Nejpopulárnější VR rytmická hra současnosti Beat Saber ukončí letos v červnu podporu pro platformy PlayStation 4 a PlayStation 5, čímž znovu upozorňuje na vytrvale slabou pozici headsetu PS VR2 v segmentu virtuální reality.
Vývojáři z Beat Games potvrdili, že na PlayStation už nebudou vycházet žádné nové aktualizace, písničky ani hudební balíčky. Hra bude stále dostupná ke stažení a veškerý obsah vydaný do 18. června zůstane i nadále hratelný a k zakoupení.
Zásadní rána ale přijde v roce 2026. Podpora multiplayeru na obou konzolích skončí 21. ledna, čímž Beat Saber ztratí na PlayStationu jednu z klíčových funkcí, která mu zajišťovala propojenou komunitu.
Na ostatních platformách jako Steam nebo Meta Quest zůstane rytmické sekání i nadále plně funkční, ba naopak na nich tvůrci plánují další rozvoj a obsah. Už dříve přitom ukončili podporu pro Meta Quest 1, který označili za zastaralý. Podobně teď zřejmě vnímají i VR od Sony.
„Jak se díváme do budoucnosti a plánujeme další velký skok pro Beat Saber, rozhodli jsme se od června 2025 nevydávat aktualizace pro PS4 a PS5. Naše vášeň pro VR zůstává neochvějná. Těšíme se na to, co dalšího fanouškům přineseme,“ uvádí pražské studio v sekci FAQ.
zdroj: Beat Games
Poslední skladbou, která na PlayStationu vyšla, je Abracadabra od Lady Gaga. Symbolické rozloučení s platformou, která už delší dobu čelí kritice kvůli chabé podpoře. PS VR2 sice před dvěma lety sklízelo chválu jako solidní headset s přiměřeným poměrem ceny a výkonu, stále ale marně hledá své místo na trhu. Na vině je nedostatek exkluzivit, slabá softwarová podpora ze strany Sony, ale obecně i minimum her, které na něm vycházejí.
Letos v únoru sice Sony PS VR2 natrvalo zlevnila, ale ani nižší cenovka mu výrazně nepomohla k lepším prodejům. Na posledním State of Play se ukázala jediná hra pro virtuální realitu, Thief VR: Legacy of Shadow, který nicméně vychází i na dalších konkurenčních platformách.
Beat Saber přitom dlouhodobě platí za tzv. killer app virtuální reality, tedy titul, kvůli kterému si zákazníci pořizují celý headset. Jednoduchý, silně návykový koncept, kombinovaný s bohatou nabídkou skladeb od interpretů jako Daft Punk, The Weeknd či Ariana Grande, stvořil fenomén, který dlouhé roky táhl trh virtuální reality. Otázkou zůstává, jestli a co PS VR2 ještě zachrání.