C&C: Renegade - první dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

C&C: Renegade - první dojmy z dema

21. 2. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Plná verze Renegade, první 3D střílečky ze světa Command & Conquer, je již za dveřmi, ale ještě předtím jsme vyzkoušeli demo, které se liší od jiných síťových akcí důrazem na využití tanků a vozidel.

Autor: Mameluck
Publikováno: 21.února 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takovou smršť stahování už servery po celém světě dlouho nezažily. To je stručná charakteristika situace, která nastala před pár dny po vypuštění multiplayerového dema Command & Conquer: Renegade. Každý myslitelný mirror naplněný až k prasknutí (jen z jednoho našeho mirroru přes 16 tisíc stáhnutí - pozn.ed.), každý prostě chtěl mít těch 90 mega, které slibovaly štěstí a nahlédnutí na tuto očekávanou pecku. Nažhavený kupou krásných screenshotů jsem neodolal a také jsem se na hru podíval. Pravděpodobně každý z vás zná alespoň jednu ze série her C&C, oblíbených to realtimových strategií.

 Command & Conquer poprvé jako střílečka
Nepřekvapí, že opět můžete hrát buď za NOD nebo GDI, ale tím se už dostávám k podstatě multiplayerové mapy, kterou si zahrajete - je totiž týmová a každý si může vybrat roli, která se mu nejvíce zamlouvá, ať už jde o prostého pěšáka, některého z vylepšených vojáků až po skutečné smrtící stroje, nebo třeba medika a inženýra. Celkem si pohrajete s 23 postavami za obě strany a můžete řídit 11 vozidel, což je skutečně úctyhodné číslo a fanoušky C&C jistě potěší, když dostanou možnost zasednout za řízení jejich oblíbeného Mammoth Tanku :-)

Úkolem obou stran je zničit budovy té druhé což není zrovna nic světoborného, ale nic lepšího se asi vymyslet nedalo. Pokud vyprší čas, vítězem je tým, jehož členové mají více bodů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Získávání kreditů za těžbu Tiberia
Naťuknul jsem vozidla a jistě vám je jasné, že se na mapě jen tak nepovalují a nečekají na nového majitele. Stejně jako svoji postavu si je totiž kupujete za kredity u speciálních „nákupních stanovišť“ ve vaší základně. Kredity získáváte jednak za přežití, a to přesně 2 za sekundu, což by vám ale k ničemu moc nebylo a tak pokud harvester vašeho týmu přiveze na zpracování nějaké to tiberium (a o to tady přece jde), kredity hned naskočí mnohem ochotněji. Během hraní se často stává, že kreditů je zbytečně moc, kdy si skoro vždy můžete koupit i ty nejlepší jednotky, takže by to asi chtělo lépe vybalancovat jejich ceny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ze začátku máte naštěstí na výběr jednu základní jednotku zdarma, specificky se můžete objevit jako: pěšák (shodný pro obě bojující strany), za GDI granátník nebo maník s raketometem, za NOD voják s brokovnicí nebo s plamenometem a k tomu ještě pro obě strany inženýr. Za kvalitnější jednotky se připravte na investici v rozsahu od 150 do 1000 kreditů, což se může zdát hodně, ale 1000 kreditů máte často dřív, než fragnete prvního lagujícího modemáře. Dostanete se tak k lepším zbraním, brnění nebo speciálním schopnostem jednotlivých postav, jako například perfektní cloakování nebo rychlejší oprava vozidel inženýrem. Systém nákupů se mi celkem zamlouval, protože je v rámci možností originální a dostatečně dynamický.

 Popis jednotek a funkce inženýrů
Zastavím se ještě na chvilku u jednotek, za které dostanete možnost hrát. Já osobně jsem hrál skoro vždy za NOD, takže jednotky GDI vezmu jen rychle, ostatně o základních „neplacených“ jednotkách za obě strany jsem se zmínil výše. Rozhodně nejvíce mě zaujal Stealth Soldier, jedná z nejlepších jednotek NODu a skutečně skvělá zbraň i proti většímu množství nepřátel. Chem Troopeři mají taky něco do sebe a další Black Hand jednotky, přesněji heavy weapon specialistu a snipera, jistě také využijete.

