Autor: Leon Publikováno: 24.října 2001 |
![]() ![]() ![]() Tato série pojmenovaná po nejmodernějším americkém vrtulníku budoucnosti se datuje již někdy od roku 1992. Tehdy jste možná také jako já sedali k „nadupaným“ počítačům řady 386-486 a trávili dlouhé hodiny u tohoto na svou dobu převratného simulátoru plného akce. Již tehdy se zrodil populární Voxel engine, u kterého Novalogic vydrželi až do zatím posledního dílu Comanche 3 z roku 1997. Již tehdy se ale projevila (podobně jako u série Delta Force) zastaralost tohoto enginu a byla otázkou času, kdy se u Novalogic konečně rozhoupají k přechodu na moderní engine. Trvalo jim to skoro dva roky vývoje (práce na Comanche 4 započaly na začátku roku 2000) a nyní je hra již prakticky dokončena. Ještě před jejím listopadovým vydáním vyšlo testovací demo, které nám poslouží jako zdroj na první dojmy. První dojmy z dema ![]() K otestování hry vám musí postačit jediná mise. Ta je zasazena kamsi na tropický ostrov, respektive souostroví. V rámci mise máte tři úkoly - podpořit vlastní vojska proti nepřátelské invazi, potopit výsadkovou loď u pobřeží a poté ochránit jistého informátora, která se musí dostat ve člunu na místo evakuace. ![]() ![]() ![]() Jako v každém díle Comanche jste i tentokrát ihned po startu uprostřed bojů a odpadá tak nutnost letět někam daleko. Nepřítel je všude okolo, počínaje vojáky, přes vozidla, výsadkové čluny, lodě a vrtulníky konče. Cílů je prostě okolo tolik, že chvílemi nevíte, kam dříve střílet. K dispozici máte hlavně výkonný kanón ráže 20 mm, kterým zničíte prakticky všechno. Lepší je ale využívat i protiletecké rakety Stinger a dále rakety Hydra a Hellfire určené především proti pozemním cílům. Každý váš zásah nepřítele je provázen nádhernými grafickými efekty, kterým kraluje ohromné množství výbuchů. S tím si v Novalogic opravdu pohráli a je paráda pozorovat konec vašich nepřátel. Přechod od voxelů na novou grafiku Tím jsme se dostali ke grafice jako takové. Přechod od Voxel enginu na nový moderní engine je vidět na každém kroku. Grafika je naprosto dokonalá a kdybyste nebyli uprostřed válečné vřavy, mohly by screenshoty posloužit jako reklama cestovní agentury k návštěvě Seychelských ostrovů. O nádherných explozích jsem se již zmínil, ale to je jen jedna z části dokonalé podívané. Pokud například trefíte raketu někam do palmového háje, ten začne krásně hořet. Zasažená loď začne vybuchne a pak se převrátí nebo potopí, zničený vrtulník se rozpadne ještě za letu. ![]() Na druhou stranu má i demoverze Comanche 4 své mouchy, které někomu mohou vadit a někomu ne. Tak třeba model poškození je značně nedokonalý. Stav poškození vidíte na grafické liště a dokud nemáte poškození na 100% (to jste pak sestřeleni), tak letíte stále stejně. Podivné je i počítání tohoto poškození. Že mi přímý zásah raketou ubere 50%, bych ještě pochopil, ale že čelní náraz do lodě pouze tak 5-10% (a navíc se od něj odrazím jak koule v kulečníku), to už je trochu s podivem. V případě „seriózního“ simulátoru by to byla neodpustitelná chyba, ovšem u akčně pojatého Comanche se to dá pochopit, i když ne zcela omluvit. ![]() ![]() ![]() Nerealistický letový model v demu Podobné je to také s letovým modelem, který je, zkráceně řečeno, zjednodušen na maximum a s realitou má společného snad jen to, že letíte ve vzduchu. Tady budu v kritice trochu shovívavější, protože, pokud se pamatuji, i Comanche 3 umožnil nastavit alespoň o trochu reálnější letový model. A protože v demu k dispozici žádné takové nastavení není, počkám si v tomto směru až na finální verzi hry. Každopádně by o malinko větší realita v tomto směru nevadila. ![]() Stáhněte si: Demo (42 MB), Trailer (5 MB) |
Leon připravil: jd |