Dragon Age II - preview aneb výlet za bájným hrdinou
zdroj: tisková zpráva

Dragon Age II - preview aneb výlet za bájným hrdinou

1. 2. 2011 0:50 | Preview | autor: levis |

Magický svět Ferelden se změnil. Hory jsou temnější, nepřátelé záludnější, hrdinové vychrtlejší a unavenější. Nad krajem se rozprostírá temný mrak války a lidé teď víc než kdy jindy potřebují opravdového hrdinu. Možná ho ani nemusí nikdy vidět, úplně stačí, když o něm ví a povídají si o něm třeba večer u ohně; třeba jako Kasandra a Varik, dva hlavní protagonisté akčního RPG Dragon Age II - dva protagonisté, kteří za celou hru nevstanou od ohně a nepřestanou klábosit.

Během jediného večera tihle dva proberou všechny skutky hlavního hrdiny Hawkea, vaší nové postavy. Jestli to bude muž nebo žena a zda z něj uděláte zloděje, kouzelníka nebo válečníka, je čistě na vás. Faktem ale je, že na začátku hry už je z Hawkea známý hrdina Kirkwallu a inkvizitorka Kasandra s trpaslíkem Varikem si u ohně povídají (Kasandra jej spíše vyslýchá) o všech jeho známých hrdinských skutcích, které se udály za deset let od prvního Dragon Age. Nahlédněte do něj s námi.

Útěk na sever

Tenhle posunutý způsob vyprávění, který lze možná přirovnat k filmům Rašomon nebo Obvyklí podezřelí, má svoje výhody. Vývojářům z BioWare to umožňuje přeskočit všechny nudné nebo "časosběrné" části příběhu a soustředit se opravdu jen na to nejdůležitější. A protože mezi jednou a druhou misí může klidně uplynout sedm let, okamžitě se také dozvíte, jaký dopad měla vaše rozhodnutí z předchozího levelu.

DAII začíná zhruba ve stejném čase jako Origins. Po bitvě o Ostragar, kde padl král Fereldenu a většina Šedých strážců, už není v kraji bezpečeno. Krátce po vašem odchodu z Lotheringu město zachvátí zkáza a tady se příběh dvojky napojuje krátce na jedničku. Lothering je totiž Hawkeovo rodné město. Jeho rodina prchá před nebezpečím na sever do Kirkwallu. To ale trvalo celý rok (během něhož se odehrají všechny události jedničky), a než se uprchlíci v čele s naším hrdinou vůbec dostali do města, absolvovali hned několik dobrodružství - což budou i vaše první zážitky v Dragon Age II.

Je důležité brát v potaz i to, že na události z druhého dílu mohou mít vliv uložené pozice z jedničky. Samozřejmě tu existuje možnost importu, ale důsledky jsou skutečně minimální: hra zohlední jen naprosto klíčová rozhodnutí, například koho jste umístili na trůn nebo kdo zabil Arcidémona. A pokud žádné savy nemáte nebo jste jedničku nehráli, jednoduše si na začátku vyberete jednu ze tří předvolených možností a rovnýma nohama skočíte do světa, kde vás neznalost prvního dílu vůbec nemusí trápit. Od toho jsou tu přece trpaslík a inkvizitorka.

Fireball místo odpovědi

Právě kauzalita je i jednou z věcí, které se v druhém díle výrazně změní. Nový systém dialogů se jasně inspiroval u Mass Effectu: místo mlčenlivého hrdiny bez výrazu budou postavy při rozhovorech živé a obličeje mají odrážet jejich reakce nebo pocity. Při vybírání odpovědí v dialogovém kolečku zase dopředu uvidíte, jestli se svým protějškem flirtujete nebo zda mu lezete na nervy - abyste se snáze orientovali, třeba neutrální odpověď budete mít vždy vyznačenou ikonkou s větvičkou stromu.

Protože váš hrdina je tentokrát namluvený, působí dialogy mnohem živěji. Což se ale dá říct také o kontextuálních akcích, jimiž lze rozhovor v případě potřeby utnout. Nehodláte se vybavovat s Darkspawny o tom, na jaký způsob vás mají opéct a posléze sežrat? Tak řekněte Hawkeově sestře Bethany, která vyklouzí ohnivou kouli a v mžiku nepřátele vyráchá ve vlastní krvi.

