Autor: Ondřej Broukal Publikováno: 7.března 2005 |
![]() ![]() ![]() Cestou necestou Sám s Artefaktem v batůžku a za rádiových instrukcí doktorky McNeilové (té samé McNeilové, která na Dr. Betrugera poštvala senátora Swanna) se proto z místa archeologických vykopávek označeného jako Site 1 vydáváte na náročnou cestu na povrch, která se klikatí skrz jedenáct propracovaných úrovní, a která vám ukousne zhruba o polovinu méně času než původní hra. Kromě jeskyní s pozůstatky starověké civilizace poctíte svou přítomností zakonzervovanou vědeckou základnu a pochopitelně nechybí poznávací výlet za pentagramy, zmrzačenými těly na zdech, za střevy vlajícími v průvanu a dalšími „uměleckými díly“ v říši Satanově. Všímaví hráči jistě ocení možnost porovnat, jak se dvakrát 365 zubů času podepsalo na některých dobře známých lokacích a vychutnají si i řadu narážek na předchozí dění, kterých bude v postupně nalézaných PDAčkách habaděj. ![]() Nepřátelé si zatím lebedí v temných zákoutích, ventilačních šachtách a za několika málo falešnými stěnami a koušou si drápy nudou, ale jakmile hra spatří světlo světa, vezměte jed na to, že se s chutí pustí do mrazení vašich zad, pumpování adrenalinu do žil a lechtání sevřených svěračů. Zvlášť, když trenér Betruger nakoupil takové posily jako VULGARa, BRUISERa a FORGOTTENa. Vulgar, to je v podstatě Imp na druhou, obdařený větší rychlostí a schopností pohybu po stěnách nejen v naskriptovaných scénách. Bruisera zdobí úsměv v podobě zářícího monitoru, čehož zákeřně využívá a maskuje se jako technika na zdech, aby vás ze zálohy provrtal párem rychlopalných kulometů suplujících paže. No a Forgotten dává svou vizáží vzpomenout na poletující rohaté lebky Lost Souls z úplně prvního Dooma. Přibudou i nové druhy zombíků, jejichž likvidace už nebude tak snadná a co je podstatné a nejdůležitější, stanete se lovnou zvěří rovnou tří Pekelných lovců, kteří zaujmou místa jednotlivých bossů. Vzhledem se jedná o osekané Hell Knighty levitující ve vzduchu, přičemž každý z nich se pyšní unikátní schopností, kterou si v případě vítězství zálohujete do Artefaktu a od té chvíle ji můžete zvesela používat.
Speciální schopnosti ![]() Gravity Gun má sourozence Arzenál zbraní rovněž nezůstal nepovšimnut a stejně jako řady protivníka, i on se dočkal zajímavých přírůstků. O Artefaktu už řeč byla, takže v tuto chvíli halasným „Hurá!“ přivítejme návrat populární dvouhlavňové brokovnice, která se právem stala jedním ze symbolů druhého dílu a jejíž zdánlivě bezedné hlavně budou tím posledním, co většina příšer ve svém mrzkém životě uvidí. Zatímco v singleplayeru ji budete zaručeně velebit, ve hře více hráčů ji dost možná začnete nenávidět, to když vás s ní zkušenější soupeři jednou ranou opakovaně promění ve vzduchem plachtící karbanátky. Jakmile si ale s „mutantobijkou“ začnete tykat, věřte mi, že ji nebudete chtít dát z ruky. Asi nejzajímavějším kouskem se ale jeví poměrně diskutovaný IPL čili Ionized Plasma Levitator neboli Grabber Gun. Někdo ho nazývá variací Gravity Gunu z Half Life 2, někdo sprostým plagiátem, jisté je, že si s ním užijeme spoustu zábavy, a to již od ranných fází hry. Narozdíl od svého staršího brášky je totiž mnohem praktičtější v boji, neboť kromě standardní manipulace s objekty jako jsou bedny, barely a dokonce i mrtvoly, zvládá i daleko sofistikovanější úkony. Můžete s ním uchopovat drobnější příšerky a smýkat s nimi o zeď nebo je házet po ostatních útočnících, přičemž lapené oběti sebou