Fallout 3 - dojmy po dohrání
zdroj: Archiv

Fallout 3 - dojmy po dohrání

22. 10. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Mnoho trpkých let uteklo od chvíle, kdy jsme poprvé vstoupili do děsivého světa beznaděje a zkázy. Mnoho radioaktivní vody proteklo v tamních řekách při čekání na následníka legendární RPG série.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 22.října 2008
První české dojmy z plné verze zdroj: Archiv Verze: finální/anglická/X360
Doba hraní: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Kultovní série Fallout se po letech konečně dočkala svého nástupce. Představovat ji v širších souvislostech je sice nošením dříví do lesa, ale připomeňme si ve stručnosti základní fakta: Jaderný armageddon v roku 2077 proměnil naši planetu v šílený svět, kde právo a pořádek nahradilo brutální násilí. Poslední přeživší bojují s nemocemi z ozáření, zmutovanými nestvůrami a mocenskými zájmy bezohledných band. Ostrůvky jistoty a bezpečí představují roztroušené podzemní kryty, kde se zdržují malé soběstačné komunity. A právě v jednom z těchto podzemních úkrytů se o 200 let později narodíte, jakožto jediné dítě svých milujících rodičů.


ORIGINÁLNĚ POJATÝ ZAČÁTEK - POPIS ÚVODU HRY
Sotva se rozsvítí první scéna, z rozmazaného obrazu pochopíte, že jste u porodu, u vlastního porodu. Sterilní prostředí operačního sálu působí jako scéna z hororu, kde můžete řvát z plných plic, jak je libo, ale nebude vám to nic platné. Zmatený porodník se ptá, jestli je to kluk nebo holka, což by nutně muselo urazit každého vlastníka chromozomu Y. Tady tak ale dostanete neobvyklou příležitost zvolit si své pohlaví, přestože už dýcháte filtrovaný vzduch v bunkru Vault 101. Vzápětí vás už bere do náruče novopečený tatínek a ptá se na jméno a pečlivě zkoumá zevnějšek potomka. Než se jakžtakž vzpamatujete z prvního šoku, dochází během chvíle k dramatické situaci, kdy lékaři začínají bojovat o život vaší matky. Vy to však už příliš nevnímáte…

Po roce už běháte a žvatláte ve svém dětském pokoji, pokud jedna z ubikací Vaultu snese označení dětský pokoj. Dostanete svůj první dárek, malou knížečku „You are SPECIAL“, což je zkratka pro základní vlastnosti Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Inteligence, Agility a Luck. Brzy následuje oslava desátých narozenin a dárek v podobě PipBoye – univerzálního přenosného počítače, který je připevněn na vaše levé předloktí a který vám dává přehled o všem podstatném – od inventáře, přes vaše schopnosti až po výskyt blízkých nepřátel nebo radiostanic. V šestnácti letech na vás čekají závěrečné zkoušky, kterými musí projít každý obyvatel Vaultu. Jsou pojaty do jisté míry jako test loajality vůči místnímu šéfovi, ale ve vašem případě je to rozhodující okamžik, kdy si zvolíte své silné a slabé stránky, např. talent k hackování počítačů, manipulaci se střelnými zbraněmi nebo léčení svých zranění.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky

Na čerstvém vzduchu
Až po dopsání podnadpisu jsem si uvědomil, jak absurdně musí znít. Svět po nukleárním holocaustu nabízí asi tolik čerstvého vzduchu jako mostecká pánev v době inverze. Zdánlivé bezpečí hermeticky uzavřeného podzemní krytu totiž již brzy skončí a to z příčin nejméně očekávaných. Váš otec tajemně zmizel a porušení loajality místní bezpečnostní složky tvrdě trestají. Nemohou-li postihnout přímo provinilce, odskáče to jeho nebohý potomek.

Tak začíná váš zápas o život, který už nikdy neskončí. Na divokém úprku před nelítostnými policejními oddíly se ani nestačíte rozloučit se svými přáteli a ocitnete se ve světě, kde vládne jen strach a smrt, ve světě, ze kterého budete cítit beznaděj, kam se jen podíváte. Zdánlivě pustá krajina skýtá nespočetná nebezpečí a pokud chcete přežít, musíte být stejně nelítostní a tvrdí, jako jsou všichni kolem vás. V mém případě jsem byl napaden už během prvních třiceti vteřin po opuštění bunkru, kdy jsem se ohromeně rozhlížel po bezútěšném, vyschlém okolí.

Obrázek zdroj: Archiv

 Proti všem
Hlavní dějová linie vás vede po stopách ztraceného otce a pokud bych ji měl nějak zhodnotit, pak jako příjemně čitelnou. V rozlehlém světě zničeného Washingtonu D.C. na vás čekají tragikomicky působící města, zdevastované stanice metra, nebezpečné kanalizační stoky, slumy nelítostných banditů i pusté pláně s krvelačnými dravci. Asi nejdramatičtěji působí monumenty hlavního města Spojených států, ať už je to do nebe se tyčící obelisk (Washington Monument), knihovna Kongresu nebo budova Nejvyššího soudu. Pokud znáte Washington alespoň z fotografií, bude vás mrazit v zádech z toho, jakou zkázu dokázali grafici z Bethesdy vytvořit. Jak suše zkonstatoval můj kamarád: „Žít v takovém světě, to si raději hodím mašli“.

