Colin McRae Rally 2005 dojmy z ang.verze
zdroj: tisková zpráva

Colin McRae Rally 2005 dojmy z ang.verze

18. 10. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Další díl Colina už nedočkavě klepe na dveře, dokáže se ale prosadit v letošní tvrdé konkurenci a přináší po pouhém půlroce od čtyřky vůbec něco nového? Leccos prozradí naše postřehy z hraní anglické review-verze.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 18.října 2004
První české dojmy z této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická PC review-verze
Doba testování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Představovat sérii Colin McRae Rally by bylo nošením dříví do lesa. Vždyť první díl zaútočil na všechny fandy rallye už v roce 1998 a společnost Codemasters pak přinášela další pokračování prakticky každý druhý rok. Od loňska je ale všechno trochu jinak, jelikož tvůrci zjevně najeli na roční cyklus a hodlají nás zásobit "novým Colinem" každých dvanáct měsíců, patrně po vzoru EA Sports. Colin McRae Rally 2005 je ovšem zvláštní hned v několika směrech. Po dlouhé době například vychází pro všechny platformy najednou a nemusíme tak potupně čekat, až skončí exkluzivita pro konzole.

Na druhou stranu, Colin 2005 nám Codemasters servírují už půl roku po čtvrtém dílu pro PC (recenze), takže očekávání nejsou zdaleka tak velká a navíc, letos má hra zdatné konkurenty v podobě Richard Burns Rally a Xpand Rally. Další pikantérií (pokud mám použít slovník sporťáka Vaška Tittelbacha :) je změna distributora pro domácí trh. Skomírající Cenegu nahradil CD Projekt, což z pohledu hráče znamená o něco nižší cenu a kompletní českou verzi hry, která je naplánována na konec října. Do té doby můžete vzít zavděk prvními dojmy sepsanými na základě anglické review-verze.

Stopy po konzolové předloze
Musím říct, že Colin 2005 se neuvedl právě nejlépe. Nejen, že mne vytrhl z hraní Richard Burns Rally, ale především si při instalaci vyžádal téměř čtyři gigabajty místa na pevném disku. Je to tedy pěkný žrout a domácí hráče čeká žonglování se čtyřmi cédéčky, přestože v zahraničí vyšla DVD verze. Slova konzole a konverze jako už tradičně září z celé hry. Po skončení (opět dost ošklivého) intra je například nutno stisknout klávesu Enter (ekvivalent Startu na PS2). A proč je hlavní i všechna další menu hry znovu ovládáno jen kurzorovými klávesami, takže výběr čehokoliv je neskutečně zdlouhavý a těžkopádný? Důvod je jasný - vše je ušito pro joypad, své myšce tedy můžete dát dovolenou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Pohyb v menu je zkrátka stejně otravný, jako u předchozích dílů. Podobný systém navíc veškeré úkony neuvěřitelně zdržuje, o nějakém komfortu ani nemluvě. Každá obrazovka se nahrává zvlášť a když se v pozdějších fázích hry (sezóna, šampionát...) ke všemu přidá ještě neustálé čtení a ukládání dat, k zešílení není daleko ;) Všechny zmíněné operace sice zaberou maximálně vteřinku až dvě, ale pokud se nahromadí, člověk pomalu ztratí chuť k dalšímu hraní. Nejsem programátor ani designér, ale to je vážně takový problém u PC verze trochu upravit strukturu menu a třeba i zprovoznit kurzor ovládaný myší?!?

 Herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud znáte třetí a čtvrtý díl Colina, budete v ročníku 2005 jako doma. Totožný systém závodů i staré známé principy, ať už je řeč o postupu hrou nebo o zpřístupnění nových lokací a odemknutí skrytých aut. Proběhly jen menší přesuny, snad aby se neřeklo. Například všechny samostatné závody pro jednoho hráče – jako single race, single rally nebo time trial - jsou tentokrát vedeny pod souhrnným názvem Challenges. Do stejného šuplíku byla napěchována i hra více hráčů, ať už po síti (LAN) nebo jako klasický split-screen, kdy se jede na rozdělené obrazovce. Závodit lze ve čtyřech hráčích najednou.

