Dojmy z hraní Middle-Earth: Shadow of War – obléhání pevností má skvělou atmosféru a je zábavné
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní Middle-Earth: Shadow of War – obléhání pevností má skvělou atmosféru a je zábavné

25. 5. 2017 19:15 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Monolith Productions se zaklínají, že Middle-Earth: Shadow of War bude lepší, větší a po všech stránkách propracovanější než předchozí díl Shadow of Mordor. V rozhovoru mi to potvrdil i Bob Roberts, hlavní designer celé hry. Měl jsem šanci promluvit si s ním poté, co jsem si mohl vyzkoušet nový systém obléhání pevností, který bude představovat jeden z hlavních prvků hry, a také bude silně propojený s Nemesis systémem. Zároveň jde o změnu v tempu hry i pro ty, kteří jinak preferují plíživý a kradmý postup.

Serve to the Bright Lord!

Jako Talion (Celebrimbor) si v Shadow of War budujete armádu. Nepočítejte ale s nějakými gondorskými vojáky nebo rohirskou jízdou. Vy si pěkně budujete svou vlastní skřetí armádu, která táhne do bitvy pod vedením Bright Lorda, nového mocného velitele, který vyzval samotného Saurona. Od prvních okamžiků v animačkách před bitvou je vidět, že Talionův příběh nabírá temnější kontury a Celebrimbor se společně se svým hostitelem mění v něco, co může mít podobu nového tyrana na starém trůnu.

Jak postupujete hrou, můžete si v Nemesis systému podmaňovat jednotlivé skřetí a trollí náčelníky. Tentokrát jejich hodnota netkví jen v postupu kariérním žebříčkem, ale také v tom, že tvoří generály vaší armády a následně jednomu z nich můžete svěřit i správu pevnosti, pokud ji dobudete.

Že není žádná hra stejná, vývojáři demonstrovali na tom, jak měl každý z nás zcela unikátní scénář obléhání. Vývoj událostí v něm závisel na tom, jak hráč postupoval, a jak ovlivňoval skřetí hierarchii, potažmo si podmaňoval (či je zabíjel) jednotlivé náčelníky. Každému z nás během prezentace asistoval jeden chlapík z Monolithu, snažil se v dané situaci vytvořit nějakou rámcovou strategii, ale hlavně pomáhal s orientací v novém herním systému.

Na začátku obléhání je třeba zhodnotit, jak vypadá pevnost i armáda obránců. Je důležité nastudovat, zda některý velitel nedává bonus třeba tím, že ze zdí teče hořící olej nebo nedá na hradby trolly, kteří z obřích katapultů metají sudy s jedovatým plynem. Důležité jsou i hradby. Menší pevnosti a tvrze budou mít dřevěné hradby, které obléhací stroje a ohňometné jednotky snadno zničí. Větší pevnosti ale mají kamenné hradby, které jen tak útočníci nerozbijí. Buď musí prorazit bránu, nebo se dovnitř dostat jinak.

Pozor na slabiny

Posledně jmenované není zase tak těžké. Nečekejte, že strávíte bojem pod hradbami moc času. Talion je mrštný a přes hradby se dostane hodně rychle, nicméně za nimi musíte obsadit tři klíčové body chráněné třemi silnými skřetími náčelníky a spoustou menších. Tady už vám nemusí bojové schopnosti stačit, a tak se vyplatí dostat co nejrychleji větší část armády za hradby. K tomu slouží skladba vaší armády. V menu před bitvou si vždy vybíráte z trojice nabízených jednotek v daném slotu a také několik náčelníků, kteří se k vašemu útoku připojí. Je hodně důležité, abyste si nastudovali slabiny i silné stránky jak svých, tak nepřátelských náčelníků.

Kupříkladu můj trollí bijec se sice úspěšně probil až k poslednímu bodu před bránou do hlavní tvrze, ale pak udeřila kosa na kámen. Měl slabost na oheň a ve chvíli, kdy jej jeden z náčelníků zapálil, vzal do zaječích a uhořel někde v rohu. Své náčelníky můžete i zachránit, hra vám signalizuje, že to jeden z nich má za pár, ale já se zrovna měl co otáčet, aby mi zbyla hlava na ramenou. A tak nebohý troll skončil jako propečené krmivo pro caragory.

