Sunset se inspiruje Gone Home, ale řeší občanskou válku
zdroj: tisková zpráva

Sunset se inspiruje Gone Home, ale řeší občanskou válku

20. 3. 2014 13:55 | Preview | autor: Ladislav Loukota |

Na to, že Gone Home mnozí ani nepovažují za videohru, začíná její pátrací hratelnost nápadně inspirovat i další hry, nejnověji například záležitost Sunset. Její zápletka: píše se rok 1972 a v subtropické banánové republice zuří občanská válka. Jazýčkem na jejích vahách překvapivě nebude nejdrsnější chlapík na ostrově, nýbrž ordinérní uklízečka.

Právě ta má totiž ve této first-person adventuře od studia Tale of Tales (karkulkoidní The Path, Luxuria Superbia) skrze své pravidelné návštěvy penthousu patřícího bývalému filantropovi rozhodnout, jakým směrem se osud obou postav a možná i fiktivní země samotné bude dále ubírat. Kontury celé hry znějí zajímavě, přesto však stále poněkud mlhavě. Podle zakladatelů studia Aurie Harvey a Michaela Samyna se však nemáme bát kočkopsího výsledku.

"Je to jako střílečka, v níž ale nehrajete za hrdinu, ale jednoho z lidí v davu. Zároveň se to blíží pocitu z života ve dnešním světě, kdy jsme obklopeni důkazy války, necítíme se však její součástí. Naše hra obsahuje jak empatii, tak i apatii." Možná by se autorská dvojice měla lépe naučit definovat své nápady. Každopádně má být celé hraní postavené na pravidelných, týdenních návštěvách onoho filantropova bytu. Ve finále bude na hráči odhalit roli majitele bytu v okolo proudící válce (mluví se přímo o žánru "politického thrilleru"), i rozhodnout, "jak se vyvine vztah obou postav. Budete milenci? Bojovníci? Přátelé či zrádci?" 

Celý Sunset tak působí jako jakási minimalistická verze epických žánrových příběhů, nepodobná například zápletce Grand Theft Auto: Vice City, ovšem celého vyprávěného z pohledu ven nechodícího recepčního z Tommyho hotelu…

I pokud však nebudeme vtipkovat, doslova „komorní“ zasazení skýtá celou řadu výhod, které by teoreticky mohli při rozšíření žánru jednoho dne docenit i hráči hněvající se na původní Gone Home. V miniaturní lokaci lze totiž jednoduše aplikovat libovolně gigantické zasazení „za okny“. Lze se více soustředit na charaktery, nikdy přitom neříká, že hra musí být zcela prosta akce, jenje třeba ji dávkovat výrazně méně. A celou story lze pojmout skutečně košatě s mnoha, mnoha možnými rozhodnutími, které nebudou jenom kosmetického charakteru, nýbrž mohou zcela proměnit role vztahů několika postav. Možností je řada, už Warren Spector ostatně tento subžánr kdysi předpověděl ve svém konceptu „one city block“.

Uvidíme, jak se Sunset ještě postupně vyvrbí. Pro studium Tale of Tales je Sunset sice největším projektem od The Path z roku 2009, stále je ale vyvíjen velmi malým týmem cirka šesti lidí. Hra by měla dorazit někdy příští rok na PC, Mac a Linux.

Nejnovější články