Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 22.října 2008 |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky Až po dopsání podnadpisu jsem si uvědomil, jak absurdně musí znít. Svět po nukleárním holocaustu nabízí asi tolik čerstvého vzduchu jako mostecká pánev v době inverze. Zdánlivé bezpečí hermeticky uzavřeného podzemní krytu totiž již brzy skončí a to z příčin nejméně očekávaných. Váš otec tajemně zmizel a porušení loajality místní bezpečnostní složky tvrdě trestají. Nemohou-li postihnout přímo provinilce, odskáče to jeho nebohý potomek. Tak začíná váš zápas o život, který už nikdy neskončí. Na divokém úprku před nelítostnými policejními oddíly se ani nestačíte rozloučit se svými přáteli a ocitnete se ve světě, kde vládne jen strach a smrt, ve světě, ze kterého budete cítit beznaděj, kam se jen podíváte. Zdánlivě pustá krajina skýtá nespočetná nebezpečí a pokud chcete přežít, musíte být stejně nelítostní a tvrdí, jako jsou všichni kolem vás. V mém případě jsem byl napaden už během prvních třiceti vteřin po opuštění bunkru, kdy jsem se ohromeně rozhlížel po bezútěšném, vyschlém okolí. ![]() Proti všem Hlavní dějová linie vás vede po stopách ztraceného otce a pokud bych ji měl nějak zhodnotit, pak jako příjemně čitelnou. V rozlehlém světě zničeného Washingtonu D.C. na vás čekají tragikomicky působící města, zdevastované stanice metra, nebezpečné kanalizační stoky, slumy nelítostných banditů i pusté pláně s krvelačnými dravci. Asi nejdramatičtěji působí monumenty hlavního města Spojených států, ať už je to do nebe se tyčící obelisk (Washington Monument), knihovna Kongresu nebo budova Nejvyššího soudu. Pokud znáte Washington alespoň z fotografií, bude vás mrazit v zádech z toho, jakou zkázu dokázali grafici z Bethesdy vytvořit. Jak suše zkonstatoval můj kamarád: „Žít v takovém světě, to si raději hodím mašli“. Na svých cestách jste zpočátku osamoceni, ale postupem času, jak roste vaše reputace, narazíte na další ztracené duše, které se k vám připojí. Nejvýkonnějším kolegou je asi jeden ze super mutantů, který se k vám přidá z vděčnosti, ačkoliv je mu jinak přítomnost lidí nepříjemná. Píšu tady možná až příliš samozřejmě o věcech budoucích, ale každé vaše rozhodnutí má vliv na dění kolem vás. Je tedy docela dobře možné, že někdo jiný riziko seznámení se se super mutantem nepodstoupí a pak bude jeho zkušenost z Fallout světa odlišná. Obrovský rozsah hry dává veškeré předpoklady k tomu, abyste prožili v mnoha směrech odlišná dobrodružství. ![]() ![]() ![]() Potěšilo mě, že spojenecká umělá inteligence je docela funkční a pokud se občas někde zasekne, brzy vás dohoní úsměvně působícím sprintem. Kdyby vám náhodou chování spojenců vadilo, stačí jim vydat pokyn, aby nechodili tak blízko vás nebo aby změnili taktiku boje. Tím je vše vyřešeno. Stejně tak bez větších problémů fungují i nepřátelé, kde však většinou (ale ne vždy) funguje jednoduchý princip přímého útoku. V klasické akci byste to asi vývojářům neodpustili, tady k tomu nemám výhrad, ačkoliv přesnost palby nepřátel, i z malých zbraní, je mnohdy až zarážející. Vydrží na dlouho Obecně je pro kompletní dohrání potřeba i určitá trpělivost kvůli získání dostatku zkušeností - odemykání těch nejpevnějších trezorů nebo hackování nejlepších bezpečnostních terminálů není dvakrát snadné. Hackování je pak kapitolou samo o sobě, protože skutečně vyžaduje určitou dávku umu a inteligence při hledání skrytého hesla. ![]() ![]() ![]() Věrnost tradicím Fallout 3 s sebou přinesl vizuálně nejvýraznější změnu, kterou je přechod do 3D prostředí a z čehož měla spousta fanoušků velké obavy. Ale ještě než se k tomu dostaneme, podívejme se na bojový systém, který byl v seznamu rizik hned na druhém místě. Celá hra je totiž v reálném čase, včetně bojů. Jakmile však narazíte na nepřítele, máte možnost hru zapauzovat a v klidu si vybrat místa na těle protivníka, na která chcete zaútočit. Systém je označován jako VATS (Vault-Tech Assisted Targeting System) a je pro něj rozhodující počet akčních bodů (AP), které máte k dispozici – tady právě přichází ke slovu vaše zkušenosti z dětství, případně dosavadní zkušenosti získané pobytem ve zdejší urbanistické džungli. Jakmile totiž AP vyplýtváte, musíte chtě nechtě pokračovat realtime nebo si šlehnout nějaký povzbuzující přípravek, který vám AP opět doplní. Optimální je útočit na kritická místa nepřátel, jako je třeba