Adventure Pinball - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Adventure Pinball - první dojmy

21. 3. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Pinball v Unreal enginu? Může toto spojení opravdu fungovat k prospěchu věci? To se dočtete v prvních dojmech z dema.


Adventure Pinball: Forgotten Island - první dojmy

Autor:jd
Publikováno: 21.března 2001

Hrozí zánik pinballů?
Pinbally, tedy počítačové zpracování oblíbené mechanické hry, nemají poslední dobou na růžích ustláno. Je to možná smutné, ale neúprosné marketingové zákony trhu velí vydávat dnes pouze real-time strategie a 3D střílečky. Jako by tam nahoře v kancelářích herních gigantů nikdo nepamatoval na dobu před nějakými pěti lety, kdy se u jednoho počítače ochotně mačkalo pět lidí jen kvůli tomu, aby si na střídačku zahráli Pinball Fantasies nebo Pinball Illusions a skvěle se přitom pobavili, respektivě se zasmáli na účet svého kamaráda, který neměl tak rychlé reflexy jako oni a ta zpropadená kulička se mu stále ztrácela někam v nenávratno. Autoři asi nejpopulárnějších pinballů ze švédských Digital Illusions už přesedlali na úplně jiný žánr a tak jsem již příliš nevěřil, že ještě nějakou novou kvalitní hru v tomto žánru uvidíme. Empire se svou sérií Pro Pinballů, které k úžasu mnohých obsahovaly pouze jeden jediný stůl, rezignovali již úplně a z těch větších firem se těmto hrám během poslední dobou věnovala pouze Sierra, jejíž 3D Ultra Pinbally ale za moc nestály a nudily po pár minutách.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už to vypadalo, že jsou pinbally (alespoň z hlediska AAA-titulů), mrtvým žánrem, když se z ničeho nic před pár týdny objevilo ohlášení hry Adventure Pinball: Forgotten Island od firmy Digital Extremes. Ta má s pinbally z dřívějška poměrně bohaté zkušenosti (Extreme Pinball či Epic Pinball), ale před příchodem nového milénia strávili její zaměstnanci nejvíce času výpomocí Epicu s jejich Unreal a Unreal Tournament enginem. Zřejmě někdy v té době si někdo z nich uvědomil, že když můžou existovat Tetris v Unreal enginu, proč by oni nemohli oprášit své dlouholeté zkušenosti s tvorbou pinballů a udělat si ten svůj, taktéž poháněný tímto univerzálním enginem. Vydavateli Electronic Arts se jejich netradiční záměr zalíbil, slovo dalo slovo, a výsledkem jejich snažení je o víkendu vydané demo, které bude co nevidět následovat plná verze hry. Pojďme se tedy na něj trochu blíže podívat.

 Výhody Unreal enginu
Jak již bylo řečeno, hra Adventure Pinball: Forgotten Island je pozoruhodná především tím, že běží na výrazně modifikovaném Unreal enginu. Co to znamená? Nic menšího, než první pinball opravdu v 3D provedení. Zapomeňte na reklamní žvásty Sierry a podobných výrobců, jejichž pinbally jsou sice možná hezké po grafické stránce, ale výhled v nich je statický na 2D stůl a svým způsobem i nudný. Teprve v Adventure Pinballu nabývá výraz 3D reálných rozměrů a to především díky kameře, které nedělá problém si podle vašich výsledků zalétnout vždy tam, kam je to zrovna potřeba. Abyste to správně pochopili, pohled na stůl je po většinu času z klasického pohledu (tedy zeshora), což je samozřejmě kvůli přehlednosti nezbytné, ale jakmile trefíte nějaký cíl, kamera se tam plynule přesune. Na hratelnost to sice nemá pražádný vliv, ale určitě je to vítaným zpestřením. Tím je bezesporu i fixní kamera umístěná v nejrůznějších tunelech, která sleduje váš míček při průletu rampami.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi se mnou budete souhlasit v tvrzení, že každý správný pinball by měl hráče po co možná nejdelší dobu bavit a nabízet mu stále něco nového. Toho jsou si samozřejmě vědomi i lidé z Digital Extremes a proto na jeden v demu obsažený stůl umístili nejrůznější serepetičky. Těmi jsou například jakési housenky, které se po hracím stole procházejí stále sem a tam. Nejen že blokují a odrážejí vaše pokusy o přesné odpaly, ale po jejich zásahu je postupně ničíte a získáváte za to body. Nestačí? Dobrá, tak něco jiného. Co byste řekli na jednoho z osadníků vesnice, který když se zmocní vaší kuličky, hodí ji kamsi do neznáma? Ta pak skončí v jeskyni, tedy dalším malém hracím stole. Uznávám, že to není něco přehnaně originálního a mohli jsme to vidět třeba právě v pinballech od Sierry, ale i zde to dělá hru mnohem zábavnější. V tomto malém pod-stole má hráč zase úplně jiný úkol a to vystřílet všechny (neustále se obnovující) krystaly, za což je samozřejmě odměněn bonusem. Pokud vás už krystaly nebaví, není nic snažšího, než nechat kuličku propadnout a ocitnete se zpátky na hlavním stole, ale s jinou lávovou kuličkou, která létá o něco rychleji a zanechává za sebou ohnivou stopu. Jednoduché, ale zábavné.