Právě jezdci na caragorech jsou jedním ze způsobů, jak rychle překonat hradby. Šelmy se prostě vydrápou, hradby přeskočí a pomohou vám rychle s prvotním útokem. Jen si dejte pozor, ať se neženou na nějaké specialisty v boji proti zvířatům. Pak se může z vašeho odvážného útoku stát přehlídka kožešinových farem. Sice teoreticky můžete do boje jít s náhodně navolenou armádou, ale často budete chtít, aby vaši skřeti odvedli kus práce za vás.

zdroj: Vlastní

Rambo nebo tichošlápek, bojují všichni

Tvůrci nám připravili hodně vylevelovanou postavu, která byla schopná v boji. Pokud byste ale hráli experta na plížení, nejspíš vám to v bitevní vřavě tolik nepůjde. Spíš pak budete chtít, aby vám větší část střetů vybojovali vojáci. Oni to skutečně dělají, není to o tom, že by vaši skřeti dělali komparz a všechno jste oddřeli. V mém případě třeba sami vyčistili dva body, zatímco já zkoušel poskakovat po střechách s ovládnutým obříkem a hrál jsem si na King Konga (věřte mi, skákat po střechách a shazovat odtud lučištníky je skvělé!).

Jednotky můžete i vylepšovat (za peníze), aby měly nějakou specifickou schopnost, která může pomoci. Hodně specifickým typem jednotky je Drake, divoký dráček (není to velký drak „dragon“ jako Šmak), který je ovšem pořád dost velký. I když si ho přidáte do svých jednotek, není váš. Poletuje po bojišti a náhodně útočí na všechny. Můžete jej ale s pomocí šípů oslabit a následně ovládnout skrz schopnosti Bright Lorda. Pak už na něm létáte nad bitvou a nepřátele častujete ohněm a šípy.

Každá z pevností má mimochodem jiný charakter (například feral nebo darkness). Podle toho se bude lišit nejen vizuálně, ale i dalšími interaktivními předměty. Kupříkladu ve feral typu pevností jsou velké návnady na tyhle draky, které když zapálíte, přiletí nezkrocený drake.

Otázkou samozřejmě je, zda si můžete dovolit, aby vám tohle monstrum létalo nad hlavou (můžete mít třeba jednotky, které se bojí ohně), nebo zda máte dost času na to, abyste jej ovládli. Prostoru na vlastní realizaci tu je každopádně dostatek. Můžete se buď rubat po boku své první vlny, ostřelovat nepřátele ze střech nebo zkusit sami obsadit nějaký bod. Během útoku můžete i ovládnout nepřátelské náčelníky (pokud je přinutíte k útěku) a připojit je rovnou ke své armádě.

Na férovku...já proti dvaceti skřetům a caragorovi

Obsazování bodů vede k finální části, kterou je souboj s velitelem pevnosti. Jde o pořádně drsného bosse, kterého doprovází osobní stráž, a vy s ním bojujete v obrovském trůním sále bez své armády. V boss fightu je všechno jenom na vašich schopnostech a rozhodně se zapotíte. Čelil jsem v něm drsnému lovci na caragorovi, jenž kolem sebe házel pasti, které mě znehybnily. Než jsem jej sundal z caragora, šelma mě pořádně pocuchala. A do toho po vás jde jeho osobní stráž, která může mít i podobu elitních bijců nebo střelců otrávených šipek.

Kdybyste se báli, že plíživý zabiják Talion nebude mít v přímém souboji šanci, pořád je tu jedna speciální možnost. Jednoho ze svých generálů si totiž k sobě můžete přidělit jako osobního strážce. Ten vás pak následuje všude, útočí na jednotky, na které útočíte vy, a zároveň se vás snaží chránit. V souboji s velitelem vás doprovází i do trůnního sálu a může představovat výraznou pomoc. Vzal jsem si s sebou velkého obra s obrovskou harpunou, kterou si přitahoval nepřátele. Na bojišti jste jej snadno poznali podle nepřátel, kteří od něj odletovali, a případně se i nedobrovolně vraceli napíchnutí na harpunu.

Tohle všechno by ale bylo k ničemu, kdyby Shadow of War nefungovala z hlediska ovládání. Naštěstí se Talion ovládá skvěle. Jakmile vám přejde celý systém do krve, což moc dlouho netrvá, můžete po bojišti plout jako děsivý přízrak. Kromě meče a luku máte k dispozici i speciální Celebrimborovy schopnosti od vyvolání ohnivé exploze přes jeho přízračné kopí a teleportaci za šípy až po superkombo Elven Wrath, které vypadá úžasně. Provedete v něm sérii útoků lukem napříč nepřátelským davem, přičemž ve zpomalovačce za vámi zůstávají přízračné kopie, které chrlí jeden šíp za druhým.

