Gran Turismo 7 bude tou pravou poctou motorsportu. Srdce milovníka aut zaplesá
zdroj: Sony

Gran Turismo 7 bude tou pravou poctou motorsportu. Srdce milovníka aut zaplesá

2. 2. 2022 23:30 | Preview | autor: Patrik Hajda |

Právě nás dělí pouhý měsíc od příjezdu roky očekávané závodní simulace Gran Turismo 7 a po absolvování digitální novinářské konference s tvůrcem série Kazunorim Jamaučim nemohu jinak než být natěšený jako dítě na ten nejsladší bonbón.

Tvůrci už nějakou dobu opakují, že sedmý díl hlavní série bude o automobilové kultuře jako takové, ale až během prezentace jsem pořádně pochopil, co to přesně znamená. Celý trik je v novém systému Gran Turismo Café.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Jedno caffè latte, prosím

Ano, jde skutečně o kavárnu, která nabízí mnoho meníček. Menu a kavárna jsou hlavním tahounem kampaně, v níž se po vás chce sbírat konkrétní vozidla a plnit výzvy přesně tak, jak to diktují jednotlivé Menu Books. Nemá přitom jít o nic náročného, spíš o takového průvodce tím, co všechno hra nabízí. A že toho je vážně dost, ale o tom později.

Tady nejde o to, být nejlepší, vyhrát všechny závody a vystavit si na poličku přehršel trofejí. Jde o to, přičuchnout ke konkrétním vozidlům automobilové historie a něco se o nich dozvědět. Jakmile totiž splníte jedno z menu, provozovatel kavárny vám o vozech v něm něco poví.

Ale to nejlepší teprve přijde. Studiu Polyphony Digital se totiž podařilo sehnat původní designéry některých z aut, takže si v této kavárničce při prohlídce přenádherných tvarů historických i moderních kousků vyslechnete slova od těch nejpovolanějších – vzpomínky a zkušenosti těch, díky nimž auta vůbec existují.

zdroj: Sony

Gran Turismo 7 nebude chybět ani automobilové muzeum známé z Gran Turismo Sport, v němž se dozvíte něco o vývoji zastoupených značek skrze první náčrtky a reálné fotografie prototypů, hotových vozidel a důležitých postav z jejich vývoje.

Mladí a zhudebnělí

Auta, auta, auta. Jasně, o tom je každá závodní hra, ale z prezentace GT7 nabývám dojmu, že mě skutečně bude víc těšit auto vlastnit a něco se o něm dozvědět než se s ním prohánět po okruhu. Jamauči na to ostatně klade velký důraz, když považuje za naprosto logické předávat znalosti o automobilové kultuře mladší generaci, která dnes už o auta nejeví takový zájem.

Na mladší a nové hráče přišla řeč několikrát. Pro takové hráče je připravená obtížnost „začátečník“, ze které pak mohou přesedlat na „pokročilého“. Pokud už jste Gran Turismo někdy hráli a jste zkušenými závodníky, máte prý rovnou sáhnout po obtížnosti „expert“, protože pokročilý by pro vás nemusel představovat výzvu.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Mladí hráči (ale nejen oni) by si prý rovněž měli užít nový herní mód Music Rally. Jedná se o pozoruhodný režim, který má vyřešit odvěké dilema – chci v závodě víc slyšet hudbu, nebo zvuky auta? V Music Rally se logicky upřednostňuje poslech skladeb, kterých bude k dispozici přes 300 od více než 75 umělců.

Ve své podstatě jde o variaci na závod skrze checkpointy s tím rozdílem, že tu nemá jít o zběsilou jízdu, ale o relax v krásném autě při poslechu podmanivé hudby. Ale soutěživí hráči tu rovněž najdou vyžití. Do začátku závodu dostanete určitý počet beatů, které budou odtikávat na základě rychlosti zvolené skladby, přičemž průjezd branou vám nějaké beaty přidá. Cílem je dojet co nejdál.