Jediným opravdu novým herním módem tak zůstává slíbená a předem opěvovaná kariéra. Ze zveřejněných informací vyplynulo, že půjde zhruba o totéž, co v sérii TOCA Race Driver. Totiž vypracovat se z bezejmenného závodníka až na hvězdu, která se může směle rovnat s Colinem McRae. Bohužel, nějaký příběh či alespoň náznak dějové linie rozhodně nečekejte, kariéra v CMR je zpracována „pouze“ formou turnajového stromu nebo chcete-li pavouka. Podrobný popis a její zhodnocení však přenechám kolegovi Leonovi do jeho plnohodnotné recenze české verze hry někdy v listopadu.

 Auta, hodně aut
Dalším lákadlem Colina 2005 je dozajista pestrý vozový park, vždyť přislíbena byla více jak třicítka automobilů. Jak jsem záhy zjistil, je jich přesně 34 a tvůrci se drželi především svých oblíbených modelů, které nám předvedli už v předchozích verzích hry. Je tu i několik nových kousků, pár populárních strojů z minula naopak zmizelo a Škodovky (Octavia, Fabia) které chyběly vždy, tady znovu nejsou. Za zmínku stojí inovace v podobě rozdělení do skupin - těch je letos hned osm a jejich názvy obvykle prozradí, na jaké stroje se může hráč těšit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pod značkou 4WD jsou vlastně schována WRCčka, ale neříkejte to nahlas, taková Impreza je tu v provedení WRX. Dvoukolky mají skupiny hned dvě - ve 2WD jsou hlavně šestnáctistovky, v Super 2WD pak už nadupanější mašinky. Nechybí ani monstra z 80.let (Group B) zakázaná pro svou nebezpečnost, stejně jako veteráni a "bonusová" auta, vedená v záložkách Special a Classic. Jak už jsem napsal výše, vozový park je poskládán zhruba z aut, která v sérii Colin McRae Rally vídáme od dob druhého dílu. Pokud vás zajímají konkrétní značky a modely, připravil jsem jejich kompletní výčet do tabulky níže:

VOZOVÝ PARK
4WD - Subaru Impreza WRX, Ford Focus, Citroen Xsara Rally Car, Lancer Evolution VIII, Peugeot 206, Volkswagen Golf R32, Audi A3 3.2 quattro

2WD - MG ZR 1600, Citroen Saxo Kit Car, Volkswagen Polo Super 1600, Toyota Celica GT-S, Ford Fiesta Rallye Concept

Group B - Audi Sport quattro S1, MG 6R4, Peugeot 205 T16 Evo2, Ford RS200

RWD - Lancia Stratos, Lancia 037, Ford Sierra Cosworth, Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 Turbodelta

Super 2WD - Alfa Romeo 147 GTA, Renault Sport Clio V6, Volkswagen Golf GTI

4x4 Offroad - Land Rover Freelander M-Sport, Shogun Montero Evolution II, Nissan Pickup-Dakar 2004

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Special - Volkswagen Beetle RSi, Ford MK1 Escort, MG Sebring Special, Morris Mini Cooper S 1967

Classic - Ford Escort RS Cosworth, Lancia Delta Integrale, Toyota Celica GT-Four, Subaru Impreza 22B STi

Zbývající dvě skupiny jsou v podstatě nové. Vozy s náhonem na zadní nápravu už tady dříve pravda byly, často však jen jako auta za odměnu - třeba Lancia Stratos. Od letošní "sezóny" ovšem mají svůj vlastní RWD klub. Kategorie 4x4 Offroad ale zažívá svou premiéru a i když znovu vychází z bonusů let minulých (vzpomínám na Pajero, tuším z CMR3), přítomnost klasických jeepů v rallye hře přinejmenším překvapí. Nicméně trojice teréňáků, v duchu Rally Paris-Dakar, se nakonec na široké erzety docela hodí. Taková řecká nebo australská rallye (zvlášť v podání CMR) opravdu připomíná pouštní maraton.