Přítomnost příběhu
A tímto se dostáváme k celému jádru pudla - každý stůl má totiž nějaký svůj "příběh" s úkolem, po jehož splnění se teprve dostanete dál a odemknete další stoly. V demu máte možnost hrát pouze jeden z nich, ale už na něm je dobře vidět, co nás asi čeká na dalších devíti stolech v plné verzi. Úkol tu zní - zachránit vesnici, kterou ohrožuje řeka s lávou z nedaleké sopky. K tomu vede pouze jediná cesta - prostřelit míčkem všechny rampy, poté se trefit do bongu, který otevře díru do země a nakonec na speciálním stole zničit krystaly a shodit na sopku obrovský balvan. Možná to takhle vypadá složitě, ale všechny cíle k zasažení jsou vždy jasně identifikovány šipkami, a tak už záleží jen na vašem umu ve zvolení správného úhlu odpalu. Po pár desítkách minut tréninku vám splnění úkolu nebude dělat problém a dosáhnete ho klidně i na jediný míček. Jakmile splníte cíl stolu, přehraje se krátká skriptovaná sekvence (v tomto případě jak balvan padá na sopku), ale hra tím nekončí, můžete hrát stále dál. To je tak trochu škoda, dalo by se určitě vymyslet nějaké pokračování děje na daném stole, aby vás hra v tom okamžiku nepřestala bavit. V demu také chybí oblíbená varianta hry s více míčky najednou, kdy nevíte co odpalovat dřív, ale doufejme, že v dalších stolech se s ní setkáme.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po grafické stránce není co Adventure Pinballu vytýkat. Použitý Unreal engine se, ač se to může zdát udivující, ukázal být ideálním řešením pro tento typ hry. Vzhledem k relativně malé velikosti stolu a množství objektů na něm obsažených se hra nikdy neseká (ještě aby na PIII-800, GF2MX & 256 MB RAM) a přitom vypadá velmi atraktivně po vizuální stránce. Se zvuky už to je trochu horší, jednotlivé efekty pří střílení například do krystalů nebo vody jsou celkem věrné, ale po celé hraní vás provází jakýsi komentátor, jehož asi tři stále se opakující výkřiky se většině lidí stanou velmi otravnými. Hudbu v demu nenajdete vůbec, ale to je doufám jen kvůli zachování rozumné velikosti downloadu na 17 MB - pokud by chyběla i v plné verzi, bylo by to jistě velkým mínusem. Ovládání je bohužel natvrdo nastaveno na několik písmen a nedá se změnit, což by někomu mohlo vadit a i já bych si celkem rád nastavil obě nejdůležitější klávesy na něco většího, například na SHIFTy. Tilt jako takový (tzn. pohnutí stolem při bezvýchodné situaci) se mi ani jednou nepovedl, ale to bylo nejspíš způsobeno tím, že jsem se v daný moment nemohl trefit na ty správné klávesy :)

Opravdu chcete tvořit nové herní stoly?
Deset stolů, které by se měly skrývat v plné verzi Adventure Pinballu, není nějak oslnivé číslo, ale tvůrci hry se zřejmě spoléhají na to, že samotní hráči vytvoří nové stoly v editoru, který funguje na způsob UnrealEd (viz poslední obrázek). Ten je k mému překvapení obsažen i v demu a tak každý jedinec, který je ochoten strávit několik hodin naučením se všech jeho vlastností, si může vytvořit stůl vlastní. Na tomto místě je nutné dodat, že se nejedná o něco extra jednoduchého, každý stůl totiž má spoustu aktivních míst, které způsobí něco na jiném místě či vyvolají nějakou skriptovanou sekvenci. Navíc je potřeba brát v úvahu, že každý nový stůl musí být navržen tak, aby se na něm kulička někde nezasekávala a zároveň byl zábavný... No uvidíme, ale nedávám si příliš mnoho nadějí, že se po vydání plné verze hry budou na netu objevovat stovky nových kvalitních přírůstků jako v případě normálních levelů do Unrealu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste tyto první dojmy z dema dočetli až sem a čekáte na nějaké shrnutí, tak vězte, že Adventure Pinball naplnil všechny mé očekávání a už se moc těším na plnou verzi, která brzy vyjde, ale bude nejspíš pokořena za méně než jeden víkend, což je asi jediným záporem nejen této hry, ale všech pinballů vůbec.

jd

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Nejnovější články