O multiplayeru, který bude přese všechnu pozornost věnovanou singleplayer kampani tím hlavním na Black Ops 2, zatím lidé z Treyarch a Activision příliš nehovoří. Jsou si jen jistí svým záměrem dostat hru do e-sportových klání a samozřejmě ji co nejpevněji svázat s platformou CoD: Elite. Za to právě o singleplayeru a snaze o méně lineární herní zážitek z něj už toho vývojáři namluvili docela dost. Takže si uděláme menší souhrn.
Hlavním protagonistou je David Mason, synátor Alexe Masona z Black Ops, který se s pomocí zestárlého Franka Woodse žijícího ve speciálním zařízení pro bývalé agenty CIA (The Vault) seznamuje s osobou teroristy a zřejmě i hlavního protivníka Raula Menendeze. Mladý Mason bude z Woodse tahat různé informace o tom, jak vlastně k současné situaci došlo, kde se ten Menendez vzal, což tvůrci zcela nepřekvapivě použijí jako velmi jednoduchý prostředek k posouvání děje (a hratelných misí) mezi 80. léty 20. století (kde si v retrospektivě zahrajete za Alexe Masona) a rokem 2025, což je v rámci Black Ops 2 současnost. A není to současnost bůhví jak růžová.
Tvůrci sice posunuli sérii do blízké budoucnosti, ale prý si dávali pozor na to, aby nepřestřelili do sci-fi. Využívají poměrně realistické scénáře, které naplňují vlastními příběhy. Takže USA vede studenou válku s Čínou kvůli zmíněným vzácným zemským kovům, které jsou potřeba do všech moderních technologických udělátek, skrze něž se lidstvo snaží zbavit závislosti na ropě. A shodou náhod se prakticky veškerá těžba těchto vzácných kovů odehrává v Číně.
zdroj: Archiv
Další rovinou příběhu je kyberterorismus naznačený v traileru, kdy teroristé nějakým způsobem ovládnou moderní, na dálku ovládané, zbraně Spojených států a obrátí je proti americkým velkoměstům. A jestliže v případě krize ohledně vzácných kovů vychází Treyarch z předpovědí specialistů, potažmo z reálných politických půtek ohledně jejich vývozu z Číny, tak problémy se zneužitím sítě na dálku řízených strojů mají reálný podklad třeba v problémech z minulého roku.
Příběh singleplayeru Treyarch dává dohromady s pomocí scenáristy Davida Goyera (podílel se na Batman Begins, Dark Knight, Dark Knight Rises a dalších filmech), potažmo s odborníky na zvolenou tematiku, mezi nimiž se nachází i Peter Singer, autor knihy o válčení budoucnosti, pokročilé robotice, dálkově ovládaných zbraních a podobně.
Nic z toho samozřejmě neznamená, že ve výsledku nebude Black Ops 2 kampaň stejně patriotickou šarádou s filmovými aspiracemi, jako prakticky všechny předchozí CoD hry. Tak nějak už to k této sérii patří a je jasné, že „wow“ momenty budou na prvním místě před jakoukoli snahou o hlubší myšlenku nebo reflexi politické situace.
O Menendezovi sice Treyarch tvrdí, že to nebude klasický jednobarevný záporák, nýbrž člověk, který ke svému konání má jisté důvody a jeho současnému postoji předchází nějaký vývoj. Už ze samotné podstaty hry je ale nutné, aby byl Menendez v prvé řadě pořádně pošahané hovado – jinak nebude na hráče fungovat jako červený hadr na býka, což je pro CoD hry a jejich silně vyeskalované scénáře prostě nutné. Možná se tvůrci na konto rádoby chytrých dialogů, v nichž se na otázky neodpovídá, ale jsou přebíjeny dalšími otázkami, budou snažit Menendeze trošku ozvláštnit. Pak vám ale dají do ruky zbraň, řeknou „jdi po něm“ a na jakékoli filosofování nebude čas ani chuť. Takže klasika.
Z doposud zveřejněných informací mi vůbec vyplývá, že jestli se Treyarch opravdu o něco snaží, tak ne o změnu CoD principů, ale o jejich zdánlivou evoluci v rámci potěmkiády, která má navodit dojem velkých změn. Ukázkovým příkladem je pro mě třebas proklamovaná částečná nelinearita některých příběhových a herních pasáží. V jistých částech kampaně se prý budete moci rozhodnout pro určité příběhové vlákno, kdy každé z nich povede k trošku jinému efektu. V některých zkouškách budete moci uspět, nebo také ne, aniž by to znamenalo Game over.
