Letošní ročník MSU také přinesl celou řadu zajímavých nápadů, ale vítězem se může vždy stát pouze jeden prototyp a letos byl jako nejlepší vyhodnocen švédský projekt s názvem Epigenesis. A čert vem, že tematické zadání soutěže, které bylo letos velmi zajímavé, protože tak trošku i brnká na naši národní strunu, splňuje hra spíše tak nějak okrajově. Účastnící letošního ročníku Make Something Unreal měli tvořit hry na téma: zákony dědičnosti českého přírodovědce a zakladatele genetiky Johanna Gregora Mendela. Jaké hry se s tímto zadáním vypořádaly nejlépe a poustoupily do finále, potažmo o čem je vítězný titul Epigenesis, si povíme v článku.
Vítězi patří první zmínka, Epigenesis je vlastně týmová střílečka smrdící futuristickým sportem. Dva týmy se v aréně tvořené spoustou plovoucích plošin přetahují o jeden míč, který se snaží dostat do soupeřovy „brankové“ zóny. Kdo skóruje, může zabrat jednu z plošinek tím, že na ní vysadí své semínko. Vyhrává ten, kdo jako první spojí dostatek plošinek a dosáhne s přivlastněnou plochou do soupeřovy základní zóny, tak vyhrává.
S genetikou to sice moc společného nemá, ale nějaká ta semínka tam jsou a navíc by ve hře měl fungovat ještě celý mechanismus okolo power-upů, které by měly vyrůstat ze zasazených semínek na jednotlivých platformách. Dle porotců je hra hodně zábavná a z představených prototypů byla nejvíce kompletní a hratelná, tak možná proto si odnesla vavřín pro vítěze. Ani zbylé tři finálové projekty však nejsou zcela k zahození a šance, že z nich vzniknou samostatné hry je tedy docela vysoká.
Polymorph je třeba moc pěkně vyhlížející akční adventura, ve které hlavní protagonista sdílí svou DNA s objekty v přírodě okolo, čímž vznikají prostředky umožňující další postup skrze překážky, potažmo řešení hádanek a tak dále. Dle porotců vynikala Polymorph hlavně svým vzhledem, nebyla však dotažená po stránce technické. Koncept však potenciál na samostatnou hru rozhodně má.
Jestliže Epigenesis se o Mendelovu genetiku otírala jenom okrajově, herní prototyp s názvem Mendel’s Farm nemohl zadané téma zpracovávat přímočařeji a přesněji. Jde de facto o byznysovou strategii, ve které se staráte o vlastní farmu, hlavně tedy o pěstování různé zvěře, kterou společně křížíte a všelijak kombinujete, abyste vynašli tu nejlepší mutaci genů, která farmě přinese nejvíce peněz. Připomíná to FarmVille, ale proč ne.
Beings je dle všeho akční adventure s taktickým elementem ne nepodobná Viva Pinata - plníte jednoduché úkoly, sbíráte předměty a páříte se s jinými potvůrkami, aby z toho vznikl potomec, co podědí některé vlasnosti. Cílem je křížit tak, aby potomek měl vlastnostmi požadované a mohl tak překonat překážku, potažmo tím hru posunul dopředu. Zní to divně, vypadá to divně, ale prý to je pro děti. Jako nějaká forma edutainmentu asi dobré.
Vítězný tým Dead Shark Triplepunch dostal za svůj Epigenesis zdarma k dispozici komerční verze licencí na Unreal Engine 4 a 3, Kairos Games se za druhé místo s Polymorph musí spokojit s licencí na Unreal Engine 3, a nějaké drobnosti určitě dostali i tvůrci z Team Summit za Beings, potažmo Static Games za Mendelovu farmu. Výsledky soutěže a další informace najdete na homepage, teď jen zbývá čekat, jestli ze čtveřice prototypů něco konkrétního bude. Bylo by to pěkné.