Mick Gordon promluvil o skandálních podmínkách při tvorbě hudby pro Doom Eternal
zdroj: Bethesda.net

Mick Gordon promluvil o skandálních podmínkách při tvorbě hudby pro Doom Eternal

10. 11. 2022 13:00 | Novinky | autor: Pavel Makal |

Možná si ještě vzpomenete na více než dva roky starou kontroverzi, která se točila kolem soundtracku pro Doom Eternal. Ten byl tenkrát podroben zdrcující kritice od fanoušků, kteří po fantastickém OST pro Doom z roku 2016 dostali technicky odbytou kompilaci hudby ze hry.

Mnozí tehdy vinili skladatele hudby Micka Gordona, který se ovšem bránil tím, že se soundtrackem má pramálo společného (neplést s hudebním doprovodem – soundtrack v tomto smyslu znamená hudební kompilaci, která byla původně slíbena k předobjednávce sběratelské edice, nikoliv hudbu znějící přímo během hraní). 

Už tehdy se ukázalo, že Gordon nebude nadále se studiem id Software spolupracovat. Hudbu pro DLC Doomu Eternal tedy vytvářel někdo jiný, Gordon se ale musel mimo jiné vypořádat s defamačním příspěvkem na Redditu, který publikoval sám výkonný producent hry Marty Stratton. Ten ve zkratce veškerou vinu za nepovedený soundtrack svalil na Gordona a tvrdí, že v průběhu vývoje byly se skladatelem velké problémy.

Gordon až dosud mlčel, včera se ovšem na platformě Medium objevilo jeho velmi rozsáhlé vyjádření, které celou kauzu staví do podstatně odlišného světla. Ve strukturovaném a důkazy podloženém dokumentu popisuje prakticky celý proces tvorby hudby pro Doom Eternal, který probíhal lecjak, jen ne hladce a ze strany id Softu zjevně ani profesionálně.

Je docela složité vypíchnout z nebývale obsáhlého dokumentu ty nejzásadnější prvky, Gordon nicméně v textu popisuje špatné řízení projektu, nesmyslně nastavené termíny nebo třeba fakt, že pracoval 11 měsíců bez výplaty. Komunikace s vedením byla, mírně řečeno, náročná, ze strany Martyho Strattona skoro až nepřátelská.

Situace se navíc stále zhoršovala. Klíčovým momentem je právě oznámení soundtracku, který měl být součástí sběratelské edice. O plánech na jeho vytvoření ovšem Gordona předem nikdo neinformoval a navíc k jeho vytvoření ani nebyla uzavřena smlouva. Hudebník musel absolvovat několikaměsíční crunch, během kterého pracoval i dvacet hodin denně, aby stihl nastavený termín.

Ani to ale soundtrack nezachránilo, finální produkt totiž Gordon nesměl slyšet až do vydání a následně se ukázalo, že na CD nejsou jen jím vytvořené skladby, ale i 47 nedohodnutých a neschválených tracků, které doslova amatérským způsobem poslepoval dohromady hlavní audio designér hry Chad Mossholder.

Gordon dále popisuje různé fáze jednání s id Software a následně i s mateřskou společností Zenimax, když s ním vývojářský tým přestal komunikovat. Detailně hovoří o nátlaku a výhružkách jak ze strany Strattona, tak právních zástupců společnosti. Strattonův článek na Redditu pak podle Gordonových slov spustil vlnu nenávisti a obtěžování ze strany fanoušků hry, kteří mu posílali výhružky smrtí a násilím vůči němu i jeho rodině.

V dokumentu Gordon také říká, že celé své vyjádření nezamýšlí jako útok nebo jako způsob, jak svrhnout hněv fanoušků na hlavy id Softu, pouze uvádí věci na pravou míru a v zásadě se sám brání, protože první útok spustil právě Stratton na Redditu. Důležité je také zmínit, že v rámci sporu mu výkonný producent nabídl šestimístnou sumu za to, že bude o celé situaci mlčet. Gordon ale po celé zkušenosti říká, že možnost bránit své dobré jméno v rámci průmyslu se nedá prodat.

Samozřejmě jde o vyjádření jedné ze stran sporu, na druhou stranu na rozdíl od Strattonova příspěvku na komunitním fóru se Gordon opírá o celou řadu dokumentů, přesně popisuje, jak události v čase probíhaly a nesklouzává k laciným útokům. Je zcela zřejmé, že o další spolupráci už nemůže být řeč. Otázkou zůstává, jak se k situaci postaví id Software, případně Microsoft, který studio vlastní. Na jejich komentář zatím stále čekáme.

Nejnovější články