Za obě strany bojují inženýři, kteří slouží především k opravě vlastních jednotek a k pokládání výbušnin. NOD je může vylepšit na techniky, kteří svoji práci vykonávají dvakrát rychleji. A co GDI? Určitě vás dostane Gunner, což je svalovec s minigunem, který dokáže NODu opravdu slušně pocuchat nervy, a dále Officer, což je rovněž voják s minigunem, akorát je levnější :-)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pochvalu si zaslouží design jedné mise, kterou si vyzkoušíte. Terénové nerovnosti a dobře vybalancovaný poměr mezi otevřenými prostranstvími a uzavřenými prostory dává dostatek místa pro taktizování. Tedy samozřejmě pokud máte to štěstí, že hrajete v týmu se schopnými lidmi, jinak se koná klasický fraghunt bez špetky přemýšlení. Je docela legrace s postaveným Mammoth tankem přemýšlet, kudy se vlastně protivníkovi dostat na kobylku.

 Rozporuplné dojmy z grafiky
Technická stránka věci je poměrně ošemetná. Pokud jste viděli (a pokud ne, pravděpodobně žijete v jeskyni a internet vidíte poprvé v životě) úžasné obrázky z Renegade, publikované již mnohokrát ve všech možných, papírových i internetových, periodikách, jistě vám připadaly naprosto úžasné a minimálně stejně skvělé jako třeba Zvětšit zdroj: tisková zpráva Halo. Musím vás však zklamat - jednalo se stoprocentně o dobrou práci s Photoshopem, rozhodně ale nejde o realitu, ta je totiž někde jinde. Kde přesně? Je to takové těžké - grafika jako celek na mě působila příšerně hranatým a zastaralým dojmem, v některých momentech bych byl ochotný odpřísáhnout, že Quake II vypadal lépe. A co teprve Counter-Strike...

Když se ale podíváme na jednotlivé složky zvlášť, už to není tak strašné - budovy, hlavně ale základny obou stran, vypadají prostě skvěle a nejednomu fandovi světa C&C jistě nezůstane oko suché. Stejně tak modely postav do prostředí pěkně zapadají, musím zmínit taky kouř a páru z rafinérie nebo vysazování nového vozidla na NOD Airstripu, které jsou opět dobře udělané, ale jako celek... Působí to na mě prostě silně nedodělaným dojmem a pokud se podíváte třeba na stromy, udělá se vám pravděpodobně špatně od žaludku. Takhle hnusné provedení jsem už dlouho nezažil a v době Serious Sama to působí jako pěst na oko.

Zvuky jsou běžný nadprůměr, nic skvělého ani špatného vás nečeká. I přes svoji technickou průměrnost je hra ukrutně náročná na hardware, pro víceméně plynulý běh na 1024x768 si připravte minimálně Athlon 1 GHz, nějakou schopnou grafickou kartu a pořádnou dávku paměti k tomu. Pro studenta v Čechách to není úplná sranda...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Potíže s lagováním hry
Nepříjemná je zatím serverová stabilita a síťový kód vůbec, nejlépe to dokumentuje fakt, že už na demo vyšly dva patche. Před prvním patchem nebylo prakticky vůbec možné si rozumně zahrát, s ním už to je o něco lepší, stále však panuje velký nedostatek kvalitních serverů, kde se dá rozumně hrát.

Také jsem zpozoroval, ze Renegade hraje dost nezvyklé množství lidí s pomalým spojením, protože poměr lagerů proti nelagujícím byl přibližně 2 ku 1, což dokáže člověka pěkně naštvat. Už jste někdy zkoušeli trefit lagujícího hráče? Že ne? S chutí do toho... Nebyl jsem taky zrovna na větvi z faktu, že demo můžete hrát pouze pomocí GameSpy Arcade, což je opravdu „user-friendly“ software. Můžeme jen tiše doufat, že plnou verzi si zahrajeme už s pomocí in-game server vyhledávače.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se ale nenecháte odradit nepříliš skvostnou grafikou a lagováním, čeká vás obstojná zábava, plná taktizování a pokusů s novými jednotkami. Druhý Counter-Strike z toho sice asi nebude, ale především u skalních fanoušků série C&C nebo příznivců BattleZone II se jistě stane doslova a do písmene novou herní modlou.

Stáhněte si: Multiplayer demo a patch (90 MB a 700 kb), Trailer (2x 4 MB), Čtyři gameplay videa (3 MB - 22 MB)

 
Mameluck
připravil: jd


 
 

Nejnovější články