves nutných k ovládání, pochopíte na první pohled složitější systém hry a než stihnete říct "a do prkýnka", stane se z vás vytrvalec-maratonec-chodec-lezec v jedné osobě.

Tragickou nedomyšleností vyplývající z celého konceptu je to, že se po zabití a stisknutí doporučovaného mezerníku objevíte v opuštěném kempu na úplně opačné straně rozlehlé mapy, než kde se bojuje. Tam nikdy není žádný dopravní prostředek a z vás se tedy chtě nechtě, podobně jako třeba v Battlefield: Vietnam, stává obyčejný "pěšák". Pak v podstatě neděláte nic jiného, než že jdete a jdete. Minutu, dvě minuty, pět minut... pořád pryč, než se dostanete alespoň trochu blíž k bojišti.

Přitom by stačilo tak málo - napsat na obrazovku, která se objeví po úmrtí vaší postavy, že existuje také možnost stisknout klávesy A (Alpha), D (Delta) apod. pro objevení se v nějaké už dobyté bázi vašeho týmu. Tam se obnovují dopravní prostředky, potkáte tam většinu ostantních hráčů a je to otamtud podstatně blíž k nepřáteli. Informace o takovém respawnu přes klávesy s důležitou funkcí je ale zmíněna jen v tipech na loadovací obrazovce na začátku, kde je velmi snadné ji přehlédnout. Na to doplatilo hodně hráčů-začátečníků, které prostě nebavilo po každém zabití muset přebíhat půlku mapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Totální chaos
Každý normální člověk, který někdy zkoušel hrát na veřejných (public) serverech, velmi dobře ví, že je naprostou vzácností, když se na jednotné strategii dokáže dohodnout 5 hráčů daného týmu. Většinu času prostě trávíte tím, že soustavně vyhledáváte nějakou akci. A stejně nemáte jistotu, že někoho cestou potkáte. Někoho, na koho byste si mohli alespoň jednou vystřelit. Vzhledem k členitosti terénu není možné jít přímo za ukazatelem směru, takže jakákoliv komunikace končí a celý váš tým se obvykle rozpadá na jednotlivce, kteří se potkají jen ve vrtulníku nebo na lodi při přesunu na nepřátelský ostrov.

V Joint Operations máte v optimálním případě 64 hráčů (v lepším i 100). Tedy 32 různě natvrdlých lidí v každém týmu, kteří se mají domluvit na jednotném postupu. To je bez šance a v 99 procentech případů bez nějakého výsledného efektu, takže vás to nejspíš rychle přestane bavit a vše se zvrhává v obyčejný Deathmatch a hru na náhodu. Hostování 100 hráčů vyžaduje hodně výkonný stroj, takže většina současných serverů na internetu umožňuje hru "jen" 32 lidí, ale i to bohatě stačí.

 Chyby v demu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo sice nese označení betaverze, ale neuvěřitelných chyb je v něm více, než by bylo zdrávo. Některé jsem ale bohužel nestačil zachytit a zdokumentovat na screenshotech. Těžko se to popisuje, ale to jsem se třeba jednou takhle otočil proti svahu a naproti z toho svahu mi šlo něco jako velké "T". Tak na to koukám s otevřenou pusou, načež velké "T" si to namířilo přímo ke mě. Nejprve jsem nepochopil, o co jde. Proto jsem se domníval, že má jít o bojovou verzi dědečka hříbečka, nebo co. Ale pak mi došlo, že je to chlap, kterému leží na hlavě ve vodorovné poloze jiný chlap a střílí - aneb docela dobrý akrobatický kousek.

Problémy jsou i se spawn-pointy. Když je vypnuté friendly-fire, občas se v nich může zaseknout i celý tým najednou. A to není všem zázrakům konec. Viděl jsem i loď plující docela dobře po souši. Nebo tři vrtulníky, které přistály jeden na druhém, takže vytvořily jakousi pyramidu. Také se dá přepravovat na střeše vrtulníku na místě točící se vrtule....

Jednou, když jsem už nechtěl jít pěšky, objevil jsem kouzlo rádiových povelů a přivolal si "taxi". Přijel pro mě spoluhráč v džípu, který byl ale koly vzhůru a jezdil po střeše. Když jsem z něj potom vystoupil, byl jsem schopen procházet skrz stromy, ale když jsem strom, kterým jsem právě prošel, trefil granátem, tak se od něj normálně odrazil. Velmi zajímavé musím říct, to se jen tak nevidí...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Jinak nějaká fyzika pohybu naprosto nehrozí. Vyšplhat se dá téměř všude a slítnou kolmo ze srázu, aniž by se vám cokoliv stalo, při troše šikovnosti taky. Výjimku snad tvoří jenom propracované roztáčení rotoru vrtulníku, jehož přistávání pěkně víří prach na zemi. Nebo průběžné střídání denní doby, když se boj odehrává nejprve za normálního dne, o deset minut později vás oslepuje zapadající Slunce a za chvíli už nastává šero. Dobrý nápad, řeknete si, ale na hratelnost nemá blahodárný vliv, neboť musíte stále měnit nastavení jasu na monitoru, abyste na něm vůbec něco viděli.

 Závěrem
Vývojáři z NovaLogic mají co dělat, aby tuhle arkádovou střílečku dali nějakým způsobem dohromady. Troufám si tvrdit, že hraní po síti zůstane i nadále velice oblíbené, ale nejsem si jist, jestli se i tato hra zapíše nějakým způsobem do dějin. I z dema je zřejmé, že ve srovnání s konkurencí jí chybí propracovanější herní model. Přesto bych jí jako celek úplně nezatracoval. Už kvůli faktu, že většinu věcí je možné rozstřílet a že hráč má velkou svobodu pohybu. Myšleno bylo i na detaily, jako zásahové zóny a radar, ukazatele směru, noční vidění, různé módy střelby atd. Také fakt, že obrněný transportér je skutečně obojživelný, i když voda není tak pěkná jako ve Far Cry a spíš se jedná o kalnou břečku. Výborná je rovněž skutečnost, že existuje asi pět neoficiálních přídavných map, které stačí dát na server a pak je v demu může hrát každý klient bez nutnosti daný level stahovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva To všechno jsou nesporná plus a přes všechny problémy a počáteční útrapy nakonec může být tato hra velice zábavná. Hráč ale musí přežít počáteční muka a nejsem si úplně jist, jestli to budou všichni ochotní vydržet a nepůjdou si raději zahrát něco svižnějšího a bez tolika chyb. Necháme se překvapit v plné verzi, která se má objevit už za měsíc a bude obsahovat i singleplayerové mise s počítačem řízenými spoluhráči (více o nich v prvních dojmech od Kate z loňského léta).

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery...

Související články: První dojmy (7/2003), Novinky, Vše o sérii Delta Force

Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her


 
 
Cappy

Nejnovější články