Fanoušci série Fallout dobře vědí, že ne vždy byla v rukou studia Bethesda a ne vždy šlo o střílečku s RPG prvky v otevřeném světě. Kořeny značky sahají ke konci 90. let až ke společnosti Interplay, pod jejímiž křídly první Fallouty vytvořili vývojáři z legendárních Black Isle Studios.
Fallout 3 měl původně vypadat velmi odlišně od hry, která nakonec pod tímto názvem vyšla, bohužel ale krach Interplay a rozpuštění Black Isle v roce 2003 nikdy neumožnily projektu s kódovým označením Van Buren spatřit světlo světa. O čtyři roky později se ovšem na internetu objevil více než 700stránkový design dokument a technické demo.
Slowly getting beyond what BIS managed to implement in their tech demo - realtime-with-pause combat... with actual pause this time around.
— Adam Lacko (@lacko_adam) November 8, 2021
Next stop - thresholds and fatigue implementation.#Fallout #VanBuren @jesawyer pic.twitter.com/upgBIVejdD
A právě na základě těchto dvou artefaktů Van Buren žije dál, především zásluhou vývojáře Adama Lacka. Ten se hru už od roku 2017 snaží vlastními silami zprovoznit v enginu Unity a využívá k tomu i konzultace s bývalými členy Black Isle, kteří na původní hře kdysi pracovali. Cílem je přivést na světlo světa Van Buren přesně podle dobové tvůrčí vize.
Na rozdíl od řady jiných projektů, které se Van Burenem pouze inspirují, jde v případě Lackova projektu o téměř muzejní přístup, který striktně a autenticky buduje hru do podoby, v jaké kdysi měla vyjít. S ohledem na pečlivost a také na to, že se nejedná o komerční, ale čistě fanouškovskou iniciativu, není jasné, kdy finální verze spatří světlo světa.