Arx Fatalis - první dojmy
zdroj: Archiv

Arx Fatalis - první dojmy

16. 3. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Arx Fatalis potěší hlavně ty hráče, kteří se shlédli v klasických RPG z dob minulých jako Dungeon Master či Ultima Underworld. Jak nás okouzlilo demo a co kromě vychytaného systému magie přináší?

Autor: Dreb
Publikováno: 16.března 2002


Zvětšit zdroj: Archiv O hře Arx Fatalis, kterou již pěkných pár let vytvářejí firmy Arkane Studios a Fishtank Interactive, se mluví jako o titulu, který potěší hlavně ty, kteří se shlédli v klasickém RPG z dob prvních fantasy titulů ve 3D - ve hře Ultima Underworld.

Francouzská firma Arkane Studios je sice na poli vývoje her úplným nováčkem, avšak její zaměstnanci nikoliv. Někteří z nich totiž pracovali například na hrách Fifa Soccer Manager, Space Hulk, Darklight, Theme Park, Beasts & Bumpkins, Ecstatica, Spyro the dragon, Messiah, Alone in the Dark 2, Sacrifice a dalších, takže zkušeností mají opravdu na rozdávání a doufejme, že je ve hře zúročí. To, jestli se jim to podaří, zjistíme až ve chvíli, kdy budeme v ruce držet CD s plnou hrou, ale něco již víme dnes - po zahrání dema.

 Inspirace v Ultima Underworld
Arx Fatalix se stejně jako Ultima Underworld odehrává prakticky celý v podzemí. Z nějakého, z dema zatím nevysvětlitelného důvodu totiž vyhaslo slunce a veškerý život se přestěhoval pod zem. A to nejen ten lidský. Do podzemí se přestěhovaly i jiné rasy jako například goblini, trolové, hadí lidé, krysolidé a další mutagení rasy. Ještě před vyhasnutím slunce městu Arx vládl mocný a moudrý král Polexus, který dal v době, kdy slunce přestávalo vysílat životadárné paprsky, vybudovat obrovské podzemní komlexy.

Při budování se všechny rasy spojily, avšak seskupení tolika temně založených duší na jednom místě má nejednu nevýhodu a muselo se jednou zákonitě projevit. To, že mezi sebou začaly všechny rasy po skončení prací válčit, je ještě celkem normální, jako hlavní zlo se ale začíná jevit vzniknutí kultu, který se snaží na světlo světa přivolat temného boha Akbaa. Práce tedy bude nad hlavu a pokud již teď tušíte, že to budou vaše bedra, které ponesou tíhu likvidace tohoto kultu, máte pravdu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Generování postavy
Samotné demo začíná u RPG jak jinak, než generováním postavy. K dispozici máte tři předdefinované obličeje, z nichž jeden je třeba nasadit na univerzální tělo a několik dovednostních bodů, které musíte rozdělit mezi vlastnosti a schopnosti. Vše podle klasického klíče přidám pár bodů do obratnosti a zvedne se mi trochu i obranyschopnost, přidám do síly a roste poškození, které je postava schopna udělat. Jakmile budete s rozvržením dovednostních bodů spokojeni, můžete se směle vrhnout do hraní. Při postupu na vyšší úroveň potom získáte klasicky pár bodíků, které rozdáte mezi jednotlivé dovednosti. Nekoná se taktéž žádná specializace, a tak je jen na vás, jakou cestou se vydáte. Cvičit můžete technické dovednosti, magii a boj, a je opravdu jen a jen na vás, co a v jakém poměru pro svoji postavu namícháte.

 Několik módů ovládání
Zvětšit zdroj: Archiv Po poměrně zmateném a nijak zvláště povedeném úvodním intru se objevíte v podzemním komplexu a jste páchnoucím goblinem odvlečeni do vězení. Gobliní vězení jsou ale pověstná tím, že stačí trocha selského rozumu a jste venku, takže za pár vteřin bude goblin, který vás do vězení odtáhl, ležet pod vašima nohama a prosit o milost. Jediné, co by vás mohlo na cestě z vězení trochu zdržet, je ovládání. To je totiž trošku nezvyklé, protože obsahuje několik různých módů. V pohybovém módu se hra ovládá stejně jako jakákoliv 3D FPS, tj. chodíte, skáčete, směr pohledu ovládáte pohybem myší.

Stiskem pravého myšítka se přepínáte do módu interaktivního, kdy se objeví kurzor a vy můžete brát, používat a přemísťovat kolem stojící předměty. Během této činnosti se ale nemůžete pohybovat, a tak, pokud třeba musíte někam přenést kámen a zatížit s ním plošinku, musíte se nejdříve přepnout do interaktivního módu, kámen sebrat, přepnou se do pohybového, přejít k plošince a opět se přepnou do módu interaktivního a kámen položit.

