Black Desert Online - recenze
8/10
zdroj: Vlastní foto autora

Black Desert Online - recenze

7. 8. 2016 14:00 | Recenze | autor: Jan Slavík |

Další korejské MMORPG. Copak snad může mít šanci na dávno nasyceném trhu? Byla by ovšem chyba tento počin z provenience v podstatě neznámého studia Pearl Abyss mávnutím ruky odsunout do škatulky všemožných klonů a tuctových onlinovek. Black Desert Online totiž opravdu má co nabídnout a spoustu herních prvků máte možnost vidět v MMO poprvé.

Tohle že je MMO?

Je zvláštní začínat chválou na vizuální podobu hry, ale v případě Black Desert Online (dále jen BDO) nelze jinak. Toto dobrodružství je totiž nejen až k prasknutí nacpané monumentální porcí obsahu, ale hned na první pohled vám vyrazí dech tím, jak vypadá. Už ve chvíli, kdy se budete teprve rozkoukávat a hlava ze vám zatočí ze záplavy možností, jež hra nabízí, jedno budete vědět bezpečně: Tohle je nejhezčí MMORPG, jaké jste kdy hráli.

Stačí se rozhlédnout po smaragdových lesích, kolébajících se stéblech ve větru či leknínech na líném proudu řeky. Zadívat se na paprsky slunce prorážející stíny a mlhu u vrcholků hor při úsvitu. Pohlédnout na dechberoucí horizonty pouští či shluk malých ostrůvků u malebného pobřeží. Užasle stanout na náměstí rušného města mezi rozzářenými ulicemi. A pak stačí, aby přišla bouře, provazce deště, tma a lesk kaluží, a čelist vám spadne ještě níž. Ano, Black Desert Online je tak krásná hra a udělá z vás básníka.

Samozřejmě, vizuální krása je k ničemu, když hra pokulhává obsahem či hratelností. Pro BDO to naštěstí neplatí. Svět je nabitý možnostmi a výborná grafika vše jen umocňuje. No řekněte sami, šli jste někdy v nějaké onlinovce sekat dříví do lesa nikoliv proto, jaké odměny tato činnost nabízí, ale proto, že onen les zkrátka vypadá fantasticky? Titul navíc bez problémů osloví i hráče, kterým je moderní asijská stylizace proti srsti, a to jednoduše proto, že zde jí moc nenajdete. Co se týče výtvarného stylu, BDO působí spíše jako středověká Evropa, o kterou se několikrát jemně otřelo feudální Japonsko.

Smysluplný svět

Prostředí a herní svět jsou obrovským lákadlem. Jedna věc vám dojde velice záhy – nenarazíte zde na žádné limity. Ani jedna načítací obrazovka, ani jedna instance. Vše, co vidíte, třeba na nejvzdálenějším obzoru, je dostupné. Padne vám do oka silueta impozantní hory kdesi na horizontu? Nic vám nebrání k ní dojet a prozkoumat ji.

V BDO neexistuje žádná forma zrychleného cestování, teleportace, zkrátka žádný fast travel. To znamená, že své cestování budete muset náležitě plánovat. Též to dává vzniknout celému jednomu odvětví, jemuž se můžete věnovat, a to šlechtění koní. Získat pořádného plnokrevníka, který přeběhne značné vzdálenosti jako vítr, má najednou daleko větší smysl, než kdyby se šlo přemisťovat okamžitě za pomocí magie. Také si to vzala za cíl velká skupina hráčů, které pak vidíte různě po světě, jak trénují koně, aby měli šanci vychovat co nejlepší hříbata.

Na možnosti cestování a transportu se v BDO vůbec klade daleko větší důraz, než jste zvyklí. Chcete například zdolat nástrahy pouště? Radši si sežeňte velblouda, protože pro koně představuje nekonečný oceán písečných dun skoro jistou smrt. A nezapomeňte si na cestu přibalit stan kvůli písečným bouřím, vodu, jinak vás zabije úžeh, a něco na zahřátí na noc, protože podchlazení také není žádná legrace.