Nechce se mi věřit, že by nějaká volba mohla zásadně ovlivnit důležité pilíře příběhu, protože by tím pádem Treyarch musel udělat hned několik kompletních příběhových linek, nebo nelineární hru á la Deus Ex. Co je však možné a v rámci Black Ops 2 realizovatelné: volbou A nebo B třeba budete moci ovlivnit, jestli nějaká vedlejší postava přežije, či ne, potažmo tím rozhodnete o tom, jestli uvidíte lokaci A nebo lokaci B. Tvůrci tím chtějí trošku navýšit znovuhratelnost, což nelze kritizovat, protože to není samo o sobě vůbec špatné, naopak. Linearity se tím ale určitě nezbaví a navíc jsou to zatím jen proklamace na papíře.
Mnohem zajímavěji se z pohledu narušení brutální linearity jeví tzv. Strike Force mise. V určitých momentech vám hra nabídne několik variant mírně sandboxových misí, z nichž si můžete ale vybrat jenom jednu a údajně tím ovlivnit situaci v rámci globální herní fikce. V těchto misích pak fungujete jako velitelé vlastního Black Ops týmu složeného z vojáků a bojových strojů. Prostředí těchto misí je otevřenější, je to vlastně samostatné bojiště, ve kterém plníte zadané úkoly v libovolném pořadí, převtělujete se do kůže libovolného člena či stroje v rámci týmu nebo jejich počínání koordinujete z pozice velitele-boha. V tomto módu, který připomíná realtimeovky můžete Strike force mise absolvovat komplet, i když to asi nebude bůhvíjaká zábava.
Důležité je, že mise končí nezdarem ve chvíli, kdy vám celý tým pochcípá. Neznamená to však konec hry, jen změnu situace. Prozatím je celý tento koncept zahalen docela slušnou mlhou nejasností, což sedí zejména na proklamovaný vliv úspěchu nebo neúspěchu na další směřování příběhu. Jak už jsem psal, tak je jasné, že vývojáři navzdory všemu nemohou z lineární struktury ustoupit až příliš, protože by jim to znemožnilo vyprávět naskriptovaný příběh, který prostě a jednoduše vyprávět chtějí. Nemají ambice plácat v rámci CoD universa Deus Ex.
Na první várku informací je toho ale více, než dost a pro fanoušky CoD série by přechod do blízké budoucnost mohl být zajímavý. Hlavně je nutné, aby opravdu tvůrci vychytali tenkou hranici mezi budoucností uvěřitelnou a sci-fi. Dávají si na tom prý hodně záležet, takže třeba ve vybavení Black ops jednotek nebude chybět kompjůtr upevněný na předloktí, sloužící třeba pro přivolání letecké podpory, nebo technologie umožňující vidět přes zdi či různé druhy průrazných střel. Nedočkáte se ale optické kamufláže a jiných podobných hraček, se kterými pracuje třeba nový Ghost Recon.
Jedním z prvků, který z Black Ops učinil v očích fanoušků Call of Duty série hit, je samozřejmě zombie mód. Proto ve dvojce nebude chybět. Minule nabídl zombie mód docela divoké scénáře, třeba boj JFK proti nemrtvým v Pentagonu. A vzhledem k tomu, že interní tým Treyarchu, odpovědný právě za tento mód, dostal tentokrát opravdu totální volnost, můžeme zřejmě očekávat ještě šílenější tvůrčí kreace. Konkrétnější zatím vývojáři nechtějí být, jen připustili, že upravený engine zvládne dvojnásobný počet zombíků i více hráčů v kooperaci. Teoreticky by to mělo být ještě větší maso…shnilé. Pro ty, kterým zombie mód nic neříká: v kooperaci s kámoši se snažíte odrazit stále silnější vlny zombíků, za jejich likvidaci získáváte body či peníze a za ně pak nakupujete různé zábrany, opevnění bránící zombíkům v postupu a tak dále.
Redaktoři PC Gameru se třeba snažili z vývojářů vytáhnout, jestli bude PC verze hry podporovat dedikované servery. Dostalo se jim však nejasné odpovědi, protože technologie pro to připravená je, ale zatím o tom nebylo rozhodnuto. Stejně zatím není jasné, jak to bude s integrací PC verze do služby CoD: Elite, která ostatně na PC stále ještě nefunguje. PC verze by však měla využít výhod DirectX 11 a ukázat to na hezčí grafice, potažmo několika efektech navíc, jak informuje blog One of Swords.
Prozatím je to asi vše, informace o Black ops 2 budou v následujících dnech určitě přibývat. Když se objeví něco zajímavého, dáme vám vědět. Tím myslím hlavně nějaké podrobnosti o multiplayeru, který bude opět tím hlavním, co ony očekávané miliony hráčů k Black Ops 2 přitáhne.