Základní princip je prostý. Z ptačí perspektivy nahlížíte na úroveň, ve které je několik krystalů. Vaším úkolem je krystaly nastavit tak, aby laserový paprsek dorazil do požadovaného místa a cestou propojil všechny krystaly. Spojení všech krystalů však nemusí být nutným pravidlem, vzhledem k tomu, že téměř každý z 80 unikátních puzzlů by měl stát na něčem trochu jiném a hráče by měl překvapit.
Vývojáři měli prý ve fázi prototypu několik set puzzlů, ze kterých nakonec vybrali těch osm desítek nejlepších a na jejich doladění v současné době pracují. Jednotlivé hádanky budou rozeseté napříč šesticí různých světů. Začnete v kopcích, podíváte se do pouštního města, na ostrov, do dolů, džungle a nakonec skončíte ve chrámech. Každý svět by měl mít svoji unikátní atmosféru i grafiku. Bude prý radost prozkoumávat každý detail.
zdroj: Archiv
Tradiční řešení puzzlů pak ještě čas od času ozvláštní tajemná zařízení, která se mají objevit jen na specifických místech a onu unikátnost hry ještě podtrhnout. Výhledově se prý teoreticky počítá i s uživatelským obsahem ve formě assetů i celých úrovní, ale jestli bude Archaica obsahovat takovou možnost už při startu hry ještě není jasné. Vývojáři prý mají opravdu šikovný editor, který by něco podobného umožňoval, ale samotný editor nestačí a za kompletní implementací uživatelského obsahu bude stát ještě hodně práce.
Archaica: The path of Light bude stát asi 10 eur, ale není to finální částka. Ačkoliv připomíná The Talos Principle, některé úrovně z Portalu 2, nebo i malé kousky jako třeba Chromatron, pořád obsahuje lákavý punk unikátnosti. Teď už záleží jen na kvalitě jednotlivých puzzlů, pestrosti prostředí a na tom, aby se hra skrze Greenlight protloukla až ke schválení.