Třetí částí ovládání je mód bojový, ve kterém likvidujete nepřátele. Ten se vyvolává pomocí stisknutí levého tlačítka myši. Z mě nepochopitelných důvodů ale rovnou po stisku myšítka zaútočíte, což nepotěší hned z několika důvodů. Předně závisí intenzita úderu na tom, jak dlouho podržíte tlačítko a pak se také všechny předměty ve hře opotřebovávají a pokud tedy stisknete levé myšítko omylem, zbytečně přijdete o nějaký ten bodík trvanlivosti zbraně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vychytaný systém sesílání kouzel
Tři módy ovládání hry jsou až dost, co říkáte. Ale to ještě není všechno. Přichází totiž největší vychytávka a to mód, ve kterém sesíláte kouzla. A ten si pro svou originalitu zaslouží trochu obšírnější rozebrání. Ve většině her, kde používáte nějaké magické formulky, to většinou vypadá tak, že když na to máte úroveň, tak se vám buď kouzlo objeví v magické knížce anebo ho najdete na svitku a sešlete přímo z něj, či si ho opíšete do knížky. Ať tak či tak, sesílání kouzel je ve většině her tím naprosto nejjednodušším úkonem sestávajícím z jednoho až dvou kliknutí myší. Ne tak ale v Arx Fatalix! Vždyť seslání kouzla má být náročné a proto neumí kouzlit každý :-)

Zvětšit zdroj: Archiv V Arx Fatalix, lépe řečeno v demu této hry (v plné verzi to ale bude stejné, nebojte se :) se zaklínadla sesílají pomocí kreslení magických formulek myší do vzduchu. Abyste ale vůbec nějaké kouzlo seslali, musíte nejdřív najít samostatné runy, z kterých se kouzla skládají. Když jsem demo zkoušel prvně, nemohl jsem za boha seslat ani kouzlo na zapálení louče, protože jsme si bláhově myslel, že co runa, to kouzlo. To tak ale není! Z jednotlivých run totiž kouzla již skládáte sami a pokud nepřijdete na tu správnou kombinaci, kouzlo nikdy nesešlete.

Vytvářet ve vzduchu jdou všemožné obrazce, ale pokud jste dosud nenalezli příslušné runy, kouzlo se vám nepovede, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Seslání každé runy je taktéž doprovázeno zajímavým grafickým a zvukovým efektem, takže jsou kouzla nejen efektivní, ale i efektní. Abyste nemuseli pořád kreslit runy, a v boji na to občas opravdu není čas, je vám umožněno nakreslit si tři kouzla do zásoby a potom je již sesílat pomocí kliknutí na jejich symbol v levém dolním rohu obrazovky.

 Vlastní herní engine
Kromě symbolů namemorovaných kouzel, ukazatelů života a many, kouzelné knížky, ikony batohu, měšce a několika dalších symbolů váš výhled na okolí nic neruší a vy si můžete vychutnávat poměrně pěkně zpracované interiéry se spoustou všemožných, ať již použitelných či nepoužitelných předmětů. O grafiku se stará vlastní herní engine ARX a nutno uznat, že je poměrně slušný. Zvláště práce se světlem a stínem, kterou jsem si ale díky tomu, že mi do monitoru neustále pralo sluníčko, moc neužil, je opravdu pěkná.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jak jsem již naznačil o trochu výše, prostředí hry je dost interaktivní a mnoho věcí můžete přenést do svého inventáře. Mimo různých zbytečností nacházíte i bylinky a mnoho druhů jídla, které vám doplňuje životodárnou energii. Některé můžete slupnout hned, jiné, jako třeba syrové ryby, je třeba nejdříve upéct. Tímto se tedy dostáváme k další věci a to spoustě různých činností, které ve hře budete moci vykonávat. Sice se to asi nezvrhne v takové orgie jako například v Ultimě Online, ale dělat toho budete moci dost, včetně možnosti upéci si vlastní chleba či vytvořit jed, který zvýší účinnost vašich zbraní :-)

Zvětšit zdroj: Archiv Co se zvukové stránky týče, nelze z dema moc usuzovat - přestože jsou namluveny všechny dialogy a zvukem je doprovázeno i několik dalších činností včetně sesílání kouzel, nejedná se zcela jistě o kompletní a finální výtvor. I tak je ale zvuková kulisa celkem povedená.

Celkově lze z dema usuzovat na velmi slušnou kvalitu hry a pokud se autorům podaří ještě doplnit to, co v demu naznačují, mohlo by se jednat opravdu o velmi kvalitní zábavu.

Stáhněte si: Demo (158 MB)
Související články: Preview (září 2000)

 
Dreb
připravil: jd


 
 

Nejnovější články