Jde pouze o jeden příklad z mnoha a jde na něm demonstrovat to, že v této hře naleznete věci a aspekty hratelnosti, které, když se nad nimi člověk zamyslí, jsou vlastně úplně automatické, ale v rámci MMO tvorby je moc často nevídáte. Chcete poslat zásilku zboží mezi sklady ve městech? Jde to, ale nestane se to hned, musíte počkat, až pojede okolo dostavník či obchodní loď, která vaši produkci naloží.

zdroj: Archiv

Vyrob si sám

Za ideál systému profesí jsem až doposud považoval vynikající řešení, které nabízí Final Fantasy XIV. BDO mu ale může směle konkurovat. Základem je to, že zde vlastně nic nemusíte dělat sami, veškerý crafting za vás odpracují vaši najatí dělníci. Ti mají vlastní úroveň i dovednosti a můžete je posílat skládat zkoušky na povýšení, aby toho nebylo málo.

O dělníky je potřeba se starat a krmit je. Materiály na výrobu můžete opět nechat kopat své podřízené, nebo popadnout krumpáč či sekeru a pustit se do práce sami. Nečekejte však, že uvidíte kus rudy, který je jasně označený a vykukuje z uniformních skal. Tady můžete kutat v podstatě jakýkoliv kámen, který najdete u cesty. Nebo třeba balvan na lesní louce. Kdo ví, třeba bude zrovna skrývat trochu zlata či drahokam. A kdyby ne, i ten nejobyčejnější kus žuly lze zpracovat třeba na dlaždice, a ty dále použít.

Všechny činnosti, které je možné provozovat, navíc přispívají k úrovni vaší postavy. Znamená to, že v Black Desert Onlinevůbec nemusíte vzít zbraň do ruky, lze se věnovat pěstování dýní, rýžování zlata, sekání dřeva či rybaření, a přesto nebudete mít pocit, že marníte čas. Pro to, abyste si hru užili, je klíčové pochopit, že tohle není honba za maximální úrovní. Jde totiž primárně o sandbox, nikoliv cílený sprint za dosažením endgame.

Na meče a sekery

To ovšem neznamená, že by si hru neužili ti, kteří po konfliktu naopak touží. Prostoru na násilnou realizaci je tu dost, protože část komunity na profese zcela rezignuje a naopak se snaží své postavy posílit tradičním způsobem, tedy pobíjením monster. Pokud se k nim přidáte, budete si připadat, že hrajete takové daleko hezčí Lineage II s mnohem příjemnějším a plynulejším bojovým systémem.

K tomu pochopitelně patří i aspekt, který možná řada hráčů odsoudí za přežitek. Řeč je o nekonečném grindu. BDO své asijské kořeny nezapře, a pokud se budete chtít zařadit k opravdové špičce, připravte se na stovky hodin zabíjení monster. Nepřeháním. Taková tahle hra prostě je. Nedokážu se ale přinutit k výraznější kritice, protože ve chvíli, kdy už máte pocit, že po dalším půlhodinovém vraždění koboldů zavraždíte i svůj harddisk, vám nic nebrání se prostě otočit a jít se věnovat jedné z myriády jiných činností, které hra umožňuje. Boj je prostě alternativa, ne podmínka.

Nekonečné masakrování davů nepřátel nicméně není automaticky nuda. Důvodem je především zdařilý soubojový systém. Bitky ze všeho nejvíc připomínají nedávno recenzovanou Blade & Soul říznutou libovolnou akcí z pohledu třetí osoby. Hra se ovládá na klávesnici, myší se otáčíte a vaše útoky zasahují to, co fyzicky stojí v cestě. Nečekejte tedy žádné uzamykání se na cíl, vše máte v rukou jen a pouze vy. Výsledkem jsou pak daleko akčnější, dynamičtější boje, kdy se musíte opravdu snažit aktivně mířit a uhýbat se a ne jen stereotypně odklikávat ikony. Dívá se na to skvěle a ještě lépe se to hraje.

zdroj: Archiv

Možná se to bude zdát jako maličkost, ale u zabíjení také dokáže udržet fakt, že lup z monster neobsahuje jen materiály, jak to bývá běžné, ale (právě po vzoru Lineage II) se může i stát, že seberete rovnou celý předmět. Pocit, že onen kýžený náhrdelník, co tak moc chcete, už konečně určitě vypadne z té další skupinky nepřátel, zvládne k monitoru přikovat nečekaným způsobem.

Pokud jste ale zvyklí na tradiční MMORPG s instancemi, možná se zeptáte - a co dungeony? Raidy? Skupinové aktivity? V případě, že je vaše vyvolená hra musí bezpodmínečně mít, budete nejspíš trochu zklamaní. Jak již bylo řečeno, svět BDO nemá jedinou hranici či instanci, implementace bossů s taktikou pro omezený počet hráčů by tedy byla v podstatě nemožná. Endgame této hry spočívá spíše ve vylepšování postavy (neexistuje maximální úroveň) a, komu je po chuti, v účasti v PvP bitvách.

