Autor: Marek Beniač Publikováno: 18.října 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Herní módy ![]() Jediným opravdu novým herním módem tak zůstává slíbená a předem opěvovaná kariéra. Ze zveřejněných informací vyplynulo, že půjde zhruba o totéž, co v sérii TOCA Race Driver. Totiž vypracovat se z bezejmenného závodníka až na hvězdu, která se může směle rovnat s Colinem McRae. Bohužel, nějaký příběh či alespoň náznak dějové linie rozhodně nečekejte, kariéra v CMR je zpracována „pouze“ formou turnajového stromu nebo chcete-li pavouka. Podrobný popis a její zhodnocení však přenechám kolegovi Leonovi do jeho plnohodnotné recenze české verze hry někdy v listopadu. Auta, hodně aut Dalším lákadlem Colina 2005 je dozajista pestrý vozový park, vždyť přislíbena byla více jak třicítka automobilů. Jak jsem záhy zjistil, je jich přesně 34 a tvůrci se drželi především svých oblíbených modelů, které nám předvedli už v předchozích verzích hry. Je tu i několik nových kousků, pár populárních strojů z minula naopak zmizelo a Škodovky (Octavia, Fabia) které chyběly vždy, tady znovu nejsou. Za zmínku stojí inovace v podobě rozdělení do skupin - těch je letos hned osm a jejich názvy obvykle prozradí, na jaké stroje se může hráč těšit. ![]() ![]() ![]() Pod značkou 4WD jsou vlastně schována WRCčka, ale neříkejte to nahlas, taková Impreza je tu v provedení WRX. Dvoukolky mají skupiny hned dvě - ve 2WD jsou hlavně šestnáctistovky, v Super 2WD pak už nadupanější mašinky. Nechybí ani monstra z 80.let (Group B) zakázaná pro svou nebezpečnost, stejně jako veteráni a "bonusová" auta, vedená v záložkách Special a Classic. Jak už jsem napsal výše, vozový park je poskládán zhruba z aut, která v sérii Colin McRae Rally vídáme od dob druhého dílu. Pokud vás zajímají konkrétní značky a modely, připravil jsem jejich kompletní výčet do tabulky níže: Zbývající dvě skupiny jsou v podstatě nové. Vozy s náhonem na zadní nápravu už tady dříve pravda byly, často však jen jako auta za odměnu - třeba Lancia Stratos. Od letošní "sezóny" ovšem mají svůj vlastní RWD klub. Kategorie 4x4 Offroad ale zažívá svou premiéru a i když znovu vychází z bonusů let minulých (vzpomínám na Pajero, tuším z CMR3), přítomnost klasických jeepů v rallye hře přinejmenším překvapí. Nicméně trojice teréňáků, v duchu Rally Paris-Dakar, se nakonec na široké erzety docela hodí. Taková řecká nebo australská rallye (zvlášť v podání CMR) opravdu připomíná pouštní maraton. Tratě - bída a šeď Pakliže auta tvoří zajímavý mix předešlých dílů, doplněný o pár novinek, v případě tratí lze říci jediné – jsou úplně stejné jako ve třetím nebo čtvrtém díle. Závodí se totiž v identických lokacích, které už všichni známe nazpaměť. Dobře, tohle docela odpovídá realitě, kalendář světového šampionátu se také nemění zrovna každý den. Problém ale vidím v tom, že tvůrci (až na jednu výjimku) nemají sebemenší snahu přijít s něčím opravdu novým, co by hráče dokázalo trochu překvapit. Asi jsem nebyl sám, kdo si při hraní čtvrtého dílu uvědomil, že některé erzety zná už z trojky, vzpomínám si dokonce na jednu anglickou rychlostní zkoušku "recyklovanou" z dvojky. No a stejné pocity jsem zažíval i při hraní CMR2005. ![]() ![]() ![]() Znovu jsem narazil na pár starých známých, ať už to byly přímo zkoušky nebo jen úseky. Legrační je (myšleno ironicky), že i když je erzeta zbrusu nová, stejně vám připadá známá a povědomá. Jakoby se designéři tratí ani neměnili a všechno sekali podle interní příručky „Jak vytvořit ty nejlepší tratě pro rallye hru“. Jak jinak