20. narozeniny System Shocku oslavili designéři hry letsplayem a fanoušek oznámením remaku Citadel
zdroj: tisková zpráva

20. narozeniny System Shocku oslavili designéři hry letsplayem a fanoušek oznámením remaku Citadel

24. 9. 2014 20:56 | Novinky | autor: Petr Poláček |

Zatímco System Shock 2 seženete ve vyhlazené a pro moderní systémy upravené podobě bez problémů na GOG i Steamu, s prvním System Shockem už je situace horší až tragická. HD remake ani pro současné OS upravená verze neexistuje a rozběhnout původní hru není úplně jednoduché (čtenáři doporučují mod System Shock Portable, s nímž též nemám nejlepší zkušenost, ale určitě ho vyzkoušejte). Minimálně ne tak, aby se co chvíli neporoučela do systému. Ovládání System Shocku je navíc ne zcela pohodlné a vůbec by si hra, která je třeba pro Lukáše Grygara nejděsivější ze všech, zasloužila oprášit. A protože se k tomu nemá žádný profík nebo studio, vzal si tento úkol na svá bedra fanoušek Josiah Jack, který chce na konci prosince letošního roku vydat remake System Shocku s názvem Citadel.

Josiah Jack pracuje na Citadel od sedmého července tohoto roku a jeho cílem není HD remake s novými texturami, překopaným ovládáním nebo dokonce hratelností. Jak píše na ModDb, Citadel je spíše upravená verze původní hry s několika úpravami, která se ale snaží přiblížit System Shocku jak to je možné.

2D sprity nahraní v Citadel 3D modely postav i objektů, Josiah dále slibuje přirozenější nasvícení scén, upravené ovládání i uživatelské rozhraní, komplexnější geometrii úrovní a podporu multiplayeru v kooperaci a deathmatchi. Právě multiplayer by měl být zřejmě největší novinkou, kterou Citadel nabídne oproti originálu. Navzdory všem úpravám ale nečekejte vyhlazenou grafiku. Textury a obecně pixelová vizuální stylizace zůstane a nezmění se vlastně ani rozlišení, které se jen v Citadel přizpůsobí možnostem vašeho monitoru.

Obrázky z Citadel vidíte všude okolo a můžete si udělat představu, o čem vlastně Josiah hovoří a hlavně už pár měsíců kutí. Přestože s vývojem Citadel začal až v červenci, už se chlubí funkčním inventářem i systémem poškození, funguje mu též menu, nepřátelská AI a má pohromadě většinu programového kódu.

Od zveřejnění informace o vývoji Citadel si Josiah slibuje, že přiláká bandu šikovných nadšenců, kteří mu pomohou s dokončením hry, kterou chce zveřejnit zdarma 23. prosince 2014, kdy uplyne dvacet let od vydání CD verze původního System Shocku. A na výročí si Josiah Jack potrpí, protože Citadel oznámil 22. září, kdy uplynulo dvacet let od vydání disketové verze System Shocku.

Citadel pohání engine DarkPlaces, což je vylepšená verze Quake engine (id Tech 2), která podporuje modifikace a je tedy zdarma dostupná v rámci open source režimu. Josiah tedy slibuje, že po vydání Citadel zpřístupní nástroje, editory, zdroják a všechna ostatní potřebná data v jednom balíčku, aby hráči mohli pro Citadel vytvářet vlastní modifikace, třeba další formy multiplayerových modů.

I když zrovna multiplayer je to poslední, co v obou dvou System Shock hrách chybí. Ostatně, dvojka se kooperativního multiplayeru dočkala prostřednictvím patche po vydání a byla velká bída i zbytečně vynaložená snaha tvůrců v jednom. Zároveň je plánovaný multiplayer pro Citadel poslední věcí, která by mě trápila, když se rýsuje možnost zahrát si skvělou hru znovu bez řešení různých problémů, které představuje hraní hry s pomocí dosboxu.

Oznámení Citadel navíc nebylo jedinou událostí, k níž na dvacáté výročí vydání System Shocku došlo. Dvojice designérů System Shocku si totiž u příležitosti výročí střihla let’s play tohoto legendárního akčního RPG.

Hru sice Tim Stellmach a Austin Grossman nedohráli, ale během sedmihodinového herního maratónu prozradili spoustu zajímavých informací o hře a jejím vývoji. Všechna čtyři videa si musíte dát, pokud vám System Shock něco říká a máte ke hře bližší vztah. Nemusíte záznam z hraní sledovat naráz, klidně si to nadávkujte tak, abyste jej dokoukali těsně před plánovaným vydáním Citadel. Pokud se tedy Josiah Jack pochlapí a stihne s pomocí dalších dobrovolníků Citadel do Štědrého dne vydat – jó, to by byly krásné Vánoce...

Nejnovější články