I ve druhém díle znovu potkáte některé staré známé tváře, ale ani tady nováčci nemusí mít strach z toho, že by jim chyběla znalost prvního dílu. Však se změní i interakce mezi jednotlivými členy party: v Dragon Age II už totiž nehrozí, že by se některý z členů vaší skupiny rozhodl na vlastní pěst odejít. I když k němu budete necitliví a přezíraví, maximálně se jeho status změní z přítele na rivala. Ani to vám třeba ale nezabrání v tom, abyste s někým ze svých kolegů měli pohlavní styk.

Změny v bojovém systému

Zatím největší kontroverze ohledně druhého dílu se vždy týkala bojového systému, který má být trochu zjednodušený, aby se zalíbil i fanouškům ryze akčních her. Naštěstí i podle novinářských dojmů z lednového buildu hry fungují souboje víceméně stejně jako v jedničce, akorát že jednotlivé akce jsou namapovány na jiná tlačítka a pravou páčkou na ovladači můžete přepínat mezi připravenými sadami pohybů.

Nezmizelo ani příkazové kolečko a třeba PC verzi hry můžete mezerníkem stále kdykoliv pauznout a v klidu rozdat příkazy ostatním postavám. Stejně tak je tu i možnost zadat celé partě jednotný postoj, tzn. zvolit například defenzivní přístup nebo naopak agresivně reagovat na sebemenší podnět z okolí. V rámci taktické stránky hry můžete ostatním bojovníkům přikázat, aby v pravidelných intervalech konzumovali lahvičky nebo proti konkrétnímu typu nepřátel používali předem navolené kouzlo atd.

Novináři se shodují, že díky novým animacím a rychlejšímu tempu působí souboje na pohled záživněji a kromě toho v nich teče mnohem větší množství krve než dřív. Některé pohyby jsou prý doslova k sežrání: třeba když Hawke vyhodí kouřovou bombu, přiskočí ke svému nepříteli, jediným úderem ho vychýlí z osy a pak soupeře efektním bodnutím zezadu definitivně dorazí.

Posunuté skilly a nadnesená grafika

Od prvního dílu se posunuly také stromy schopností a už jen základní tři hráčské třídy jsou mnohem vytříbenější. Pokud třeba z Hawkea uděláte zloděje a začnete v soubojích používat dva meče naráz, vaše postavička se rychleji vypracuje ve velmi obratného schopného válečníka s přesnou a nečekaně tvrdou ránou. Samotný systém rozdělování zkušenostních bodů na atributy a ability se jinak nezměnil, ale jednotlivá kouzla nebo útočné sety jsou nyní seskupeny do tematických okruhů. Lze také investovat do již nabytých schopností a zlepšovat tak jejich účinnost.

Po grafické stránce si okamžitě všimnete trochu nadneseného, skoro komiksového vizuálního stylu. Hráči jedničky zvlášť ocení detailní modely postav a vysokou koncentraci polygonů na každý objekt v popředí, protože čím blíže budou konkrétní charaktery nebo předměty kameře, tím mají být prokreslenější. Jak připouští autoři, jde o trochu riskantní metodu, ale momentálně není čas na obměnu celého enginu a stejně tak nechtějí BioWare riskovat navýšení polygonů v celé scenérii, protože by se to mohlo drasticky podepsat na hardwarových nárocích hry.

Ušatý elf

Nezapomeňte, že grafika vždy nutně neznamená jenom textury a polygony. Když si třeba Dragon Age II vyzkoušíte za dalského elfského válečníka, zjistíte, že všechny modely elfů byly oproti první hře přepracovány a místo lidí s elfíma ušima teď před vámi stojí skutečná magická bytost. Jiná potěšující drobnost je zase fakt, že vzhled všech členů vaší rodiny se bude odvíjet od toho, jak si na začátku hry přizpůsobíte svého Hawkea. Už jen proto, aby se předešlo smyšlenkám o adopci, biologických otcích a podobných pitomostech.

I když jak člověk někdy poslouchá Kasandru a trpaslíka Varika, kteří o tomhle všem vesele klábosí u ohně, skoro se nabízí otázka, zda Hawke všechny ty hrdinské činy opravdu mohl vykonat a jestli něco z toho náhodou nejsou jen legendy. Odpovědi už na sebe nenechají čekat moc dlouho.

Dragon Age II vyjde 11. března pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.

Nejnovější články