Na svých cestách jste zpočátku osamoceni, ale postupem času, jak roste vaše reputace, narazíte na další ztracené duše, které se k vám připojí. Nejvýkonnějším kolegou je asi jeden ze super mutantů, který se k vám přidá z vděčnosti, ačkoliv je mu jinak přítomnost lidí nepříjemná. Píšu tady možná až příliš samozřejmě o věcech budoucích, ale každé vaše rozhodnutí má vliv na dění kolem vás. Je tedy docela dobře možné, že někdo jiný riziko seznámení se se super mutantem nepodstoupí a pak bude jeho zkušenost z Fallout světa odlišná. Obrovský rozsah hry dává veškeré předpoklady k tomu, abyste prožili v mnoha směrech odlišná dobrodružství.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Potěšilo mě, že spojenecká umělá inteligence je docela funkční a pokud se občas někde zasekne, brzy vás dohoní úsměvně působícím sprintem. Kdyby vám náhodou chování spojenců vadilo, stačí jim vydat pokyn, aby nechodili tak blízko vás nebo aby změnili taktiku boje. Tím je vše vyřešeno. Stejně tak bez větších problémů fungují i nepřátelé, kde však většinou (ale ne vždy) funguje jednoduchý princip přímého útoku. V klasické akci byste to asi vývojářům neodpustili, tady k tomu nemám výhrad, ačkoliv přesnost palby nepřátel, i z malých zbraní, je mnohdy až zarážející.

 Vydrží na dlouho
I v případě, že se zaměříte jenom na co nejrychlejší dokončení příběhu, počítejte s dobrými dvaceti hodinami hraní. Bylo by však obrovskou chybou ignorovat desítky vedlejších misí, jelikož jsou vynikající a naprosto přirozeně zapadají do zdejšího světa. Dokončení pouze hlavního příběhu bez nějakého spěchání mi trvalo zhruba 35 hodin, ale celkově může hra vydržet až kolem 60 hodin. Na rozdíl od mnoha jiných RPG her, kde jsou vedlejší úkoly často otravné a stereotypní, vás Fallout 3 překvapí tak bláznivými nápady, jako je třeba nutnost podstoupit dobrovolně nemoc z ozáření, abyste popsali své pocity naivní spisovatelce příručky pro přežití.

Obecně je pro kompletní dohrání potřeba i určitá trpělivost kvůli získání dostatku zkušeností - odemykání těch nejpevnějších trezorů nebo hackování nejlepších bezpečnostních terminálů není dvakrát snadné. Hackování je pak kapitolou samo o sobě, protože skutečně vyžaduje určitou dávku umu a inteligence při hledání skrytého hesla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Věrnost tradicím
Fallout 3 s sebou přinesl vizuálně nejvýraznější změnu, kterou je přechod do 3D prostředí a z čehož měla spousta fanoušků velké obavy. Ale ještě než se k tomu dostaneme, podívejme se na bojový systém, který byl v seznamu rizik hned na druhém místě. Celá hra je totiž v reálném čase, včetně bojů. Jakmile však narazíte na nepřítele, máte možnost hru zapauzovat a v klidu si vybrat místa na těle protivníka, na která chcete zaútočit.

Systém je označován jako VATS (Vault-Tech Assisted Targeting System) a je pro něj rozhodující počet akčních bodů (AP), které máte k dispozici – tady právě přichází ke slovu vaše zkušenosti z dětství, případně dosavadní zkušenosti získané pobytem ve zdejší urbanistické džungli. Jakmile totiž AP vyplýtváte, musíte chtě nechtě pokračovat realtime nebo si šlehnout nějaký povzbuzující přípravek, který vám AP opět doplní.

Optimální je útočit na kritická místa nepřátel, jako je třeba hlava, ale při vývoji postavy jsem se zaměřil na dobré ovládnutí palby z malých střelných zbraní. Díky tomu jsem byl záhy schopen přesně zasáhnout cokoliv, včetně tykadel mravenců, pro něž je takové poranění fatální. Nelze to vzít jako obecné doporučení pro taktiku boje, protože možností je tolik, že bych se tady mohl rozepisovat ještě dlouho - přenechám to recenzi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Každopádně mohu konstatovat, že souboje jsou v tomto provedení výborné, bavily po celou dobu hraní a to i díky spoustě efektů. Nechybí tu ani brutální zpomalené záběry ustřelených hlav a končetin nebo vypařující se těla po zásahu plazmovou puškou. Několikrát mě také nadchly gigantické detonace po zásahu nádrže vraku auta, které si nezadají s explozí malé atomové hlavice z přenosného Fat Mana. Nejdůležitějším zjištěním pro mě bylo to, že nepřátelé opravdu nezvyšují svou úroveň společně s vámi, čehož jsem se u tvůrců Oblivionu oprávněně obával.