Drtivou většinu věcí lze mimochodem zvládnout sólo, o samotě. To je poněkud dvojsečný meč. Na jednu stranu, jestliže se řadíte ke hráčům, kteří jsou neradi omezováni pravidly guildy a nemají rádi, když se do poloviny hry bez hordy spoluhráčů ani nepodívají, můžete plesat. Pokud jste ale zvyklí hrát pouze v kolektivu, budete možná nespokojení s tím, čeho všeho lze dosáhnout i v roli vlka samotáře.

Vrazi, oběti a krutá politika

Je třeba zmínit jednu veledůležitou věc. BDO je hra se zcela otevřeným PvP systémem. To znamená, že jakmile dosáhnete pětačtyřicáté úrovně, můžete mimo města zabít naprosto kohokoliv a kdekoliv, stejně jako se můžete kdykoliv stát terčem útoku jiného hráče. To otevírá další rozsáhlou stránku hratelnosti. Budete k ostatním zdvořilí, či si své místo na farmaření potvor dobudete právem silnějšího? Též to s sebou přináší pořádné množství cechovního politikaření, protože guildy si samozřejmě mohou navzájem vyhlašovat války, a pak si jít po krku se vší parádou.

Nevnímám to však jako stoprocentně pozitivní aspekt. Vyhlašování válek není vůbec nijak regulováno a není tedy problém, aby guilda patřící k pěti nejsilnějším na serveru zahájila konflikt s mírumilovným spolkem rybářů a opakovaně je vraždila, dokud jim hru totálně neznechutí. Válka rovněž nemá žádný časový limit. To už prostě zavání šikanou stylu "Naval svačinu, jinak tě zkopu! A zítra ať je to lepší."

Pozoruhodné je, že v tomhle hra naráží na problém mentality západních hráčů. O válčení jsem diskutoval s člověkem, který má bohaté zkušenosti z korejské verze hry. Bylo mi řečeno, že tam se ke konfliktu sahá jen jako k nejkrajnějšímu řešení a že zabíjení hráčů jen tak pro radost v podstatě neprobíhá. Kdyby to někdo udělal, zbytek komunity by se proti němu obrátil.

Na západě ale z neznámého důvodu naleznete daleko větší koncentraci hráčů, jejichž cílem není nic jiného, než kazit zážitek ostatním. A na to BDO jednoduše není v základu připravená. Na druhou stranu, narazíte i na řadu velmi přátelských hráčů, kteří rádi pomohou. Pocit, kdy vás napadne nějaký zbabělec, přičemž netuší, že máte na sobě špičkovou výbavu, díky níž ho zcela ponížíte, ten je naprosto k nezaplacení.

zdroj: Archiv

Honba za Chewieho kůží

Systém předmětů a výbavy je v BDO poměrně nezvyklý. Existují v podstatě jen dvě úrovně předmětů - základní a ty, které vypadnou z bossů. Devětadevadesát procent hráčů bude nosit právě onu základní výbavu, protože na získání boss gearu musíte mít štěstí jak výherce loterie. Pro ilustraci - po téměř třech tisících hodinách ve hře má moje postava dva kusy této výbavy z možných čtyř. A to se ještě mohu směle považovat za opravdového šťastlivce, protože znám hráče, kteří hře věnovali daleko více času, a zbroj z bossů buď nemají vůbec, nebo třeba jen jeden kus.

Zmíněnou základní výbavu ale seženete v podstatě zadarmo a téměř okamžitě. Rozdíl v kvalitě vybavení spočívá ve vylepšování běžných kusů. Jinými slovy, pokud na sobě máte zbroj vylepšenou na +10 a pustíte se do boje s nepřítelem, který ji má na +17, je to jako byste se v jiné hře utkali s protivníkem v epické výbavě, zatímco na sobě máte jen vzácnou.

Vylepšování vybavení navíc rozhodně není snadné, protože Black Desert Onlinenení hra, která by vám něco darovala zadarmo. Jakékoliv zlepšení postavy si budete muset vykoupit hodinami dřiny, ale o to je pak samozřejmě lepší pocit, když se doberete cíle. Osobně podobný přístup vítám více, než když vás hra se shovívavým úsměvem obdaruje nablýskanou výbavou okamžitě, aby vás pak po týdnu přestala bavit, protože už není kam se posouvat.

