Autor: Moolker Publikováno: 10.června 2008 |
Jde se chytat bronz Pro jistotu ještě jednou: většina hry bude zasazena do slunného Pacifiku. Tam se pochopitelně nebudete mydlit s nikým jiným než s Japonskem. Osobně jsem WWII tématikou už také trochu znuděn, ale to se týká pouze evropské scény s nacisty - vidina bláznivých Japonců, kteří se prostě nevzdávají a bojují do posledního muže, slibuje zcela nový zážitek (vynecháme-li Medal of Honor Pacific Assault), navíc obohacený o nové vybavení. Jádro hratelnosti CoD, složené z víceméně lineárního postupu, leč po okraj narvaného intenzivní akcí a napětím, zůstane. Jenomže teď to bude v jakoby jiném světě. Bojování v této oblasti bylo zcela odlišné a vojáci se museli adaptovat na úplně jiné prostředí. Američané pomalu hopsali z jednoho ostrůvku na druhý a místy byli nuceni obětovat desítky tisíc životů pro zabrání teritoria o sto kilometrech čtverečních. Japonci to odnášeli ještě hůře, o bombardování Tokia a první atomovce nemluvě, ale oni prostě ne a ne ustoupit. Tvůrci vše konzultují s Frankem Kearseym, veteránem z války v zálivu a poradcem ve West Pointu. Ačkoliv toho ještě moc konkrétního o kampani neprozradili, jedno je jisté - ze zákopů a kamenných sutin se přesuneme do džungle mezi bambusy. Inu, krušné časy to byly a tvůrci si toho jsou plně vědomi. Tedy ne že by nějaká válka krušná nebyla, ale série se obecně surovému zobrazování násilí po celou dobu jaksi vyhýbala. Pětka tomu zatrhne tipec a posedlí Japonci na mušce jsou ideálním prostředkem. Mlaďochům vstup zakázán Vše nejlépe vykreslí hned úvodní scéna, startující misi Maken Raid. Jste někde ve stanu a nějakým způsobem jste povýšili na zajatce. Vy a váš parťák. Než si stihnete dát jedna a jedna dohromady, kouřící důstojník s bušidó vrytým do mozku vrazí vašemu kámošovi cigaretu do oka a následně ho brutálním sekem katanou přes hrdlo popraví. Řev rychle skončí, všude okolo je už jen krev, vy jste spoután a jste jak naštvaný, tak vyděšený. Šikmooký fanatik se vydává vaším směrem. V tu chvíli dovnitř vtrhne banda mariňáků známá jako Carlson’s Raiders, kteří rychle eliminují odpor a vydávají se s vámi na útěk. Ne každý má za andělíčka strážníčka takového čiperu jako vy, co? Anebo jiná situace. Brodíte se potokem, který se vlévá do řeky a vy do ní proto hupsnete, protože potřebujete přeplavat na druhou stranu (doslova, poprvé v sérii se můžete vyčachtat). Jakmile vylezete, jste celí zmáčení, takže nemůžete sprintovat a pohybujete se pouze polovičním tempem. Postupujete se svým týmem skrze džungli, vše je v klidu a jen se staráte o to, aby vás nekousla nějaká brebera. Za chvíli se dostanete na otevřené prostranství, které je však již pěkně zdemolováno, všude ležící mrtvá těla, proto pokračujete dál... a v tu chvíli se z ničeho nic oblastí rozlehne japonský výkřik, „mrtvoly“ vyskočí, začnou do vás šít jak pominutí a jste totálně obklíčeni... Podle konzultanta Kearseyho bylo dělání mrtvých běžnou praktikou Japonců. Tak jako tak, zatím mam obavu, jestli to vše nebude jen ten wow-skript, pro CoD tolik typický, který bude fungovat pouze jednou. Jenže tyhle "poprvé" budou opět tím důvodem, proč z hry budeme tak paf. Pach škvařícího se masa Znáte při bojích s Japonci používanou taktiku „Blowtorch and Corkscrew“? Jejím cílem je eliminovat podzemní úkryty nepřátel, často s lidmi uvnitř. Funguje tak, že vše okolo spálíte (blowtorch) a pak to všechno roztříštíte dynamity a granáty (corckscrew). Impresivní. V CoD5 si to vyzkoušíte na vlastní kůži. Kromě klasických brutalit typu cákající krev při zásahu se připravte i na libový plamenomet, obohacený o vlastnosti napalmu, tzn. „projektily“ budou lepivé a když to na sebe dostanete, přejete si, abyste se nikdy nenarodili. Kvér bude vypadat de facto jako ten v Return to Castle Wolfenstein, ale srandy si s ním tady užijete mnohem více. Podobně jako v připravovaném Far Cry 2, i v CoD5 by mělo všechno hořlavé opravdu chytit. V jistých případech budou nepřátelé zděšeně řvát, běhat, přicházet o kůži a postupně hořet až na kost. „Jediné, o co přijdete, je pach škvařícího se masa,“ popisuje tohle plamenometem vyvolané peklo Kearsey. Tvůrci prý velmi dbalí na způsob, jakým dojde k zobrazování něčeho takového. Nemá to být jen samoúčelné prolévání krve a násilí, narozdíl od např. Soldier of Fortune 3. Tady má vše reflektovat vyprávění veteránů a skutečnou historii. „Jsme jeden tým a to mě baví...