E3 dojmy: Nový Wolfenstein zaujme hektickou akcí a příběhem
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: Nový Wolfenstein zaujme hektickou akcí a příběhem

31. 7. 2013 21:00 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

Patetická písnička o zasloužilých hrdinech, co vstávají z invalidního křesla a znovu nasazují život za správnou věc, ve Wolfenstein: The New Order burácí jako hymna. B.J. Blazkowicz se probouzí po dlouholeté amnézii do světa, ve kterém Třetí říše zvítězila nad Spojenci. Tím pádem nemá poloviční Polák jinou možnost než čapnout svůj věrný rotačák a začít šířit pravdu, lásku a rovnoprávnost.

Od studia MachineGames, které založili vývojáři Chronicles of Riddick a The Darkness, bychom neměli čekat nic jiného než poctivou akci. Wolfenstein právě takovou je, ovšem vyvstává otázka, zda to není málo.

Na první pohled ne. Jak na prezentaci, tak při následném hraní zaváněla jakákoliv přestřelka krví a hlavní rozžhavenou doběla. Nacisté už nenabíhají před hlaveň s kvílením „mein leben!“ jako v jednadvacet let staré klasice Wolfenstein 3D, ale chovají se přesně obráceně. Jsou agresivní a na střílečku až k uzoufání chytří.

Takový nácek se vám schová za traverzu a odmítá odtud vylézt, dokud mu kulky nad hlavou vyhrávají umíráček. Jakmile přebíjíte nebo se pokusíte přesunout, už je na koni a vrací vám vše s úroky. Vynásobte počet nepřátel pěti a máte o zábavu postaráno. Jsou to tuhé chvíle, jenže na rozdíl od vás nemají nepřátelé zbraně zatraceně velkého ničení.

Všechny dobré zbraně

Nikdy nenechávejte nacisty, aby se dostali do ráže. Pak vám nejen obsadí svět, ale zkolonizují si i Měsíc (a ubytují na něm Udo Kiera). „Jdu si pro tebe, ty zatracenej nacistickej kosmonaute,“ zavrčí B.J. směrem k lunárnímu těžkooděnci. Takže se vytahují třeba kulomety, samopaly a brokovnice, olovo létá jako rozdováděné vosy a těžkooděnec? Ten se nad tím jen usmívá. V tom případě dostane dentální hygienu naváděnými granáty.

Úsměv mizí, nastupuje panika a mezi troskami havarovaného vlaku se objevuje podstatně víc nepřátel. Granáty docházejí, takže se přepínám na plazmovou pušku a nakonec, ve chvíli největšího triumfu, vytahuje B.J. DVĚ brokovnice a ustřeluje hlavy jako na střelnici.

Akčního běsnění je plný pohár a od nepřehlednosti hru dělí jen výrazná taktická stránka, která velí schovávat se za kusy betonu, vykukovat doprava a doleva a přesně střílet. Je to jako Wolfenstein 3D na steroidech, jako by od jeho vydání až do dneška neexistovala žádná jiná hra než Wolfenstein. MachineGames sice tvrdí, že mezi jejich hrou a Carmackovým triumfem je tlustá čára, ale myslím si své. Co třeba Bethsedou požehnaná absence multiplayeru po tolika Wolfensteinech s multiplayerem? Oho!

Čím víc prachu tím víc id Tech

Prostředí. Samozřejmě. Jak je zvykem, kromě palné síly a počtu zbraní je nutné u každé nové střílečky zdůraznit, že engine, v tomto případě id Tech 5, toho umí opravdu hodně. New Order není otevřená hra, naopak je svázána příběhem (o tom si povíme za chvíli) do lineárního koridoru, ve kterém si v rámci možností můžete dělat, co chcete.

Kromě různých kombinací zbraní jde hlavně o prořezávání kulis laserovým paprskem na předem připravených místech a obdiv, jak to všechno krásně bouchá a létá vzduchem. Pakliže budete dlouho civět za betonovým krytem, nepřátelé ho rozstřílejí na cucky, a to samé můžete použít proti nim. V určitých momentech je prachu, ohně a kusů různých věcí ve vzduchu tolik, že ani není vidět, na koho vlastně střílíte, ale pointa těchto soubojů je zcela zřejmá: engine na to má.

Zpět do hry. S B.J. se pomalu prokousávám skrz trosky po havárii velkého vlaku na Gibraltaru a užívám si akčního rytmu. MachineGames skutečně ví, co dělají a nebude to jen tím, že dokonale narafičili hratelnou úroveň pro novináře. Střílečka moderních časů? Určitě. Minimálně v tempu akce. Zároveň však hra mrká na starší hráče, třeba skrz lékárničky (byť se zdraví automaticky regeneruje) nebo nutnost stisknout tlačítko při sbírání nábojů ze zabitých nepřátel.

...

Svět žen

Diktát současných trendů také říká, že v každé hře má být příběh, a jak lépe takovou věc odvyprávět než skrz filmové scény s iluzí interaktivity. Autoři přiznávají, že chtějí posunout hru směrem k akčnímu dobrodružství, takže se připravte na řadu neovladatelných výjevů ze života hrdiny s minimem voleb.

Ženy hrají v příběhu silnou roli. Jednak jako milostný objekt, kdy v roli spojence-revolucionáře vystupuje Anya, a pak jako hlavní padouch, který nevypadá jako robohitler, ani jako robobraunová. Je to starší dominantní nacistka Engel a její sexuální otrok Bubi.

Viděl jsem, kterak všichni čtyři jednou vlakem kamsi. B.J. je maskován jako číšník a musí naservírovat Engelové kafe. Jednoduchá akce se zvrhne v ponižující interaktivní test, zda je mistr číšník čisté krve. Při psaní tohoto textu v poznámkách nacházím: „Engelová mluví německy s anglickými titulky, skvěle to přidává k atmosféře. … JE TO FILM K%$#A. … B.J. přijde za svojí holkou do kupé. Říká jediné slovo: YES.“ Ano, celé je to poněkud hloupé, byť ve filmu by to zřejmě mělo parádní grády.

B.J., co jsi dělal za války?

Právě do výše popsané scény vkládám velké naděje, protože naznačuje, že by se přes skriptované animačky mohlo řešit i něco většího než jeden chlápek, co to natře všem a zachrání svojí milou a svět. Dovolí si MachineGames pitvat kontroverzní témata jako holokaust nebo rasová nadřazenost? Přestože je hra jak z béčkového slabikáře, její ambice by v příběhu mohly být vyšší, zvlášť u značky, která zažila téměř čtvrt století dospívání herního média.

Wolfenstein: The New Order vyjde na konci tohoto roku pro PC, PS3 a X360, příští rok se pak objeví minimálně na Xbox One. Be good, be B.J.

Nejnovější články