Tratě - bída a šeď
Pakliže auta tvoří zajímavý mix předešlých dílů, doplněný o pár novinek, v případě tratí lze říci jediné – jsou úplně stejné jako ve třetím nebo čtvrtém díle. Závodí se totiž v identických lokacích, které už všichni známe nazpaměť. Dobře, tohle docela odpovídá realitě, kalendář světového šampionátu se také nemění zrovna každý den. Problém ale vidím v tom, že tvůrci (až na jednu výjimku) nemají sebemenší snahu přijít s něčím opravdu novým, co by hráče dokázalo trochu překvapit. Asi jsem nebyl sám, kdo si při hraní čtvrtého dílu uvědomil, že některé erzety zná už z trojky, vzpomínám si dokonce na jednu anglickou rychlostní zkoušku "recyklovanou" z dvojky. No a stejné pocity jsem zažíval i při hraní CMR2005.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Znovu jsem narazil na pár starých známých, ať už to byly přímo zkoušky nebo jen úseky. Legrační je (myšleno ironicky), že i když je erzeta zbrusu nová, stejně vám připadá známá a povědomá. Jakoby se designéři tratí ani neměnili a všechno sekali podle interní příručky „Jak vytvořit ty nejlepší tratě pro rallye hru“. Jak jinak si vysvětlit naprosto identické kombinace zatáček, série skoků nebo variace překážek? Nejde ani tak o to, že erzety působí uměle, zdánlivě poskládány ze stavebnice o několika desítkách dílech. Horší je absence momentu překvapení, kdy se vlastní jízda stává trochu nudnou a hráč jen nevědomky projíždí stejné série zatáček, jako už tolikrát předtím.

 Vítejte v Německu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vůbec první závod, který jsem spustil, byla zcela nová a premiérová německá rallye. Na úvod do ní naskočíte asi všichni, snaha otestovat soutěž kterou v podání CMR ještě neznáme, je jasná. Nehledě na to, že zbylých osm podniků už máme z minulosti opravdu v malíku. Jen pro pořádek, je to Velká Británie, Švédsko, USA, Finsko, Austrálie, Španělsko, Řecko a Japonsko. Ale zpátky k našim západním sousedům. Německá rallye potěší všechny příznivce rychlé jízdy, ostrého brždění a práce s ruční brzdou. Valnou většinu povrchu totiž tvoří kvalitní asfalt, na kterém vůz (při dobré volbě pneumatik) sedí jako přibitý a ručička tachometru se často uvelebí za hranicí 100 km/h.

Pokud mám mluvit za sebe, Německo se mi docela líbí, především kvůli povrchu tratě. Ony asfaltové soutěže byly u Colina vždycky tak nějak lepší než šotolina, jelikož cesty jsou užší, jezdí se velmi rychle a člověk se musí doopravdy hodně snažit, aby zajel slušný výsledek. Kladně tedy hodnotím i ostatní závody na asfaltu (hlavně Španělsko a řekněme i Japonsko), zbývající lokace na šotolině, blátě, případně sněhu jsou stejně jako dřív ne zrovna povedené. Problém spočívá zejména v až neuvěřitelně širokých cestách, kam se vedle sebe vejdou klidně i tři auta. Nejsou snad v měřítku 1:2? ;) Na pár místech je sice patrné zlepšení a stromy lemující cestu se míhají nebezpečně blízko, ovšem k zážitkům jaké (nejen) v tomhle ohledu nabízí Richard Burns Rally, to lze přirovnat jen stěží.