roztomile mrskají a vydávají skřeky, při nichž skoro tuhne krev v žilách. ![]() ![]() ![]() Grabber Gun se taktéž dá používat k zachytávání projektilů typu raket či fireballů a jejich vracení zpět odesílateli, aby heslo „kdo jinému fireball vrhá, sám si zadek spálí“ došlo naplnění. Pokud však s odhozením úlovku budete otálet, zbraň se přehřeje a nezbude než čekat na její regeneraci. Díky Grabberu také odpadá starost o zásoby munice, protože té je vlastně dost a dost. Kromě čistě bojového uplatnění dojde i na nezbytné hrátky s fyzikou, které vás posunou dál - třeba odstranění kamene blokujícího vchod do další místnosti a tak podobně. Vlastní aktivaci zbraně přitom doprovází pěkný efekt pokrouceného prostoru okolo vlnícího se modrého paprsku a na své si tak kromě hračičků přijdou i milovníci estetična. ![]() Posviťme si na ně Převratnou novinkou je ochranný oblek, který si navléknete před nástupem do zamořených oblastí, a který je konečně vybaven zabudovanou baterkou. ZABUDOVANOU BATERKOU! Opakuji Z-A-B-U-D-O-V-A-N-O-U B-A-T-E-R-K-O-U! Konečně nebudete muset sprostě nadávat nad neschopností zásobovačů, kteří na Mars neobjednali izolepu a znemožnili vám zároveň svítit a zároveň střílet. S tím je teď, alespoň v některých pasážích konec. Na druhou stranu vám musí být jasné, že ruku v ruce s tím klesá napětí a jen tak něco vás nepřekvapí, natož aby se ve vás krve nedořezal. Příklon k větší akčnosti a intenzitě bojů nedávno potvrdil i Tim Willits z id, když prohlásil, že „hra je mnohem více zaměřená na akci, zejména díky silám, které získáte od Lovců a také díky Grabber Gunu a tudíž jde o mnohem intenzivnější podívanou.“ Tvůrci samozřejmě nevypustili ani tiché a napínavé okamžiky, ale chtěli to udělat maximálně zábavné, jak jen to jde a proto dbali rad hráčů. Nepřátelé by se už neměli zjevovat odnikud a hlavně podstatně ubylo tajných míst, jejichž obyvatelé měli za úkol vybafnout přesně v okamžiku, kdy kolem nich projdete nebo když seberete lékárničku, což po čase vyvolávalo u většiny z nás ironický škleb ve tváři. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Člověk vs. člověk Milovníky hry více hráčů zaměstná osm map až pro osm lidí, z toho čtyři pro Deathmatch a Team Deathmatch. Na zbytku se bude hrát Capture the Flag, který slibuje asi největší zábavu a inovace, neboť vývoj zajišťují odborníci na slovo vzatí – Threewave Software, autoři úplně prvního CTF módu ke Quake I. Přítomnost Grabberu v multiplayeru byla nedávno potvrzena, takže se můžeme těšit na bitvy, v nichž namísto kulek budou létat bedničky, sudy a jiné harampádí. Kooperace se ale narozdíl od X-Boxové verze Dooma 3 opět nekoná. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá Co se grafiky týče, asi nelze očekávat víc, než jen částečně vylepšení stávajících efektů, případně zabudování několika nových, avšak nikterak zlomových, protože Carmackův engine je i nadále absolutní technologickou špičkou. Spíš můžeme počítat s lepší optimalizací a hladším během i na méně nabušených konfiguracích. Totéž platí i pro zvukovou stránku. ![]() Zdroj: IGN, GameSpot, GameSpy, GameZone, CGO a další Stáhněte si: Trailer, Další soubory k DOOM III Související články: DOOM III recenze #1&recenze #2, Novinky, návod a další články... |
Ondřej Broukal | |
autorovi je 27 let, studuje na VŠE v Praze, je redaktorem televizního pořadu GamePage a externistou magazínu Gamestar; orientuje se především na 3D akce, ale nepohrdne ani pořádným RPGčkem či adventurou |