zavřít

Comanche 4 - první dojmy

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Novalogic se ve čtvrtém dílu Comanche konečně rozhoupali k přechodu od voxelů na moderní grafický engine. Ještě před vydáním plné verze vyšlo demo, které nám posloužilo jako zdroj na první dojmy.

Autor: Leon
Publikováno: 24.října 2001


Za poslední dva roky došlo k určitému úpadku leteckých simulátorů, především pak těch moderních. Nemám na mysli ani tak jejich kvalitu, jako spíše jejich počet. Když si uvědomíme, kolik simulátorů za tu dobu vyšlo, tak musíme dojít k závěru, že jejich počet neustále klesá a budoucnost vypadá ještě hůře. Pak si ovšem musíme položit také otázku, co je toho příčinou. Vše se odvíjí od toho, že se tyto hry příliš neprodávají a vydavatelé pak celkem logicky nechtějí vkládat hry do něčeho, co jim nepřinese zisk. Teď už si zbývá zodpovědět příčinu malého prodeje těchto her. S největší pravděpodobností je to tím, že z moderních leteckých simulátorů se vytratila zábava.

 Historie série Comanche
Nechci se teď hádat s příznivci těchto her, protože chápu, že oni se tím baví maximálně, ale problém je právě v tom, že jde jen o tuto úzkou skupinu hráčů. Ti mají nastudované letecké manuály a příručky a jsou schopni diskutovat celé hodiny nad každou maličkostí ve hře (zdravím TC - pozn.ed.:) Jenže pak je zde skupina širších příznivců leteckých simulátorů, kteří nestojí o manuály a přílišnou realitu. A právě na tuto skupinu je již po několik let zaměřena série vrtulníkových simulátorů Comanche od Novalogic.



Tato série pojmenovaná po nejmodernějším americkém vrtulníku budoucnosti se datuje již někdy od roku 1992. Tehdy jste možná také jako já sedali k „nadupaným“ počítačům řady 386-486 a trávili dlouhé hodiny u tohoto na svou dobu převratného simulátoru plného akce. Již tehdy se zrodil populární Voxel engine, u kterého Novalogic vydrželi až do zatím posledního dílu Comanche 3 z roku 1997.

Již tehdy se ale projevila (podobně jako u série Delta Force) zastaralost tohoto enginu a byla otázkou času, kdy se u Novalogic konečně rozhoupají k přechodu na moderní engine. Trvalo jim to skoro dva roky vývoje (práce na Comanche 4 započaly na začátku roku 2000) a nyní je hra již prakticky dokončena. Ještě před jejím listopadovým vydáním vyšlo testovací demo, které nám poslouží jako zdroj na první dojmy.

 První dojmy z dema
Demoverze hry má velikost 42 MB a instalace probíhá bez nejmenších problémů. Při prvním spuštění se vám spustí setup, který detekuje váš hardware a podle toho nastaví položky ve hře, především pak ty grafické. Docela jsem byl překvapen tím, že na mém počítači (AMD 1,2 GHz, 512 MB RAM, GeForce 2 MX) se mi nastavilo rozlišení 640x480, což jsem ovšem ve hře ihned sebevědomě změnil na 1024x768 se všemi detaily na maximum a všechno běželo plynule. Dále si v demu můžete nastavit již jen několik málo maličkostí, mezi nimi například i základní pohled ve hře. Na výběr jsou tři - pohled zpoza vrtulníku, který je asi nejpraktičtější, dále pohled z kokpitu a poslední je pohled jakoby z nosu vrtulníku. Pomocí funkčních kláves se ale můžete mezi nimi přepínat i ve hře.

K otestování hry vám musí postačit jediná mise. Ta je zasazena kamsi na tropický ostrov, respektive souostroví. V rámci mise máte tři úkoly - podpořit vlastní vojska proti nepřátelské invazi, potopit výsadkovou loď u pobřeží a poté ochránit jistého informátora, která se musí dostat ve člunu na místo evakuace.


