Autor: Mameluck Publikováno: 21.února 2001 |
Získávání kreditů za těžbu Tiberia Naťuknul jsem vozidla a jistě vám je jasné, že se na mapě jen tak nepovalují a nečekají na nového majitele. Stejně jako svoji postavu si je totiž kupujete za kredity u speciálních „nákupních stanovišť“ ve vaší základně. Kredity získáváte jednak za přežití, a to přesně 2 za sekundu, což by vám ale k ničemu moc nebylo a tak pokud harvester vašeho týmu přiveze na zpracování nějaké to tiberium (a o to tady přece jde), kredity hned naskočí mnohem ochotněji. Během hraní se často stává, že kreditů je zbytečně moc, kdy si skoro vždy můžete koupit i ty nejlepší jednotky, takže by to asi chtělo lépe vybalancovat jejich ceny. Ze začátku máte naštěstí na výběr jednu základní jednotku zdarma, specificky se můžete objevit jako: pěšák (shodný pro obě bojující strany), za GDI granátník nebo maník s raketometem, za NOD voják s brokovnicí nebo s plamenometem a k tomu ještě pro obě strany inženýr. Za kvalitnější jednotky se připravte na investici v rozsahu od 150 do 1000 kreditů, což se může zdát hodně, ale 1000 kreditů máte často dřív, než fragnete prvního lagujícího modemáře. Dostanete se tak k lepším zbraním, brnění nebo speciálním schopnostem jednotlivých postav, jako například perfektní cloakování nebo rychlejší oprava vozidel inženýrem. Systém nákupů se mi celkem zamlouval, protože je v rámci možností originální a dostatečně dynamický. Popis jednotek a funkce inženýrů Zastavím se ještě na chvilku u jednotek, za které dostanete možnost hrát. Já osobně jsem hrál skoro vždy za NOD, takže jednotky GDI vezmu jen rychle, ostatně o základních „neplacených“ jednotkách za obě strany jsem se zmínil výše. Rozhodně nejvíce mě zaujal Stealth Soldier, jedná z nejlepších jednotek NODu a skutečně skvělá zbraň i proti většímu množství nepřátel. Chem Troopeři mají taky něco do sebe a další Black Hand jednotky, přesněji heavy weapon specialistu a snipera, jistě také využijete. Za obě strany bojují inženýři, kteří slouží především k opravě vlastních jednotek a k pokládání výbušnin. NOD je může vylepšit na techniky, kteří svoji práci vykonávají dvakrát rychleji. A co GDI? Určitě vás dostane Gunner, což je svalovec s minigunem, který dokáže NODu opravdu slušně pocuchat nervy, a dále Officer, což je rovněž voják s minigunem, akorát je levnější :-) Pochvalu si zaslouží design jedné mise, kterou si vyzkoušíte. Terénové nerovnosti a dobře vybalancovaný poměr mezi otevřenými prostranstvími a uzavřenými prostory dává dostatek místa pro taktizování. Tedy samozřejmě pokud máte to štěstí, že hrajete v týmu se schopnými lidmi, jinak se koná klasický fraghunt bez špetky přemýšlení. Je docela legrace s postaveným Mammoth tankem přemýšlet, kudy se vlastně protivníkovi dostat na kobylku. Rozporuplné dojmy z grafiky Technická stránka věci je poměrně ošemetná. Pokud jste viděli (a pokud ne, pravděpodobně žijete v jeskyni a internet vidíte poprvé v životě) úžasné obrázky z Renegade, publikované již mnohokrát ve všech možných, papírových i internetových, periodikách, jistě vám připadaly naprosto úžasné a minimálně stejně skvělé jako třeba Halo. Musím vás však zklamat - jednalo se stoprocentně o dobrou práci s Photoshopem, rozhodně ale nejde o realitu, ta je totiž někde jinde. Kde přesně? Je to takové těžké - grafika jako celek na mě působila příšerně hranatým a zastaralým dojmem, v některých momentech bych byl ochotný odpřísáhnout, že Quake II vypadal lépe. A co teprve Counter-Strike... Když se ale podíváme na jednotlivé složky zvlášť, už to není tak strašné - budovy, hlavně ale základny obou stran, vypadají prostě skvěle a nejednomu fandovi světa C&C jistě nezůstane oko suché. Stejně tak modely postav do prostředí pěkně zapadají, musím zmínit taky kouř a páru z rafinérie nebo vysazování nového vozidla na NOD Airstripu, které jsou opět dobře udělané, ale jako celek... Působí to na mě prostě silně nedodělaným dojmem a pokud se podíváte třeba na stromy, udělá se vám pravděpodobně špatně od žaludku. Takhle hnusné provedení jsem už dlouho nezažil a v době Serious Sama to působí jako pěst na oko. Zvuky jsou běžný nadprůměr, nic skvělého ani špatného vás nečeká. I přes svoji technickou průměrnost je hra ukrutně náročná na hardware, pro víceméně plynulý běh na 1024x768 si připravte minimálně Athlon 1 GHz, nějakou schopnou grafickou kartu a pořádnou dávku paměti k tomu. Pro studenta v Čechách to není úplná sranda... Potíže s lagováním hry Nepříjemná je zatím serverová stabilita a síťový kód vůbec, nejlépe to dokumentuje fakt, že už na demo vyšly dva patche. Před prvním patchem nebylo prakticky vůbec možné si rozumně zahrát, s ním už to je o něco lepší, stále však panuje velký nedostatek kvalitních serverů, kde se dá rozumně hrát. Také jsem zpozoroval, ze Renegade hraje dost nezvyklé množství lidí s pomalým spojením, protože poměr lagerů proti nelagujícím byl přibližně 2 ku 1, což dokáže člověka pěkně naštvat. Už jste někdy zkoušeli trefit lagujícího hráče? Že ne? S chutí do toho... Nebyl jsem taky zrovna na větvi z faktu, že demo můžete hrát pouze pomocí GameSpy Arcade, což je opravdu „user-friendly“ software. Můžeme jen tiše doufat, že plnou verzi si zahrajeme už s pomocí in-game server vyhledávače. Pokud se ale nenecháte odradit nepříliš skvostnou grafikou a lagováním, čeká vás obstojná zábava, plná taktizování a pokusů s novými jednotkami. Druhý Counter-Strike z toho sice asi nebude, ale především u skalních fanoušků série C&C nebo příznivců BattleZone II se jistě stane doslova a do písmene novou herní modlou. Stáhněte si: Multiplayer demo a patch (90 MB a 700 kb), Trailer (2x 4 MB), Čtyři gameplay videa (3 MB - 22 MB) |
Mameluck připravil: jd |