“ ... zpívali PSH v jejich legendární Praze. Zároveň to bylo něco, co se mi automaticky vybavilo při vyprávění o vylepšeném multiplayeru, resp. tvorbě nového módu. Jedná se o kooperativní režim pro dva až čtyři hráče, v sérii Call of Duty zbrusu novou záležitost. Buď pojedete se čtyřmi konzolemi (např. Xboxy 360 přes Xbox LIVE) anebo se dvěma propojenými a aktivovaným splitscreenem. Co-op funguje přesně tak, jak by měl - udělá hru ještě zábavnější. To třeba jeden z vás odláká pozornost tanku, ten druhý na něj skočí zezadu, otevře poklop a dovnitř vhodí granát. Mluvíme-li i obou multiplayerových režimech, musíme zmínit i vylepšenou komunikaci uvnitř jednotky a komandérské schopnosti velitele. Na HUDu teď budete vidět, kde přesně vás vedoucí chce a také dostane pravomoc své podřízené různě titulovat, čímž jaksi rozdělí různé role v týmu. Fajn je i to, že budete sbírat body stejným způsobem, jakým jste to dělali v CoD4 multiplayeru a za ně si potom pořídíte nové perky (nové doslova, neb Treyarch připravují i nějaké čerstvé). Také dostanete možnost v kooperativním režimu získané body přesunout do regulérního multiplayeru a tam je zužitkovat. Mimochodem, když už jsme zmínil ten tank - i v CoD5 dostanete hned několik možností ovládat různé vehikly a to jak v singleplayeru, tak i v multiplayeru. Jedna mise se dokonce bude celá odehrávat v jednom takovém, konkrétně v letadle PBY Catalina, tehdy velmi populární mašině schopné přistát na vodě. Ve zmatku v ní budete pobíhat mezi pěti kulometnými pozicemi a kropit nepřátele okolo. další obrázky v budoucnu v galerii Trocha technologična Nejpohlednější hra z druhé světové, hlásá OXM. OK, proberme teď však jinou kapitolu. Vyjma střílení skrze plech a dřevo jsme se toho co do devastace moc nedočkali ani v CoD4 (a teď myslím v reálném čase, ne jen skripty), takže jakákoliv slibovaná rozšíření a vylepšení jsou v tomto směru vítána. Nějaké zázraky se čekat nedají, protože vše poběží "jen" na enginu čtyřky, který na to prý není přímo stavěný, ale i tak si ho Treyarch velmi chválí. Microsoftí next-gen konzole je vývojovou platformou číslo jedna (diví se tomu někdo po majoritním podílu X360 na 10-milionovém odbytu CoD4?) a o ostatních verzích autoři zatím říkají jen to, že budou. O Wii ani nemluvě, ačkoliv zazněl slib, že tahle verze bude vesměs totožná s těmi „normálními“ (k mému údivu poběží i ona na CoD4 enginu), navíc bude podporovat Wii Zapper. Hodně pozitivních ohlasů si odneslo audio zpracování. Nejde jen o prý úžasně realistické zvuky jak džungle, tak války samotné, ale i o prosté zpracování zvuků. Třeba rozhovor prý bude znít přes dveře jinak než v případě, že je otevřete anebo kroky za vašimi zády budou zvučit různě v závislosti na vzdálenosti chodce. To vše oceníte hlavně v případě, že vlastníte pořádnou prostorovou soupravu, jak jinak. Jen další v řadě? Těžko říct, informací stále není tolik. Já z toho mám ale dobrý pocit, posuďte sami: na Call of Duty 3 měli Treyarch jedenáct měsíců, bylo zasazeno do stokrát omletého prostředí, leč stále šlo o povedenou akci. A teď dělají na Call of Duty: World at War, které má sice strašně tupý název, ale zato na něj mají hned dva roky času a bude se odehrávat na druhé straně zeměkoule. Aneb kurz nabrali správný, ne? Zdroje: OXM UK, GamesTM a další Související články: Novinky, Recenze Call of Duty 4, Call of Duty 3, Call of Duty 2, Call of Duty United Offensive, Call of Duty 1 |
Moolker | |
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování |