Autor: Jiří Sládek Publikováno: 31. srpna 2010 | Verze: PC/beta/anglická Doba hraní: 1 týden |
![]() ![]() ![]() vlastní obrázky z hraní Po základní volbě jsem s potěšením zjistil, že tvorba postavy opravdu teprve začíná. Budete si vybírat ještě z několika rasových subtypů, pak si dosyta pohrajete s vizáží, a vyberete také datum narození a boha, kterého váš avatar vyznává. Veledůležitou volbou je samozřejmě povolání. Základní volba umožní výběr mezi bojovníkem (Disciple of War), magicky založeným hrdinou (Disciple of Magic), postavou zaměřenou na získávání surovin (Disciple of Land) a řemeslníkem (Disciple of Hand). Po výběru zaměření postavy jsem se začal radostně přehrabovat ve specializacích, které vlastně odpovídají povoláním v klasických MMORPG. Jen jich je tu poněkud víc a některé jsou docela originální. Pokud jste si vybrali třeba bojově laděnou postavu, můžete dál volit mezi pěti specializacemi. Obrněný gladiátor se štítem ani Marauder s obouruční sekerou nikoho nepřekvapí, mezi klasiku řadím i lučištníka. Trochu méně obvyklá už je ale profese kopiníka nebo boxera. ![]() ![]() ![]() Magické postavy jsou zastoupeny dvěma profesemi – Conjurerem a Thaumaturgem. Liší se samozřejmě kouzly a schopnostmi, ale obě jsou svým způsobem kombinované, dokáží škodit nepřátelům, i pomáhat sobě a parťákům. Conjurer mi připadá o dost přímočařejší (metá třeba ohnivé střely nebo pomáhá kumpánům klasickým léčením), zatímco Thaumaturg zase sofistikovanější (může třeba oslabovat nepřátele nebo jim vysávat životy a přenášet je na sebe). Podobně se dále dělí i sběrači surovin a řemeslníci: máte tu horníka, botanika, krejčího, kováře... Dohromady si můžete vybrat ze třinácti specializací, nebo chcete-li profesí, což je docela slušné portfolio. V plné verzi by jich přitom mělo být ještě o něco víc, v betě zatím totiž nebyly všechny sběračské a výrobní profese; ve finálové verzi přibude třeba rybář či alchymista. Začínáme v podpalubí Jelikož jsem měl se sérií Final Fantasy už mnohokrát čest, opravdu mě nepřekvapilo, že po výběru hrdiny mě ve hře přivítal krásný filmeček. A moje potěšení ještě vzrostlo, když jsem záhy zjistil, že jde o in-game záležitost: úvodní scéna z interiéru bachraté lodi totiž plynule přešla do hry. Zatím jsem se svým bělovlasým kopiníkem nemohl vyvádět nic moc světoborného, ale pokec s několika cestujícími a následná cesta ke dveřím na palubu mi mimo jiné předvedly povedenou grafiku i animace. ![]() ![]() ![]() Taktické boje Po opuštění kajuty mě čekal další – opět povedený – filmeček. Stal jsem se svědkem útoku mořských potvor na palubu lodi a zakusil i první boj. Podobně jako v posledním neonlinovém díle ságy Final Fantasy i tady bitvy probíhají dynamicky, ale zároveň na kola. To znamená, že v určitém časovém úseku volíte akce a soupeř zrovna tak. Nepřátele samozřejmě budete likvidovat různými druhy útoků a komb, ale dojde i na léčení, sesílání útočných i obranných kouzel a podobné klasické radosti. Za boje samozřejmě získáváte zkušenosti, přičemž část zvyšuje obecnou úroveň a část zlepšuje vaší zbraňovou specializaci. Při dosažení nové úrovně se klasicky zpřístupňují nové schopnosti, dovednosti a kouzla. Řemeslníkům boje nesvědčí Jsem poměrně zvědav, jak si v bojích povedou řemeslnicky zaměřené postavy. Respektive, do jaké míry se budou bojům moci vyhnout. Můj pokus o vyřízení hnusné rybí potvory s mojí druhou postavou – kočičí kovářkou – totiž vypadal dost tristně. Chudák holka po nepříteli házela kameny (to je na začátku její jediná bojová dovednost) a zdraví jí ubývalo rozhodně o dost rychleji, než soupeři. Naštěstí se na tohle utrpení nedaleko stojící NPC kumpán nemohl dívat a po pár kolech trapného snažení kočičí slečny ukončil boj jedním ledabylým máchnutím obrovské dvouruční sekery... Podle všeho ale budou řemesla od boje dost oddělená a pokud se vrhnete na dráhu výrobní profese, asi si budete muset zajít chuť na zabíjení draků a plundrování jejich pokladů. Na druhou stranu by výroba měla být hodně propracovaná. Autoři slibují řadu receptů, přičemž výsledné dílko by mělo záviset na dovednosti postavy, použitých ingrediencích i nástrojích. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Odkaz FF se nezapře Už první kroky v pestrém světě Eorzea dokazují, že tahle onlinovka bude hodně ukecaná, rozhodně více, než je zvykem. U některých postav máte na výběr víc témat, od univerzálního „small talk“, tedy více méně zdvořilostního rozhovoru a sbírání drbů, až po konkrétní úkolová či příběhová témata. Vůbec celá atmosféra je podobná singleplayerovým Final Fantasy, autoři i v online verzi kladou důraz na rozhovory, příběh, dějové zvraty a krásné filmečky. Nemluvě o tom, že kromě seker, luků a kouzel tu – v duchu mnoha japonských RPG – hrají důležitou roli i pistole a další vynálezy, které v klasických fantasy světech obvykle nenajdete. Hezká grafika, nevyladěné ovládání Povedenou grafiku už jsem zmínil a z okolních obrázků je asi patrné, že jde o styl pro Final Fantasy typický, tedy lehce orientální, lehce manga, lehce kreslený. Výsledný dojem je moc dobrý. Technickou stránku hry jsem si ale nevychutnal úplně na sto procent, betaverze totiž ještě není moc optimalizovaná a zvlášť ovládání a kamera by zasloužily vyladit. A pevně věřím, že tomu tak bude, zvlášť pécéčkáři (mne nevyjímaje) nemají na nevyzpytatelnou kameru obvykle moc náladu. Hodně konzolově kromě ovládání působí i inventář, na poměry počítačových RPG ohavný a jednoduchý. Obávám se ale, že s tím autoři už moc dělat nebudou. Rozporuplné, ale jiné ![]() Související články: Novinky, Vše o sérii Final Fantasy |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem portálu TN.cz |