Dojmy z hraní - ze zrušené The Settlers hry se vyklubala Champions of Anteria
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní - ze zrušené The Settlers hry se vyklubala Champions of Anteria

21. 4. 2016 19:39 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

Trefit u zajeté série správný balanc mezi inovací a zachováním dostatku původních prvků je obtížné a ne vždy to klapne. Neklaplo to ani Ubisoftu u předloni oznámených The Settlers: Kingdoms of Anteria. Hráči zasypali vývojáře takovým množstvím názorů a připomínek, až to ve výsledku vedlo ke zrušení hry. Všechno ale není ztraceno a zahozeno, protože z popela Osadníků letos povstane zbrusu nová hra, značka a potenciální série: Champions of Anteria.

Novinka studia Blue Byte nezačala život na zelené louce. Vývojáři totiž nevyhodili disky plné assetů z vývoje The Settlers: Kingdoms of Anteria, právě naopak. Ze zrušené hry použili, co se dalo: jednotky, hrdiny, fantasy prostředí, kouzla, budovy a vystavěli na jejich základech novou hru, která je, na rozdíl od Settlers, snadno pochopitelná. Přesvědčil jsem se o tom nedávno v kancelářích BlueByte v Düsseldorfu.

zdroj: Archiv

Hra & mapa

Ve svém jádru je Champions of Anteria singleplayerová taktická strategie. Prim v ní hraje izometrická část hry, ve které ovládáte skupinku hrdinů a bojujete s nepřáteli. Vzadu se pak o druhé housle přetahuje mapa světa se zjednodušenou správou základny. Právě ta vzdáleně připomíná Heroes of Might & Magic a chvílemi XCOM nebo Massive Chalice. A jakkoliv je správa základny mírně upozaděná, ve skutečnosti je město a mapa nezbytnou páteří pro hlavní část hry.

Konkrétně jde o strategickou mapu, na níž vybíráte region, který poctíte svou návštěvou - invazí. Každý je trochu jiný, každý nabízí jiné prostředí, nepřátele, frakce i výzvy. Stejně jako můžete regiony zabírat vy, mohou se o to pokoušet i nepřátelé. Nejde tedy jen o klasickou expanzi království, ale o postupné přetahování se o důležité regiony. U každého z nich navíc vidíte nejen jaký je, ale co v něm najdete, a proti čemu se musíte postavit.

Zatímco se izometrická část hry odehrává v reálném čase, mapa a budování vašeho města je na tahy, respektive na dny. Podobně jako v Heroes of Might & Magic tedy odklikáte všechno nezbytné - od budování a vylepšování až po crafting. A pak příslušným tlačítkem posunete čas o jeden den dopředu. Zapomeňte ale na svévolné stavění základny. Budovy skládáte do předpřipravených parcel s minimální možností svobody. Postupem hry se navíc nezlepšují jen vaši hrdinové, ale i budovy, a vůbec ožívá celé město.

Champions of Anteria zdroj: Archiv

Izometrická část & souboje

Mise v izometrickém zpracování jsou alfou a omegou hratelnosti a svým způsobem vyústěním všech vašich aktivit. Nejde ovšem o akční hru nebo variaci na Diablo. Souboje připomínají spíše Dragon Age nebo We are the Dwarves. Champions of Anteria nabízí pět hrdinů, ze kterých si na misi seskládáte nejvhodnější trojici.

Hrdinové se liší nejen vzhledem, ale především schopnostmi. Z hlavní pětice si můžete klidně poskládat i klasické kombo bojovník – lučištník – mág a schopnosti všech tří využívat tak, aby se vzájemně doplňovaly. Real-time souboje zde doplňuje aktivní pauza, která je dokonce natolik aktivní, že se sama zapne (zastaví hru), kdykoliv se přiblížíte k nepříteli. Místo to sice působí rušivě, na druhou stranu bych si několikrát skupinky nepřátel nevšiml, kdyby se hra sama nezastavila.