 Dojmy z vlastní jízdy
O chování auta na trati a použitém fyzikálním modelu by se toho dalo napsat opravdu hodně. Jestli to však vyzní pro hru kladně nebo záporně, záleží na samotných Codemasters, respektive na tom, jak budou hru prezentovat. Pokud se na krabici, případně v manuálu nebudou objevovat výrazy jako simulátor nebo realita, je všechno v nejlepším pořádku. V takovém případě budu o Colin McRae Rally 2005 mluvit jako o povedených arkádových rallye závodech. Pokud si ale podobné hlášky neodpustí, dělají si z nás opět jenom blázny ;)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stručně řečeno, auta se chovají prakticky stejně jako minule. Možná že o fous méně plavou a drobátko méně poskakují na nerovnostech, ale jejich „jízda“ má k reálu stále ještě hodně daleko. Pořád připomínají spíš pohyby vznášedla (lepší přirovnání mne opravdu nenapadá) a jejich rozklepaný „let“ nad silnicí jen těžko navodí dojem, že se díváte na jedoucí auto. Na hladkém povrchu všechno vypadá o něco lépe, jakmile jsem ale vyjel na nerovnou erzetu (řecká rallye je ideální), začínají z toho bolet oči. Ještě před půl rokem bych možná nebyl tak přísný, ale poté co Richard Burns udělal ze všech her arkády, nemá na sérii CMR nálepka simulátor co dělat. Pokud jí Codemasters sloupnou nebo vůbec nevylepí, bude to v pořádku.

 Zpracování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vizuální provedení hry je skvělé, představte si (znovu) čtvrtý díl a přidejte několik hrstí polygonů a pár nových efektů. Detailně vymodelovaná auta zaujmou už v menu, ve stejné kvalitě se ale prezentují i v samotné hře. Slušně vypadá také okolí, hodně objektů je vytvořeno trojrozměrně, dojem závodění mezi kulisami tedy už opravdu nehrozí. Nesmíte se ovšem příliš kochat a jezdit vyhlídkovým tempem. Jako oživení slouží animované blbůstky, typu orající traktor nebo Fin dovádějící na sněžném skůtru, naproti tomu diváci jsou zase placatí, byť alespoň mávají. V porovnání s neposednými zvířátky na trati a neukázněnými fotografy z Richarda Burnse to ale neobstojí.

Novinkou jsou grafické efekty, kvůli kterým však Colin 2005 neběží na kartách bez podpory pixel shaderů (GF4MX). Rozžhavených brzdových kotoučů, kapek stékajících za deště po předním skle či zvířených oblak prachu za vozem jsme si užívali už v předešlých dílech. Letos chtějí autoři „zabodovat“ s rozostřeným obrazem při rychlé jízdě a po nárazu do překážky, opakované záběry zase obohatil všudypřítomný motion-blur.

Na screenshotech si také můžete všimnout, že hra má tendenci obraz v pozadí rozmazávat a halit vše do šedé mlhy, ve snaze navodit prostorový dojem. Je ovšem potřeba dodat, že doporučené karty (GeForce3 nebo Radeon 8500) dokáží vše rozběhat naprosto plynule, takže upgrade a nákup moderních akcelerátorů není v tomhle případě nutný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Drobet za očekáváním jsou tradičně zvuky. Všechno sice vrčí tak jak má, ale k opravdovým motorům WRC speciálů ještě trocha chybí. Zklamáním je i hudba, tedy ne že bych musel mít zrovna u rallye závodů soundtrack jak z Need for Speed, ale konkurence (Richard Burns) nespí. Tím spíš, že Paul Oakenfold nám vyhrával už z CMR3. O čtený komentář se v originále postaral Nicky Grist, Colinův skutečný spolujezdec, česká verze bude navíc obsahovat i profesionální český dabing, tentokrát v podání dvojice Schovánek-Trojanová (info).

 Jde to
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud člověk překousne zápory dané konverzí, nelze toho hře nakonec mnoho vytknout. Sám jsem si jízdu (především na asfaltu) docela užil a oproti nervům z Burnse to bylo vážně pohodové závodění. Předpokládám tedy, že fanoušci série Colin McRae Rally (a že jich není málo) budou z verze 2005 znovu nadšeni. Jenom musí i nadále tolerovat její nedostatky (tratě, podivnou fyziku atd.), stejně jako fakt, že jde spíš o datadisk a verzi čtyři a půl, ovšem prodávaný za plnou cenu.

Každý, kdo si předobjedná hru Colin McRae Rally 2005 CZ z našeho internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma závody Rally Championship Extreme s českým dabingem. Akční nabídka platí jen do vydání hry v ČR.

Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Ukázky českého dabingu..., Patch

Související články: Novinky, Colin McRae Rally 2004 recenze a články o předchozích dílech



Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje


 
 
Marek Beniač

Nejnovější články