Black Desert Online - jak se hraje a kam směřuje populární MMORPG
zdroj: Archiv

Black Desert Online - jak se hraje a kam směřuje populární MMORPG

26. 10. 2016 19:45 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

Když jsem před čtvrtrokem psal recenzi Black Desert Online, byl jsem nadšený. Všichni ale víme, jak dokáže strávený čas, změny a přibývající obsah, který nemusí být vždy po chuti, pozměnit vnímání jakékoliv hry. U MMORPG to samozřejmě platí dvojnásob. Je to i případ této původem korejské onlineovky? Pojďme se podívat, jak se v BDO momentálně žije.

Ještě větší poušť

Podnadpis nenaznačuje, že by snad hra zela prázdnotou. Naopak, lidí pocitově přibývá, což je vidět zejména na davech, které se sejdou vždy, když hru poctí přítomností některý z bossů. Oficiální čísla k dispozici bohužel nejsou, ale hráčů pravděpodobně opravdu bude víc, minimálně už jen díky nižší pořizovací ceně hry, která se momentálně zastavila na deseti eurech. To by mohlo předznamenávat budoucí (a u podobného typu hry v zásadě obvyklý) přechod k free-to-play modelu, ale nepředbíhejme.

Co si představit pod větší pouští? Už tak monumentálně obrovský svět se ještě rozrostl o druhou část Valencie, což je expanze s blízkovýchodní stylizací. Písečný oceán se nyní rozkládá přes téměř polovinu celé přístupné části kontinentu a nabízí řadu míst, kam vyrazit. Nádherné arabské město nazvané opět Valencia je ve hře již delší dobu, ale nově můžete navštívit pár sídel na západním a jižním pobřeží světa.

Pokud si vychutnáváte boje proti jiným hráčům, možná vás zaujme i nový systém PVP v poušti a město určené výhradně pro vyvrhele, tedy vrahy se zápornou karmou. V případě že máte naopak zálusk povraždit pár (stovek tisíc) monster, na severu pouště naleznete sopečnou lokaci s běsy složenými z oživlého kamení a síry. I staré známé lokality se dočkaly vylepšení, například v chrámu pouštních nag a v údolí foganů můžete získat nový a velice žádaný náhrdelník. Čili se nyní vyplatí občas zajít i na dříve často ignorovaná místa.

Obrovským kouzlem BDO však zůstává, že pořád je proč dělat výlety i do začátečních luk a lesů či do okolí prvních měst. Nesetkáte se tu s WoW syndromem, kdy sto levelů obsahu proletíte co nejrychleji za dva dny, dvanáct let práce vývojářů přijde v podstatě nazmar, a zbytek hry strávíte ve dvou procentech celku. Ne, zde má, díky silně sandboxové nátuře projektu, stále smysl procházet celý svět, každý jeho kousek.

zdroj: Archiv

Jsem Lister z Magórie

Druhá část Valencie je rozšíření, které pokračuje v zajetých kolejích. Přinesla líbivé množství obsahu a nového vyžití, ale nenabídla nic koncepčně převratného. To se však v horizontu blízké budoucnosti změní, protože se chystá další rozšíření, v němž přibude (pod)mořský svět, který se jmenuje... Magoria. Ne, to jsem si nevymyslel.

Jakmile ustane nával hihňání, je třeba doplnit, že slíbený obsah Magorie (ha ha) vůbec nevypadá zle. Zpřístupní se nové druhy plavidel, námořní bitvy mezi hráčskými cechy, ale i proti impozantním krakenům a plachetnicím nemrtvých pirátů. Je tedy na čase nasekat dřevo, naleštit děla, vyvalit bečky rumu a oprášit odrhovačky, protože Black Desert Online brzy vypluje na moře se vší parádou.

Tím však rozšiřování nekončí. Jako další se chystají dva rozlehlé regiony v jižní části mapy, které prozatím nesou pracovní názvy Kamasylve a Drogan. O nich zatím moc informací nemáme, není tedy o čem se rozepisovat, ale již nyní se ví, že půjde o území temných elfů a trpaslíků. Rovněž je jasné, že trpasličí země Drogan bude minimálně z části pod sněhem, což se může zdát jako maličkost, ale v BDO zatím zimní zóna chybí. Běloskvoucí krajina a nové efekty počasí budou jistě pastvou pro oči.

