Kei Masuda poznamenává: „Fox Engine nám dovolil takovou míru svobody při vývoji, že s PES 2014 stále přicházíme na nové cesty, jak vytvořit skutečný fotbal. … Jsme si jistí, že uvidíte hru, která už není limitovaná technologií, ale bude hráče překvapovat dechberoucí kvalitou, která jim připomene realitu“. Což jsou slova hezká, ale bude lepší podívat se na konkrétní novinky.
True Ball Tech je heslo pro totální kontrolu nad hráčovými pohyby a hlavně klíčovou pozici míče v centru dění. Hráč bude nyní moci pomocí analogu přesně určit, v jaké rychlosti a hlavně rozložení váhy těla fotbalista přebere přihrávku. To následně ovlivní fyziku míče a díky tomuto systému se budete snáze (či hůře, pokud jej neovládnete) dostávat přes bránící hráče.
Naprostá kontrola hráče má vést k tomu, že nebude několik možností, jak míč zpracovat. Místo toho náklon těla, rychlost a rozložení váhy umožní co nejlepší zpracování míče – ten budete moci stopit na prsou, trknout do volného prostoru nebo se vydat dál i s míčem. Celý systém by měl být intuitivní a poskytne naprostou přirozenou kontrolu nad fotbalistou.
Motion Animation Stability System zajistí, že kolize hráčů nebudou zdrojem pro nekonečné animované gify s humornými scénkami. Faulovaný hráč tak zareaguje přesně podle toho, odkud přišel zákrok a jakou silou byl proveden. Systém umožní unikátněji řešit situace jeden na jednoho, využívat krytí míče, presinku, rychlosti, prostě toho, čím daný hráč disponuje.
Nově se v rámci statistik hráče objeví mentální atributy. Kdo bude slabší v tomto ohledu, ten se třeba sesype při špatně se vyvíjejícím mači a bude hrát ještě hůř. Naopak jej ale mohou podpořit hráči, kteří na tom budou psychicky dobře a vylepší jeho výkon. Stejně tak brilantní výkon, kupříkladu gól po dlouhém slalomu skrze obránce, zvedne morálku týmu a snad zde svou roli sehraje i zaplněný stadion.
Combination Play je prvek, který vám umožní lépe plánovat herní taktiku v různých situacích. Budete moci nastavit strategii pro tři a více hráčů pro různé situace a pozice na hřišti. Půjde třeba o nastavení, kdy jeden hráč poběží určeným způsobem do prázdného prostoru, další stopne míč a pak mu jej hodí, nebo si naplánujete systém úniků po křídle.
Nového zpracování se dočkají i penalty a standardní situace. V rámci PES ID se pak předvede celá řada hráčů, které poznáte jak podle tváře, tak i podle pohybu na hřišti. PES 2014 vyjde letos na PC a současné generaci konzolí, tedy X360 a PS3, a trochu překvapivě PSP. Masuda dodává, že hru vytváří proto, abyste si ji mohli zahrát už v tomto roce a ne v nějakém „marketingovém snu“, přičemž ale je prý titul snadno převeditelný pro další generaci konzolí.