The Talos Principle - recenze
9/10

The Talos Principle - recenze

29. 12. 2014 9:30 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Víra je dobrým prostředkem k pochopení vlastní existence. Chorvatští Croteam (Serious Sam) ji spojili s filozofií, vědou i zábavou a vznikla z toho hra The Talos Principle. Nová přemýšlivá 3D bludišťovka učiní z hráče moderního apoštola, který při řešení logických hádanek naváže dialog se Stvořitelem, dojde k poznání a inspiruje celá lidská pokolení. Výjimečná je však novinka nejen soutokem myšlenek, vedoucích (snad) k odhalení podstaty života. The Talos Principle potěší i jako logický rychlík s velkou směsicí herních nápadů.

Mezi bohy

V Talos Principle se o věroučná dogmata nemají vést spory či dokonce války. Moderní apoštol nerozlišuje víru na správnou a zavrženíhodnou. Jak tvrdí herní Stvořitel, existuje pouze jeden univerzální bůh, tedy on sám, a vyznání proto nemůže působit mezi věřícími rozdíly, ani konflikty. Mimochodem, právě proto si ve hře ani jednou nevystřelíte.

Teorii víry lze ovšem i v tomto scénáři vykládat mnoha způsoby, čímž se "obyčejná" hra svérázně povyšuje na nový druh interaktivní filozofie. The Talos Principle proto zajímavým způsobem balancuje na hraně reálné historie a fikce. Hráč se tedy ocitá na pomezí biblického Edenu a skutečného civilizačního dávnověku, odolává chuti opakovat staré náboženské chyby a v duchu jakéhosi druhého mesiášství přináší učení, schopné odhalit onu definitivní podstatu lidského bytí a dát světu novou životní inspiraci.

Nastíněné příběhové motivy působí v mezích počítačové hry možná až příliš nadsazeně, ale kouzlo The Talos Principle tkví právě ve schopnosti spojovat principy "obyčejné" zábavy s duchovní vznešeností. Ta nakonec může ve hráčově psychice vykvést až do nečekané košatosti a poskytnout mu sladké plody v podobě velkého poznání, ale též velké odměny ve formě virtuální nesmrtelnosti a vlastního vyzdvižení mezi bohy.

Sám, ale ne jako kůl v plotě

Středobodem myšlenkového přemítání jsou v Talos Principle rozmluvy se samozvaným pánem světa. On, obdařen hlubokým hlasem a zásobou zázraků, si pro hráče připravil nejen poutavé monology, ale také neobyčejně lákavou směs herních světů, vystavěných z egyptských kvádrů, antických cihel a středověkého kamene.

Ať už hráč chroupá starověký písek, notuje si se středomořskými cikádami nebo ztéká královské hradby, pokaždé si bude uvědomovat nejen střet historie s fantazií, ale také velmi překvapivou a zároveň i zcela pohlcující samotu.

Croteam stvořili jednu z mála her, v níž si člověk dosyta užije pocitů vlastní individuality. Jde o zcela záměrný, až účelový stav, který v kombinaci s relaxační hudbou napomáhá k vytvoření ideální atmosféry pro rozjímání a k navození dojmu zmíněného apoštolství. Každé vaše rozhodnutí a krok má být hodný k následování, na což je potřeba ztlumit cvrkot života, zklidnit duši a meditovat.

Hráčova samota není samozřejmě dohnaná do důsledku, je do značné míry metaforou. V mnoha situacích se setkáte s čímsi, co by se snadno dalo označit za "kontakt" a zároveň za jakýsi projev následnictví. Jak budete postupovat logickými úkoly, číst a poslouchat vzkazy "shůry", a jak sami dalším pokolením mnohokrát zanecháte cenné zkušenosti, poznáte, že na světě je ve skutečnosti sám pouze ten, kdo nemá co by sdělil. V Talosu hráče, byť fyzicky skutečně osamoceného, požene kupředu víra, že na něj pohlíží celý budoucí svět. Je služebníkem božím, kterého ostatní budou následovat.

Talos, nová virtuální realita

Autoři si úžasně pohráli s lidskou představivostí. Ukolébají hráče, aby se maximálně soustředil na velké myšlenkové výzvy, hraničící s absurditou, a pak mu dávkují další, ještě mnohem vyhrocenější fakta. Považte, že například svět, ve kterém se ocitáte, nakonec nemusí ani fyzicky existovat.