Probuzení

Zásadní změnou, která momentálně probíhá, je uvádění takzvaných awakeningů. Pokud se svou postavou dosáhnete padesáté šesté úrovně, splníte jednoduchý quest, za který dostanete k dispozici nový druh zbraně spojený s arzenálem úplně nových dovedností. "Probuzený" a "běžný" stav lze navíc bleskurychle přepínat přímo v boji, což umožňuje kombinování útoků a významně to prohlubuje už tak propracovaný a zábavný bojový systém. Postavy, které prošly awakeningem, navíc vypadají opravdu skvěle. Však se podívejte sami, jak bojuje takový mág, nindža či musa.

Problém ovšem leží v přístupu Kakao Games, tedy vydavatele BDO pro Evropu a Ameriku. Kakaoví pánové totiž původně hlásili, že awakeningy vydají všechny najednou, což by dávalo smysl. Od toho ale z neznámého důvodu upustili a třídy momentálně dostávají svá probuzení ob dva týdny. Jistě chápete, co to znamená – polovina postav je znatelně silnější než chudáci, na které se ještě nedostalo. Což je situace, o které nechápu, jak mohl někdo z vydavatelského týmu prohlásit, že bude v pořádku. Do konce roku budou nicméně awakeningy venku všechny.

zdroj: Archiv

Co takhle trochu beta testu?

Věci, které by mohly hráče odradit, jsem zmiňoval již v recenzi. Jedná se o nutnost obrovské časové investice a roli náhody. Oba tyto aspekty samozřejmě zůstávají, ačkoliv přibývá možností, jak získat dobrou výbavu. Nic to ale nemění na faktu, že získat kompletní sadu zbroje z bossů mi trvalo přes čtyři tisíce hodin. To jen pro ilustraci.

Rovněž tresty za neúspěšné vylepšování jsou čím dál tím brutálnější, čím máte lepší předměty. Neúspěšný pokus o zlepšení špičkového prstenu vás může stát klidně měsíc hraní, což už je opravdu dost hardcore úroveň. Samozřejmě to s sebou ale nese i onu slastnou druhou stranu mince, když se věc podaří. V takových chvílích dovede Black Desert Online přivodit naprosto euforické stavy, které, troufnu si tvrdit, budete mít problém zažít kdekoli jinde.

Nezřídka je možné zaslechnout, že hru moří „pay2win“ přístup, kdy o síle hráče rozhoduje nikoliv jeho odhodlání či dovednost, ale síla svazku bankovek v jeho peněžence. Pokud na podobné zkazky narazíte, nepřikládejte jim žádnou váhu, protože to zkrátka a dobře není pravda. Ano, některé věci z prémiového obchodu lze nyní prodat ostatním za herní měnu. To je ale pozitivní změna, protože hráči, kteří nemohou či nechtějí investovat skutečné peníze, mají možnost koupit původně nedostupné předměty. Kupci jsou spokojení, a co se týče prodejců, ti to, jsem přesvědčen, musí stejně činit jen z čisté filantropie, protože kurz herní a prémiové měny je nastaven tak nepříznivě, že i pokud do hry nasypete pár set euro týdně, stejně nevyděláte dost herního stříbra na to, aby to něco změnilo.

V současné době na BDO vnímám vlastně pouze jediné jednoznačné negativum. Tím je úroveň služeb Kakao Games. Vydávání pravidelně rozbitých updatů, kvůli kterým hra pak dva dny neběží, tragický nedostatek komunikace s hráčskou komunitou, otřesná technická podpora, neschopnost opravit základní problémy s desynchronizací při boji – to je jen několik perliček.

Fakt, že byl nedávno vypuštěn do světa patch, který naprosto rozbil podstatnou část textů ve hře, a že finální odměna měsíc dlouhého eventu úplně obyčejně nefungovala, což jsou záležitosti, které musí odhalit do pěti minut i podprůměrný šimpanz, mě uvádí v přesvědčení, že v Kakao Games žádná kontrola kvality či beta test prostě a jednoduše neprobíhá vůbec. To se na mě nezlobte, ale s takovým přístupem nemá firma v herní branži co dělat.

zdroj: Archiv

Jakmile se ale vysoptíte z hněvu na neschopného vydavatele, stále vám zůstane pod rukama vynikající hra. Osobně bych Black Desert Online v jádru označil za jedno z nejlepších MMORPG, se kterým jsem kdy měl tu čest, možná snad i za úplně nejlepší. Ohromující množství možností, smysluplné detaily na každém kroku, nádherný vizuál, strhující dynamický boj – to vše dohromady skládá jedinečný zážitek. Jen kdyby ho zkrátka v Evropě a v Americe vydával někdo jiný, vůbec bych se nezlobil.

Nejnovější články