Hardcore pojetí taktické tahovky Mordheim zaujme na první pohled
zdroj: tisková zpráva

Hardcore pojetí taktické tahovky Mordheim zaujme na první pohled

13. 9. 2014 16:45 | Preview | autor: Jakub Kovář |

Mordheim je město, které srovnala se zemí katastrofa takového rozměru, že ji tvůrci označují za „fantasy Černobyl.“ Kometa však s sebou mimo destrukce přinesla i cenné suroviny, o něž se ve městě přetahuje hned několik stran. A je pouze na vás, které z nich se chopíte, a dovedete ji k vítězství v boji, v němž se chyby neodpouštějí. Smrt je zde totiž permanentní, okrádat protivníky můžete ve hře pro jednoho hráče i v multiplayeru, a každý moment může být pro vaši jednotku tím posledním.

Vše probíhá přesně podle principů deskové verze Mordheim, s nimiž počítačovou verzi srovnával už Aleš v dojmech z E3. Deskovou verzi neznám, ale líbilo se mi, co jsem viděl nedávno v demoverzi na Gamescomu. Základem hry je tahový systém založený na bodech pohybu a akčních bodech. Každá jednotka disponuje v každém tahu čtyřmi body v obou kategoriích.

Body pohybu logicky slouží k přesunu. Dosah každé jednotky je určený dosahem soustředných kruhů – posun k hranici prvního kruhu odpovídá spotřebě jednoho bodu pohybu, k druhé linii dvou atd. Modré body můžete dále využít i k dalším činnostem, jako je třeba dobíjení střelných zbraní nebo lezení po zdi. Červené body využíváte k útokům, aktivaci speciálních schopností a kouzlení, nebo v případě jejich nevyčerpání na konci tahu jednotky, i k případným protiútokům.

Mordheim: City of the Damned zdroj: tisková zpráva

Ork! Skaven! Akce!

Výsledný systém zaručuje pohyb jednotky v reálném čase, ale za pevně daných pravidel. Mordheim je proto plynulá tahovka a kvůli maličkosti, která může vypadat jako úlitba filmové atmosféře, by ji rozhodně neměl zavrhnout žádný fanoušek strategií. Zejména s přihlédnutím k tomu, že výsledkem je taktické soupeření, co působí dynamicky, moderně, ale zároveň si uchovává patřičnou náročnost.

Mordheim ve svých pravidlech zahrnuje i spoustu postihů, které jiné hry ignorují. Pokud má vaše jednotka třeba jen jednu nohu v důsledku zranění z dřívějších bitev, nebo je navlečená v těžkém brnění, jen těžko někam vyšplhá. Jednotky s nízkou morálkou těžko zvládnou hod na iniciativu a mohou se jim také rozklepat ruce.

Vedle toho vyniká i odlišnost jednotek. Všechny najímáte, upravujete jejich statistiky, vyzbrojujete, oblékáte do slušivých oblečků a přiřazujete jim skilly dle vlastního uvážení v rámci přísných RPG pravidel a samozřejmě i získaných zkušeností. I jednoruký veterán tak může být platnější než vyklepaný nováček.

Mordheim: City of the Damned zdroj: tisková zpráva

Přelez, přeskoč a hlavně přechytrač

Ve hře také ohromně záleží na vhodném umístění svěřenců. Protiútoky jsou silnou zbraní, stejně jako se vyplácí brát v potaz vertikální pojetí herního světa. Město vyniká především množstvím podchodů, nadchodů, několikapatrových budov a dalších podobných radostí, které musíte brát v potaz. Taktické možnosti působily i v krátkém demu bohatším dojmem než je v podobných hrách obvyklé.

Se samotným městem Mordheim souvisí další speciality, které si na hráče tvůrci přichystali. Město zůstává po dopadu meteoru plné pastí a nástrah, na nichž má podíl Chaos. Není proto divu, že se vyplatí občas obětovat nějaký ten bodík na odhalení nástrah prostředí a jejich využití proti nepříteli.

Tvůrci se dále chlubí i dvěma druhy úrovní. První jsou ručně dělané, mají originální atmosféru, zachycují významné stavby a slouží především jako kulisy úrovní v kampani pro jednoho hráče. Mnohem zajímavější je procedurálně generované prostředí, v němž se mají odehrávat jak náhodné bitky, tak i multiplayerové zápasy. Průzkum a přizpůsobení se prostředí tak budou hrát v Mordheimu důležitou roli - a to se mi opravdu líbí.

Mordheim: City of the Damned zdroj: tisková zpráva

Filozofie plynulé, lehce filmové, stylové ale pořád hardcore tahové strategie se Mordheim daří praktikovat na výbornou. Přesvědčit se o tom na vlastní kůži bude možné již brzy. Tvůrci mají v plánu odstartovat v průběhu září uzavřenou betu a o pár týdnů později potom hru nabídnou široké herní obci v rámci early access na Steamu. Následovat by pak mělo regulérní vydání hry někdy v příštím roce -  nejen na PC, ale pravděpodobně také na Xbox One a PS4. Záleží to na jednání s Microsoftem a Sony, nicméně tvůrci prozradili, že jsou na dobré cestě. 

Nejnovější články