Základní princip fungování křížence mezi singleplayerem a multiplayerem už znáte. Jelikož jsou bližší podrobnosti o náplni The Crossing složitější k pochopení, definujme nejprve živé účastníky hry jejich rozdělením do dvou táborů. Vyvolení jsou těžce obrnění, obvykle spolupracují v co-opu dva (např. vy a přítel) a většinu času prochází singleplayerovým příběhem. Na opačné straně barikády stojí Žoldáci, kteří občas zastanou roli jejich nepřátel. Zatímco tedy Vyvolení plní standardní příběhové mise (proti AI), Žoldáci si to úplně bokem rozdávají mezi sebou v týmovém multiplayeru při dobývání území či vlajky. Jakmile Vyvolení dokončí (po každých cca 10-15 minutách) určitý úsek příběhu, server je v závislosti na zvolené obtížnosti či pingu apod. pošle na speciální mapu, kde se utkají s živými Žoldáky (možná po chvilce čekání, než oni dohrají své deathmatchové kolo). Ti se do hry zapojí, resp. vtělí se do dosavadních postav AI protivníků jako agent Smith v Matrixu kupříkladu poté, co počítačem řízený protivník spatří Vyvolené a zavolá o pomoc nebo vyhlásí poplach (při cutscénách se samozřejmě nenadále neobjeví).
Aby byla jakžtakž zaručena vyváženost, proti jednomu "příběhovému" Vyvolenému nastoupí vždy 5-6 lidí Žoldáků. Ti budou po zabití cíle odměněni povýšením (podobně jako Vyvolení, když se třeba dostanou do budovy nepozorovaně zadním vchodem). Žoldáci se po svém úmrtí beztrestně vrátí do síťové hry, kde si mimochodem nemohou dělat, co se jim zachce - pokud se na celou dobu schovají za bednu nebo se budou poflakovat po mapě a Vyvolení se jim vzdálí, nejprve je varuje hláška a poté budou ze hry vykopnuti, aby je mohl nahradit schopnější živý Žoldák (z těch čekajících ve frontě) nebo počítačový nepřítel. Nemusí přitom vždy platit pravidlo, že všichni Žoldáci bojují proti Vyvoleným, jako třeba při obraně řídící věže. V jiném levelu se Žoldáci rozdělí na dva desetičlenné týmy, z nichž jeden bude asistovat postupu Vyvolených.



Dalším zpestřením se stane situace, kdy jeden ze Žoldáků dostane v určitý moment nabídku stát se Vyvoleným a jeho úkolem bude utéct ze stok, kde stále zuří bitva mezi dvěma deathmatchovými týmy, kterým tím pádem přibude nový cíl (tzn. zabít zrádce). Potkat se ve hře teoreticky mohou i dva páry Vyvolených... O rozšiřující nápady nemají tvůrci nouzi a ještě debatují o eventuální přítomnosti center, kde by se potkávali Žoldáci, hráli minihry, nakupovali nebo vyměňovali předměty, ale to už by pak sklouzlo do žánru RPG / perzistentního online světa, který by možná byl příliš velkým soustem pro 40-členný tým vývojářů. Ti se naštěstí drží při zemi a samozřejmě dobře ví, že i s vyladěním cross-player hratelnosti budou mít spoustu práce minimálně na jeden rok.
Oproti předchozímu titulu od Arkane Studios, Dark Messiah of Might & Magic, má být The Crossing mnohem brutálnější - s více pohyby, o střetech s více protivníky naráz i s možností přepadení z výšky (ze střechy domu). A čím se zde vlastně bude bojovat? Templáři vsadí na pasti, rozstřikovač se stlačeným vzduchem či vystřelovací hák, s nímž se dá snadno přehoupnou nad obětí, během čehož vytasí meč a provedou závěrečné kombo (viz nový trailer 18 MB či screenshoty). Kouřovou bombou nebo škrtící strunou budou kontrovat zástupci opačného světa. Při jeho vymýšlení se autoři částečně inspirovali občanskými nepokoji na předměstí Paříže a částečně filmem The Others (Ti druzí s Nicole Kidmanovou, který vyprávěl o koexistenci lidí a duchů, než jejich soužití jednoho dne narušily nevysvětlitelné události a podivné halucinace). V příběhu The Crossing totiž je Francie zmítána chaosem na ulicích a zároveň silnou vírou, kdy ta první strana je velmi svobodná, ta druhá naopak organizovaná a bojují spolu o ovládnutí země.