Talos, přistoupíte-li na jednu z teorii autorů, může být virtuální realitou ve virtuální realitě. Stačí se podívat na své tělo. Že není z masa a kostí, ale z elektrických obvodů? To není náhoda. Až se uvidíte v zrcadle a zjistíte, že se podobáte figurínám z automobilových crash testů, možná vám záblesk vědy a techniky napoví, že vaše putování po středomořském Edenu nemusí být ani tak velkolepým příběhem o vzniku nové víry, jako pouze rafinovaně napsaným počítačovým kódem.

Jestliže vypadáte, jako by vás stvořila 3D tiskárna, může být nakonec i samozvaný bůh pouhým slepencem jedniček a nul. Při tomto uvažování se již The Talos Principle vymyká běžnému chápání a nabízí teorie o tom, že pokud jste byli stvořeni v umělé realitě, je všechno kolem vás taktéž umělé a i vy sami jste neživou bytostí. Chyťte se za nos! Sítí stále náročnějších úkolů se přece prolétáte díky zlepšující se logice, přesnějším úkonům a rychlejšímu pohybu. Úplně stejně se učí i počítače.

Mezi stěnami osudu

Myšlenkové proudy a různé pojetí realit ostře kontrastuje se samotnou hratelností Talosu, která v jádru přináší sice velmi zábavné, ale zároveň nekonfliktní a přímočaré puzzle s neměnnými pravidly a jasně čitelnou koncepcí.

Zajímavé je, že logická část hry může do značné míry reprezentovat hru jako celek. Není problém oprostit se od veškerého éterična a pojmout The Talos Principle jen jako čistě logickou záležitost s překážkovými drahami, překonatelnými pouze fyzickou dřinou a dobrým úsudkem. Chcete-li mít z této hry pouhý logický rychlík, nečekejte zbytečný odpor, Talos se velkoryse přizpůsobí.

"Božská" bludiště procvičí vaši předvídatelnost, prostorovou představivost a hlavně logiku. V útrobách rozverných labyrintů budete hledat důležité předměty v podobě tetrisových kostek, které symbolicky kompletují velkou životní skládanku, nutnou k otevření cesty za nesmrtelností.

zdroj: Vlastní

Tyto stavební kameny jsou však v mapách důmyslně chráněny mechanickými nepřáteli a zbraněmi, které spustí smrtonosný koncert vždy, když jim nešikovně zkřížíte cestu. Aby se to nestávalo, musíte si zvyknout na základní herní premisu, spočívající v početním nepoměru rébusů k jejich možných řešením. Překážek je zkrátka v každém bludišti více než nástrojů a technik sloužících k jejich překonání v dokonale úsporných řešeních se skrývá cesta k úspěchu. Talos vás naučí myslet a jednat chytře, účelně a kompromisně.

V trojrozměrných bludištích vás budou obvykle trápit pohybové a kombinační rébusy, v nichž se postupně seznámíte se zábavnou fyzikou. Budete ovládat rušičky silových polí, pracovat s lomem světla, odporem vzduchu i s principem klonování, ne nepodobným třeba tomu z The Swapper.

Kdepak kopírka...

Jistá příbuznost některých logických mechanik je možná jedním z neduhů The Talos Principle. Pokud bych na hře chtěl hledat aspoň nějaké chyby, zmínil bych právě nepůvodnost některých nápadů. Téměř vše, co uvidíte, jste už jednoduše mohli vidět jinde a jediné, čím Talos opravdu přispívá k žánrovému pokroku, je přenesení hádanek do trojrozměrného prostoru.

Určitá neoriginalita logické části hry však naštěstí v celkovém hodnocení nehraje důležitou roli. Možná je The Talos Principle z části poněkud neoriginální, ale i tak zůstává dění v jeho bludištích nadmíru zábavné, motivující i znovuhratelné. Hlavně však tento herní projekt nabízí výjimečnou směs atmosféry a hlubokých myšlenek. Samotnou herní zábavu tvůrci povýšili na nový druh filozofie, přemítající nejen o smyslu života, ale také o tom, kde vlastně leží hranice mezi obyčejnou počítačovou hrou a klasickým uměním. Myslím, že lidé z Croteam se za tuto hranici úspěšně dostali. Po sérii bláznivých akčních her ukázali svoji druhou, až nečekaně důstojnou tvář.

The Talos Principle je podmanivým výletem do světa filozofie, víry a obyčejné lidské zvědavosti. Nechce se ani věřit, že tak košatý strom myšlenek vyrostl na konceptu „obyčejné“ logické hry.