Bring me army worth of Celebrimbor

Obléhání v Middle-Earth: Shadow of War mají skvělou atmosféru, jsou zábavná a pomáhají celému systému Nemesis. Stačí jen moment před začátkem bitvy, kdy Talion prochází mezi šiky skandujících skřetů a jeho nejbližší generálové něco utrousí. Tady se ukazuje, že každá hra bude unikátní, protože jde o náhodně generované náčelníky, které jste nemuseli vůbec přidávat na svou stranu, ale klidně je zabít. Každý bude mít jiný set náčelníků podle toho, jak postupoval. Všichni náčelníci mají navíc unikátní schopnosti a slabiny.

Generování unikátních situací dokonce jde tak daleko, že i hlášky před bitvou jsou pokaždé odlišné. Na druhou stranu, pořád je zde několik pojítek, která zaručují, že se generování neutrhne ze řetězu. Má skřet přezdívku Pickler? Podívejte se mu k pasu, houpe se mu tam nádobka s vyloupnutými očními bulvami. Jeden z mých generálů se jmenoval Flesheater a během řečí před bitvou prohlásil, že nepřítele zabijeme, sníme jeho caragory, a nakonec i jeho. Milý chlapík.

Umím si představit, že si časem vytvoříte vztah ke svým náhodně vygenerovaným skřetím psychopatům, budete jim přidělovat pevnosti nebo je zachraňovat v samotných bitvách, kdyby snad měli zemřít. Jedné věci se však obávám - aby se z obléhání nestal stereotyp. Bitva může zabrat cca půl hodinky a není jasné, kolik takových obléhání absolvujete.  Pevnosti totiž může Sauron dobývat zpět a samotné území je opravdu rozlehlé. Budete danou bitvu prožívat pokaždé stejně, i když proti vám bude stát desátý velitel a jeho pohůnci? Trochu se bojím, aby nenastala situace jako v Shadow of Mordor, kdy se na mě vrhali během cesty krajinou další a další náčelníci, takže mi pak bylo jedno, jak se jmenují a co dělají. Prostě mě jen otravovali při plnění mise.

zdroj: tisková zpráva

O plížení nepřijdete

Prozatím působí systém bitev jako skvělý prvek, který doplňuje tradiční obsah. Nebude chybět ani infiltrace pevnosti s cílem odpravit menšího náčelníka apod. Tohle je velkolepá bitva, která nabízí něco jiného, než je plížení po střechách a pečlivé vraždění protivníků ze zálohy. Navíc pracuje se systémem Nemesis. Vaši náčelníci mohou být více či méně věrní podle toho, jak hrajete. Můžete poraženého velitele buď zabít, nebo naverbovat. Ale pozor, opravdu silní skřeti nepůjdou naverbovat hned. Epické protivníky musíte, klidně i několikrát, zostudit (to je třetí volba poté, co je porazíte), a teprve pak se nabídne možnost, aby se k vám přidali. Protřelého generála k sobě přidáte až poté, co jej několikrát porazíte v několika bitvách.

Uvidíme, jak systém obléhání zapadne do celkové hratelnosti. Je zřejmé, že Middle-Earth: Shadow of War nebude stát jen na něm. Kromě tradičních misí ve stylu Shadow of Mordor je tu systém výzbroje a výstroje, který doplňují i nepovinné úkoly u epického vybavení, popřípadě sbírání celých setů. Najdete tu i jiné příjemné detaily. Krátký a dlouhý luk se liší v tom, že ten dlouhý má sice méně šípů, ale ty umí proletět několika nepřáteli. Prostor pro to, abyste dělali to, co vás baví, by mělo být v Shadow of War dost. Jen se modlím, aby hra neupadla do stereotypu…

Bob Roberts mě ale ujišťoval, že bude na každém hráči, aby si vybral to, co jej na sandboxu baví. Rozhodně by se prý nemělo stát to, co v Shadow of Mordor - že ve třech čtvrtinách hry máte odemknuté všechny skilly a není kam se dál vyvíjet. Tady, jak se zdá, je pořád co dělal, co odemykat a získávat. Tak uvidíme 25. srpna, kdy Middle-Earth: Shadow of War vyjde na PC, PS4 a Xbox One.

Nejnovější články