hlava, ale při vývoji postavy jsem se zaměřil na dobré ovládnutí palby z malých střelných zbraní. Díky tomu jsem byl záhy schopen přesně zasáhnout cokoliv, včetně tykadel mravenců, pro něž je takové poranění fatální. Nelze to vzít jako obecné doporučení pro taktiku boje, protože možností je tolik, že bych se tady mohl rozepisovat ještě dlouho - přenechám to recenzi. ![]() ![]() ![]() Každopádně mohu konstatovat, že souboje jsou v tomto provedení výborné, bavily po celou dobu hraní a to i díky spoustě efektů. Nechybí tu ani brutální zpomalené záběry ustřelených hlav a končetin nebo vypařující se těla po zásahu plazmovou puškou. Několikrát mě také nadchly gigantické detonace po zásahu nádrže vraku auta, které si nezadají s explozí malé atomové hlavice z přenosného Fat Mana. Nejdůležitějším zjištěním pro mě bylo to, že nepřátelé opravdu nezvyšují svou úroveň společně s vámi, čehož jsem se u tvůrců Oblivionu oprávněně obával. Nepřeberné možnosti Putování zdevastovaným světem a souboje s nepřáteli nejsou jedinou náplní hry. Jako v každém pořádném RPG jsou tu desítky a desítky dalších možností, které dokreslují váš virtuální život. Rozmlouváte s postavami, nakupujete a prodáváte věci, montujete si vlastní zbraně, studujete knihy pro zlepšení svých schopností, hackujete terminály, páčíte zámky, upravujete si výstroj, hlídáte si radiaci, zařizujete domy atd. atd. Fallout 3 je mimořádně komplexní hra, kterou nelze popsat několika málo řádky. Navíc se veškeré vaše činy více či méně projevují na nabírání zkušeností, které přeměňujete do konkrétních vlastností, a samozřejmě i do vztahů s bytostmi, se kterými přicházíte do styku. Kupříkladu pokud budete konat dobro, budou vám lidé a především děti více důvěřovat a vy tak snáze získáte přístup na potřebná místa nebo k potřebným věcem. ![]() ![]() ![]() Rizikem však bude to, že po vás půjdou lovci odměn, protože jistojistě naštvete nějakého místního mafiánského bosse. Tomu takové jednání pije krev a dříve či později se rozhodne poslat každého takového svatouška tam, kam patří, tedy do nebe. Obecně navazování aliancí s různými skupinami je vždycky dvousečná zbraň, kdy si jedny darebáky nakloníte a druhé naopak popudíte. Přechod do 3D prostředí ![]() Zřejmě i kvůli akutnímu nedostatku trávy a stromů je vše plynulé, ale nechtěl bych, aby to vyznělo negativně. Hra má výbornou grafiku, stylovou a snese srovnání s nejkrásnějšími projekty dneška. Vyprahlá krajina plná rozeklaných skalisek je prvním venkovním prostředím, které uvidíte. Už tahle pasáž je perfektní, ale teprve potom, co vstoupíte do trosek Washingtonu, pochopíte, jak realistickou grafiku dnešní vývojáři umí. Po technické stránce není moc co vytknout, snad jen častější nahrávání v interiéru je na některých místech otravné, protože hra se na určitou dobu přeruší. Pro zajímavost: ve Vaultu 106 se nesmyslně loaduje jedna jediná místnost, ve které ani nic podstatného není. Framerate na X360 je ale po celou dobu bezproblémový a jen skutečně vzácně dojde k menšímu trhnutí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Ještě mě trochu mrzela nemožnost používat dopravní prostředky. Jedinou zkratku tak tvoří podzemní trasy metra nebo automatický posun na vybrané místo pomocí mapy. U mapy bych se na chvíli zastavil, neboť v interiérech nezohledňuje různá podlaží, což mnohdy docela komplikuje přehlednost a směřování na potřebné místo. V některých podzemních bludištích je to hodně k zlosti, i když se nakonec vždycky zorientujete. Přestože hra primárně volí pohled z vlastních očí, je k dispozici i pohled třetí osoby, která mi však tolik nevyhovoval. Atmosféru Falloutu 3 dokreslují i skvělé zvuky a hudba, která si zaslouží pozornost, zejména úvodní skladba v menu. Už za týden Fallout 3 bude jednou z nejzářivějších hvězd letošního podzimu, to už je teď naprosto jasné. Jednoduchý, ale dobře čitelný příběh je velkou devizou hry, který společně s málo vídaným postapokalyptickým světem nabízí hráčům unikátní herní prostředí napříč hromadou historických konkurentů. Je otázkou, jak přechod do 3D prostředí přijmou skalní fanoušci této série, ale z mého pohledu se hra mimořádně povedla a osobně bych sahal po známkách nejvyšších. ![]() P.S. recenze z české PC verze začátkem listopadu. Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Preview #2, Preview, Novinky... |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |