Middle-earth: Shadow of Mordor slibuje nelineární dobrodružství
zdroj: tisková zpráva

Middle-earth: Shadow of Mordor slibuje nelineární dobrodružství

14. 11. 2013 14:30 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Čerstvě oznámená akční adventura s RPG prvky a z pohledu třetí osoby s názvem Middle-earth: Shadow of Mordor možná na první pohled vypadá jako snaha využít licenci. Ale Game Informer se o titulu pořádně rozepsal a zdá se, že studio Monolith zkouší vytvořit něco, co by mohlo aspirovat na pojem next-gen i mimo oblast audiovizuálního zpracování.

Ale pěkně popořádku. Middle-earth: Shadow of Mordor se odehrává v Tolkienově Středozemi v období mezi Hobitem a Společenstvem prstenu. Sauron se probírá do své nové existence, jeho armády táhnou do Mordoru a v budoucnu z něj udělají známou pustinu. V době, kdy se odehrává Middle-earth: Shadow of Mordor, byste ale Mordor nepoznali.

Stromečky, kytičky, zbytky starých pevností. Prostě relativně normální krajina. Hlavní hrdina Talion patří mezi posádku hraničářů, kteří střeží Morannon. Právě Talionova posádka dostane první zásah od předvoje Sauronovy armády vedené jeho nejlepšími kapitány. Během útoku padne celá posádka, včetně Talionova mentora, jeho ženy i dospělého syna (Talion zjevně není žádný zajíc) a nakonec jeden z velitelů zabije i poraženého Taliona.

Jiný příběh by tím končil, Talionův začíná. Vzhledem k tomu, že ve Středozemi se různé entity občas nemají k tomu, aby zůstaly definitivně mrtvé, není až tak překvapivé, že si Taliona vybere vtělení pomsty jako nástroj, kterým trochu pocuchá Sauronovy přípravy na válku. Což nutně neznamená, že z toho má Talion radost, protože by asi raději zkusil své štěstí s posmrtným životem se ženou a synem.

Talion se tedy vydá do Mordoru, který zrovna prochází transformací a začne likvidovat důležité i méně důležité aktéry. Obsahem hry ale bude i odhalování toho, kdo je vlastně onen přízrak, který tvoří Talionovu součást a stejně tak to, co můžeme nalézt v Talionově minulosti. Důležité je, že přízrak či duch, který Taliona oživil, je samostatnou entitou. Kromě oživování poskytuje hraničáři různé schopnosti, jako třeba možnost vidět v přízračném světě, což mu umožní hledat správnou cestu nebo ještě lépe, své cíle.

Zabíjení skurutů

V demu byly předvedeny dvě mise. V první měl hrdina zlikvidovat skuruta jménem Ratbag. Zároveň je Ratbag ale jen cestou k vyššímu cíli, svému veliteli Orthagovi, jemuž dělá bodyguarda. Tady nastupuje to, co by mělo Middle-earth: Shadow of Mordor odlišovat od současných tradičních akčních adventur. Monolith svému systému říká Nemesis a podle všeho by měl simulovat živoucí svět.

Kupříkladu, každá jen trochu významnější postava by měla mít své preference, silné stránky, slabosti a hlavně by měla komunikovat a navazovat různé vztahy s jinými. Takže skřeti se spolu budou hádat, budou lovit a jednotlivé postavy, pokud boj s vámi přežijí, si vás budou pamatovat a možná pokračovat v dalším životě.

Dokládají to příklady v daných misích. Když už Ratbaga zaženete do kouta, ať už bojem s jeho pohůnky nebo připlížením a přepadem, a zastavíte jeho útěk, budete mít na výběr. Pomocí schopností vašeho přízraku si můžete kohokoliv podmanit. Můžete donutit Ratbaga, aby si zahrál na zvěda a informoval vás o pozici svého šéfa, Orthaga. Nebo jej můžete pustit, aby o vás povídal kolegům skřetům a ti se báli strašlivého hraničáře, který si pro ně přijde. V demu padla volba na vtisknutí příkazu Ratbagovi, aby se pokusil svého velitele zabít.

Během postupu můžete podmaňovat i další orky, takže při plíživém postupu můžete mít spoustu spojenců z donucení, které vypustíte na jejich spolubojovníky, až nadejde váš čas. Každopádně, Ratbag v pokusu o zabití selhal, ale Orthaga oslabil. V následném duelu Talion skuruta zabil a jeho pohůnci se rozutekli. I v tuhle chvíli nastupuje systém Nemesis. Někteří skřeti vás budou nenávidět a pamatovat, jiní využijí situace a jeden z nich postoupí na Orthagovo místo.

Časosběrný dokument

Právě vývoj situace v čase by měl být jedním z hlavních taháků Middle-earth: Shadow of Mordor. Příklad nabízí druhá mise z dema. Talion chce zabít lstivého skřeta jménem Mogg Lidojed, který po něm pátrá. Poté, co jej uprostřed živoucí osady najde (Mogg prý zrovna bojoval s jedním ze skřetů), bude muset vymyslet co dál. Mogg je zkušený bojovník, je imunní na některá komba a zakončovací údery. Poté, co došlo k zlikvidování Mogga se ale na Taliona vrhla náhodně procházející skupina skřetů a jelikož novináři hrající demo neutekli, Talion zemřel.

Konec? Kdepak. Přízrak Taliona opět oživí, ale až po určitém čase. Mezitím prochází společnost skurutů přirozeným vývojem. Velitelem oné náhodné skupinky, která vás zabila, je jistý Ukakuga. A kdo jiný se hodí na uvolněné místo po zabitém veliteli, než ten, kdo Moggova vraha zabil? Takže po dobu vašeho vstávání z mrtvých se z Ukakuga stane jeden z nižších náčelníků, což by se bez několikeré souhry náhod nestalo.

Navíc si vás bude Mogg pamatovat včetně styl boje a nejspíš i to, že vás už zabil – to až se znovu setkáte. Pokud se setkáte. Zabít jej nebude povinné, Mogg není hlavním cílem. Ale třeba budete chtít srovnat účty. Tady už bude Middle-earth: Shadow of Mordor těžit z pravidel otevřeného světa. Jednotlivé postavy a aktéři budou reagovat na vaše činy a existenci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nechte si oběť "dozrát"

Vraťme se ale zpět k Orthagovi. Při vašem prvním setkání jste jej mohli zabít, ale klidně mohl i uniknout. Pokud zdrhnul, odnesl si těžké popáleniny, ale přežil, což není k zahození. Pokud byste jej hned napoprvé zabili, dostali byste nějaké ty zkušenosti. Pokud ale přežil, stane se z Orthaga zkušený bojovník, který se sice bojí ohně, ale je mnohem silnější, odolnější a stane se jedním z náčelníků. Když jej zabijete až v tuto chvíli, bude suma zkušeností mnohem větší, což podporuje dojem z vývoje celého světa.

Získané zkušenosti budou reflektovat a odměňovat určité styly hraní. Zabíjíte ze zálohy plíživým stylem? Dostanete bonus do zkušeností. Jdete na věc přímo, bojujete se svým hraničářským mečem a rozsekáváte tucty nepřátel? Pokud se vám povede velké řetězení útoků, čekejte bonus do zkušeností. Nebo máte raději svůj luk a povedl se vám zásah do hlavy? Za přesnost dostanete bonusové zkušenosti. Můžete je pak utrácet do různých druhů schopností – hraničářských a přízračných. Hraničářské umožňují třeba pořádnou ranou těla shodit nepřítele na zem (nebo ze srázu), udělat z běžného zabití ze zálohy skvělý začátek bojového komba nebo vám umožní těsně před smrtí provést poslední útok, který vás třeba zachrání.

Přízračné schopnosti zvládnou vysávat energii z nepřátel, teleportovat se na krátkou vzdálenost nebo přidávat šípům efekt výbuchu ohně. Prostě nadpřirozené záležitosti. Kromě zkušeností budete získávat i runy pro své zbraně – hraničářský meč, zlomený meč vašeho syna, který Talion používá jako dýku, a luk. Runy ale nebudou asi jen bonusové, každé vylepšení bude stát něco z jiné vlastnosti. Celkově to vypadá, že hra bude odměňovat určitý přístup či specializaci ve smyslu systémovém, tak i v podobě zkušeností. Když se budete hodně snažit být plíživý zabiják, hra to náležitě ocení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Glum, glum

Talion nebude jako naštvaný duch pomsty za nepřátelskými liniemi rozhodně sám. Tvůrci slíbili spoustu vedlejších postav a prý by se mohl objevit i Glum. Boj samotný evokuje, batmanovskou Arkham sérii, takže čekejte komba, protiútoky, skákání, ale též šplhání po lanech, římsách, útoky z výšky i plíživou likvidaci. A kdyby vás nudily hlavní mise, můžete se courat otevřeným světem a sledovat třeba divoké obry, lovit smečky vrrků (nebo se jimi nechat lovit) či se prostě kochat Mordorem, který má teprve nakročeno k podobě z Pána prstenů.

Middle-earth: Shadow of Mordor je hodně ambiciózní projekt. Až se člověk bojí, aby všechny ty sliby o vlastnostech Nemesis systému byly pravdivé a nebyly jen přehnaným přáním tvůrců z Monolith. Dle popisu hra působí jako sympatická kombinace Akrham City/Origins a posledního Splinter Cellu s příběhem, který napíše Christian Cantamessa, jenž stojí třeba za Red Dead Redemption. Začínám se na Middle-earth: Shadow of Mordor těšit. Pokud ale patříte mezi fundamentální Tolkienovy fanoušky a nechcete, aby byl svět Středozemě jakkoli měněn a doplňován novými příběhy, je tu asi jen jedna pomoc - hru nesledujte a nehrajte, zážitek z knihy vám její existence přeci nezmění.

Nejnovější články