Hasil jsem Černobyl. Bavil jsem se asi jako skuteční účastníci katastrofy
zdroj: Steampowered

Hasil jsem Černobyl. Bavil jsem se asi jako skuteční účastníci katastrofy

22. 6. 2021 17:00 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Makal |

Černobyl a přilehlé oblasti nejsou v herním světě nevídaným prostředím. Podívali jsme se tam ve Stalkerovi (a v tom druhém se tam podíváme znovu), v rámci jedné z nejatmosféričtějších misí Call of Duty a do svého jména si jej vybral i survival Chernobylite.

Všechny tyto hry ale spojuje jeden zásadní fakt – neodehrávají se přímo během událostí 26. dubna 1986, oné osudné noci, kdy byli hasiči a armáda přivoláni k řešení nehody, o jejímž celkovém rozsahu a důsledcích jim nikdo neřekl ani slovo. Po úspěchu minisérie Černobyl z produkce HBO, která vyšla koncem roku 2019, se o ztvárnění tohoto tématu pokusil malý bezplatný studentský projekt Liquidators a nyní s tím samým tématem nakládají autoři ze studia Live Motion Games ve svém Chernobyl Liquidators Simulator.

 

V rámci eventu Next Fest na Steamu si můžete vyzkoušet demoverzi, která obsahuje prolog hry a umožní vám ochutnat atmosféru nejistoty a nedostatku informací po příjezdu k hořící elektrárně. V roli hasiče dostanete k dispozici hadici s omezeným množstvím vody v nádrži na zádech (kterou na specifických místech můžete doplňovat), lopatu na odhazování ozářených kusů materiálu, případně otevírání zamčených dveří, a posléze ještě páčidlo a štípací kleště.

Chernobyl Liquidators Simulator mi svým technickým zpracováním ze všeho nejvíce připomínají loňský tuzemský adventurní horor Someday You'll Return, a to především určitou tuhostí ovládání a v určitých momentech skutečně nepříjemnými survival mechanismy, které hra nedostatečně vysvětluje, a nutí vás tak neustále dokola opakovat stejný segment.

Zemřít je jednoduché, což na jednu stranu v rámci stanoveného tématu působí realisticky, zároveň je ale mechanismus úmrtí zakomponován velmi podivně. V drtivé většině případů jsou totiž checkpointy rozmístěné skutečně velmi hojně, a tak pro vás smrt nemá prakticky žádný negativní význam. Navíc, a to je skutečně s podivem, i při návratu na checkpoint bude dosažený postup stále odemčený, pokud jste tedy například v přechozím životě napůl uhasili oheň, bude na tom pořád stejně a vaší výhodou bude znovu plný stav nádrže.

 

Relativně záhy se dostanete do interiéru a z boje se zuřícím živlem se stane bloudění po opuštěných chodbách s věrně zpracovanou sovětskou estetikou. V opuštěných místnostech budete nacházet záznamy a vzkazy, často podepsané povědomými jmény, mezi něž patří třeba i Anatolij Ďatlov.

Přiznám se, že mi pasáže uvnitř, kde se ze hry stane velmi zmatené hledání cesty kupředu v poničeném labyrintu, přišly otravné, tím spíš, že v nich hra rezignuje na většinu dříve používaných mechanismů. Demo nicméně zabere zhruba půl hodiny a je skutečně pouhým prologem. Autoři slibují, že plná verze se bude věnovat širokému spektru témat spojených s černobylskou tragédií, a to včetně konspirací s vládou Sovětského svazu. Je tedy velmi pravděpodobné, že bychom mohli do rukou dostat více druhů postav.

V tuto chvíli ještě není jasné, jak dlouho autorům dotažení hry potrvá, z technického i obsahového hlediska mají před sebou rozhodně kus cesty. Navzdory výtkám je ale Chernobyl Liquidators Simulator díky neotřelému a lákavému tématu zajímavým projektem, který budeme i nadále sledovat.

Smarty.cz

Nejnovější články