si vysvětlit naprosto identické kombinace zatáček, série skoků nebo variace překážek? Nejde ani tak o to, že erzety působí uměle, zdánlivě poskládány ze stavebnice o několika desítkách dílech. Horší je absence momentu překvapení, kdy se vlastní jízda stává trochu nudnou a hráč jen nevědomky projíždí stejné série zatáček, jako už tolikrát předtím. Vítejte v Německu ![]() Pokud mám mluvit za sebe, Německo se mi docela líbí, především kvůli povrchu tratě. Ony asfaltové soutěže byly u Colina vždycky tak nějak lepší než šotolina, jelikož cesty jsou užší, jezdí se velmi rychle a člověk se musí doopravdy hodně snažit, aby zajel slušný výsledek. Kladně tedy hodnotím i ostatní závody na asfaltu (hlavně Španělsko a řekněme i Japonsko), zbývající lokace na šotolině, blátě, případně sněhu jsou stejně jako dřív ne zrovna povedené. Problém spočívá zejména v až neuvěřitelně širokých cestách, kam se vedle sebe vejdou klidně i tři auta. Nejsou snad v měřítku 1:2? ;) Na pár místech je sice patrné zlepšení a stromy lemující cestu se míhají nebezpečně blízko, ovšem k zážitkům jaké (nejen) v tomhle ohledu nabízí Richard Burns Rally, to lze přirovnat jen stěží. Dojmy z vlastní jízdy O chování auta na trati a použitém fyzikálním modelu by se toho dalo napsat opravdu hodně. Jestli to však vyzní pro hru kladně nebo záporně, záleží na samotných Codemasters, respektive na tom, jak budou hru prezentovat. Pokud se na krabici, případně v manuálu nebudou objevovat výrazy jako simulátor nebo realita, je všechno v nejlepším pořádku. V takovém případě budu o Colin McRae Rally 2005 mluvit jako o povedených arkádových rallye závodech. Pokud si ale podobné hlášky neodpustí, dělají si z nás opět jenom blázny ;) ![]() ![]() ![]() Zpracování ![]() Novinkou jsou grafické efekty, kvůli kterým však Colin 2005 neběží na kartách bez podpory pixel shaderů (GF4MX). Rozžhavených brzdových kotoučů, kapek stékajících za deště po předním skle či zvířených oblak prachu za vozem jsme si užívali už v předešlých dílech. Letos chtějí autoři „zabodovat“ s rozostřeným obrazem při rychlé jízdě a po nárazu do překážky, opakované záběry zase obohatil všudypřítomný motion-blur. Na screenshotech si také můžete všimnout, že hra má tendenci obraz v pozadí rozmazávat a halit vše do šedé mlhy, ve snaze navodit prostorový dojem. Je ovšem potřeba dodat, že doporučené karty (GeForce3 nebo Radeon 8500) dokáží vše rozběhat naprosto plynule, takže upgrade a nákup moderních akcelerátorů není v tomhle případě nutný. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Drobet za očekáváním jsou tradičně zvuky. Všechno sice vrčí tak jak má, ale k opravdovým motorům WRC speciálů ještě trocha chybí. Zklamáním je i hudba, tedy ne že bych musel mít zrovna u rallye závodů soundtrack jak z Need for Speed, ale konkurence (Richard Burns) nespí. Tím spíš, že Paul Oakenfold nám vyhrával už z CMR3. O čtený komentář se v originále postaral Nicky Grist, Colinův skutečný spolujezdec, česká verze bude navíc obsahovat i profesionální český dabing, tentokrát v podání dvojice Schovánek-Trojanová (info). Jde to ![]() Každý, kdo si předobjedná hru Colin McRae Rally 2005 CZ z našeho internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma závody Rally Championship Extreme s českým dabingem. Akční nabídka platí jen do vydání hry v ČR. Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Ukázky českého dabingu..., Patch Související články: Novinky, Colin McRae Rally 2004 recenze a články o předchozích dílech |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |