V Endless Space 2 bude počáteční volba frakce ještě důležitějším rozhodnutím, než v jiných 4X strategiích. Všechny rasy jsou totiž silně odlišné, s vlastním příběhem, domovskou planetou, technologiemi, hrdiny a loděmi. Každá z nich nabídne unikátní, asymetrickou hratelnost. To platí i pro Horatia a jeho poskoky. Ti můžou asimilovat populace jiných planet a přetvořit je k obrazu svého vůdce, pročež využívají extrémně vyvinuté biologické a klonovací technologie. A i klony musí něco jíst, čili spousta hypermoderních farem je absolutní nutností.
zdroj: Archiv
Horatio disponuje početnou populací, která se zároveň proti svému mistrovi nikdy nevzbouří – alespoň dokud bude novým klonům geneticky vštěpována loajalita a poslušnost. To na druhou stranu znamená, že obyvatelé Horatiovy říše můžou být apatičtí, nepřizpůsobiví a neochotní se měnit. Také jim chybí agresivita potřebná k vedení vyhlazovací války, což by mohlo znamenat nevýhodu v konfliktu s militaristickým Spojeným Impériem nebo broučí masou Craverů. A pozor – pokud některý klon projeví přílišnou nezávislost, Horatio v něm spatří konkurenci a bez cavyků ukončí jeho existenci.
Autorům z Amplitude Studios v rukávu zbývají ještě dvě neoznámené frakce. Pokud z nich vyleze něco podobně šíleného a nezaměnitelného jako současná sestava, vesmír v Endless Space 2 rozhodně bude stát za prozkoumání.