Během pauzy se můžete v klidu podívat, co že si to na vás brousí zuby, jaké schopnosti máte k dispozici, a které z nich budou pro danou situaci nejvhodnější. Naklikáte bojovníkovi třeba výpad dopředu, lučištnici speciální střely, mágovi blesky a hru zase mezerníkem spustíte. Připravené úkony se odehrají během pár vteřin a následuje další pauza. Jen při opravdu lehkých soubojích pauzovat nemusíte, ale jinak je to žádoucí téměř vždy. Běžné potyčky se standardními fantasy nepřáteli vám čas od času oživí souboj s bossem, rozdělený na několik fází.

Většina schopností funguje na bázi cooldownu, tudíž nelze spamovat jeden silný útok za druhým, a postup je potřeba promyslet. Na paměti musíte i zdraví. Champions of Anteria sice není nijak zvlášť obtížná, ale léčivá kouzla či regeneraci zdraví byste tu hledali marně. Zdraví doplníte jen a pouze konzumací léčivých lektvarů. Jakmile do sebe kopnete poslední, je s vámi amen. Což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, kdy jsem se několikrát vrhl do hloučku nepřátel, abych za nedlouho buď ležel na zemi, nebo se snažil zbaběle utéct. Nepřipravenost či zbrklost umí hra potrestat a lektvary pak v obdobných situacích mizí rychleji, než by se vám líbilo.

Champions of Anteria zdroj: Archiv

Mise vám vývojáři vždy oživí jedním vedlejším úkolem, který sice není zásadní, ale pokud ho nebudete ignorovat, dostanete se k příjemným bonusům. Ignorovat můžete také některé nepřátele. Ne všem se vyhnete a jisté krveprolití je pro dohrání misí nezbytné, ale někdy jsem šel raději po špičkách a bandě nepřátel se obloukem vyhnul. V jistých chvílích jsem měl všechny tři hrdiny v tak špatném stavu, že by další souboj dopadl v můj neprospěch. Proto bylo příjemné, že mě do soubojů hra nenutila pokaždé.

Schopnosti hrdinů spadají společně s kategoriemi nepřátel do klasického modelu kámen - nůžky - papír. Místní systém bere v potaz specializaci nepřítele – ohnivého nepřítele s ohnivým mágem sice udoláte, ale ideální to zrovna nebude. Bude vám to trvat příliš dlouho a vyplýtváte drahocenné léčivé lektvary. V soubojích vám mohou navíc pomoci i stroje, například automatická střílna s kuší.

Specializací je tu celkem pět: oheň, kov, blesky, příroda a voda a stejně jako nepřátelé je na jeden "element" specializovaný i každý z pěti dostupných hrdinů. Věž, stejně jako třeba lektvary či výbavu pro hrdiny, si můžete vyrobit skrze jednoduchý systém craftování ve městě. Stačí mít jen potřebné počty požadovaných surovin, pak jen klikat na ikonu pluska, a lektvary se sypou. K surovinám se dostanete jak plněním misí, tak skrze ekonomicky zaměřené budovy. 

Champions of Anteria zdroj: Archiv

Pomalý začátek

Po dohrání několika málo misí jsem neměl pocit, že by šlo o vysokorozpočtový projekt. Ostatně, hra se tak ani netváří, a chvílemi z ní nižší produkční hodnoty vyčuhují. Zamrzet může též absence multiplayeru či online prvků, širšího výběru hrdinů nebo třeba možnosti si vytvořit vlastního hrdinu.

Jak moc budou případná omezení dusit plnou verzi hry, lze z pár misí z rozpracované verze hry odhadnout jen těžko. Tvůrci si nicméně menší rozsah hry uvědomují a také si za Champions of Anteria neřeknou plnou cenu. Hra se bude prodávat za 30 eur a na PC vyjde 30. října.

Champions of Anteria zdroj: Archiv

Budoucnost nové značky závisí logicky na úspěchu prvního dílu. Jeho případná popularita by ale neměla mít na sérii The Settlers, ze které Champions of Anteria vzešla, vliv. Vývojáři fanoušky ujišťují, že se o Settlers hry bát nemusíme. Jeden zrušený díl neznamená zrušení celé série, a čekání na něj může vyplnit právě taktická strategie Champions of Anteria.

Nejnovější články