Výtka však musí směřovat někam jinam, totiž k tomu, že tento pokrok ve výbavě neodráží její vzhled. Když používáte celou hru v podstatě jednu zbroj, kterou jen vylepšujete, vypadáte prostě pořád stejně. Je to rozhodně mínus, každý si přece užije, když jeho postava po získání nějaké nové zbroje vypadá jako větší drsňák.

Pokud však čekáte podobný pocit i od BDO, budete muset sáhnout po peněžence a koupit si některý z kosmetických předmětů a oblečků. Nemohu se rovněž ubránit dojmu, že některé zbroje jsou cíleně nevzhledné, aby vás k nákupu rovnou dotlačily. Jak jinak si vysvětlit, že Tree Spirit Armor, což je nesmírně vzácná best-in-slot věc, jedna ze zmiňovaného boss gearu, vypadá jak zelený Chewbacca zabalený do oživlého koberce?

Smysluplné detaily

Příjemné je, že hra je plná drobných a chytrých detailů. Na minimapě vidíte jen nepřátele a NPC, které máte v zorném poli. Pokud chcete vědět, co je za vámi, musíte se fyzicky ohlédnout. V noci je tma, takže potřebujete lucernu. Peníze něco váží a pokud chcete převážet větší obnosy, bude potřeba je směnit za zlaté cihly, abyste je uvezli. Na farmaření potvor je lepší vyjet s valníkem, utáhnete toho pak zpět víc. Nepřetěžujte osla, bude pak pomalejší a neujedete banditům. Kvalitního koření není potřeba tolik, když chcete uvařit jídlo, ale pepře běžné jakosti budete muset použít víc. Když se přikrčíte v křoví, zmizí jméno nad vaší hlavou a ostatní vás hůře uvidí. Pokud má budova, plot či skála jakoukoliv hranu, lze se za ní zachytit a vyšplhat tak v podstatě kamkoliv.

zdroj: Archiv

V podobném duchu bych mohl pokračovat klidně několik stránek. Každá ze zmíněných věcí je sama o sobě jen maličkostí, která by si vysloužila možná uznalý úsměv. Jenže když se všechny spojí v jednom obraze, výsledkem je hra, která dokáže svou neobvyklou uvěřitelností a propracovaností opravdu potěšit. Drobnosti, které dávají smysl, jsou jednou z věcí, které mě na celé hře fascinují.

Zaplať

BDO praktikuje buy-to-play model s přídavným obchodem přímo ve hře. Zaplatíte tedy jednou a nikdo už po vás nechce pravidelné poplatky. Za perly, což je místní prémiová měna, si můžete přikoupit něco do šatníku pro svou postavu či drobné výhody, jež vám umožní postavu rychleji trénovat. Žádná vylepšení, která by ovlivnila přímo vaši šanci v boji, obchod díkybohu nenabízí. Uvítal bych pár „prémiových“ věcí, jako je například možnost resetování skillu u koně, které by šlo pořídit běžným hraním, ale faktem je, že nekoupíte nic, co by vám nějak pomohlo porážet ostatní či rychle získat lepší výbavu.

Jak to běží?

Optimalizace je překvapivě dobrá, zvláště, když si uvědomíte, jak hra vypadá a že nabízí komplexní, zcela otevřený svět. Sice není dokonalá, protože na doskakování předmětů a stínů občas narazíte, zejména pokud budete cválat na koni, ale to jde v případě tak rozsáhlého titulu odpustit. Na konfiguraci i7+980Ti se hra pohybovala při plných detailech ve 4K okolo 50 FPS, přičemž nejmarkantnější propad během opravdu masivní bitvy jsem zaznamenal někam k hodnotě 35 FPS. V 1440p si pak hra držela skálopevných 60 FPS. To jsou čísla, která nedokážou udržet ani některé koridorové akce, natož pak MMO s otevřeným světem.

Majitelé slabších počítačů navíc jistě ocení řadu možností, jak osekat efekty a vizuální kvalitu, aby získali co nejplynulejší zážitek. Musíte si pak samozřejmě odmyslet chválu směřující na grafiku, protože když zapnete plný "optimalizovaný mód," hra vypadá dost děsivě, ale také si ji plynule zahrajete na dost děsivém stroji.