A u hudby se zdržím ještě na jeden odstaveček (pro tvůrce je opravdu velmi důležitá). Proměnou prochází záznamy ze závodů. Takzvaný Music Replay se postará o náhodnou generaci kamer při přehrávání záznamu, přičemž záběry se tvoří na základě rytmu dané písně. A jelikož se přepínají náhodně, bude opětovné zhlédnutí záznamu se stejným songem jiné.

Z brouka závoďákem

Ale zpátky k autům. Těch bude v Gran Turismo 7 přes 400, tedy alespoň při vydání, protože se samozřejmě počítá s dodatečným obsahem. Budete je kupovat u tří různých obchodníků – Brand Central nabízí auta od roku výroby 2001, Legendary Car Dealer se zaměřuje na klasické veterány, o kterých se zde navíc něco dozvíte a pro zbytek musíte k Used Car Dealer, který vám prodá auta z druhé ruky.

Zpočátku si zazávodíte ve 34 lokacích na 97 variacích okruhů, ať už existujících, či smyšlených. Některé tratě se pojedou i na šotolině, což série předvedla už v Gran Turismo Sport, ale nepočítejte od začátku se sněhem, i když se ho pravděpodobně dočkáme někdy po vydání. Vedle okruhových závodů dojde i na mise, kde budete například driftovat či závodit na čtvrt míle.

Značných změn doznal tuning, který je teď ještě košatější než kdy dřív. Hráč, který není úplně znalý funkcí jednotlivých mechanických i elektronických částí vozidla, bude z nabídky tuningu asi pořádně vyděšený a o to víc se nadchne skutečný petrolhead.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Novinkou tuningu je výpočet „výkonnostních bodů“ určující, jak si vaše auto z hlediska výkonu stojí. V dřívějších hrách tvůrci tento koeficient určovali prostým vzájemným vztahem váhy vozu, jeho síly a přilnavosti pneumatik. Nyní se prakticky v reálném čase simuluje na pozadí a má na něj vliv každá úprava. V přehledné tabulce tuningu vidíte aktuální měřené hodnoty vozu a po kliknutí na tlačítko „přepočítat“ se vám zobrazí tyto hodnoty po provedení tuningových úprav.

Nechybí ani tuning karoserie, tedy nejrůznější spoilery včetně wide-body úprav majících vliv na aerodynamiku vozu. Právě kvůli vizuálním úpravám, které jsou oddělené od výkonnostního tuningu, nebude možné sdílet s ostatními hráči své výkonnostní parametry (stejné úpravy výkonu by při různých úpravách karoserie fungovaly jinak). Tvůrci ale na sdílení mysleli a tuningovou kartu prý navrhli tak, aby šla snadno sdílet přes screenshoty.

Díky tuningu se můžete těšit na přítomnost mnohem obyčejnějších aut, než jak tomu bylo v případě Gran Turismo Sport. Jako demonstrace nám posloužil tuning obyčejného Volkswagena Brouka, který byl s několika málo úpravami schopný konkurovat Porschi 911.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Simulace závodů? Spíš simulace podnebí

Když už jsem naťukl sdílení, tak to je samozřejmě další nedílná součást Gran Turisma 7. V sekci Showcase se s hráči z celého světa můžete podělit o své záznamy ze závodů, grafické designy aut a helem a v neposlední řadě o obrázky. S focením aut si můžete pořádně vyhrát v robustním editoru, kde je zasadíte do tisíců reálných lokací a pohrajete si s nejrůznějšími nastaveními.

V sekci Meeting Room se zase vyloženě setkáte s hráči z celého světa, pokecáte a třeba i společně vyrazíte na trať. Ke všem nabídkám hry, módům a dalším prvkům máte přístup z jedné přehledné mapy sloužící jako menu hry.

Další oblastí, na kterou se tvůrci při vývoji zaměřili, je počasí, střídání denní doby a noční obloha. Každá trať má cyklus od rána do večera, ale jen některé tratě jdou dále přes noc až do rána (jedná se o okruhy, kde se jezdí vytrvalostní závody). Stejně tak na každé trati může být slunečno i zataženo, ale jen někde dojde vyloženě na déšť.