Jako v každém díle Comanche jste i tentokrát ihned po startu uprostřed bojů a odpadá tak nutnost letět někam daleko. Nepřítel je všude okolo, počínaje vojáky, přes vozidla, výsadkové čluny, lodě a vrtulníky konče. Cílů je prostě okolo tolik, že chvílemi nevíte, kam dříve střílet. K dispozici máte hlavně výkonný kanón ráže 20 mm, kterým zničíte prakticky všechno. Lepší je ale využívat i protiletecké rakety Stinger a dále rakety Hydra a Hellfire určené především proti pozemním cílům. Každý váš zásah nepřítele je provázen nádhernými grafickými efekty, kterým kraluje ohromné množství výbuchů. S tím si v Novalogic opravdu pohráli a je paráda pozorovat konec vašich nepřátel.

 Přechod od voxelů na novou grafiku
Tím jsme se dostali ke grafice jako takové. Přechod od Voxel enginu na nový moderní engine je vidět na každém kroku. Grafika je naprosto dokonalá a kdybyste nebyli uprostřed válečné vřavy, mohly by screenshoty posloužit jako reklama cestovní agentury k návštěvě Seychelských ostrovů. O nádherných explozích jsem se již zmínil, ale to je jen jedna z části dokonalé podívané. Pokud například trefíte raketu někam do palmového háje, ten začne krásně hořet. Zasažená loď začne vybuchne a pak se převrátí nebo potopí, zničený vrtulník se rozpadne ještě za letu.

Nejlepší grafický efekt jsem si nechal až na konec, protože stojí opravdu za to. Ostatně u Novalogic jsou si toho vědomi a první screenshoty byly zaměřeny vyloženě na tento efekt. Konkrétně jde o to, že pokud letíte s vrtulníkem těsně nad vodou, tak nádherné čeříte hladinu. Jde o opravdovou lahůdku, která sice nemá nějaký větší význam, ale opravdu vás potěší na duši. Na okolních obrázcích je tento efekt určitě někde vidět, ale nejlepší je to stejně spatřit v reálu.

Na druhou stranu má i demoverze Comanche 4 své mouchy, které někomu mohou vadit a někomu ne. Tak třeba model poškození je značně nedokonalý. Stav poškození vidíte na grafické liště a dokud nemáte poškození na 100% (to jste pak sestřeleni), tak letíte stále stejně. Podivné je i počítání tohoto poškození. Že mi přímý zásah raketou ubere 50%, bych ještě pochopil, ale že čelní náraz do lodě pouze tak 5-10% (a navíc se od něj odrazím jak koule v kulečníku), to už je trochu s podivem. V případě „seriózního“ simulátoru by to byla neodpustitelná chyba, ovšem u akčně pojatého Comanche se to dá pochopit, i když ne zcela omluvit.


 Nerealistický letový model v demu
Podobné je to také s letovým modelem, který je, zkráceně řečeno, zjednodušen na maximum a s realitou má společného snad jen to, že letíte ve vzduchu. Tady budu v kritice trochu shovívavější, protože, pokud se pamatuji, i Comanche 3 umožnil nastavit alespoň o trochu reálnější letový model. A protože v demu k dispozici žádné takové nastavení není, počkám si v tomto směru až na finální verzi hry. Každopádně by o malinko větší realita v tomto směru nevadila.

Každopádně si myslím, že Comanche 4 kráčí ve šlépějích svých předchůdců a především pro méně náročné příznivce simulátorů to bude opět to pravé. Když zapomenete na realitu, tak se u toho můžete dost dobře bavit. A o tom to koneckonců je. Takže do měsíce a do dne se tu sejdeme u recenze plné verze. Doufám, že moje pozitivní první dojmy z této hry nebudou potlačeny. Spíše naopak.

Stáhněte si: Demo (42 MB), Trailer (5 MB)

 
Leon
připravil: jd


 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.