Virtuální kasino

Napadají mě vlastně jen dvě věci, kvůli kterým by se BDO nemusela stát ideálním šálkem čaje pro všechny příznivce MMO a které jsou důvodem oné osmičky ve verdiktu. Je to nutnost obrovské časové investice, kterou si zkrátka ne každý může dovolit a role náhody. Náhodě je podřízeno opravdu kdeco, a občas šli tvůrci z Pearl Abyss i docela přes čáru. Že kůň při navyšování úrovně dostává náhodně generované přídavky k rychlosti, to ještě beru. Nízká šance na získání předmětů motivuje k delšímu hraní. Ale vylepšování předmětů, zejména pokud už se blížíte maximální úrovni, to dokáže zamávat s nervy opravdu solidně.

Pokud vylepšení selže, o zbraň díkybohu nepřijdete, pouze snížíte její maximální odolnost, což znamená, že se rychleji rozbije a vy musíte do města ke kováři častěji. Tuto odolnost lze získat zpátky, jenže zatímco u běžných zbrojí to opravář provede za pár šupů, u boss vybavení už jdou opravy do desítek až stovek milionů.

No a co, tak prostě vydělám peníze a pokračuji, ne? Chyba lávky, když totiž selžete při pokusu o dosažení úrovně +18 či vyšší, momentální úroveň se ještě k tomu sníží. Jinými slovy, máte +17, chcete +18, selžete, máte zpátky +16. Přidejte pár dalších selhání při pokusech o získání původních +17 a výsledkem je ztráta čtrnácti dní hraní! A to je už pořádná zkouška odhodlání ve hře vůbec dál pokračovat.

Na druhou stranu, nelze se ubránit dojmu, že tvůrci moc dobře věděli, jaké reakce tento systém vyvolá, a přesto, či snad právě proto, ho ve hře nechali. Black Desert Online je hra, která vás nechá se marně snažit a občas vám uštědří jednu ránu za druhou, ale která dovede přivodit takovou euforii. Otázka je, jestli budete mít nervy se do fáze euforického úspěchu probít...

Také to ale znamená, je nemožné získat maximální úrovně výbavy je nemožné. Vysněná zbroj na +20 se nepolapitelně třpytí v dáli a funguje jako droga, která vás nutí hrát dál. Jen počítejte s opravdu hodně hodinami času, který u hry strávíte. Výbavu na +20 například nemá v době psaní tohoto textu v západní verzi hry ještě nikdo, a i v Koreji, kde hra běží již dva roky, se ví snad o jednom jediném člověku. Hodně štěstí.

zdroj: Archiv

Stojí to za to

Výstraha směrem k funkci náhody ale platí pouze v případě, že potřebujete mít tu nejlepší výbavu a být mezi nejlepšími z nejlepších. Pokud takové ambice nemáte, můžete hrát v poklidném tempu, věnovat se třeba svému domečku, zahradě, či si postavit loďku a prozkoumávat moře. Black Desert Online je mimochodem snad jediné MMO, kde mě bavilo jen tak bezcílně chodit po světě a prohlížet si ho. Města, která opravdu vypadají jako živoucí úly plné řemeslníků a obchodníků, zkrátka jako skutečná města, svět, co dává smysl a jeho lákavé horizonty, to se jen těžko odmítá.

Hra také nabízí zajímavý přístup, kdy vás nechá konat řadu činností, aniž byste vůbec museli být u počítače. Není tak problém nechat svou postavu třeba chytat ryby či trénovat koně, když jdete do práce, abyste se vrátili k inventáři plnému ryb či trochu schopnějšímu čtvernožci.

Black Desert Online je návyková, svěží onlinovka, která skrývá gigantické množství obsahu a vyžití. Cesta k vrcholu je v ní sice opravdu trnitá a náročná na čas, ale to zase může fungovat jako dobrá motivace. Záplava příjemných detailů, obrovský a nádherný svět bez jediné hranice, akční zábavný boj a skvělý systém profesí, to vše dohromady skládá hru, kterou by si žádný MMO hráč neměl nechat ujít.

Smarty.cz

Verdikt:

Neobvyklé MMORPG, které překvapí a uchvátí řadou svěžích prvků. Dokáže sice otrávit rolí náhody, ale také potěšit ohromujícím výběrem možností a činností, jimž se lze ve hře věnovat, a obrovským, zcela otevřeným světem. K vrcholu ji navíc postrkuje fenomenální grafika, která v současnosti nemá v žánru konkurenci.

Nejnovější články