Ten hra ale detailně simuluje. Systém fyziky vypočítává teplotu vozovky a její přilnavost a zcela realisticky po dešti dochází k vysychání asfaltu v místech, kde byste to čekali (například v závodní stopě), zatímco v prohlubních se ještě dlouho drží louže.

S předpovědí počasí, a tedy tím, zda nepřezout pneumatiky, vám během závodů pomůže radar, ale berte na vědomí, že třeba na takovém dvacetikilometrovém Nürburgringu se může klidně stát, že zatímco jedna jeho část je krásně prosluněná, ve druhé může probíhat průtrž mračen.

Co se oblohy týče, na té si ukážeme, jak maniakální dokáží japonští vývojáři být. Tedy nebe nad Japonskem bude přesně takové, jaké reálně bývá a bude se odlišovat od toho, jaké bude třeba nad Kalifornií. V závodě si něčeho takového asi nemůžete pořádně všimnout, ale když se zastavíte, třeba to doceníte.

Ale to je nic oproti hvězdné obloze. Ta totiž simuluje skutečnou polohu hvězd a planet a jejich vzájemné vlivy. Tvůrci použili volně dostupná data z NASA a akademické simulace. Opět, během závodu to asi tolik nepostřehnete, ale když se zastavíte a uděláte si fotku, mohou se objevit i méně postřehnutelné hvězdy a rozeznáte klidně i mléčnou dráhu.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Next-gen závody

Dále došlo na představení funkcí verze pro PlayStation 5. Na výběr bude ze dvou výkonnostních módů – Frame Rate mód cílí na 60 FPS, zatímco Ray Tracing mód je asi všeříkající. Nicméně s ray tracingem nepočítejte v závodech. Auta s realistickými odlesky si užijete jen na záznamech, ve foto módu a v jejich 3D prezentaci.

Haptická odezva ovladače DualSense se postará o to, abyste poznali rozdíl v různých površích, po nichž uháníte, poznáte také nedotáčivost předních kol a jejich kvílení, záchvěvy motoru a převodovky, vibrace karoserie a další. Adaptivní triggery se zase postarají o to, abyste poznali rozdíl v různé brzdné síle různých aut.

Gran Turismo 7 bude rovněž podporovat 3D zvuk, na němž si vývojáři dali opravdu záležet. Podle zvuku poznáte, že vám kamínky bouchají zespodu do podvozku auta, že nad vámi proletěl vrtulník a že se na vás zleva, zprava a zezadu tlačí ostatní závodníci. Počítá se například i s tím, jakou měrou se zvuk odráží od různě tvrdých materiálů.

Gran Turismo 7 zdroj: Sony

Jako tu největší přednost PlayStationu 5 Jamauči zmínil rychlost SSD disku, díky kterému je načítání nesrovnatelně rychlejší než na PlayStationu 4. Pomáhá to zejména se čtením veškerých informací v závodě, kde je v jednu chvíli zapotřebí mít přístup k velké spoustě dat (poloha všech aut na trati, denní doba, počasí, vysychání trati…).

Co se multiplayeru týče, těšte se na gaučový split-screen pro dva hráče a jinak prakticky identický online multiplayer jako v Gran Turismo Sport. Je nemilé, že hra musí být neustále online, ale dozvídáme se, proč tomu tak musí být. Jednak je spousta funkcí hry na onlinu postavená (online multiplayer, žebříčky, sdílení věcí v Showcase, setkávání se s ostatními v Meeting Room…) a jednak tvůrci chtějí předejít tomu, aby se ve hře jakkoliv podvádělo.

Tím jsem vyčerpal úplně všechny poznámky, které jsem si během dvou hodin zapsal. Málo toho vážně není, Gran Turismo 7 bude jistě obrovská hra, která dle slov tvůrců po dokončení všech úkolů v kavárně teprve pořádně začne. Snad bude skutečně takovou oslavou motorsportu a automobilové kultury, jakou slibuje a dosud prezentuje, protože už jenom tím by právě tyto závody mohly být zcela výjimečnými.

Dozvíme se to nejpozději 4. března, kdy Gran Turismo 7 dorazí na PlayStation 4 a PlayStation 5.

Nejnovější články