Rozsáhlé kampaňové DLC pro Total War: Rome II prozkoumá chaotickou krizi třetího století
zdroj: Archiv

Rozsáhlé kampaňové DLC pro Total War: Rome II prozkoumá chaotickou krizi třetího století

9. 11. 2017 11:50 | Novinky | autor: Václav Pecháček |

Během krvavých padesáti let tzv. krize třetího století měla Římská říše tolik císařů, že byste je nespočítali ani na všech prstech, co máte na těle. Každou chvíli se zjevil nový bohy (a armádou) vyvolený panovník, ovládl část říše, a pak se nechal zabít. Do toho přišly barbarské a perské invaze, příšerná ekonomická krize a četné morové rány. Zkrátka doba chaosu, smrti a zoufalství, a tedy ideální zasazení pro sérii Total War. Ta se do římské občanské války ponoří v DLC k Rome II jménem Empire Divided.

Tři Římy jsou lepší než jeden

Všechno to začalo vraždou císaře Severa Alexandra jeho vlastními vojáky a skončilo vítězstvím Lucia Aureliana, jemuž se podařilo říši znovu sjednotit. Ovšem pod vaší taktovkou se historie může pochopitelně vydat docela jiným směrem. K dispozici vám totiž budou nejen Aurelianovy legie, ale i vojska jeho římských a cizáckých konkurentů, což dohromady dává deset nových frakcí.

Jsou zde hned tři různé Římy, které se navzájem nesnášejí. Ten první, Aureliánův, má centrum v Itálii a je sice relativně malý, ale zato ekonomicky poměrně silný. To Gaius Tetricus ovládá celou Galii, ale tím pádem si musí vystačit s velkým počtem žoldnéřů a domorodců. No a Palmyra vedená královnou Zenobií sice nepůsobí tak „římsky“ jako její dva konkurenti, ale zato ovládá klíčové provincie Sýrii, Judeu a Egypt.

K dispozici jsou také tři germánské frakce, konkrétně Gótové pod Cannabaudem, Sigeric a jeho Sasové, a nakonec Markomani, kterým vládne král Burkhard (tohle podivně moderní jméno by se neztratilo v epizodě Kobry 11). Z východních impérií pak dorazí Sasánovci a jejich lídr Hormizd spolu s Armény vedenými Narsehem. Sbírku doplňují ještě nomádští Alani (vůdcem je Nikanuur) a divocí Kaledoňané (Segovax).

Kulty na vlastní nebezpečí

Všechny národy jsou samozřejmě definovány vlastními výhodami i nevýhodami, můžou na bojiště poslat unikátní jednotky atd. Ale nejzajímavější je pětice „heroických frakcí“, kam patří všechny tři Římy, Sasánovci a Gótové. Heroické frakce mají speciální, grandióznější podmínky vítězství a unikátní lídry, co nemůžou padnout v bitvě, protože osud Evropy závisí na jejich osobních příbězích.

Ty budou vyjádřeny jednak řetězci událostí a úkolů, jednak stromem technologií. Dává totiž smysl, že za nějakých dvacet let urputného válčení nikdo parní stroj nevynalezne, a tak technologie možná nejsou to správné slovo. Jde spíš o osobní rozhodnutí daných vládců. Můžete tedy „vynalézt“ například Aurelianovu reformu armády, jednotlivé kroky Zenobiina vzestupu k moci nebo Tetricovy poněkud paradoxní nápady opět zavést do Říma republikánské zřízení.

Přibydou také nové jednotky a budovy, a kromě nich i dosud neviděné mechaniky. Dvěma z nich jsou morové rány a bandité, obrovské problémy v průběhu třetího století. S prvním z nich se lze vypořádat spolehlivou hygienou nebo uzavřením obchodních cest, aby se nemoc nešířila, tomu druhému učiní přítrž armáda. A pak tu jsou ještě kulty, a ty znějí jako možná nejzajímavější přídavek z celé trojice.

Během doby nejistoty se lidé rádi obracejí k vyšší síle, a nejinak tomu bylo během krize třetího století. Vzestup tak zaznamenalo křesťanství, manicheismus i mithraismus, jejichž budovy můžete na svém území postavit, a to dokonce zadarmo – stavba totiž reprezentuje skutečnost, že jste věřícím dovolili usídlit se na svém území. Získáte za to nemalé bonusy, ale háček je v tom, že kulty šíří odlišnou kulturu, a když se vymknou kontrole, taky by mohly vaše nábožné ovečky dohnat k revoltě.

Západ slunce nad Koloseem

Docela by mě zajímalo, zda se hra bude držet takových detailů, jakými byl například kolaps vnitřních obchodních cest v Římské říši. Tepny spojující jednotlivé kouty impéria kvůli hrozbě banditů i ekonomickým problémům zažily neskutečný úpadek, z něhož se Řím už nikdy pořádně nevzpamatoval. Města se izolovala, opevnila hradbami, a všechno začalo tak trochu připomínat středověk.

Dost pozoruhodné by mohly být i případné negativní následky některých technologií. Aurelian například svou dobře míněnou měnovou reformou omylem způsobil takový průšvih, že pomalu se vzpamatovávající ekonomika opět zkolabovala a v říši dokonce nějakou dobu fungoval výměnný obchod, protože lidé nevěřili mincím.

Ale to bych možná od pouhého DLC za 17 eur (v předobjednávce na Steamu za 15) chtěl moc. Vlastně asi bude stačit, když se milovníci série Total War budou moci prosekat a propálit novou, velice explozivní érou. Rozšíření navíc bude doprovázet i bezplatný patch Power & Politics pro všechny majitele původní hry, který by měl výrazně vylepšit politický a diplomatický zážitek z hraní. DLC i patch vyjdou 30. listopadu.

Nejnovější články