 Nepřeberné možnosti
Putování zdevastovaným světem a souboje s nepřáteli nejsou jedinou náplní hry. Jako v každém pořádném RPG jsou tu desítky a desítky dalších možností, které dokreslují váš virtuální život. Rozmlouváte s postavami, nakupujete a prodáváte věci, montujete si vlastní zbraně, studujete knihy pro zlepšení svých schopností, hackujete terminály, páčíte zámky, upravujete si výstroj, hlídáte si radiaci, zařizujete domy atd. atd.

Fallout 3 je mimořádně komplexní hra, kterou nelze popsat několika málo řádky. Navíc se veškeré vaše činy více či méně projevují na nabírání zkušeností, které přeměňujete do konkrétních vlastností, a samozřejmě i do vztahů s bytostmi, se kterými přicházíte do styku. Kupříkladu pokud budete konat dobro, budou vám lidé a především děti více důvěřovat a vy tak snáze získáte přístup na potřebná místa nebo k potřebným věcem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Rizikem však bude to, že po vás půjdou lovci odměn, protože jistojistě naštvete nějakého místního mafiánského bosse. Tomu takové jednání pije krev a dříve či později se rozhodne poslat každého takového svatouška tam, kam patří, tedy do nebe. Obecně navazování aliancí s různými skupinami je vždycky dvousečná zbraň, kdy si jedny darebáky nakloníte a druhé naopak popudíte.

 Přechod do 3D prostředí
Pro Fallout 3 byl zvolen stejný engine, na kterém běhal Oblivion a který byl po právu podroben kritice na Xboxu 360. Tato verze Oblivionu, i přes krásnou grafiku, trpěla neduhem častého dohrávání grafiky, což způsobovalo nepříjemné cukání. Těchto problémů se však už zde obávat nemusíte, protože Fallout 3 běhá svižně a svým ztvárněním je ještě daleko působivější. Pohádkový svět Oblivionu byl nahrazen pochmurnými scenériemi plnými pokroucených železobetonových konstrukcí.

Obrázek zdroj: Archiv

Zřejmě i kvůli akutnímu nedostatku trávy a stromů je vše plynulé, ale nechtěl bych, aby to vyznělo negativně. Hra má výbornou grafiku, stylovou a snese srovnání s nejkrásnějšími projekty dneška. Vyprahlá krajina plná rozeklaných skalisek je prvním venkovním prostředím, které uvidíte. Už tahle pasáž je perfektní, ale teprve potom, co vstoupíte do trosek Washingtonu, pochopíte, jak realistickou grafiku dnešní vývojáři umí.

Po technické stránce není moc co vytknout, snad jen častější nahrávání v interiéru je na některých místech otravné, protože hra se na určitou dobu přeruší. Pro zajímavost: ve Vaultu 106 se nesmyslně loaduje jedna jediná místnost, ve které ani nic podstatného není. Framerate na X360 je ale po celou dobu bezproblémový a jen skutečně vzácně dojde k menšímu trhnutí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Ještě mě trochu mrzela nemožnost používat dopravní prostředky. Jedinou zkratku tak tvoří podzemní trasy metra nebo automatický posun na vybrané místo pomocí mapy. U mapy bych se na chvíli zastavil, neboť v interiérech nezohledňuje různá podlaží, což mnohdy docela komplikuje přehlednost a směřování na potřebné místo. V některých podzemních bludištích je to hodně k zlosti, i když se nakonec vždycky zorientujete. Přestože hra primárně volí pohled z vlastních očí, je k dispozici i pohled třetí osoby, která mi však tolik nevyhovoval. Atmosféru Falloutu 3 dokreslují i skvělé zvuky a hudba, která si zaslouží pozornost, zejména úvodní skladba v menu.

 Už za týden
Fallout 3 bude jednou z nejzářivějších hvězd letošního podzimu, to už je teď naprosto jasné. Jednoduchý, ale dobře čitelný příběh je velkou devizou hry, který společně s málo vídaným postapokalyptickým světem nabízí hráčům unikátní herní prostředí napříč hromadou historických konkurentů. Je otázkou, jak přechod do 3D prostředí přijmou skalní fanoušci této série, ale z mého pohledu se hra mimořádně povedla a osobně bych sahal po známkách nejvyšších.

Zvětšit zdroj: Archiv Jedinou drobnou vadou na kráse snad mohou být rozhovory až nápadně připomínající RPG Oblivion. Kdo si vypěstoval alergii na tento systém, a věřte mi, že pár takových lidí znám, bude trochu otráven (stejně jako lidé zmlsaní dialogy z Mass Effectu). Ale byla by neskutečná hloupost tuhle hru minout kvůli nějakým drobným předsudkům, protože ve všech ostatních aspektech Fallout 3 ukazuje, jak má vypadat špičkové RPG. Na srdci mi tak zůstává už jen jediné povzdechnutí a tím je chybějící multiplayer. Tento svět přímo křičí po kooperačním módu nebo online provedení a proto nám nezbývá doufat, že se jej někdy v budoucnu dočkáme.

P.S. recenze z české PC verze začátkem listopadu.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Preview #2, Preview, Novinky...



Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým

 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články